ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چرا مهارت های فردی اهمیت دارد؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
آموزش مهارت های فردی

در این مقاله از مدیرنو به آموزش انواع تکنیک های توسعه مهارت های فردی و اجتماعی در پیدا کردن شغل و نحوه بهبود آنها می‌پردازیم. مهارت های فردی چیست؟ ملاک اصلی سازمان‌ها داشتن توانایی‌های لازم از جانب شما برای موفقیت در شغل موردنظر است. اندازه‌گیری این مهارت‌های آسان نیست، اما وجود آنها برای برقراری ارتباط مناسب، ضروری است و فقدان آنها می‌تواند به‌طور جدی شانس شما برای تکمیل پروژه‌ها از بین ببرد.

ما دیگر در دوره‌ای زندگی نمی‌کنیم که مهارت‌های فنی به‌تنهایی باعث معرفی‌مان به‌عنوان کاندیدای برتر به سازمان‌ها شوند. زمانی که یک سازمان برای جذب نیرو اقدام می‌کند، معمولاً درخواست‌های زیادی از سمت متقاضیان واجد شرایط دریافت می‌کند که همگی مشابه یکدیگر هستند. در این مقاله، مهارت‌هایی که کارفرمایان به دنبال آن هستند را توضیح داده و بیان می‌کنیم که چگونه آنها را در رزومه خود بگنجانید.

 

مهارت های فردی چیست ؟

مهارت‌های‌فردی که به آن‌ها مهارت های نرم، مهارت‌های مردمی یا مهارت‌های‌بین‌فردی نیز گفته می‌شود، ویژگی‌ها یا صفاتی هستند که به طرق مختلف به تعاملات اجتماعی مربوط می‌شوند. همچنین این مهارت‌ها بسیار قابل انتقال هستند، زیرا نگرش، شخصیت و سبک کاری شما به‌طور خودکار تحت تأثیر سازمانی است که شما در آن کار می‌کنید.

از طرفی این مهارت‌ها به نحوه و چگونگی بیان کردن خود مربوط می‌شود و با مشاهده نحوه تعامل افراد با دیگران در محل کار و زندگی روزمره، می‌توان به‌سرعت، سطح مهارت‌های‌فردی افراد را تشخیص داد. کنار آمدن با شخصی که فاقد این مهارت‌ها باشد، آسان نخواهد بود و حضور آنها در تیم می‌تواند باعث ایجاد شکاف در آن شود.

مهارت‌های‌فردی (نرم) در مقابل مهارت‌های سخت قرار می‌گیرند.

مهارت‌های سخت شامل دانش فنی است که مواردی مانند مهارت‌های ماشینی، دانستن چند زبان به‌طور همزمان، برنامه‌نویسی رایانه و … را شامل می‌شود. شما برای داشتن مهارت‌های سخت باید آنها را مطالعه کنید یا به شما آموزش داده شود.

آموزش و توسعه تکنیک های مهارت های فردی و اجتماعی چالش‌برانگیزتر از مهارت‌های سخت است. به همین دلیل آن را برای استخدام افراد توسط مدیران بسیار ارزشمند می‌کند. از طرفی این مهارت‌ها می‌توانند تکمیل‌کننده مهارت‌های سخت شما باشند و شما را به یک گزینه خوب که برای هر تیمی کارساز خواهد بود تبدیل کنند.

 

چرا مهارت های فردی مهم هستند ؟

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک شخص حرفه‌ای هم در زمینه همکاری با همکاران در پروژه‌ها و هم مذاکره با مشتریان پیشرفت کنید، برای موفقیت به مهارت‌های ارتباطی و اعتماد به نفس نیاز دارید. بنابراین، یادگیری و آموزش تکنیک های توسعه مهارت های فردی و اجتماعی می‌تواند به شما در زمینه‌های زیر کمک کند:

  • به موفقیت رسیدن در حرفه خود.
  • پیشبرد اهداف بر اساس استعدادهای شما.
  • بهبود نقاط قوت و ضعف.
  • تحقق اهداف شخصی.

از طرفی، کارفرمایان برای این مهارت‌ها ارزش زیادی قائل هستند. زیرا می‌دانند افرادی که این مهارت‌ها را دارند، ایده‌های خود را به‌وضوح بیان کرده، به خوبی با دیگران همکاری می‌کنند و مهارت‌های گفتاری و شنیداری عالی دارند. در نهایت، اعضای تیم با مهارت‌های‌فردی با کیفیت بالا تمایل دارند نتایج بهتری را برای سازمان‌ها فراهم کنند. چنین افرادی معمولاً در رعایت ضرب‌الاجل‌ها، انجام وظایف با استانداردهای بالا و اثبات قابلیت اطمینان و قابل‌اعتماد بودن خود بهتر عمل می‌کنند.

مدیران ارزش زیادی برای افرادی قائل هستند که نه تنها مسئولیت‌های شغلی خود را به خوبی انجام می‌دهند، بلکه مسئولیت‌هایشان را با همراهی تیمی متنوع و با مهارت‌های بالا انجام داده و درعین‌حال تجربه اطرافیان خود را بهبود بخشند. بنابراین اگر بتوانید نشان دهید که جز آن دسته افرادی هستید که از دارایی‌های واقعی سازمان شناخته می‌شوید، علاوه بر توانایی شما برای انجام وظایف خاص، در هر مرحله از فرآیند استخدام برجسته خواهید شد.

لیست انواع آموزش مهارت های فردی

لیست انواع مهارت های فردی چیست ؟

به‌طورکلی، ده‌ها مهارت فردی ممکن است وجود داشته باشد، اما این مهارت‌ها اغلب در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

1. تفکر انتقادی

سازمان‌ها ترجیح می‌دهند، کارمندان بتوانند ابتکار عمل را به‌دست گرفته تا دیگر نیازی به مدیریت خرد نداشته باشند.

وجود تفکر انتقادی صرف‌نظر از اینکه شما یک مدیر رستوران هستید یا یک پرستار، در هر صنعتی ضروری است. مهارت‌های این گروه شامل خلاقیت، نوآوری و تدبیر می‌باشد.

 

2. مهارت‌بین‌فردی

توانایی برقراری ارتباط واضح با اطرافیانتان بسیار ارزشمند خواهد بود.

بنابراین می‌توانید با آموزش انواع تکنیک ها و توسعه مهارت های بین فردی خوب و مناسب، افراد را در کنار خود قرار داده و به سازمان کمک کنید تا به اهداف خود دست یابد. از طرفی برای یک کارفرما، یافتن کارمندی که بتواند با هر گروهی سریعاً ارتباط برقرار کرده و سبک ارتباطی خود را در لحظه تنظیم کند، مانند یافتن معدن طلاست. از جمله مهارت‌های مهم بین‌فردی شامل رهبری، گوش دادن و مذاکره می‌باشد.

3. حل مسئله

در هیچ شغلی چیزی به نام پیشروی روان و آسان وجود ندارد.

کسی که مهارت حل مسئله داشته باشد این موضوع را درک می‌کند. چنین شخصی وقتی مشکلی پیش می‌آید وحشت‌زده نمی‌شود، بلکه به جمع‌آوری اطلاعات میپردازد و از تفکر و منطق نوآورانه برای هدایت تصمیم‌گیری خود استفاده می‌کند. مهارت‌های‌ مرتبط عبارت‌اند از: قاطعیت، فروتنی و کار گروهی.

 

4. انعطاف پذیری

به‌طورکلی، یک کارمند منعطف، کارمندی قابل‌اعتماد است.

سازمان‌ها کارکنان انعطاف‌پذیر را دوست دارند، زیرا می‌دانند که چنین افرادی می‌توانند با تغییرات سازگار شوند، تمرکز خود را تغییر دهند و برنامه‌های خود را عوض کنند بدون اینکه بر کیفیت کارشان تأثیر بگذارد. توانایی سازگاری با محیط‌ها، فناوری‌ها یا فرآیندهای جدید، شما را به کارمندی تبدیل می‌کند که یک شرکت می‌خواهد. مهارت‌های مرتبط با این دسته شامل وقت‌شناسی، قابل‌اعتماد بودن و شایستگی می‌باشد.

5. انگیزه داشتن

کسب‌وکارها و سازمان‌ها کارکنانی می‌خواهند که به شغل خود علاقه‌مند باشند و در محل کار مثبت اندیشی نشان دهند.

چنین افرادی از اشتباهات خود درس می‌گیرند و واقعاً از نقش خود لذت می‌برند. انگیزه ذاتی برای موفقیت در تمام وظایف خود برای کارایی یک سازمان ضروری است. مهم‌ترین مهارت‌های‌ مرتبط با این دسته شامل اشتیاق، انعطاف‌پذیری و فداکاری خواهد بود.

6. سازماندهی

داشتن مهارت‌های سازماندهی قوی چیزی بیش از نگه‌داشتن یک میز مرتب و یک قفسه بایگانی با چیدمان زیبا است.

همچنین می‌تواند در مورد سازماندهی و مدیریت زمان، وظایف تیم و برنامه خود افراد نیز باشد تا کارها به‌طور مؤثر و به ترتیب مناسب انجام شوند. مهارت‌های سازمانی قوی بسیار قابل‌انتقال هستند و به شما کمک می‌کنند بدون توجه به ماهیت کارتان موفق شوید.

 

7. خلاقیت

یک کسب و کار بدون خلاقیت نمی‌تواند رشد کرده یا پیشرفتی داشته باشد.

توانایی تفکر خارج از چارچوب در مورد شیوه‌ها، فرآیندها و مشکلات می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه سازمان شود. خلاقیت برای هر شغلی می‌تواند مهم باشد. بنابراین، هرکسی که بخواهد و بتواند وضعیت موجود را به چالش بکشد و ایده‌های جدیدی ارائه دهد، برای هر کارفرمایی از دارایی‌های سازمان محسوب می‌شود.

8. همکاری

داشتن مهارت‌های همکاری قوی در افراد اغلب در مورد کار گروهی صدق می‌کند.

بیشتر مشاغل از شما می‌خواهند که با افراد دیگر کار کنید و ارتباط خوبی با آنها داشته باشید. از طرفی یک بازیکن تیمی بودن به این معناست که موفقیت پروژه و گروه را بر افتخارات شخصی خود مقدم بدانید. همکاری خوب به معنای گوش دادن به صحبت‌های دیگران، شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و هم تیمی‌هایتان است. همچنین دانستن اینکه چه زمانی باید دنباله‌روی دیگران باشید و چه زمانی رهبری را به‌دست بگیرید.

برای شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکنانتان می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنید.

 

9. حرفه ای گری

آخرین مورد، حرفه‌ای بودن است. حرفه‌ای بودن شامل بالغ بودن، اعتمادبه‌نفس و مسئولیت‌پذیری در همه وظایف است. بعلاوه به معنای صادق بودن و نشان دادن صداقت در هر موقعیتی می‌باشد.

یک کارمند حرفه ای، کارمندی است که همیشه می‌توانید روی آن حساب کنید تا کارها را به روش درست، هم از نظر رویه و هم اخلاقی انجام دهید.

 

آموزش تکنیک های توسعه مهارت های فردی

حتی اگر مهارت‌های‌فردی و اجتماعی شما به خوبی توسعه یافته باشد، بازهم می‌توانید پیشرفت کنید. بر خلاف مهارت‌های سخت، شما همیشه در حال آموزش دیدن و تمرین انواع تکنیک های مهارت های فردی خود به‌صورت روزانه، در محل کار و خانه هستید. بااین‌حال در ادامه چند نکته برای کمک به شما در این مسیر ارائه شده است:

  1. بر ترس‌های خود غلبه کنید زیرا این مورد، بیش از هر چیز دیگری، می‌تواند به شما کمک کند تا بر موانع پیشرفت غلبه کنید.
  2. شاید شما یک ارتباط‌دهنده عالی باشید، اما در سازماندهی کردن بسیار بد عمل می‌کنید. یا شاید استعداد همکاری دارید، اما به‌راحتی حواستان پرت می‌شود. اگر نمی‌دانید که از کجا باید این مهارت‌ها را بهبود بخشید، از یک همکار، دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که در مورد یک دستاورد اخیر شما بازخورد دهد و از تعریف و انتقاد سازنده آنها برای بهبود استانداردهای خود استفاده کنید.
  3. با ایجاد شبکه‌ای برای قرار گرفتن در معرض گروه‌های مختلف مردم و با تعامل با تیپ‌های مختلف شخصیتی، راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط پیدا خواهید کرد که می‌تواند برای بهبود مهارت‌های شما مفید باشد.
  4. این روزها  برای همه‌چیز حتی مهارت‌های‌فردی، کلاس‌های آنلاین وجود دارد. می‌توانید برای دریافت چنین نکات و ترفندهایی به YouTube مراجعه کنید. شرکت در یک کلاس رسمی به شما کمک می‌کند تا در مورد نحوه استفاده از مهارت‌های خود به‌روز و آگاه باشید. حتی شرکت در کلاس‌هایی برای بهبود مهارت‌های سخت باعث می‌شود تا مهارت‌های نرمی مانند خودانگیختگی، مسئولیت‌پذیری و سازگاری را نیز تمرین کنید.

 

کلام آخر

آموزش و توسعه انواع مهارت های فردی و اجتماعی نه تنها به شغل بلکه به زندگی روزمره شما نیز کمک می‌کند. خودسازی فرآیندی بی‌پایان است و هر چقدر هم که دلهره‌آور به نظر برسد، می‌تواند پاداش‌های زیادی به همراه داشته باشد.

مهم نیست که چه‌کاری برای امرار معاش انجام می‌دهید، مهارت‌های‌فردی و اجتماعی قوی، همیشه مزیتی مناسب برای کاریابی شماست. شرکت‌ها فقط به دنبال کارمندانی با مهارت فنی بالا نیستند، بلکه به دنبال کارمندانی که کار کردن با آنها خوشایند و مؤثرتر از سایرین باشد، هستند. بنابراین سعی کنید مهارت‌های‌ خود را با توجه به موارد گفته‌شده در این مقاله شناسایی و بهبود بخشید. استفاده از مهارت‌های‌فردی در کنار مهارت‌های فنی، به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل ظاهر شوید.

درصورتیکه نیاز به آموزش انواع تکنیک های توسعه مهارت های فردی و اجتماعی خود و کارکنانتان در محل کار دارید، به صفحه آموزش های درون سازمانی مدیرنو مراجعه کنید.

برگرفته از: jobs , zippia

 

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات