ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه تیم سازی کنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

تیم سازی

در این مقاله از مدیرنو به اینکه اصول و مراحل تیم سازی در کسب و کار و سازمان چیست می‌پردازیم. هدف از تشکیل تیم چیست؟ چگونه تیم سازی کنیم؟ همه کسب‌وکارها و سازمان‌هایی که به دنبال تغییرات استراتژیک هستند، برای مواجهه با شکست در کار باید به سرمایه انسانی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. این روزها چنین عبارتی آن‌قدر تکرار شده که تبدیل به یک کلیشه شده، اما هنوز هم درست و کاربردی است. در ابتدا باید بدانید که هدف از تشکیل تیم چیست؟

 

هدف از تشکیل تیم چیست؟

هدف از تشکیل تیم قوی چیزی فراتر از استخدام افراد با مهارت بالا، طرز فکر مثبت و شخصیت مناسب است. از آنجایی که مهم نیست چقدر محصول یا خدمت خوبی ارائه می کنید، اگر در ایجاد تیمی کارآمد و سازنده موفق نباشید، به احتمال زیاد به خروجی مناسبی نخواهید رسید.

هدف از تشکیل تیم ، گرد هم آوردن فعالانه اعضا به منظور تقویت و تعمیق روابط موجود است.

 

بعد از شکست؛ چگونه تیم سازی کنیم؟

هیچ‌کس دوست ندارد شکست را تجربه کند و همه ما کم‌وبیش اهمیت یادگیری از اشتباهات را می‌دانیم. بنابراین اگر در اصول و مراحل تیم سازی در کسب و کار به صورت حساب شده عمل کنیم و با برنامه پیش برویم، می‌توانیم از اشتباهاتمان برای رسیدن به اهداف موردنظر نهایت استفاده را ببریم.

باید بررسی کنیم هدف از تشکیل تیم چیست و چه پروژه‌ای بود که به اهداف خود نرسید یا کدام ضرب‌الاجل مهم را از دست دادید؟ چه کاری می‌توانید برای کمک به بهبود کارکنان خود انجام دهید؟ چگونه تیم سازی کنیم که کارکنانمان این تجربه را به‌جای یک شکست در کار، فرصتی برای رشد بدانند؟

به اعتقاد کارشناسان؛ هدایت یک تیم برای عبور از شکست به‌مراتب سخت‌تر از کمک به یک نفر در شرایط مشابه است. سوزان دیوید، مؤسس مؤسسه کوچینگ هاروارد/مک لین و نویسنده مقاله “چابکی عاطفی” توضیح می‌دهد:

«مردم با انتظارات، دیدگاه‌ها، سطوح ریسک سرمایه‌گذاری و چیزهایی که خطرساز است، وارد پروژه‌ها می‌شوند.» در عبور از چالش‌ها ممکن است برخی افراد بسیار انعطاف‌پذیر و برخی دیگر فشار و درماندگی بیشتری را تجربه کنند.”

وقتی به نتیجه نمی‌رسید، فرقی نمی‌کند که یک نفر از اعضا مقصر باشد یا اینکه همه اعضا مقصر باشند، وظیفه شما به‌عنوان مدیر اینست که به کل گروه کمک کنید تا به راه خود ادامه دهد.

اصول و روش های تیم سازی در کسب و کار و سازمان

چگونه تیم سازی کنیم؟

در ادامه اصول و مراحل تیم سازی بعد از شکست در کسب و کار را به شما ارائه خواهیم کرد.

1- ابتدا کنترل احساسات خود را در دست بگیرید.

تحقیقات نشان می‌دهد که احساسات رهبران بسیار مسری‌تر از یک عضو معمولی تیم است.

مدیریت احساسات در محیط کار به معنی سرکوب کردن آنها نیست بلکه به معنی کنترل و تسلط بر آنهاست. از طرفی، شما به‌عنوان مدیر باید توانایی خروج از احساسات منفی را داشته باشید. پس باید راه‌های اجتناب از نا امیدی و حفظ انگیزه را به خوبی فرا بگیرید تا بتوانید به تیمتان هم کمک کنید. به خاطر داشته باشید که احساسات را نباید جعل کنید، چون هر آدمی به خوبی قابلیت درک احساسات جعلی رو داشته و در این صورت جایگاه شما به‌عنوان رهبر سازمان به مخاطره خواهد افتاد.

2- به آنها فضا بدهید.

فضا دادن به اعضا تیم یعنی فراهم کردن این امکان که بتوانند چهارچوب‌های همیشگی را رد و کارهای جدید و نوآورانه‌ای را آزمایش کنند.

خب طبیعتاً، چنین روندی همراه با اشتباهات و شکست‌هایی است. نحوه مواجهه شما با شکست های تیمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برخورد قهری نداشته باشید، چون چنین برخوردی ادامه مسیرهای ایده سازی و خلاقیت و نوآوری را در سازمان مسدود می‌کند.

اصول مواجهه با شکست های سازمانی

3- در مورد اشتباهات روشن باشید.

خنثی و بی‌تفاوت نباشید.

برخی مدیران وقتی با شکست تیم مواجه می‌شود، برای انرژی بخشی نسبت به شکست بی تفاوت‌اند و بیشتر تمرکز خود را روی ادامه مسیر و روحیه بخشی به پرسنل صرف می‌کنند. اما چنین رویکردی ممکن است به اشتباه بی‌تفاوتی برداشت شود. پیشنهاد می‌شود ابتدا ریشه‌های شکست را آنالیز کنید. سپس با مشخص شدن نقاط قوت و ضعف مسیر طی شده و انتقال آنها به اعضاء، برای ادامه مسیر آماده شوید.

از گفتن عباراتی مثل «بیایید به جنبه مثبت موضوع نگاه کنیم»، «خداروشکر که بدتر از این نشد» خودداری کنید. درعوض، صریح و شفاف باشید: “ما ضرب‌الاجل را از دست دادیم زیرا مدت زمان انجام هر کار را در نظر نگرفتیم.”

برای شناسایی نقاط قوت و ضعف پرسنل خود می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد استفاده کنید.

4- متهم نکنید.

یکی دیگر از مراحل و اصول تیم سازی موفق در کسب و کار اینست که به‌جای اینکه روی مقصر بودن افراد تمرکز کنید روی چرایی‌ها و اشتباهات متمرکز باشید. در صورتی که مسجل شد که کوتاهی از یک یا چند نفر است، در خلوت با آن افراد صحبت کرده و روی اعمال آنها تمرکز کنید، نه شخصیت آنها.

یا مثلاً چیزی شبیه به این بگویید: «این اشتباهی است که مرتکب شدی و به این معنی نیست که عمداً کم کاری کردید یا آدم بدی هستید. اما ما باید دلیل آن را بفهمیم که جلوی تکرار آن را بگیریم. تا بتوانیم با قدرت به راهمان ادامه دهیم.» همچنین می‌توانید گروه را مورد خطاب قرار دهید، اما باید مطمئن شوید که این کار را به‌گونه‌ای انجام می‌دهید که کسی را متمایز نکند.

هدف از تشکیل تیم چیست

5- حال و هوا را تغییر دهید.

در برخی موارد برای تیم سازی موفق در کسب و کار و سازمان توصیه می‌شود که به‌جای تجزیه و تحلیل شکست، به صحبت در مورد ادامه مسیر بپردازید.

تحمل مواجهه با شکست و بررسی اشتباهات رخ داده، تنها تا حدی می‌تواند مفید باشد. پیشنهاد می‌شود که؛ پس از یک یا دو روز (یا اگر شکست بزرگی بود، بیشتر)، اعضاءتیم خود را به تفکر استراتژیک، دید بازتر و بحث در مورد چگونگی جلوگیری از اشتباهات مشابه در آینده سوق دهید. با اعضا تیمتان ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید که لحن کلام آنها مثبت و پرانرژی است.

پیشنهاد مطالعه :

6- از شکست های گذشته بگویید.

با بیان اشتباهی که در گذشته مرتکب شده‌اید، می‌توانید به همه کمک کنید تا این شکست را به‌عنوان یک تجربه یادگیری ببینند. وقتی مدیری زمانی را برای به اشتراک گذاری مواردی که به‌طور واقعی در آن شکست سختی را تجربه کرده می گذارد، می‌تواند به پرسنل در هضم و درس گرفتن از شکست کمک شایانی کند. یا اگر چنین خاطره‌ای ندارید و ممکن است در به اشتراک گذاشتن آن احساس راحتی نکنید، یک یا دو نفر را از گروه بیرون بکشید و چیزی شبیه این بگویید:

«همه ما تجربه شکست در پروژه‌هایی را داشته‌ایم که درنهایت تبدیل به پله‌ای برای سازندگی بیشتر ما شده. آیا حاضرید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید؟»

راهکارهای مقابله با شکست تیم

7- همکاری را تشویق کنید.

اصول و مراحل تیم سازی موفق در کسب و کار اینست که اعضا را به دو گروه تقسیم کنید:

تکلیف نیمی از آنها فکر کردن در مورد پروژه‌های آینده و اینکه چه اشتباهاتی ممکن است پیش بیاید و نیمی دیگر روی آنچه تیم می‌تواند در آینده با قدرت بیشتری (موارد مثبت) انجام دهد، تمرکز کنند. در این مسیر سعی کنید بیشتر روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید تا روی مشکلات. بیشتر تمرکز و حواستان را معطوف به آینده کنید تا گذشته.

بعد از شکست تیم سازی در کسب و کار

  • باید با احساسات خود در مورد شکستی که رقم خورده کنار بیایید تا تأثیر نابجا بر اعضا نداشته باشد.
  • به اعضا زمان بدهید تا احساس ناامیدی کنند.
  • در مورد اینکه چه اشتباهی رخ داده و چرا صحبت کنید.

 

این موارد را انجام ندهید:

  • برای مدت طولانی در خلق‌وخو منفی و تحلیلی گیر نکنید و محتوای مکالماتتان را به تمرکز روی آینده تغییر دهید.
  • به افراد اجازه ندهید با انگشت اتهام به سمت یکدیگر اشاره کنند. در عوض بازخورد سازنده بدهید و به راهتان ادامه دهید.
  • در مورد چیزهایی که افراد می‌توانند و باید یاد بگیرند به‌صورت یک طرفه سخنرانی نکنید، در عوض اجازه دهید ایده‌ها خلق شوند.

کلام آخر:

تیم‌سازی و اثرات آن بر کسی پوشیده نیست. اما باید به خاطر داشته باشید که تیم خوب ساختنی است. این ساختن هم به زمان، هم به منابع و هم به تخصص نیازمند است.

در این مقاله از مدیرنو به اصول و مراحل تیم سازی در کسب و کار پرداختیم و به این سوالات که هدف از تشکیل تیم چیست و چگونه تیم سازی کنیم پاسخ دادیم. مدیریت کسب‌وکار هر روز پیچیده‌تر می‌شود و مدیران برای اینکه با این تغییرات همگام شوند نیاز به آموزش دارند. شما می‌توانید از آموزش‌های تخصصی مدیریت که توسط مجموعه مدیرنو ارائه می‌شود بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مراجعه کنید.

 

منبع: HBR

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات