ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

روانشناسی محیط کار (تعاریف و راهکارها)

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
روانشناسی محیط کار

در این مقاله از مدیرنو، روانشناسی کار و مدیریت و انواع روانشناسی صنعتی و سازمانی را شرح خواهیم داد. روانشناسی ارتباطات در محیط کار مطالعه رفتار روزانه فردی و جمعی انسان در سازمان‌هاست تا بفهمد چگونه رفتار کاری می‌تواند تحت تأثیر قرار گرفته، تغییر و بهبود یابد تا به نفع کارکنان و شرکت‌ها باشد.

روانشناسی ارتباطات در محیط کار و مدیریت و انواع روانشناسی صنعتی و سازمانی

 

روانشناسی کار چیست؟

گاهی به روانشناسی کار ، روانشناسی صنعتی و سازمانی نیز گفته می‌شود.

روانشناسی کار به درک، توضیح و در نهایت بهبود نگرش‌ها و رفتارهای افراد و گروه‌ها در سازمان‌ها و به کارگیری این دانش در مسائل کار می‌پردازد. برخی از مشکلاتی که مطالعات روانشناسی کار به حل آنها کمک می‌کند عبارتند از: آسیب روانی، مسائل مربوط به بهره‌وری کارگر و مدیریت سطوح استرس کارگر.

برای مشاهده انواع تست های روانشناسی کار به صفحه تست‌های روانشناسی سازمانی مدیرنو مراجعه کنید.

 

چگونه می‌توان از روانشناسی در محیط کار استفاده کرد؟

استفاده از روانشناسی در محل کار می‌تواند مزایای زیادی هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان داشته باشد. به طور معمول، هدف بهبود رفاه روانی کارکنان است تا آنها احساس امنیت، ارزش و آمادگی برای انجام کارشان به شیوه‌ای موثر داشته باشند. این کار باعث کاهش سطح استرس و افزایش بهره وری کارکنان و در نتیجه به نتایج بهتر کسب و کار برای کارفرمایان و مدیران کمک می‌کند.

بسیاری از سازمان‌های بزرگ، روانشناسانی را برای رسیدگی به مسائل روانشناسی در محل کار دارند. این متخصصان از تکنیک‌های روان‌شناختی و استراتژی‌های تحقیق کارکنان برای ارزیابی محل کار، شناسایی مناطقی که نیاز به بهبود دارند و توسعه استراتژی‌هایی برای رسیدگی به آن مسائل استفاده می‌کنند. آنها همچنین فرهنگ سازمانی و الزامات شغلی را مطالعه کرده تا به توسعه فرآیندهای جذب و استخدام و آموزش بهتر کمک کنند.

 

انواع روانشناسی محیط کار

در ادامه به تشریح انواع روانشناسی محیط کار خواهیم پرداخت:

مدیریت استرس در فضای کار

استرس موضوعی است که مورد توجه و نگرانی کارکنان و سازمان هاست. وجود استرس در فضای کاری تقریباً اجتناب ناپذیر است. خواه افراد با یک مدیر سخت سروکار داشته و خواه شرایط کاری نامناسب باشد. ضرب الاجل های فشرده، حجم کاری بیش از حد یا دستمزد ناکافی نیز می‌تواند روی تشدید استرس در فضای کار نقش به سزایی داشته باشد.

زمانی که استرس کاری مزمن شود، می‌تواند برای سلامت جسمی و روحی مضر باشد.

سازمان ها به طور فزاینده ای به روانشناسان، متخصصان تغذیه و سایر متخصصان روی می‌آورند تا برنامه‌های سلامتی را اجرا کنند که هدف آن دستیابی به سلامت روانی بهتر کارکنان با ارائه وعده های غذایی سالم، کلاسهای یوگا، فضاهای آرام و ابزارهای دیگر برای درک بهتر سطوح استرس آنها است.

برای بررسی استرس شغلی میتوانید از تست روانشناسی سبک های مقابله با استرس در کار استفاده کنید.

روانشناسی رنگ در محل کار

روانشناسی رنگ ها و اینکه چگونه رنگ‌های مختلف حالات و احساسات مختلف را برمی‌انگیزد، یک نکته مهم است. رنگ بندی داخلی در فضای کاری می‌تواند تاثیر جدی بر روحیه و بهره وری کارکنان و رفتار مشتری ها داشته باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر در دانشگاه تگزاس نشان داد که دفاتر خاکستری، بژ و سفید ملایم احساس غم و اندوه و افسردگی را القا می‌کنند، رنگ های سبز و آبی احساس خوبی را ایجاد می‌کنند که کارایی و تمرکز را بهبود می‌بخشد، زرد ممکن است بتواند الهام بخش نوآوری باشد. قرمز باعث ایجاد حس ناراحتی و هشدار می‌شود که ممکن است به بهره‌وری آسیب برساند.

 

روانشناسی ارتباطات در محیط کار و مدیریت و انواع روانشناسی صنعتی و سازمانی

آزار و اذیت روانی در فضای کار

آزار روانی به هر رفتاری که خصمانه یا ناخواسته یک فرد یا گروه در محل‌های کار نسبت به فرد یا گروه دیگری داشته باشد، گفته می‌شود. این رفتار نادرست معمولاً به صورت اظهارنظرهای شفاهی، حرکات یا اقداماتی رخ می‌دهد که بر حیثیت و سلامت روانی فرد یا گروه هدف تأثیر می‌گذارد و در نتیجه یک فضای کاری خصمانه ایجاد می‌کند.

کارفرمایان یک تعهد اخلاقی و در خارج از ایران تعهد قانونی دارند که اطمینان حاصل کنند که هیچ یک از کارکنان آنها در معرض آزار و اذیت روانی ناخواسته در محل کار قرار نگیرند، زیرا این امر بر توانایی کارکنان برای انجام کارشان تأثیر منفی می‌گذارد.

آزار و اذیت روانی در فضای کار شامل: آزار و اذیت جنسی، نظارت بیش از حد، انتقاد و تخریب مداوم است.

ایمنی روانی در فضای کار

به گفته ایمی ادموندسون پروفسور دانشکده بازرگانی هاروارد که این اصطلاح را ابداع کرد: “ایمنی روانشناختی باوری است که فرد برای صحبت در مورد ایده‌ها، سوالات، نگرانی‌ها و اشتباهات تنبیه یا تحقیر نمی‌شود.” چنین محیطی باعث ایجاد نوآوری می‌شود. چون اعضای تیم بدون ترس از آزار روانی، تمسخر یا حتی از دست دادن شغل خود احساس امنیت می‌کنند تا در مقابل یکدیگر ریسک کرده و آسیب پذیر باشند. ایمنی روانی در فضای کار در مورد ارائه بازخورد صریح، اعتراف آشکار به اشتباهات و یادگیری از سایر اعضای تیم است. به طوری که همه در محل کار رشد کرده و استرس کمتری را تجربه کنند.

روانشناسی مثبت در محیط کار

روانشناسی مثبت در محل کار از طریق ترویج هدفمند آن و انجام اقدام‌های مثبت، توجه را از جنبه‌های منفی فضای کار مانند خشونت، استرس، فرسودگی شغلی و ناامنی شغلی دور می‌کند. این رشته با اجرای سیاست‌ها و رفتارهای سازمانی به دنبال افزایش بهره‌وری در محل‌های کاری است. تا بتواند فضای کاری مفرح، ایمن و رضایت بخش را برای کارکنان پرورش داده و مسائل روانی را کاهش دهد.

روانشناسی مثبت می‌تواند توسط روانشناسان و تیم‌های متخصص در حوزه منابع انسانی که به طور خاص بر ایجاد این نوع فضا از طریق آموزش کارکنان و ابتکارات حمایتی تمرکز می‌کنند، تسهیل شود.

محل کار سالم از نظر روانشناسی کجاست؟

فضاهای کاری سالم محل‌هایی هستند که، به طور مداوم فرهنگی را تسهیل می‌کنند که در آن کارکنان احساس امنیت، ارزشمندی و مولد بودن کنند. مدیریت در این نوع از محل‌های کار اغلب برنامه‌های جامع سلامتی در محل کار را اجرا می‌کند. ایمنی روانی را ایجاد می‌کند، در مدیریت استرس مشارکت می‌کند، روانشناسی مثبت را ترویج می‌کند و آزار روانی را جدی می‌گیرد، در حالی که برای کاهش جابجایی کارکنان و ترک کار نیز تلاش می‌کند.

 

روانشناسی اجتماعی در سازمان

روانشناسی اجتماعی روی چگونگی شخصیت، نگرش‌ها، انگیزه‌ها و رفتار با گروه‌های اجتماعی بزرگتر تأثیر می‌گذارد. از آنجایی که محل کار اساساً نوعی گروه اجتماعی است، می‌توان برای کارفرمایان مهم تلقی کرد که به کارکنان خود کمک کنند تا در جنبه‌های روانشناسی اجتماعی فردی ماهرتر شوند تا به کل سازمان کمک کنند.

مدیران می‌توانند از طرق مختلف به رفاه اجتماعی کارکنان خود کمک کنند، مثل:

  • ارائه تجربیات خارج از محل کار یا تیم سازی
  • آموزش در مورد چگونگی توجه بیشتر یا درک نشانه‌های زبان بدن همکاران
  • راهنمایی در مورد رفتار حرفه‌ای با همکاران
  • اختصاص زمان برای استراحت کارکنان در شرایط مورد نیاز

 

آیا مدیرنو راه حلهایی برای روانشناسی صنعتی و سازمانی ارائه می‌دهد؟

مدیرنو با کمک متخصصان منابع انسانی خود و بانجام تست ها و ارائه راه‌حل‌های روانشناسی صنعتی و سازمانی یه شما در جهت بهبود ارتباطات محیط کار و فضای کاری یاری می‌رساند. شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی را با تکمیل فرم مشاوره و یا تماس با دفاتر تهران یا گیلان به دست آورید.

 

منابع: emotiv ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات