ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

تفاوت خلاقیت و نوآوری و اختراع چیست ؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
خلاقیت و نوآوری در سازمان

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه تفاوت خلاقیت و نوآوری و اختراع چیست می پردازیم. 5 عنصر کلیدی خلاقیت و نوآوری در سازمان کدام ها هستند؟ هر سازمانی برای بقای خود نیاز به خلاقیت دارد. اما هرچه سازمان‌ها رشد می‌کنند، ایده‌های جدید و فرآیندهای هوشمندانه کمرنگ‌تر می‌شوند. به‌منظور سرمایه‌گذاری در فرصت‌های نوآورانه، شرکت‌ها باید از دارایی‌هایشان به‌سرعت و به‌طور مؤثری استفاده کنند.

خلاقیت توسط مدیران ارشد موجب ایجاد تحول و شرایطی می‌شود که به مدیران نوآور اجازه رشد و ترقی می‌دهد.

تیم‌های نوآور گروهی از افراد مستقل هستند که توانایی ادغام و ارتقای ذهنیت‌های مختلف را دارند و از پتانسیل خود برای رسیدن به یک هدف مشترک استفاده می‌کنند. آنها درجه بالایی از خود رهبری (راهبری) دارند. افراد در تمامیتشان دیده می شوند و ساختارها به طور منعطف و مستقل بر این اساس تطبیق داده می شوند. این تمرکز بر معناسازی مرتبط اما مستقل، چیزی است که فضایی را برای خلاقیت واقعی فراهم می‌کند.

 

تفاوت خلاقیت و نوآوری و اختراع چیست ؟

درک تفاوت بین خلاقیت و نوآوری و اختراع برای هر کسی که به دنبال الهام گرفتن و به کارگیریشان در شرکت خود است مهم است.

دانستن تفاوت بین خلاقیت و نوآوری و اختراع به مدیران کمک می کند تا برنامه ای طراحی کنند که برای هر دو فضایی برای رشد و نمو ایجاد کند. ما تعاریف ساده ای داریم که برای روشن کردن تمایز به آنها تکیه می کنیم.

 

خلاقیت چیست؟

خلاقیت یک فرآیند فکری است که در بهترین حالت منجر به ایده ای خارق العاده و منحصر به فرد می شود.

چنین فرآیندی یک تمرین شناختی شبیه الهام بخشی است (لحظه خلق لامپ). خلاقیت معمولاً شامل یک فشار انگیزشی برای آوردن چیزی به دنیای واقعی است، اما ما معتقدیم که درست در نقطه ای که آن چیز ساخته می شود به پایان می رسد.

نوآوری چیست؟

نوآوری فرآیندی است که طی آن الهامی برای محصول یا خدمات پدیدار شده و در دنیای واقعی اتفاق می افتد.

درواقع یک روش، یک دستگاه و یک سیستم است که اجرا می شود. اگرچه نواوری لازم نیست چیزی خاص باشد، اما باید واقعی و ملموس باشد. به عنوان مثال، یک ماشین جدید که انرژی کمتری مصرف می‌کند، به وضوح نوآوری است.

پیتر دراکر نویسنده و مربی حوزه مدیریت درباره نوآوری چنین گفت:

«نوآوری کارکرد خاص کارآفرینی است، چه در یک کسب‌وکار موجود، یک مؤسسه خدمات عمومی، یا یک سرمایه‌گذاری جدید که توسط یک فرد تنها در آشپزخانه خانواده آغاز شده است. این ابزاری است که از طریق آن کارآفرین یا منابع جدید تولید کننده، ثروت ایجاد می کند یا منابع موجود را با پتانسیل افزایش یافته برای خلق ثروت صرف می کند.

از طریق نوآوری، ایده هایی را خلق می کنیم تا بتوانند تأثیر ملموسی در این جهان داشته باشند. نتیجه نهایی نوآوری چیزی است که می تواند به عنوان یک محصول یا خدمت به بازار عرضه شود.

 

انواع نوآوری

  • افزایشی: افزودن ویژگی ها یا قابلیت ها به یک محصول موجود
  • معماری: به کارگیری فناوری یا تخصص موجود در بازار جدید.
  • مخرب: به کارگیری فناوری‌ها، فرآیندها یا مدل‌های تجاری جدید در صنایع موجود.
  • رادیکال: نادرترین نوع نوآوری، فناوری ها یا محصولات کاملاً جدید برای بازارهای کاملاً جدید ایجاد می شوند.

انواع خلاقیت چیست؟

هنرمندان، فیلسوفان، مربیان و روانشناسان مدتهاست سعی کرده اند تعریف ساده ای از خلاقیت بنویسند. اما ماهیت خلاقیت گریزان است، که توصیف آن را به یک چالش تبدیل می کند. می دانیم که خلاقیت فرآیندی است که از طریق آن چیز جدیدی شکل می گیرد و معمولاً، اکثر تعاریف فرض می کنند که ارزش نهایی با ایجاد ابتکاری جدید همراه است.

چهار نوع مختلف خلاقیت وجود دارد که هر کدام ترکیبی متفاوت از ویژگی ها و رویکردهای خاص است.

  • عمدی و شناختی: خلاقیت برنامه ریزی ریزی شده و همراه با تخصص. خلاقیت با هدف.
  • عمدی و احساسی: جایی که منطق با احساسات روبرو می شود. خلاقیت یک ذهن باز.
  • خودانگیخته و شناختی: دانش متکی بر الهام برای “اورکا!” لحظه آماده سازی خلاقیت و زمان بندی کامل.
  • خودانگیخته و احساسی: خلاقیت ناخودآگاه. ایده‌ها زمانی به دست می‌آیند که انتظارش را نداریم، پس باید آماده باشیم.

**لحظه ی اورکا، تجلی جادویی که به نظر می رسد راه حل یک مشکل، از ناکجاآباد ظاهر می شود. همان لحظه ای که ناگهان راه حل یک معما به ذهنمان خطور می کند، همان لحظه ای که با کلمه “آها!” واکنش نشان می دهیم.

 

تفاوت نوآوری و اختراع چیست؟

از نظر اکثر مشاوران کسب و کار اختراع، ایجاد چیز جدیدی است.

اختراع هیچ ارتباطی با بازاریابی، فروش یا موفقیت مداوم یک شرکت ندارد. اختراع، آفرینش کنترل نشده و بدون هدف است. نوآوری اختراع را می گیرد و آن را به یک کالا تبدیل می کند.

 

اهمیت خلاقیت و نوآوری در سازمان

وجود خلاقیت و نوآوری در سازمان شما مهم است زیرا تضمین می کند که نیازهای مشتریان شما برآورده شده و شرکت شما آینده ای مطمئن دارد.

از آنجایی که هر دو برای سلامت بلندمدت کسب و کار شما و جامعه مشتریان شما ضروری هستند، تصمیم گیرندگان باید انتخاب های عمدی و برنامه ریزی شده ای برای پشتیبانی هر دو فرآیند داشته باشند.

در طول خلاقیت، ما به دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای ترکیب الگوها، ساختن الگوهای جدید، حل مشکلات به روش‌هایی هستیم که قبلاً هرگز امتحان نشده است. در طول نوآوری، ما ثمرات خلاقیت را می‌گیریم و راه‌هایی پیدا می‌کنیم تا آنها را به طور سودآور به بازار ارائه کنیم.

کار با الگوهای مختلف مدل های کسب و کار به شما این امکان را می دهد که ترکیب های جدیدی را به شیوه ای ساختاریافته ایجاد کنید.

اول، این فرآیند به شما کمک می کند تا از منطق رایج صنعت خود جدا شوید. سپس، می توانید الگو را با زمینه شرکت خود تطبیق داده و یک نوع نوآورای ایجاد کنید. ایده ها و خلاقیت شما در این مرحله به اندازه به چالش کشیدن مدل کسب و کارتان در برابر الگوهای دیگر ضروری است.

 

ممکن است منتقدان این رویکرد بپرسند:

زیبایی خلاقیت در کجا نهفته است؟ آیا نوآوری صرفاً تولید کپی نیست؟

نوآوری در درک، ترجمه، ترکیب مجدد و انتقال الگوهای موفق به صنعت و چالش های شما نهفته است. ممکن است بدون استفاده از سیستمی برنامه ریزی شده به همان نتیجه برسید، اما پس از آن مجبورید چیزهای زیادی را به شانس واگذار کنید.

 

عناصر خلاقیت و نوآوری در سازمان

در ادامه این مقاله به 5 نکته مهم اشاره‌ می کنیم که مدیران ارشد باید برای کمک به موفقیت پروژه‌های نوآورانه خود از آنها استفاده کند.

خلاقیت و نوآوری در سازمان

1- رهایی رهبران نوآور از قوانین معمول

درحالی‌که جلسات برنامه‌ریزی استراتژیک، تحقیقات بازار، جزئیات محصول، پیش‌بینی‌های سه ماهه، برنامه ریزی سه ساله همگی جایگاه خود را در شرکت دارند. اما این فعالیت‌ها می‌توانند به‌شدت نوآوری را محدود کنند. مدیران ارشد باید رهبران نوآور خود را از بسیاری الزامات کسب‌وکار آزاد نموده و به آن‌ها اجازه دهند تا متدلوژی‌های خود را شکل داده و به اجرای سریع ایده‌های مناسب و آزمایش آن‌ها بپردازند.

 

2- تشویق به ریسک پذیری و عدم تنبیه بابت اشتباهات

هموار کردن فرایند خلاقیت و نوآوری داخلی در سازمان برای تولید محصولات تجاری موفق و ایجاد درآمدهای پایدار، مستلزم آزمون و خطاست.

هر تجربه‌ای که کسب می‌شود، دیدگاه جدیدی در مورد ویژگی‌های محصول با راه‌های دستیابی به بازار را ارائه می‌دهد. هر تجربه‌ای که با عدم قطعیت مواجه است، نشانه‌ای از خطر است.

شرکت‌های بزرگ تحمل اشتباهات را ندارند. ترویج خلاقیت و نوآوری در سازمان به این معناست که اجازه تجربه کردن، استفاده از فرصت‌ها و اشتباه کردن به رهبران نوآور داده شود. در بلند مدت، تنها راه دستیابی به برنامه‌های موفق، ایجاد خطوط جدید در کسب‌وکار است.

 

3- حمایت و پشتیبانی از رهبران نوآور

اطمینان یابید که رهبران نوآور افرادی نسبتاً بی‌باک و انعطاف‌پذیر باشند و بدانند چگونه باید کارها را انجام دهند.

حتی زمانی که هیچ اتفاق‌نظری وجود ندارد و افراد  سازمان ناامید شده‌اند سعی کنید رهبر نوآور را با یک مدیر اجرایی همراه کنید تا بتواند چالشها را مدیریت کند. همچنین این رهبران باید رابطه مناسبی با افراد دیگر داشته باشند، یعنی کسانی که به ایجاد اتحاد، تلاش برای توافق و راضی کردن کارفرمایان و دیگر افراد سازمان می‌کوشند. این مدیر اجرایی باید قدرت حفاظت از مدیران نوآور را نیز داشته باشد و همواره حامی او در جهت اجرای برنامه‌ها باشد.

 

4- امکان دسترسی رهبران نوآور به دارایی‌های شرکت

شرکت‌ها دارایی‌هایی دارند که هیچ‌یک از استارت‌آپ‌ها از این موارد بهره‌مند نیستند. ازجمله افراد باتجربه، تکنولوژی، برند، روابط و مسیرهای دستیابی به بازار. این دارایی‌ها مانند یک معدن طلا برای برنامه‌های نوآورانه شرکت‌ها هستند.

متأسفانه دارایی‌های شرکت‌های تأسیس‌شده تمایل به مجزا شدن دارند.

گاهی اوقات صاحبان قدرت مراقب دارایی‌های خود هستند و نسبت به اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگر واحدهای سازمان مردد هستند. این موضوع یک مانع بزرگ برای موفقیت برنامه‌های نوآورانه است. مدیر ارشد باید یک نقش مهم در حفظ تعادل نیازهای صاحبان دارایی‌ها و رهبران نوآور داشته باشد. آن‌ها باید به مدیران کسب و کار اولویت برنامه‌های نوآورانه را منتقل کنند.

 

5- هموار کردن راه برای مشتریان

رهبران نوآور باید به‌سرعت برای دستیابی به اولین مشتریان خود یعنی کسانی که ارزش بی‌نظیری دارند، تلاش کنند. از طریق استفاده از بازخوردها، اعتبارسنجی مدل کسب‌وکار و اصلاح امور به‌گونه‌ای که به نیازهای چنین مشتریانی توجه شود.

 

کلام آخر:

وجود تفاوت های ظریف خلاقیت و نوآوری و اختراع در سازمان ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسند، اما باید چنین سردرگمی برای شرکت‌هایی که می‌خواهند به طور کامل از پتانسیل خود برای تحول و رشد تصاعدی استفاده کنند، بر طرف شوند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

منابع: entrepreneur ، digitalleadership ، هیئت تحریریه مدیرنو

برچسب ها: خلاقیت و نوآوری در سازمان , تفاوت خلاقیت و نوآوری چیست , تفاوت نوآوری و اختراع

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات