ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مدیریت احساسات در محیط کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت و کنترل احساسات منفی در سازمان و محیط کار

در این مقاله از مدیرنو، به تشریح مدیریت احساسات در محیط کار و سازمان می‌پردازیم و به راههای کنترل احساسات و عواطف منفی اشاره خواهیم کرد. هر یک از ما حداقل یکبار در موقعیت‌های ناامید کننده و بد بوده‌ایم. وقتی پروژه مورد علاقه شما پس از هفته‌ها کار سخت لغو می‌شود. وقتی مشتری به طرز ناعادلانه‌ای به شما ضربه می‌زند. هنگامی که بهترین دوست و یا همکارتان به طور ناگهانی اخراج می‌شود. یا زمانی که بیش از حد بار کاری روی دوشتان است اما، مدیرتان کار بیشتری را به شما محول می‌کند.

واکنش شما به موقعیت‌های استرس‌زای زندگی شخصیتان، ممکن است فریاد زدن باشد یا اینکه در گوشه‌ای پنهان شوید و برای مدتی تاسف بخورید. اما در محل کار، این نوع رفتارها می‌تواند به شهرت حرفه ای و بهره‌وری شما آسیب جدی وارد کند. برای بررسی نحوه مقابله با استرس خود می توانید از تست استرس شغلی مدیرنو استفاده کنید.

همه چیز را می توان از یک انسان گرفت جز آخرین آزادی انسان یعنی توانایی انتخاب نگرش. (ویکتور فرانکل، “انسان در جستجوی معنا”).

 

مدیریت احساسات در محیط کار

موقعیت‌های استرس‌زا در محیطهای کاری که با کاهش بودجه، اخراج کارمند ها و تغییرات بخشها مواجه است، بسیار رایج است. ممکن است در چنین شرایطی، مدیریت احساسات در محیط کار و سازمان سخت باشد، اما برای شما ضروری است.

به هر حال در صورتیکه مدیر مجبور به اخراج‌های بیشتری شود، ممکن است کسانی را که کنترل بهتری روی احساسات منفی خود دارند و به خوبی تحت فشار کار می‌کنند، حفظ کنند. مهم نیست که در چه وضعیتی به سر می‌برید، شما آزادید که چگونگی واکنش به شرایط را انتخاب کنید.

سوال اصلی اینست که، چگونه می‌توانید در حوزه مدیریت احساسات در محیط کار و سازمان و “انتخاب” واکنش‌های خود در موقعیت‌های دشوار رشد کنید؟ در این مقاله، ما به رایج‌ترین راههای کنترل احساسات منفی تجربه شده در محیط کار و سازمان می‌پردازیم.

 

چرا فقط روی کنترل احساسات منفی تمرکز می‌کنیم؟

اکثر مردم نیازی به یادگیری راههای کنترل احساسات و عواطف مثبت در محیط کار و سازمان ندارند. چون، احساس شادی، هیجان، شفقت یا خوش‌بینی معمولاً روی دیگران تأثیر منفی نمی‌گذارد. تا زمانی که احساسات مثبت را به صورت سازنده و حرفه‌ای به اشتراک می‌گذارید، داشتن آنها در محل کار عالی است!

مدیریت و کنترل احساسات منفی در سازمان و محیط کار

احساسات در محیط کار

در سال 1997، سینتیا فیشر استاد مدیر دانشگاه باند، مطالعه‌ای به نام «احساسات در کار: مردم چه احساسی دارند، و چگونه باید آن را اندازه گیری کنیم؟» انجام داد. بر اساس تحقیقات فیشر، رایج ترین احساسات منفی تجربه شده در محیط کار به شرح زیر است:

  • ناامیدی / تحریک.
  • نگرانی / عصبی بودن.
  • خشم / تشدید.
  • دوست نداشتن
  • غمگینی / ناراحتی.

 

راههای کنترل احساسات و عواطف منفی

در ادامه راههای کنترل احساسات و عواطف منفی که می‌توانید از آنها برای مدیریت احساسات در محیط کار و سازمان استفاده کنید، آورده شده، با ما همراه باشید.

1- ناامیدی / تحریک

ناامیدی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که احساس می‌کنید گیر افتاده‌اید یا به دام افتاده‌اید و یا نمی‌توانید به جلو حرکت کنید. چنین حالتی می‌تواند از مسدود کردن پروژه مورد علاقه شما توسط یک همکار، مدیری که نمی‌تواند به موقع به جلسه برسد تا از دسترس خارج کردن تلفن کسی که به پاسخگوییش نیاز دارید، باشد.

دلیل هرچه که باشد، مقابله سریع با احساس ناامیدی مهم است، زیرا ناامیدی به راحتی می‌تواند به احساسات منفی بیشتری مانند خشم و عصبانیت منجر شوند.

در اینجا چند پیشنهاد برای مقابله با ناامیدی وجود دارد:

توقف کنید و ارزیابی کنید.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید اینست که، ذهن خود را متوقف کرده و به موقعیت نگاه کنید.

از خود بپرسید که چرا احساس ناامیدی می‌کنید. آن را دقیق و صریح بنویسید. سپس به یک نکته مثبت در مورد وضعیت فعلی خود فکر کنید. به عنوان مثال، اگر مدیرتان برای جلسه تاخیر داشته، حداقل زمان بیشتری برای آماده شدن دارید. یا می‌توانید از این زمان برای استراحت بیشتر استفاده کنید.

چیز مثبتی در مورد موقعیت پیدا کنید

اغلب فکر کردن در مورد یک جنبه مثبت از موقعیت، باعث می‌شود به وقایع به گونه‌ای متفاوت نگاه کنید. این تغییر کوچک در تفکرتان می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و مدیریت احساسات در محیط کار و سازمان را بهبود بخشد. وقتی افرادی باعث ناامیدی شما می‌شوند، احتمالاً این کار را عمداً و برای اذیت و آزار شما انجام نمی‌دهند.

اگر چیزی باعث آزار شما می‌شود، مطمئناً شخصی نیست! پس عصبانی نشوید و به راهتان ادامه دهید.

آخرین باری که احساس ناامیدی کردید را به خاطر بیاورید

آخرین باری که در مورد چیزی ناامید شدید، احتمالاً بعد از مدتی وضعیت به خوبی پیش رفت، درست است؟ احساس ناامیدی یا تحریک شما احتمالاً در آن زمان هم کمک زیادی به حل مشکل نکرد، یعنی در حال حاضر هم کار مفیدی برایتان انجام نمی‌دهند.

 

2- نگرانی / عصبی بودن

با همه ترس و اضطرابی که همراه با افزایش تعداد اخراج‌هاست، جای تعجب نیست که بسیاری از افراد نگران شغل خود باشند. اما اگر اجازه دهید، چنین نگرانی می‌تواند به راحتی از اختیار خارج شود. عدم کنترل احساسات و عواطف منفی نه تنها بر سلامت روان، بلکه می‌تواند بر بهره‌وری و تمایل شما برای ریسک کردن در محل کار تأثیر مستقیم بگذارد.

این نکات را برای کاهش نگرانی و مدیریت احساسات در محیط کار و سازمان امتحان کنید:

خود را با نگرانی و اضطراب احاطه نکنید.

برای مثال، اگر همکاران در اتاق استراحت جمع شده و در مورد اخراج‌ها و شایعات مربوطه صحبت می‌کنند، به آنجا نروید و در تولید و تکثیر احساسات نگران کننده سهیم نشوید. تکرار نگرانی منجر به نگرانی بیشتر شده و این برای هیچ‌کس خوب نیست.

تمرینات تنفس عمیق را امتحان کنید.

چنین تمرین‌هایی به آرام شدن تنفس و ضربان قلب شما کمک می‌کنند. به مدت پنج ثانیه به آرامی نفس بکشید(دم)، سپس به مدت پنج ثانیه به آرامی نفس خود را بیرون دهید(بازدم). روی تنفستان تمرکز کنید، نه چیز دیگری. این کار را حداقل پنج بار انجام دهید.

روی چگونگی بهبود وضعیت تمرکز کنید

اگر از اخراج شدن می‌ترسید، نشستن و نگران شدن دردی را دوا نمی‌کند. در عوض، می‌توانید روی راههای بهینه سازی شرکتتان و کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری متمرکز شوید. چنین تمرکزی هم سازنده‌ست و هم در صورت ارائه خروجی مناسب، ارزشمندیتان را به سازمان ثابت خواهید کرد.

نگرانی‌های خود را یادداشت کنید.

اگر متوجه شدید که نگرانی‌ها در ذهن شما موج می‌زند، آن‌ها را در یک دفترچه یادداشت کنید و سپس زمانی را برای رسیدگی به آنها تعیین کنید. قبل از زمان مشخص شده، می‌توانید این نگرانی‌ها را راحت‌تر فراموش کنید. در موعد مقرر، تجزیه و تحلیل مناسبی در مورد ریسک این موارد انجام داده و هر اقدام مثبتی را که برای کاهش خطرات لازم است انجام دهید.

وقتی در مورد چیزی نگران و عصبی هستید، می‌تواند اعتماد به نفس شما را کاهش دهد.

 

3- خشم / تشدید

خشم بیش ازحد شاید مخرب‌ترین احساسی است که افراد در محل کار تجربه می‌کنند.

همچنین خشم احساسی است که اکثر ما به خوبی از پس آن بر نمی‌آییم. اگر در مدیریت خلق و خوی خود در محل کار مشکل دارید، پس یادگیری مهارت های کنترل خشم و عصبانیت یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. البته اگر می‌خواهید همچنان شغل خود را حفظ کنید.

مدیریت و کنترل احساسات منفی در سازمان و محیط کار

راههای کنترل خشم و عصبانیت

مراقب علائم اولیه خشم باشید.

تنها شمایید که علائم خطر در هنگام ایجاد خشم را می‌شناسید، بنابراین یاد بگیرید در همان ابتدای کار آنها را تشخیص دهید. کلید کنترل خشم و عصبانیت، توقف زودهنگام عصبانیت است. به یاد داشته باشید، این شمایید که انتخاب می‌کنید در یک موقعیت چگونه واکنش نشان دهید. فقط به این دلیل که اولین غریزه شما عصبانی شدن است به این معنی نیست که پاسخ درستی است.

اگر شروع به عصبانی شدن کردید، کارهایتان را متوقف کنید.

چشمان خود را ببندید و تمرین تنفس عمیق را که قبلاً توضیح دادیم، تمرین کنید. این کار افکار عصبانی شما را قطع و به شما کمک می‌کند تا در مسیر مثبت‌تری قرار بگیرید.

زمانی که عصبانی هستید خود را تصور کنید.

اگر تصور کنید که در هنگام عصبانیت چگونه به نظر می‌رسید و چگونه رفتار می‌کنید، چشم‌انداز مناسبی از موقعیت می‌دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید سر همکارتان فریاد بزنید، تصور کنید که چگونه به نظر می‌رسید. صورتتان قرمز است؟ آیا دستان خود را به اطراف تکان می‌دهید؟ آیا حاضرید با چنین فردی کار کنید؟ احتمالا نه.

 

4- دوست نداشتن

احتمالا همه ما مجبور شده‌ایم با کسی کار کنیم که دوستش نداریم. اما مهم نیست، چون قرار است شما فرد حرفه‌ای باشید.

چند ایده برای کار با افرادی که دوستشان ندارید!

  1. محترمانه رفتار کنید: اگر مجبورید با کسی کار کنید که با او سازگاری ندارید، وقت آن است که غرور و منیت خود را کنار بگذارید. با آن شخص با ادب و احترام رفتار کنید، همانطور که با دیگران رفتار می‌کنید. فقط به این دلیل که این شخص به شیوه ای غیرحرفه‌ای رفتار می‌کند، به این معنی نیست که شما هم باید همانگونه رفتار کنید.
  2. قاطع باشید: اگر طرف مقابل بی‌ادب و غیرحرفه‌ای است، قاطعانه توضیح دهید که چنین رفتاری باعث ناراحتی شما شده و با آرامش آن فضا را ترک کنید.

 

5- غمگینی/ناراحتی

کنار آمدن با غمگینی یا ناراحتی در محل کار ممکن است دشوار باشد.

از بین تمام احساساتی که ممکن است در کار احساس کنید، اینها بیشترین تأثیر را بر بهره‌وری شما دارند. اگر به تازگی یک غم بزرگ را متحمل شده‌اید، احتمالاً انرژیتان افت کرده و ممکن است از ریسک‌های جدید بترسید و همه اینها ممکن است شما را از دستیابی به دستاوردهای بهتر باز دارد.

مدیریت و کنترل احساسات منفی در سازمان و محیط کار

راههای کنترل احساس غم و ناراحتی

به طرز فکر خود نگاه کنید.

به این فکر کنید که همه چیز همیشه آنطور که شما می‌خواهید پیش نمی‌رود. اگر غیر از این بود، زندگی به جای جاده‌ای با بالا و پایین‌ رفتن‌ها، یک جاده مستقیم بود. همین فراز و فرودها از جذابیت‌های زندگی هستند.

هدف خود را تنظیم کنید

اگر از نرسیدن به هدف ناامید و غمگینید، به این معنی نیست که دیگر هدف در دسترس نیست. هدف را تغییر ندهید، بلکه تغییراتی را در مسیر رسیدن به هدف ایجاد کنید. برای مثال، ضرب الاجل را بازنگری کنید.

افکار خود را ثبت کنید

دقیقاً مواردی که باعث ناراضایتی‌تان می‌شود را بنویسید. آیا دلیل نارضایتی همکارتان است؟ یا محل کارتان؟ شاید هم، حجم کاری زیاد است؟ هنگامی که مشکل را شناسایی کردید، راه‌هایی را برای حل آن یا دور زدن آن تعیین کنید.

به یاد داشته باشید، شما همیشه این قدرت را دارید که وضعیت خود را تغییر دهید.

لبخند!

هر چند ممکن است عجیب به نظر برسد، اما خنده مصنوعی هم می‌تواند باعث خوشحالی شما شود. این یکی از توانمندی‌های عجیب ما انسان‌هاست. لبخند زدن در شرایط دشوار را امتحان کنید، ممکن است از نتایج آن تعجب کنید!

 

کلام آخر

همه ما گاهی اوقات مجبوریم با احساسات منفی در محل کار کنار بیاییم و امروزه یادگیری راههای کنترل احساسات و عواطف منفی در محیط کار و سازمان بیش از همیشه مهم است. از طرفی، احساسات منفی می‌توانند تکثیر شوند و هیچ‌کس نمی‌خواهد در کنار فردی باشد که در حال تولید و تکثیر احساسات و عواطف منفی است.

کشف کنید که چه چیزی باعث احساسات منفی شما شده و بیشتر با کدام گروه از احساسات مواجه می‌شوید. وقتی آن احساسات شروع به ظاهر شدن کردند، بلافاصله از راههای مناسب کنترل احساسات و عواطف منفی استفاده کنید.

هر چه بیشتر منتظر بمانید، دور شدن از احساسات منفی سخت‌تر خواهد بود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بهبود کارکنان و ساختارسازی به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

یا با ما در ارتباط باشید.

منابع: mindtools ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات