ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

7 راه مطمئن برای تقویت روحیه کارکنان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

7 راه مطمئن برای تقویت روحیه کارکنان

در این مقاله و پادکست از مدیرنو به 7 راه مطمئن برای بالا بردن و تقویت روحیه کارکنان می‌پردازیم. در این بررسی عمیق در مورد بهبود روحیه کاری ما کشف خواهیم کرد که چرا ارتقاء و افزایش روحیه کارکنان برای سازمان ها مهمه. هر کسی که برای سازمانی با روحیه یا روحیه بالا کار کرده، احتمالاً تفاوت بین این دو را متوجه شده‌. چرا باید کار معناداری برای کارکنان ارائه بدن. همچنین توضیح خواهیم داد که چگونه روحیه با بهره‌وری ارتباط داره. چه عواملی ممکنه بر آن تأثیر بذاره. در پایان این مقاله، شما هفت نکته کاربردی برای کمک به تقویت روحیه کارکنان در سازمان خود خواهید داشت.

در شرکت‌هایی که روحیه مثبت قوی در جریانه، معمولاً کارکنان قوی و مثبتی حضور دارن. شرکت‌هایی با روحیه پایین معمولاً کارکنان ناراضی و غیرمولد دارن.

 

 

روحیه کارکنان چیست؟

روحیه کارکنان دیدگاه، رضایت، نگرش و اعتمادیه که اعضای تیم در کار دارن. این موضوع بازتابی از اینکه چقدر فرهنگ شرکت سالمه و چقدر از کارمندان حمایت می‌شه و چقدر کارکنان درگیر هستند. درواقع حال و هوای محل کار را آشکار می‌کنه.

هنگامی‌که اعضای تیم احساس می‌کنن که موردتوجه و حمایت شرکتشان قرار می‌گیرن، انگیزه درونی شان تقویت می‌شه. در نتیجه فضایی رو ایجاد می‌کنه که به آنها اجازه می‌ده بهترین عملکرد خودشون رو داشته باشن.

گاهی اوقات، کارمندان به دلایل غیر مرتبط با فرهنگ شرکت – یعنی سختی‌های شخصی یا مشکلات در خانه – روحیه پایینی رو تجربه می‌کنن. اما اینها معمولاً رویدادهای منفرد هستن و روحیه شرکت رو به‌طورکلی منعکس نمی‌کنه.

* توجه: اگه کارمندان به دلیل یک مشکل شخصی با مشکل مواجه هستن، کارفرمایان همچنان می‌تونن گزینه‌های مراقبت پیشگیرانه و پشتیبانی رو برای کمک به بهبود و افزایش روحیه کاری و بالابردن و تقویت روحیه کارکنان ارائه بدن. در این مورد کمی بیشتر توضیح می‌دیم.

7 راه مطمئن برای تقویت روحیه کارکنان

چرا روحیه مثبت کارکنان برای یک سازمان حیاتیه؟

روحیه چسبی است که یک سازمان را در کنار هم نگه می‌داره.

وقتی روحیه کارکنان بالاست، تیم‌ها می‌تونن هر کاری رو انجام بدن. کارمندان ارزش دارن و فرصت‌هایی برای رشد دارن. کارمندان و مدیران باهم هماهنگ هستن و همه برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنن.

روحیه کاری مثبت برای سازمان‌ها بسیار مهمه چون باعث بهبود یک سری موارد می‌شه، ازجمله:

  • حفظ کارکنان

روحیه پایین کارکنان می‌تونه باعث بشه اونها احساس درماندگی، کم ارزشی و نادیده گرفته شدن کنن. درنتیجه جابجایی بالاتری داشته باشن. بالا بردن روحیه کارکنان برای جلوگیری از جابجایی غیرضروری و افزایش وفاداری کارکنان ضروریه.

  • عملکرد کاری

تقویت روحیه کارکنان سبب و افزایش روحیه کارکنان  میشه و اونهارو بالا می‌بره. به اونها الهام می‌بخشه. همچنین آنها رو به سمت بهترین عملکرد خودشون سوق می‌ده. برای ارزیابی عملکرد پرسنل خودتون می تونید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو استفاده کنین.

 

  • انگیزه کارکنان

زمانی که کارکنان احساس می‌کنن مورد قدردانی قرار می‌گیرن و فرصت‌هایی برای توسعه مهارت‌های حرفه‌ای به آنها داده می‌شه، تشویق می‌شن تا برای تحقق اهداف کاری خودشون اقدام کنن.

پیشنهاد مطالعه: 7 راه موثر برای افزایش انگیزه در کارکنان

 

  • ارتباطات

زمانی که کارکنان روابط هماهنگ با مدیران و همکاران خود داشته باشن، ارتباط مؤثری برقرار می‌کنن و نگرش مثبتی دارن.

پیشنهاد مطالعه: روش های بهبود تعامل کارکنان در سازمان

 

  • بهره‌وری کارکنان

زمانی که کارکنان به مأموریت شرکت خودشون ایمان داشته باشن و بتونن خودشون رو در حال پیشرفت شغلی با شرکت ببینن، کار بیشتری رو با سرعت بیشتری تولید می‌کنن.

پیشنهاد مطالعه: 80 راز افراد سازنده و رسیدن به نقطه اوج و افزایش بهره‌وری

 

  • همکاری

کارکنانی که احساس حمایت و هماهنگی با همتایانشون می‌کنن، برای همکاری با سایر اعضای تیم در پروژه‌های جدید انگیزه و هیجان دارن.

 

  • مشارکت کارکنان

روحیه بالا کارمندان رو تشویق می‌کنه که به‌جای اینکه در اثر تصاویر بزرگ غرق بشن، احساس حضور و مشارکت بیشتری در کار پیش روی خودشون داشته باشن.

پیشنهاد مطالعه: روش های بهبود تعامل کارکنان در سازمان

7 راه مطمئن برای تقویت روحیه کارکنان

چه رابطه‌ای بین تقویت روحیه کارکنان و بهره‌وری وجود داره؟

پلی که تقویت روحیه کارکنان و بهره‌وری رو به هم متصل می‌کنه، کار معنادار است. در غیاب کار معنی‌دار، روحیه کارکنان به‌آرامی شروع به کاهش می‌کنه و رفتارهای سمی ظاهر می‌شه.

کارمندانی که گزارش می‌دن، میزان کار معنادار در محل کارشان بالاتر از حد متوسطه، تمایل دارن همان‌جایی که هستند بمانند. قصد آنها برای ترک شرکت تا 58 درصد کاهش پیدا می‌کنه.

وقتی این عناصر وجود داشته باشن، سبب و افزایش روحیه کارکنان میشه و کارمندان بهره‌وری بیشتری دارن. اونها بدون در نظر گرفتن اعتبار شرکت، مدت طولانی‌تری در شرکت می‌مانند.

 

با در نظر گرفتن این موضوع، برای مدیران ضروریه که:

  • سطح روحیه در محل کار رو به‌طور منظم کنترل کنید.
  • مشکلات رو سریع و مؤثر برطرف کنید.
  • روابط خودتون با کارکنان رو تقویت کنید.
  • یک محیط کاری امن از نظر روانی ایجاد کنید.
  • آنچیزی که کارمندان به‌عنوان معنی‌دار طبقه‌بندی می‌کنن رو درک کنید.
  • بر اساس نیازها و اهداف کارکنان کار معنادار ارائه بدید.

مدیرانی که تقویت روحیه و رفاه کارکنان رو در اولویت قرار می‌دن، می‌تونن بهره وری در محل کار رو افزایش بدن. این کار باعث و افزایش روحیه کاری میشه و کمک میکنه میزان حفظ کارکنان رو بهبود یبخشند و استعدادهای برتر رو جذب کنند و به سازمان خود مزیت رقابتی بدن.

بنر میان مقاله منابع انسانی

چگونه می‌توان روحیه کارکنان را اندازه‌گیری کرد؟

در اینجا شش راه برای سنجش روحیه کارکنان وجود دارد:

1. یک نظرسنجی اخلاقی انجام بدین

انجام یک نظرسنجی در سطح شرکت، یک روش کارآمد برای نظارت بر روحیه کارکنان بدون استفاده از منابع زیاده. برای انجام یک نظرسنجی موفق، حتماً سؤالات درست رو بپرسید و از پاسخ آن سؤالات برای بهبود استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال: سؤال مهمی که باید بپرسید اینه که “آیا مأموریت/هدف شرکت ما باعث می‌شه احساس کنید شغل شما مهمه؟”

همچنین باید مقیاسی ایجاد کنید تا به شما در اندازه‌گیری سطح روحیه کمک کنه.

به‌عنوان‌مثال، اگه یک کارمند تنها به سه سؤال از ده سؤال پاسخ “بله” بده، می‌تونید نتیجه بگیرید که روحیه آنها ضعیف در نظر گرفته می‌شه. اگر به شش سؤال پاسخ مثبت بده، می‌توانید نتیجه بگیرید که روحیه آنها متوسط است.

 

2. سابقه کارمندان رو بررسی کنید

بررسی سابقه کارمندان اغلب شامل شاخص‌های خوبی از تغییرات روحی و روندها می‌شه. برخی از شاخص‌هایی که باید به دنبال آنها باشید عبارت‌اند از غیبت، کیفیت تولید، سوابق آموزشی و تعداد شکایات پرونده. حتماً به دنبال نوسانات زیاد باشید که نشان‌دهنده روحیه پایینه. به‌آرامی این نوسانات را با کارمندان در میان بذارید.

برای انجام این بررسی ها می تونید از سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو استفاده کنید.

 

3. مصاحبه‌های یک به یک انجام بدید

انجام مصاحبه‌های یک به یک روشی مؤثر و مستقیم برای دیدن اینکه کارکنان در مورد کارشان، همکاران، مدیران و سازمان چه فکر می‌کنن.

برای انجام یک مصاحبه مؤثر، حتماً سؤالاتی رو که قراره بپرسید رو از قبل انتخاب کنید. مقیاسی ایجاد کنید تا به شما در سنجش سطح روحیه کمک کنه. همچنین مهمه که اطلاعاتی رو که از هر کارمندی که با آنها مصاحبه می‌کنید، مستند کنید. بنابراین می‌تونید در طول زمان به دنبال الگوها و روندها باشید.

 

4. کارکنان رو در محل کار مشاهده کنید

مشاهده کارکنان در محل کار باید بخشی طبیعی و مشترک از نقش هر مدیری باشه. در عمل، مدیران باید زمان کافی برای مشاهده دقیق اعمال و رفتار کارکنان و مستندسازی آنچه می‌بینند، پیدا کنن. آنها باید به‌آرامی با کارمندان برای گفتگو در مورد بهبودها ملاقات کنن.

کلید مشاهده موفق، نیت مثبته

از مشاهده به‌عنوان راهی برای انتخاب کارمندان استفاده نکنید. بلکه به‌عنوان راهی برای شکوفایی آنها در حرفه شون استفاده کنید.

 

5. مصاحبه‌های گروهی انجام بدید

انجام مصاحبه‌های گروهی یک راه عالی برای نظارت بر پویایی گروه در پشت‌صحنه است. برای انجام یک مصاحبه گروهی موفق، سؤالات و مقیاس خودتون رو زودتر از موعد ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که هر تیم متوجه شده که هدف از مصاحبه جمع‌آوری اطلاعات و بهبوده. نه اینکه کسی در محل قرار بگیره یا آنها رو شرمنده کنه. مصاحبه‌های گروهی همچنین کارکنان رو تشویق می‌کنه که سرشون رو کنار هم بذارن و به‌عنوان یک تیم پیشرفت‌هایی ایجاد کنن.

 

6. داده‌های عملکرد رو پایش کنید

اگر شرکت شما معیارهای بهره‌وری را برای هر یک از اعضای تیم ارائه می‌کنه، می‌توانید داده‌های عملکرد آنها رو دنبال کنید. تا الگوهایی مانند نرخ تحویل به‌موقع و خروجی اعضای تیم را شناسایی کنید. اگر متوجه الگوهای ثابت عملکرد ضعیف شدید، با کارمندان در مورد تغییراتی که می‌تونید ایجاد کنید تا احساس کنند کارشان معناداره، صحبت کنید.

ار طریق سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو؛ می تونید معیارهای بهره وری کارکنان خودتون رو پایش کنید.

 

چگونه میزان روحیه کارکنان را اندازه گیری کنیم؟

چه عواملی ممکنه بر روحیه کارکنان تأثیر منفی بذاره؟

10 عامل زیر می‌تونه بر روحیه کارکنان تأثیر منفی بذاره:

1. نداشتن معنا

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، روحیه به آرامی شروع به کاهش می‌کنه. زمانی که کارمندان کار معناداری ندارن، رفتارهای ناسالم ظاهر می‌شه.

 

2. روحیه ضعیف شرکت

وقتی اعضای تیم مجبورن هر روز به یک محیط سمی برن، درگیر می‌شن و استرس دارن، به‌احتمال‌زیاد روحیه پایین شرکت رو به‌عنوان روحیه خودشون تجسم می‌کنن. درنهایت، این اعضای تیم غیر مولد خواهند بود. یا اینکه به سازمانی با آسیب کمتر تغییر خواهند داد.

 

3. عدم شناخت یا انگیزه

کارمندان می‌خوان بدونن که کار خوب آنها بی‌توجه نمی‌مونه و بسیاری از آنها قدردانی می‌کنن. همچنین در صورت امکان برای آن پاداش دریافت می‌کنن. اما مدیرانی که الگوی ثابتی برای اشاره به اشتباهات دارن، زمینه مناسبی برای روحیه ضعیف ایجاد می‌کنن.

 

4. ناهماهنگی با ارزش‌های شرکت

کارمندانی که با مأموریت، هدف یا ارزش‌های یک شرکت همسو نیستن، ممکنه روحیه ضعیفی داشته باشن یا درنهایت شرکت رو ترک کنن.

 

5. نداشتن ابزار مناسب

ارائه ابزار و منابع مناسب به پرسنل برای انجام کارهایشان برای تشویق بهره‌وری و بالا بردن روحیه کارکنان ضروریه.

 

6. گزینه‌های مراقبت پیشگیرانه وجود نداره

شرکت‌هایی که گزینه‌های مراقبت پیشگیرانه رو برای کمک به کارکنان و افزایش آمادگی ذهنی و مقابله با استرس محل کار ارائه نمی‌دن، ممکنه بر روحیه و کیفیت کار کارکنان تأثیر منفی بذارن.

7. رضایت شغلی پایین

کارمندانی که از شغل خود ناراضی هستن، ممکنه برای حفظ روحیه مثبت در کار تلاش کنن.

8. رهبری ضعیف

کارمندان زمانی که به مدیران خود اعتماد، اطمینان یا احترامی قائل نیستن، با بهره‌وری و روحیه خود دست‌وپنجه نرم می‌کنن.

 

9. کمبود فرصت

کارمندانی که فرصتی برای توسعه شغل خود ندارن، ممکنه در روحیه خود با تأخیر مواجه بشن.

برای برگزاری دوره های اموزشی برای کارکنان خود می توانید از آموزش های درون سازمانی مدیرنو استفاده کنید.

10. عدم استقلال

کارمندان باید احساس کنن که شرکت آنها به اندازه کافی به آنها اعتماد داره. تا در چه زمانی، چگونه و کجا کار کنن. اگه کارمندان نتونن مالکیت کار خودشون رو به‌دست بگیرن، می‌تونه بر روحیه آنها تأثیر منفی بذاره.

چگونه روحیه محل کار رو تقویت کنیم

اکنون که به این موضوع پرداختیم که چرا افزایش روحیه کاری و تقویت روحیه کارکنان مهمه، چگونه آن را اندازه‌گیری کنیم، و چه عواملی بر آن تأثیر می‌ذاره. به برخی از ارتقاء دهنده های روحیه کارکنان تیم می‌پردازیم. که سازمان‌ها می‌تونن این ارتقاء دهنده های روحیه کارکنان رو شروع به پیاده‌سازی کنن.

 

7 راه برای تقویت روحیه کارکنان در محل کار

1. روحیه کارکنان رو به‌طور منظم اندازه‌گیری کنید و تغییرات مثبت ایجاد کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای بالا بردن و تقویت روحیه کارکنان و و افزایش روحیه کاری ، نظارت مداوم و سنجش روحیه کارکنان و استفاده از بازخورد کارکنان برای ایجاد تغییرات مثبته. همچنین مهمه که با کارکنان به‌صورت فردی و گروهی برای جمع‌آوری بازخورد و همکاری در بهبودها ملاقات کنید.

 

2. درک کنید که کارکنان چه چیزی رو معنی‌دار می‌دونن

درک کنید که کارکنان چه چیزی را معنی‌دار می‌دونن. از آن به‌عنوان پایه‌ای برای مسئولیت‌های کاری و برنامه رشد آینده خود استفاده کنید.

 

3. ابزارهای مناسب رو ارائه بدید

برای افزایش و تقویت روحیه کارکنان با در اختیار گذاشتن بهترین، سریع‌ترین، به‌روزترین و کارآمدترین ابزار ممکن، به آنها کمک کنید موانع خسته‌کننده رو حذف کنن. همچنین بهره‌وری خود را افزایش دهند.

همچنین تهیه ابزارهای مقابله و مدیریت استرس برای افزایش روحیه کاری و تقویت و بالا بردن روحیه کارکنان بسیار مهمه. تا کارکنان بتوانند آمادگی ذهنی خود را افزایش بدن. این می‌تواند به معنای ارائه خدمات مراقبت‌های پیشگیرانه، آموزش شرکت، مربیگری یا کارگاه‌های خارج از محل باشه.

 

4. تقویت / مربیگری مدیران

مدیران به‌طور مستقیم بر روحیه و مشارکت در محل کار تأثیر می‌ذارن. حتماً مدیران خودتون رو در زمینه هوش هیجانی، نظارت و حمایت از روحیه، ارائه بازخورد و شناخت، ارتباطات و سبک‌های رهبری مؤثر راهنمایی کنید.

برای بررسی هوش هیجانی می توانید از تست هوش هیجانی بردبری و گریوز استفاده کنید.

مدیران همچنین باید اجرای سیاست درهای باز را در نظر بگیرن. بنابراین اعضای تیم احساس راحتی می‌کنن که در صورت لزوم بازخورد و نگرانی‌های خود را به اشتراک بذارن.

 

5. یک برنامه رشد با کارمندان ایجاد کنید

با ایجاد یک برنامه توسعه شغلی که ارتقاء شغلی، دستیابی به اهداف سازمان و بهبود مهارت‌های کارنان رو مشخص می‌کنه، به پیشرفت شغلی خود کمک کنید.

 

6. تعادل بین استقلال و مسئولیت‌پذیری کارکنان را بیابید

درحالی‌که بسیاری از کارمندان خواهان استقلال در محل کار هستن، بسیاری از کارفرمایان خواهان پاسخگویی هستن. با ایجاد مرزهای روشن و منصفانه که از استقلال و مسئولیت‌پذیری حمایت می‌کنه، تعادل بین این دو را پیدا کنید.

برای مثال، ممکنه در نظر داشته باشید که به کارکنان این آزادی رو بدین تا برنامه‌های خودشون رو طراحی کنن. اما می‌تونید با درخواست از آنها در ثبت ساعات کاری، آنها را در قبال این برنامه مسئول بدانید.

 

7. کارکنان رو بشناسید و به آنها پاداش بدید

شناخت کارمندان و بازخورد کارکنان رو به‌عنوان بخشی از رویه‌های شرکت خود در نظر بگیرید. این می‌تونه به معنای هر چیزی باشه. از راه‌اندازی برنامه‌های قدردانی از کارکنان گرفته تا ارائه پاداش برای دستیابی به معیارهای خاص تا گفتن این جمله که «امروز کارت عالی بود، متشکرم».

 

برای تقویت و بالا بردن روحیه کارکنان و افزایش روحیه کاری آماده‌اید؟

روحیه مثبت کارکنان برای سازمان‌هایی که می‌خوان استعدادهای برتر رو جذب کنن و جابجایی کار را کاهش بدن و کارمندان شاد و متعهد داشته باشن بسیار مهمه. برای افزایش روحیه کاری و بهبود و بالا بردن و تقویت روحیه کارکنان تشویق بهره‌وری، سازمان‌ها باید بر ارائه کار معنادار، تقویت مدیران خود و ایجاد برنامه رشد کارکنان تمرکز کنن.

 

منبع: betterup

علی معبودی

 

کلیدواژه ها: بالا بردن روحیه کارکنان, ارتقاء و تقویت روحیه کارکنان, تقویت کارکنان, افزایش روحیه کاری , روحیه کاری , افزایش روحیه کارکنان .

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات