ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مراحل تشکیل تیم اثربخش در سازمان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
7 راهکار برای تشکیل تیم منعطف

در این مقاله از مدیرنو؛ به 7 راهکار برای تشکیل تیم کاری موفق و منعطف می‌پردازیم. انعطاف و برگشت پذیری فردی یا سازمانی عامل مهمی در پیشرفت افراد و سازمان‌ها است. شرکت‌های بزرگ مقدار زیادی از زمان و هزینه خود را صرف تلاش برای ایجاد یک تیم قوی می‌کنند.

اما اگر تیم ایجادشده بعد از هر اتفاق بدی از هم بپاشد، درواقع این تلاش شکست‌ خورده است. آنچه بیش از همه در تشکیل تیم کاری منعطف و موفق مهم است و باید در نظر داشت، روابط درون تیمی و محیط داخلی آن است. هرچه تیم قدرت درونی بیشتری داشته باشد مسلماً راحت‌تر بر مشکلات تحمیل‌شده از بیرون غلبه می‌کند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

7 راهکار برای تشکیل تیم کاری منعطف

1- تیم باید یک محیط امن روانشناختی داشته باشد.
2- اهداف تیم باید به اشتراک گذاشته شود.
3- تغییر اعضا در تیم های منعطف باید کمتر باشد.
4- رهبران تیم های منعطف، باید باتدبیر رفتار و عمل کنند.
5- نباید از مشکلات فرار کنند.
6- اعضای تیم های منعطف باید در مقابل چالش‌ها تغییر کنند.
7- اعضای تیم باید مهارت‌های خود را تقویت کنند.

 

اکثر موانع و مشکلات بیرونی تیم‌های کاری بر اثر تغییرات بیرونی به وجود می‌آیند و برای جلوگیری از تأثیر مشکلات بر تیم و از هم پاشیدن آن پس از هر اتفاق ناخوشایند، باید تیمی با قابلیت انعطاف و برگشت پذیر تشکیل داد که با هر تندباد کوچکی نلرزد و از بین نرود.

1- تیم باید یک محیط امن روانشناختی داشته باشد.

اگر اعضای تیم از ابراز خود و نظراتشان بترسند یا اجازه اشتباه به آنها داده نشود نمی‌توان انتظار تشکیل تیم کاری منعطف و موفق در سازمان را داشت.

برای ایجاد محیطی مناسب و امن برای اعضا باید به آنها اجازه اشتباه کردن داد و همین‌طور باید بتوانند بدون در نظر گرفتن پیامدهایی احتمالی، نظرات مخالف خود را بیان کنند. وقتی اعضای تیم احساس امنیت کنند تمایل بیشتری برای ریسک‌پذیری نشان می‌دهند و روابط بر مبنای صداقت تشکیل‌ می شود که درنهایت موجب حل و فصل مشکلات کوچک قبل از تبدیل شدن آنها به موانع بزرگ می‌شود.

اعضای چنین تیمی هرکدام زاویه دید خود را بیان کرده و احساسات خود را بدون ترس یا خجالت ابراز می‌کنند، بنابراین از ایجاد روابط خصمانه و رقابت های بد جلوگیری می‌شود.

برای شناخت شخصیت شغلی و نقش هر یک از اعضای تیم می توانید از تست آنلاین بلبین استفاده کنید.

2- اهداف تیم باید به اشتراک گذاشته شود.

از دیگر نشانه ها داشتن هدف واضح و قابل دستیابی است.

هر عضو تیم با دانستن هدف تیم، نقش خود را درک می کند و یک تصویر کلی از آینده مجموعه در ذهن دارد. تیمی که اعضای آن اهداف مشترکی داشته باشند و این اهداف فردی، همسو با هدف مجموعه باشد موفق خواهد بود. نکته مهم بیان اهداف فردی است که باعث می‌شود کل اعضای تیم متوجه شوند چقدر به یکدیگر نزدیک‌اند و اهداف نسبتاً مشترکی دارند.

 

3- تغییر اعضا در تیم های منعطف باید کمتر باشد.

در طول زمان اعضای تیم روابط راحت‌تر و بهتری برقرار می‌کنند پس باید نرخ تغییرات را پایین نگه داشت و رهبران و مدیران مجموعه سعی کنند تا اعضا تیم را به‌ سرعت تغییر ندهند. از طرفی وقتی‌که اخراج و تغییر جایگاه اعضا کمتر باشد اعضای تیم وفاداری مدیران به خود را احساس می‌کنند و این باعث می شود که وفاداری اعضا نسبت به مدیران و انگیزه آنها بیشتر شود.

4- رهبران تیم های منعطف، باید باتدبیر رفتار و عمل کنند.

اعضای تیم، رهبر یا مدیر خود را نگاه می‌کنند و اعمال و رفتار خودشان را با آن تنظیم می‌کنند.

اگر رهبر تیم به آنچه می‌گوید عمل کند اعضا به او اعتماد خواهند کرد. اعضای تیم مدل رفتاری رهبر را درک می‌کنند و هر حرف خود را با در نظر گرفتن مدل برخورد رهبر تیم بیان می‌کنند. اگر رفتار وی منصفانه و صادقانه باشد، اعضا احساس خوبی نسبت به او خواهند داشت و راحت تر نظرات خود را در مجموعه بیان می کنند.

اگر با فردی که یک اشتباه ناخواسته مرتکب شده به‌ سرعت برخورد کنید و یا او را از تیم خارج کنید، دیگر اعضا چه فکری خواهند کرد؟ و مهم تر از آن چگونه رفتار خواهند کرد؟

پیشنهاد مطالعه :

5- نباید از مشکلات فرار کنند.

مشکلات، استرس و اشتباهات در هر کاری وجود دارد، که باید برای کاهش آن تلاش کرد اما راه بدتر و غیرقابل‌قبول، نپذیرفتن و اجتناب از مشکلات موجود است، به ویژه مدیرانی که از صحبت درباره کمبودها و مشکلات موجود می‌ترسند چون فکر می‌کنند اگر دیگران بفهمند وضع بدتر می‌شود. آنها باید شجاعت به خرج دهند و مشکلات موجود را با اعضای تیم به اشتراک‌ بگذارند تا آنها هم بتوانند ایده‌ها و راه حل‌های خودشان را بیان کنند.

 

6- اعضای تیم های منعطف باید در مقابل چالش‌ها تغییر کنند.

درست همانند افراد منعطف که در هر چالش نقاط مثبت را می‌بینند، تیم‌ کاری منعطف و برگشت‌پذیر هم در مقابل، چالش‌ها و موقعیت‌های مثبت و منفی را درک کرده و می‌داند چه‌کاری می‌تواند انجام دهد. تشکیل تیم کاری منعطف در صورتی موفق خواهد بود که تیم به صورت یکپارچه برای عبور از چالش‌ها تلاش کند و هر فرد راه جداگانه خود را نرود، که این یکپارچگی و وحدت خود با رعایت موارد قبلی به وجود می‌آید.

7- اعضای تیم باید مهارت‌های خود را تقویت کنند.

در یک محیط بحرانی، پیچیده و مبهم که در بسیاری از کسب و کارها متداول است، فرصتی برای پیشرفت فردی نمی‌ماند.

هر کس تلاش می‌کند تا فقط کارهایی که بر عهده‌اش است به انجام برساند. اما تشکیل تیمی که در مقابل تغییرات و اتفاقات بد مقاوم است، نیاز به اعضایی ماهر و قوی خواهد داشت. از طرفی باید محیط مناسب برای پیشرفت فردی اعضای تیم فراهم کرد و کمک نمود تا هر عضو تیم، مهارت‌های لازم فردی مثل؛ خودآگاهی، روابط عمومی، تصمیم‌گیری و … را یاد بگیرد تا تعامل بهتری با شرایط موجودشان داشته باشند.

کلام آخر

تیمی که آمادگی هر موقعیتی را داشته باشد، به‌راحتی دچار بحران نمی‌شود.

حتی پس از وقوع شکست‌ها و سقوط نیز می‌داند چگونه به اوج بازگردد. لازمه تشکیل تیم کاری موفق و منعطف تنظیم درست روابط بین فردی، ایجاد محیط امن و راحت از سوی مدیران و از همه مهم‌تر رفتار و عملکرد درست رهبران تیم است.

در دنیای امروز که هزاران کسب و کار کوچک با رؤیاهای بزرگ به وجود می‌آیند، همین‌ طور طرح‌های ریز و درشتی که شرکت‌های بزرگ شروعشان می‌کنند، همه آنها نیازمند یک تیم قوی هستند. اما تیمی که خودش دچار مشکل باشد نمی‌تواند دوام بیاورد و این دلیل بسیاری از شکست‌های نابودکننده است.

برای شناخت نقش هر یک از اعضای تیم می توانید از تست آنلاین بلبین استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

منبع: fastcompany

عضویت
اطلاع از
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

کارگاه نیمه خصوصی مدیران چابک |20 و 21 اردیبهشت 1403

اطلاعات بیشتر و ثبت نام
مشاوره کسب و کار می خواهم
آموزش مدیریت می خواهم