ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

ده ویژگی یک مدیر خوب

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
خصوصیات و وظایف یک مدیر یا مدیر عامل خوب چیست

در این مقاله از مدیرنو به ده ویژگی یک مدیر خوب می‌پردازیم. آیا می دانید خصوصیات و وظایف یک مدیر عامل یا مدیر خوب چیست ؟ کیفیت مدیران برای خروجی کسب و کار و افراد شاغل در آن، بسیار با اهمیت هستند.

مدیر خوب برای کارکنان، مربی و رهبر محسوب می‌شوند و برای همکاران، کسانی هستند که باید با آنها به شیوه‌ای سالم رقابت کنند.

از وظایف یک مدیر خوب باید در مورد ابتکارات جدید، استراتژی تدوین کرده و در مورد چالش‌های جدید و راه‌حل‌های مورد نظر تحلیل و نظرهای تخصصی ارائه دهند. مدیران خوب برای تیم‌های مدیریتی، رهبرانی هستند که به کسب درآمد سازمان کمک کرده و الگویی برای کارمندان و رهبران فردای سازمان خواهند بود.

چگونه می‌توان یک مدیر خوب را تعریف کرد؟

تعریف ویژگی ها و خصوصیات یک مدیر خوب می‌تواند از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد. او به‌عنوان رهبری تعریف می‌شود که می‌تواند بهترین عملکرد را برای تیم خود به ارمغان بیاورد، تیم را برای دستیابی به هدف‌های بزرگ‌تر آموزش داده و به همه کمک کند تا با اهداف شرکت هماهنگ شوند. با مردم با احترام رفتار کند و هر روز به اهداف جدید سازمان کمک کند تا کل مجموعه را به آن اهداف برساند.

مدیران خوب داشتن یک تجربه عالی برای کارمندان از استخدام تا خروج  را تضمین می‌کند.

بسیاری از کارکنان، سازمان را به دلیل مدیران بد یا نامناسب ترک می‌کنند. داشتن فرد مناسب برای این نقش، برای موفقیت یک سازمان بسیار حائز اهمیت است. آنها به حفظ کارکنان در سازمان کمک می‌کنند و مشارکت آنها، بهره‌وری نیروی کار، روحیه کارکنان و خروجی سازمان را به‌طور مثبت افزایش می‌دهند.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط گالوپ انجام شده، دلیل ترک کار 50 درصد از کارکنان یک سازمان، مدیران آنها هستند.

خصوصیات و وظایف یک مدیر یا مدیر عامل خوب چیست

ده ویژگی یک مدیر خوب چیست؟

درحالی‌که خصوصیات مختلفی وجود دارد که یک مدیر یا مدیر عامل را خوب و عالی جلوه می‌دهد، در ادامه ده ویژگی یک مدیر خوب آورده شده که بارها و بارها در تحقیقات و سازمان‌ها تکرار شده‌اند:

  • به تیم خود اهمیت می‌دهند

آنها نه تنها به تیم خود در محل کار، بلکه به آنچه در خارج از محل کار، کارکنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اهمیت می‌دهند.

افراد در یک سازمان منحصربه‌فرد هستند بنابراین موقعیت‌های آنها و مشکلاتی که از سر می‌گذرانند نیز منحصربه‌فرد هستند. اعضای تیم خود را درک کرده و با آنها همدلی می‌کند و آماده است به هر نحوی که می‌تواند به آنها کمک کند.

 

  • مربیان عالی هستند

مدیران به‌سرعت مشکلات را متوجه شده و به این نکته اشاره می‌کنند که وظایف خاصی به‌درستی انجام نشده است.

بسیار مهم است که در مرحله اول بفهمند که چه چیزی اشتباه بوده، کسی که این اشتباه را انجام داده را درک کنند، راه درست را تشخیص داده و به کارکنان آموزش دهند تا برای دفعات بعد آماده باشند. مدیران باکیفیت، مربیان بزرگی هستند و زمان و تلاش خود را صرف این می‌کنند که تیمشان منطق پشت هر اقدام، نیازهای رشدی هم‌تیمی‌هایشان، وظایف و کارشان را درک کنند.

  • ارتباط دهنده‌های خوبی هستند

ارتباط مؤثر یک خیابان دو طرفه است.

از جمله وظایف و خصوصیات یک مدیر خوب اینست که او می‌داند که باید به صحبت‌های تیم خود گوش دهد. گوش دادن به صحبت‌های تیم، تضمین می‌کند که آن‌ها از پیشرفت‌های جدید، چالش‌های پیش روی تیم، نیازهای آموزشی و… آگاه هستند. برای داشتن ارتباطات مؤثر با کارکنان و همچنین برای انجام کار به‌طور مؤثر، اطلاعات کاری باید در جریان باشد. کارکنان باید از اتفاقاتی که در سازمان رخ می‌دهد، هرگونه به‌ روز رسانی در تیم مدیریت، تحولات جدید، تغییر در سیاست‌ها و …آگاه باشند.

نظرسنجی که اینتراکت انجام داد نشان می‌دهد که 69 درصد از مدیران در برقراری ارتباط با اعضای تیم و کارمندان خود راحت نیستند، به‌خصوص در مورد ارائه بازخورد مستقیم در مورد عملکرد کارکنان.

 

  • به پیشرفت اهمیت می‌دهند

او می‌خواهد اعضای تیم خود را در حال رشد و دستیابی به ارتقاء شغلی جدید ببیند.

آنها این واقعیت را درک کرده و از آن حمایت می‌کنند که رشد اعضای تیم به‌طور مثبت بر عملکرد تیم تأثیر می‌گذارد. بنابراین آنها تلاش می‌کنند تا تمام اقدامات لازم برای توسعه اعضای تیم مهیا شود.

 

  • از نظر احساسی انعطاف‌پذیر هستند

آنها در زمانهای پر استرس و فشار ، تغییرات قابل‌توجه بازار یا تغییرات ساختاری، افرادی آرام و خونسرد باقی می‌مانند و تکیه‌گاه خوبی برای تیم هستند. آنها هوش هیجانی بالایی دارند، تحت‌فشار قرار نمی‌گیرند و در بحران‌ها قدرت زیادی دارند.

برای سنجش هوش هیجانی خود می توانید از تست هوش هیجانی مدیرنو استفاده کنید.
  • نوآوری را تشویق می‌کنند

از دیگر وظایف و خصوصیات یک مدیر خوب اینست که اعضای تیم خود را تشویق می‌کند تا چیزهای جدید را امتحان کند و اجازه نمی‌دهند شکست مانع یادگیری چیزهای جدید و بزرگ شود. اجازه دادن به کارکنان برای ایده پردازی و صرف زمان بر روی ابتکارات و رویکردهای جدید، مشارکت و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد.

 

  • تعیین اهداف و تشخیص اثربخشی تیم

کارکنان برای انجام وظایف خود و رسیدن به ضرب‌الاجل‌ها به کمک نیاز دارند. مدیران تأثیرگذار همیشه به تیم خود در تعیین و مدیریت اهداف و همچنین مدیریت اهداف فردی و همسویی آنها با اهداف سازمان کمک می‌کنند.

از ویژگی های یک مدیر خوب اینست که می‌داند که کیفیت عملکرد خودش با تیمش ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی دارد. آن‌ها به تیم‌هایشان کمک می‌کنند تا در کارشان برتری پیدا کنند، به غلبه بر چالش‌ها کمک کرده و تیم را مقدم بر هر چیزی قرار می‌دهند.

  • مثبت اندیشی را گسترش می‌دهند

مدیرانی که مثبت اندیش هستند اطمینان حاصل می‌کنند که روحیه کارکنان قوی باشد و تیم احساس مثبتی کند. حتی در بحران‌ها، یک مدیرموفق لحن مثبت خود را حفظ می‌کند. اعضای تیم بیشتر به آنها اعتماد دارند و احتمالاً مدت طولانی‌تری در سازمان آنها خواهند ماند.

 

  • به تیم خود اعتماد دارند

مدیران تأثیرگذار به تیم‌های خود اعتماد دارند. آنها از اعضای تیم خود انتظار دارند که کار خود را به‌موقع و با نهایت فداکاری و صداقت انجام دهند. آنها با ترس تیم را اداره نمی‌کنند، بلکه با اعتماد به کارکنان برای انجام کارشان تیم را هدایت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه :

  •  اعتماد در محل کار : چرایی، اهمیت و بهترین روش ها
  • تیم‌ها را توانمند می‌کنند

مدیران مؤثر در سازمان‌ها مدیران خرد نیستند بلکه به اعضای تیم خود اعتماد می‌کنند و به آنها قدرت می‌بخشند. آنها تیم خود را به‌جای مدیریت مکرر و خرد در جزئیات، در هنگام انجام یک کار، در صورت نیاز راهنمایی می‌کنند و مسیر درست را نشان می‌دهند.

چگونه یک مدیر خوب استخدام کنیم؟

درحالی‌که همه ما از ویژگی‌های موردنیاز خود آگاه هستیم، یافتن فردی که با این شرایط مطابقت داشته باشد، کار سختی است. مواردی وجود دارد که می‌توانید برای جستجوی فرد مناسب از آن استفاده کنید:

سازمان‌ها هرگز نباید فراموش کنند که اکثر مدیران در یک برهه از زمان کارمند بوده‌اند.

مدیرشدن بسیار سخت و ترسناک است. مسئولیت‌های شما، محدوده کاری و… بسیار تغییر می‌کند. ممکن است ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد تا کارکنان به یک کارمند و نهایتاً به یک مدیرخوب تبدیل شوند. سازمان‌ها باید بدانند تمرکز روی چه ویژگی‌های مثبتی و دوری از چه ویژگی‌های منفی باعث بهبود آنها می‌شود.

این داده‌ها را می‌توان از ارزیابی 360 درجه، ارزیابی عملکرد کارکنان و یا ارزیابی مدیران جمع‌آوری کرد. انجام چنین ارزیابی‌هایی، هم ویژگی‌های مثبت و هم زمینه‌های قابل‌بهبود را برجسته می‌کند. بر اساس این اطلاعات و سایر بازخوردهای جمع‌آوری‌شده، می‌توان برنامه‌های آموزشی را توسعه داد و عملکرد را بهبود بخشید.

خصوصیات و وظایف یک مدیر یا مدیر عامل خوب چیست

وظایف یک مدیر خوب چیست؟

در ادامه چهار نکته در مورد وظایف یک مدیر خوب وجود دارد که کمک می‌کند تا کارتان را به‌طور مؤثر انجام دهید:

  • تیم خود را بشناسید: برای داشتن عملکردی روان، شناخت تیم بسیار مهم است. شما باید نقاط قوت، علایق، قابلیت‌های کارکنان خود را بشناسید تا تیم به‌عنوان یک مجموعه واحد و توانمند عمل کند.
  • ذهنی باز و پذیرا داشته باشید: وقتی صحبت از افراد، تجربه، توانایی‌ها، سن، مجموعه مهارت‌ها، خلق‌وخو و … به میان می‌آید، تیم‌ها متنوع خواهند بود. مدیران باید روی استفاده از این تنوع برای افزایش بهره‌وری و نزدیک‌تر کردن تیم تمرکز کنند.
  • به‌طور منظم با تیم ارتباط برقرار کنید: گفتگوی باز و مداوم با تیم برای داشتن عملکرد مؤثر بسیار مهم است. کشف هرگونه مشکل یا شکایت در مراحل اولیه و رسیدگی به آنها ضروری است. داشتن چنین ارتباطاتی، هرگونه نیاز به آموزش، ایده‌های جدید و بهبود فرآیند را برجسته می‌کند.
  • به تیم خود اعتماد کنید: برای انجام باکیفیت کار، اعتماد به تیم ضرورت دارد. بدون اعتماد به تیم، مدیران ممکن است به سمت مدیریت خرد گرایش پیدا کنند. تیم‌هایی که مورد اعتماد هستند معمولاً عملکرد بهتری نسبت به سایر تیم‌ها دارند.

 

ارزیابی‌عملکرد مدیران

ارزیابی‌عملکرد برای همه سازمان‌ها حیاتی است و به‌روزرسانی عملکرد را برای همه کارکنان در تمام سطوح فراهم می‌کند. برای اینکار می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو استفاده کنید.

 

هنگام انجام ارزیابی‌عملکرد برای مدیران، مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

نتابج ارزیابی‌عملکرد را محرمانه نگه‌دارید

اعضای تیم اگر احساس کنند که بازخوردشان محرمانه نیست، آن را ارائه نمی‌دهند.

اطمینان از بازخورد صادقانه و باز در سازمان‌ها امری ضروری است. کارکنان اغلب نگران شغل خود و پیامدهای منفی نظرسنجی‌ها هستند. یک پلت فرم یا ابزار نظرسنجی در این زمینه می‌تواند کمک بزرگی باشد. می‌توانید از این طریق اطمینان حاصل کنید که نظرسنجی‌ها و داده‌های حاصل از آن محرمانه است. شما می‌توانید این کار را با محدود کردن دسترسی پرسنل به نظرسنجی انجام دهید.

بازخوردها را واضح و صریح دریافت کنید

هنگام جمع‌آوری بازخورد، مطمئن شوید که پاسخ‌های واضحی دریافت می‌کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید مسائل، شکایات، تخلفات، نیازهای آموزشی را کشف و برطرف کنید. ابزارهای نظرسنجی می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند.

می‌توانید به‌وضوح بخش‌های مختلف را تعریف کرده و پاسخ‌هایی را برای آنها جمع‌آوری کنید. در صورت نیاز، می‌توانید سؤالات را در یک بخش مشخص متمرکز کرده تا به ریشه مشکل برسید. با پلتفرم‌های نظرسنجی، می‌توانید داده‌های گذشته کارمندان را مشاهده و مقایسه کنید. این امر روندها و مسائل پایداری را که می‌توان آنها را برطرف کرد به خوبی مطرح می‌کند.

بر اساس بازخورد عمل کنید

پس از دریافت بازخورد، مطمئن شوید که بر اساس آن عمل می‌کنید. اکنون که می‌دانید کدام حوزه‌ها نیاز به توجه دارند، طرح‌ریزی و اجرای آن آسان‌تر خواهد بود. جمع‌آوری بازخوردها خوب است، اما اگر به آن عمل نکنید انگار بازخوردی هم جمع‌آوری نکردید.

 

کلام آخر

برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف مجموعه و همسو کردن اهداف کارکنان با سازمان، وجود مدیران خوب برای کارکنان در سازمان، بسیار با اهمیت هستند. او به‌عنوان فردی شناخته می‌شود که می‌تواند بهترین عملکرد را برای تیم خود به ارمغان بیاورد. بنابراین مدیران باید سعی کنند ویژگی‌های مطرح‌شده (ده ویژگی یک مدیر خوب ) را در خود تقویت کرده تا به اهداف موردنظر در آینده دست یابند.

 

منابع: questionpro ، هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه: ویژگی مدیر خوب , خصوصیات و ویژگی یک مدیر خوب , وظایف یک مدیر خوب , ده ویژگی یک مدیر خوب

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات