ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

آموزش نحوه برنامه ریزی فروش موفق + نمونه برنامه

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
آموزش و تدوین شاخص های برنامه ریزی فروش موفق

در این مقاله از مدیرنو، در پاسخ به این سوال که چگونه برنامه فروش بنویسیم ، به آموزش نحوه برنامه ریزی فروش موفق می‌پردازیم. آیا برنامه‌ای برای فروش دارید؟ چگونه برنامه فروش بنویسیم؟ کارآفرینان و مدیران فروش همگی از نوشتن طرح‌های فروش سود می‌برند – چه برای کسب‌وکار، بخش یا تیم خود. قبل از اینکه بتوانید به اهداف کلیدی خود ضربه بزنید، باید بدانید به کجا می‌روید و از آنجا باید استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی را که برای انجام آن استفاده می‌کنید، تجزیه کنید.

بنر میان مقاله فروش
آنچه در این مقاله میخوانید:
  • برنامه ریزی فروش چیست؟
  • فرآیند برنامه ریزی فروش چیست؟
  • آنچه در قالب طرح فروش می‌رود
  • چگونه یک برنامه فروش بنویسیم؟
  • آموزش نکات تدوین یک برنامه‌فروش مؤثر
  • نمونه‌های برنامه ریزی فروش
  • الگوهای برنامه استراتژیک فروش

برنامه ریزی فروش چیست؟

برنامه‌فروش شامل اهداف، تاکتیک‌های سطح بالا، مخاطبان هدف و موانع احتمالی کسب و کار شماست. همچنین مثل یک طرح تجاری سنتی است اما به‌طور خاص بر استراتژی فروش شما تمرکز دارد. طرح کسب و کار اهداف کلان شما را مشخص می‌کند و طرح فروش نحوه تحقق همان اهداف را توضیح می‌دهد.
برنامه ریزی فروش شامل اطلاعاتی در مورد مشتریان و بازار هدف، اهداف درآمدی، ساختار تیم، استراتژی‌ها و منابع لازم برای دستیابی به اهداف است.
آموزش و تدوین شاخص های برنامه ریزی فروش موفق

هدف از برنامه ریزی فروش چیست؟

هدف از برنامه‌ریزی فروش اینست که:
  • اهداف و مقاصد شرکت خود را به اشتراک بگذارید.
  • سمت‌وسوی راهبردی مجموعه را مشخص کنید.
  • نقش‌ها و مسئولیت‌ها را مشخص کنید.
  • بر پیشرفت تیم فروش نظارت کنید.

 

اشتراک گذاری اهداف و مقاصد شرکت خود

اگر اعضا از اهداف و مقاصد شما اطلاعی نداشته باشند، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که تیم فروش نیز خوب کار کند. از روشن و واقع بینانه بودن اهداف مطمئن شوید. همانطور که طی مسیر اهدافتان تغییر می‌کنند، به طور منظم تغییرات استراتژی‌های خود را به اشتراک بگذارید.

تعیین سمت و سوی راهبردی مجموعه

تدوین استراتژی برای فروش بهتر محصولات یا خدمات شما حیاتی است. برای اجرای درست برنامه‌ریزی فروش، شرکت باید جهت‌گیری مشخصی را ارائه دهد. برای موثر بودن تیم باید استراتژی شفافی را ارائه کنید.

تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها

در تدوین شاخص های برنامه ریزی فروش شرکت باید نقش‌ها و مسئولیت‌های تیم فروش و راهبری شما را مشخص کند. مزایای شفاف سازی در نقش‌ها و مسئولیت‌ها شامل: تفویض کارآمد وظایف، بهبود همکاری، کاهش همپوشانی و افزایش مسئولیت‌پذیری می‌باشد.
کارکنان شما برای درک بهتر نقش‌ها و مسئولیت‌های نیاز به آموزش دارند. برای این منظور به صفحه آموزش بازاریابی و فروش مراجعه فرمایید.

نظارت بر پیشرفت تیم فروش نظارت

تیم فروشتان نیروی محرکه استراتژی کسب و کار شماست. اگر آنها خوب عمل کنند، شرکت هم خوب عمل می‌کند. نظارت بر پیشرفت تیم خود در اهداف سازمانی به شما امکان می دهد تا اهداف خود را مدیریت کنید. این تضمین می کند که افراد و ابزارهایی را برای موفقیت در اختیار دارید.

 

مراحل برنامه ریزی فروش چیست؟

به خاطر داشته باشید که برنامه‌ریزی فقط شامل ایجاد یک سند برنامه‌ی فروش نمی‌شود. برای تدوین آن باید:
  • داده‌های فروش را جمع‌آوری کنید و روندها را جستجو کنید.
  • اهداف خود را مشخص کنید.
  • معیارهای موفقیت را تعیین کنید.
  • ارزیابی سازمان؛ وضعیت فعلی را ارزیابی کنید.
  • پیش‌بینی فروش را شروع کنید.
  • شکاف‌ها را شناسایی کنید.
  • ابتکارات جدید را در نظر بگیرید.
  • ذینفعان را درگیر کنید.
  • موارد اقدام را مشخص کنید.

مرحله 1: جمع‌آوری داده‌های فروش و جستجوی روندها

برای تدوین برنامه ریزی فروش برای حال و آینده، باید نگاه جامع و کاملی به گذشته داشته باشید. فروش سال گذشته چطور بود؟ فروش پنج سال گذشته چطور؟ استفاده از چنین اطلاعاتی می‌تواند در شناسایی روندهای صنعت کمک کند.

مرحله 2: اهداف خود را مشخص کنید.

اگر هدفی نداشته باشید، چطور متوجه کیفیت و درست بودن روند کسب‌وکارتان خواهید شد؟ تعیین اهداف یکی از اولین گام‌هایی است که باید در فرآیند برنامه ریزی فروش موفق بردارید. وقتی اهدافی مشخص و شفاف را تعریف کردید، می‌توانید با اجرای آنها جلو بروید.

مرحله 3: معیارهای موفقیت را تعیین کنید.

هر کسب‌وکاری شرایط و نسخه خاص خود را دارد. برای رسیدن به موفقیت به معیارهایی برای سنجش عملکرد در طی مسیر نیاز دارید. این معیارها شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) هستند. موفقیت کسب‌وکارتان را چطور تعریف می‌کنید؟ شاخص های برنامه ریزی فروش را مشخص کنید. برای نظارت بر پیشرفت تیم و کشف نقاط قوت و ضعف آنها میتوانید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنید.
KPI و معیارهای استاندارد عبارت‌اند از حاشیه سود ناخالص، بازگشت سرمایه (ROI)، تعداد مشتریان ورودی (کاربران روزانه ترافیک وب)، نرخ تبدیل مشتریان و موارد دیگر.

مرحله 4: وضعیت فعلی را ارزیابی کنید.

در این مرحله به بررسی تطبیق یا عدم تطبیق نقاط قوت و ضعف وضعیت فعلی سازمان با اهداف و مقاصدی که در مرحله دوم تعیین کرده‌اید، می‌پردازیم. اینکه موانع و نقاط قوت شما چیست؟ فهرستی از موانعی که مانع موفقیت شما می‌شوند را تهیه کنید. داشته‌هایی که می‌توانید به‌عنوان مزیت استفاده کنید را مشخص کنید. این عوامل شما را در هنگام برنامه‌ریزی راهنمایی می‌کنند.

مرحله 5: پیش بینی فروش را شروع کنید.

پیش‌بینی فروش یک گزارش عمیق است که پیش‌بینی می‌کند یک فروشنده، تیم یا شرکت چه چیزی را به‌صورت هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه بفروشد. اگرچه کار چندان آسانی نیست، اما می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر در استخدام، بودجه‌بندی، جستجو و تعیین اهداف سازمان کمک کند.

مرحله 6: شکاف‌ها را شناسایی کنید.

هنگام شناسایی شکاف‌های موجود در کسب‌وکار، در نظر بگیرید که شرکت شما در حال حاضر به چه چیزی نیاز دارد و ممکن است در آینده به چه چیزهایی نیاز داشته باشد. در ابتدا، مهارت‌هایی که احساس می‌کنید کارکنان برای رسیدن به اهداف شما نیاز دارند را شناسایی کنید. در گام بعد، مهارت‌های کارکنان فعلی خود را ارزیابی کنید. هنگامی‌که این اطلاعات را به‌دست آوردید، می‌توانید برای پر کردن شکاف‌ها کارمندانی را آموزش داده یا افراد جدیدی را استخدام کنید.
درصورتیکه کارکنان شما نیاز به آموزش دارند به صفحه آموزش درون سازمانی مراجعه فرمایید.

گام هفتم: ابتکارات جدید را در نظر بگیرید.

بسیاری از روندهای صنعت دوره‌ای بوده و به‌تدریج از دور خارج می‌شوند. نحوه برنامه ریزی فروش شما باید به گونه ای باشد که از ابتکارات جدیدی که در سال‌های گذشته از آنها غافل شدید ایده بگیرید. اگر تجارت شما در گذشته منحصراً بر بازاریابی دهان‌به‌دهان و رسانه های اجتماعی متمرکز بود، به برنامه خود بازاریابی مستقیم را نیز اضافه کنید.

مرحله 8: ذینفعان را درگیر کنید.

به افراد، گروه‌ها یا سازمان‌هایی که با شرکت شما تعامل خاصی دارند، ذینفعان گفته می‌شود. این گروه معمولاً شامل سرمایه‌گذار، کارمند یا مشتری بوده و اغلب قدرت اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها را دارند. درگیری ذینفعان در پروسه برنامه‌ریزی منجر به تدوین برنامه‌فروش کارآمد و عملی می‌شود.

مرحله 9: اقدام‌ها را مشخص کنید.

بعد از تدوین فرآیند و شاخص های برنامه ریزی فروش باید موارد اقدام را نیز مشخص کنید. با استفاده از ظرفیت و داشته‌های شرکت، فهرستی از مراحلی که در فرآیند فروش طی می‌کنید را مشخص کنید. نمونه‌هایی از اقدام‌هایی که باید مشخص شوند عبارت‌اند از: نوشتن روند تماس‌های فروش، شناسایی رقبا، استراتژی کلان، اقدام‌ها و تصمیم‌های جدید.
نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید اینست که: برنامه‌ریزی نباید تنها محدود به تدوین یک سند شود.

 

شاخص های برنامه ریزی فروش چیست؟

شاخص های برنامه ریزی فروش شامل بخش‌های زیر است:
  • مشتریان هدف
  • اهداف درآمدی
  • استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها
  • قیمت‌گذاری و تبلیغات
  • مهلت‌ها و DRIها
  • ساختار تیم
  • منابع
  • وضعیت بازار
آموزش و تدوین شاخص های برنامه ریزی فروش موفق

مشتریان هدف

مشتریان هدف شما کسانی هستند که شرکت شما قصد دارد با محصولات و خدمات خود به آنها خدمت کند. آنها افرادی هستند که به‌احتمال‌زیاد محصولات شمارا خریداری می‌کنند. مشتریان هدف با تقسیم بازار هدف شما به گروه‌های کوچک‌تر و متمرکزتر از طریق تقسیم‌بندی‌های مبتنی بر جغرافیا، رفتار مصرف کننده، جمعیت‌شناسی و موارد دیگر ایجاد می‌شوند.

اهداف درآمدی

عبارتست از میزان پولی که شرکت شما قصد دارد در بازه زمانی معین به‌دست آورد. برای اینکار می‌توانید با تعیین درصد رشدی بیشتر نسبت به سال قبل، یا تخمین درآمد بر اساس ظرفیت کارمندان، یا جمع‌بندی ظرفیت فروش هر یک از اعضا، اهداف درآمدی را اندازه‌گیری کنید.

استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها

به اقدامات خاصی که تیم شما برای رسیدن به اهداف درآمدی انجام می‌دهد، استراتژی‌ها و تاکتیک‌ها گفته می‌شود. ممکن است برای تولید سرنخ استفاده از رسانه‌های اجتماعی را هدف قرار دهید. همچنین برای درخواست ارجاع مشتری می‌توانید به همکاران مراجعه کنید. به‌جای اینکه تمام تلاش خود را بر روی مشتریان جدید متمرکز کنید، استراتژی فروش می‌تواند همگامی با مشتریان فعلی یا قبلی شما باشد. اینها راه‌هایی هستند که حین برنامه‌ریزی باید بررسی کنید.

قیمت‌گذاری و تبلیغات

جذاب‌ترین بخش برنامه‌ریزی فروش برای مشتریان، قیمت‌گذاری و تبلیغات است.
این بخش مشخص‌کننده قیمت پیشنهادی و هرگونه تبلیغات برای تبدیل مشتریان است. تست رایگان یک تاکتیک تبلیغاتی محبوب است که شرکت‌های بزرگی مانند آمازون نیز برای ترغیب مشتریان به خرید، از آن استفاده می‌کنند. در مورد قیمت‌گذاری و تبلیغات خود آگاه باشید. شما باید حد وسطی بین کسب سود و جذاب به نظر رسیدن برای مشتریان هدف را پیدا کنید.

مهلت‌ها و DRIها

افراد مستقیماً مسئول تاریخ‌های حیاتی و ضرب‌الاجل‌ها برای اتمام و تحویل وظایف و پروژه‌ها هستند. در هر کسب و کاری قطعات متحرک زیادی وجود دارد. برای حفظ موفقیت شرکت ایجاد یک جدول زمانی و تعیین مسئولیت برای هر کار، ضروری است.

 

ساختار تیم

عموماً ساختار تیم به اندازه شرکت بستگی دارد.
کسب‌وکارهای کوچک‌تر تمایل به داشتن یک تیم کوچک داشته و همین کار نیز می‌تواند مسائل را از طریق همپوشانی و سردرگمی تشدید کند. همان‌طور که شرکت رشد می‌کند، باید کارمندان جدیدی استخدام کنید. هر چه تعداد کارمندان بیشتری داشته باشید، مدیریت این اعضای مختلف دشوارتر می‌شود. در برنامه‌ریزی فروش باید اعضای تیم را مشخص کرده و نقش ویژه هر یک از آنها به‌طور شفاف مشخص شود.

منابع

تأثیرگذارترین ابزار برای اجرای برنامه‌ی فروش، افراد تیم شما هستند. منابع همان ابزارهایی هستند که تیم برای دستیابی به اهداف درآمدی از آنها استفاده می‌کند. تخصیص منابع بدون داشتن برنامه و هدف، دستاوردی به‌جز هدر دادن منابع و از دست رفتن فرصت‌ها نخواهد داشت.

وضعیت بازار

شرایط بازار همان اطلاعات مربوط به صنعت شما و چشم‌انداز رقابتی آنست. بازار چه روندی دارد؟ مشتریان علاقه خود را کجا از دست می‌دهند؟ آیا رقیبی وجود دارد که در این صنعت موردتوجه قرار گرفته باشد و چرا؟ مسیر حرکتی بازار چگونگی رویکرد شما به برنامه‌ی فروش را راهنمایی می‌کند.

 

چگونه برنامه فروش بنویسیم؟

1. بیانیه ماموریت ایجاد کنید.

تدوین برنامه فروش خود را با تدوین مأموریت و چشم انداز شرکت خود شروع کنید و تاریخچه مختصری از کسب‌وکار خود را نیز بنویسید. این اطلاعات، پس‌زمینه‌ای برای جزئیات برنامه فراهم می‌کند.

2. نقش‌ها و مسئولیت‌های تیم را مشخص کنید.

در گام بعد، اعضا تیم و نقش‌های آنها را مشخص کنید. شاید شما پنج فروشنده را مدیریت کنید و در همین حین با یک آنالیزور فروش و یک متخصص پشتیبانی عملیات فروش همکاری کنید.
اگر قصد دارید تعداد کارمندان را اضافه کنید، تعداد کارمندان، عناوین شغلی آنها و زمانی که قصد دارید آنها را به تیم اضافه کنید را در نظر بگیرید.

3. بازار هدف خود را شناسایی کنید.

چه در حال تدوین اولین برنامه فروش خود باشید و چه پانزدهمین برنامه، دانستن جمعیت هدف بسیار مهم است. بهترین مشتریان شما چه خصوصیاتی دارند؟ آیا همه آنها متعلق به یک صنعت خاص هستند؟ چالش‌هایشان همان چالش‌های همیشگی است؟
ممکن است شخصیت‌های خریدار متفاوتی برای محصولات مختلف داشته باشید.
این بخش از تدوین برنامه فروش شما نیز می‌تواند در طول زمان به‌طور چشمگیری تغییر کند، زیرا راه‌حل و استراتژی شما تکامل یافته و آن را متناسب با محصول و بازار هدف تنظیم می‌کنید. ممکن است زمانی که محصول شما در مراحل ابتدایی خود بود و قیمت‌های پایینی داشت، در فروش به استارتاپ‌ها موفق بوده باشید. اکنون که محصول به‌مراتب قوی‌تر شده و قیمت آن را افزایش داده‌اید، احتمالاً شرکت‌های متوسط بازار مناسب‌تر هستند. به همین دلیل مهم است که پرسونای مشتریان خود را به طور مداوم بررسی و به روز کنید.

4. ابزارها، نرم افزارها و منابع را مشخص کنید.

همچنین باید توضیحاتی در مورد منابع خود اضافه کنید. قصد دارید از کدام نرم‌افزار CRM استفاده کنید؟ آیا بودجه‌ای برای راه‌اندازی مسابقات فروش و مشوق‌ها دارید؟
این جایی است که شما مشخص خواهید کرد که فروشندگان شما باید از چه ابزارهایی برای موفقیت در شغل خود استفاده کنند (مثل: آموزش، مستندسازی، ابزارهای فعال‌سازی فروش و غیره).

5. موقعیت خود را در صنعت تجزیه‌وتحلیل کنید.

حالا رقبای خود را تحلیل کنید. توضیح دهید که چگونه محصولات شما با هم مقایسه می‌شوند، در چه شاخص‌هایی محصولات آنها قوی‌تر از شما هستند و بالعکس. علاوه بر این، در مورد قیمت آنها در مقابل قیمت شما نیز بحث کنید.
همچنین باید در مورد روندهای بازار صحبت کنید. سعی کنید پیش‌بینی کنید که تغییرات بازار چگونه بر کسب‌وکار شما تأثیر می‌گذارد.

6. استراتژی بازاریابی خود را برنامه‌ریزی کنید.

در این بخش، قیمت و هرگونه تبلیغاتی را که قصد دارید اجرا کنید، مشخص کنید. چه اقدامات کلیدی برای افزایش آگاهی از برند و ایجاد سرنخ انجام خواهید داد؟ به تأثیر آنها بر فروش نیز توجه کنید.

نسخه ساختگی از چهار محصول:

  • A: افزایش قیمت از 4 میلیون به 4میلیون و پانصد هزار در 2 شهریور (2٪ کاهش در فروش ماهانه)
  • B: در صورت ارجاع مشتری دیگری از 1 تا 20 مهر، ارتقاء رایگان (20 درصد افزایش در فروش ماهانه)
  • C: کاهش قیمت از 3 میلیون به 2 میلیون و هفتصد هزار در 1 آذر (15٪ افزایش در فروش ماهانه)
  • D: بدون تغییر

 

7. استراتژی جستجوی خود را توسعه دهید.

تیم فروش شما سرنخ‌های ایجاد شده توسط استراتژی بازاریابی شما را چطور به فروش تبدیل می‌کند؟ فراموش نکنید که معیارهایی را که مشتریان بالقوه باید قبل از تماس با کارشناسان فروش رعایت کنند، مشخص کنید.

شناسایی کنید که تیم شما از کدام روش‌های فروش ورودی و خروجی برای بستن معاملات بیشتر استفاده می‌کند.

درصورتیکه برای تعیین استراتژی فروش نیاز به مشاوره دارید به صفحه مشاوره بازاریابی و فروش مدیرنو مراجعه کنید.

8. یک برنامه‌ی عملیاتی ایجاد کنید.

هنگامی که مشخص کردید به کجا می‌خواهید بروید، باید بفهمید که چگونه به آنجا خواهید رسید. این بخش از تدوین برنامه فروش بازی شما را برای رسیدن به اهداف درآمدی خلاصه می‌کند.

در ادامه دو نمونه را مرور می‌کنیم:

الف. هدف: افزایش نرخ ارجاع تا 30 درصد در این سه ماهه

  • کارگاه سه روزه تکنیک‌های ارجاع را اجرا کنید.
  • برگزاری مسابقه فروش برای فروش ارجاعی.
  • افزایش کمیسیون در فروش ارجاعی تا 5 درصد.

ب. هدف: به دست آوردن 20 لوگوی سازمانی

  • 100 مشتری بالقوه را شناسایی کرده و برای تیم‌های فروش هر گروه را تعیین کنید.
  • دو رویداد در سطح اجرایی برگزار کنید.
  • به اولین تیمی که برنده سه لوگو می‌شود، جایزه بدهید.

 

9. اهداف خود را فهرست کنید.

عموماً اهداف فروش مبتنی بر درآمد تنظیم می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است یک هدف کلی 2 میلیاردی در درآمد دوره‌ای سالانه خود تعیین کنید. از طرف دیگر، می‌توانید یک هدف حجمی نیز تعیین کنید. به‌عنوان‌مثال: فروش به 100 مشتری جدید یا رسیدن به فروش 450 تن باشد. مطمئن شوید که هدف شما واقع‌بینانه است. در غیر این صورت، کل طرح فروش شما تا حد زیادی بی‌فایده خواهد بود.

قیمت محصول، کل بازار، میزان نفوذ در بازار و منابع (ازجمله تعداد فروش و پشتیبانی بازاریابی) را در نظر بگیرید.

هدف شما باید با اهداف تجاری کلان شما نیز مرتبط باشد. به‌عنوان‌مثال، فرض کنید شرکت در حال تلاش برای ارتقاء سطح بازار است. در این صورت، هدف شما ممکن است “به‌دست آوردن 20 مشتری سازمانی” به‌جای “فروش 10 واحد بیشتر” باشد (زیرا مورد دوم شمارا تشویق می‌کند که به‌جای تمرکز بر مشتریان مناسب، فقط به دنبال معاملات بیشتر باشید).

در تدوین برنامه فروش، احتمالاً بیش از یک هدف خواهید داشت. مهم‌ترین‌ها را مشخص کرده، سپس بقیه را بر اساس اولویت رتبه‌بندی کنید.

اگر از تقسیم‌بندی جغرافیایی استفاده می‌کنید، به هر منطقه یک هدف فرعی اختصاص دهید. این کار شناسایی افراد دارای عملکرد خوب و ضعیف را آسان‌تر می‌کند.

جدول زمانی خود را نیز مشخص کنید. داشتن معیارهای منظم به شما این امکان را می‌دهد که بدانید آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید، یا نه. فرض کنید هدف فروش شما در سه ماهه اول سال 300 میلیون است. بر اساس عملکرد سال گذشته، می‌دانید که فروش فروردین و اردیبهشت کمتر از خرداد است.

 

جدول زمانی برنامه‌ریزی فروش شما

فروردین: 78 میلیون
اردیبهشت: 78 میلیون
خرداد: 144 میلیون

تدوین برنامه فروش متناسب با ماههای مختلف سال در یک تیم کوچکتر، به افراد کمک می‌کند تا از انجام امور تکراری و سرزنش کردن هم در صورت عدم تحقق اهداف، اجتناب کنند.

 

10. بودجه خود را تعیین کنید.

هزینه‌های مرتبط با دستیابی به اهداف فروش خود را شرح دهید. که معمولاً شامل:

  • پرداخت (حقوق و پورسانت)
  • آموزش فروش
  • ابزار و منابع فروش
  • جوایز مسابقه
  • فعالیت‌های پیوند تیمی
  • هزینه‌های سفر
  • خورد و خوراک

برای بودجه بندی دقیق، بودجه برنامه‌ی فروش را با پیش‌بینی فروش خود مقایسه کنید.

اگر می‌خواهید برنامه‌ی خود را به سطح بعدی ارتقا دهید، برای تدوین برنامه ریزی فروش موفق ، ادامه مطلب را بخوانید.

 

آموزش نکات تدوین برنامه ریزی فروش موفق

در ادامه آموزش نکات و ترفندهایی را برای تدوین برنامه ریزی فروش موفق ارائه می‌کنیم که به شما کمک می‌کند به اهداف خود دست پیدا کرده و از حد انتظار خود فراتر بروید.

 

از روندهای صنعت برای تقویت برنامه‌تان استفاده کنید.

هنگام تشریح برنامه، از روندهای صنعت استفاده کنید تا دلیل موثر بودن برنامه‌تان برجسته شود.

 

فناوری مورد استفاده برای پیگیری موفقیت را مشخص کنید.

به ذینفعان اجازه دهید بدانند چگونه موفقیت را اندازه‌گیری می‌کنید. برخی از ابزارهایی که می‌توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از: نرم‌افزار CRM و داشبوردهای تحلیلی.

 

با حقایق و داده‌ها از پیشنهاد بودجه خود، پشتیبانی کنید.

اگر در حال تدوین بودجه به عنوان بخشی از برنامه‌ی هستید، آن را با داده‌های عملکرد قبلی و پیش‌بینی‌های فروش آتی پشتیبانی کنید.

 

برای هر تیم برنامه‌های مختلفی ایجاد کنید.

اگر برای توسعه کسب و کار، فروش‌های داخلی، فروش‌های خارجی، فروش میدانی و غیره به صورت جداگانه برنامه‌ی فروش ایجاد کنید، می‌توانید اهداف و KPI خود را دقیق‌تر و مشخص‌تر کنید.

 

از اطلاعات واحد بازاریابی استفاده کنید.

همسویی بازاریابی و فروش برای موفقیت برنامه‌ی فروش شما حیاتی است.

هرچه اطلاعات بیشتری از بازاریابی داشته باشید، بیشتر می‌توانید تولید سرنخ، جستجو و تلاش‌های خود را تقویت کنید.

 

با کارشناسان فروش صحبت کنید تا چالش‌های آنها را درک کنید.

گم شدن در اعداد و پیش‌بینی‌ها ممکن است آسان باشد. اما مهم است که روزمرگی کارشناس فروش خود را بشناسید تا بفهمید چه چیزی موثر یا عملی خواهد بود و چه چیزی نمی‌تواند موثر باشد.

 

تجزیه و تحلیل رقابتی را کامل کنید.

شما باید بدانید که رقبا چه کاری را به خوبی انجام می‌دهند تا در تدوین شاخص های برنامه ریزی فروش موفق عمل کنید.

 

نمونه هایی از برنامه‌های فروش

شما می‌توانید انواع مختلفی از طرح‌های فروش را برای تدوین برنامه ریزی فروش موفق سازمان استفاده کنید.

برنامه‌ی فروش 30-60-90 روزه

این طرح فروش، بر اساس چارچوب زمانی تعریف می‌شود. شما سه هدف تعریف خواهید کرد: یکی برای 30 روز، دیگری برای 60 روز، و آخرین برای 90 روز. شما می‌توانید انتخاب کنید که بر روی افزایش فروش تمرکز کنید یا ریزش مشتری را تا درصد مشخصی کاهش دهید.

اگر تازه به این پست رسیدید، این طرح را اجرا کنید، زیرا می‌توانید از آن برای پیگیری پیشرفت خود در طول نود روز اول استفاده کنید. یک برنامه‌ی 30-60-90 روزه می‌تواند برای کسب و کار جدیدی که هنوز سابقه فروش آنچنانی ندارد، مفید باشد.

 

 همسویی بازاریابی و برنامه‌‌فروش

از بسیاری جهات، یک طرح فروش سنتی با بازاریابی هماهنگ است. با این حال، اگر سازمان شما هنوز هر دو بخش را هماهنگ نکرده، می‌توانید یک برنامه‌ی همسو با بازاریابی ایجاد کنید.

تمرکز این طرح بر ایجاد پروفایل‌های ایده‌آل مشتری، شخصیت‌های خریدار و همسو کردن پیامبازاریابی با واحد فروش خواهد بود. یک همسویی قوی بازاریابی و فروش تضمین می‌کند که همه افراد در سازمان شما در یک سطح بوده و ارتباطات نادرست کاهش یابد.

 

برنامه‌ فروش استراتژیک توسعه کسب و کار

یک برنامه‌ی استراتژیک فروش برای توسعه کسب و کار، بر همکاری با شرکتهای دیگر از طریق شبکه‌سازی با آنها، حمایت مالی از رویدادها و انجام فعالیت‌های ارتباطی متمرکز است. در برنامه‌ی خود، باید KPIهای مناسبی را انتخاب کنید تا به بهترین وجه عملکرد این کانال‌های ارتباطی خاص را منعکس کند.

توسعه کسب و کار برای موفقیت بلندمدت ضروری است، زیرا به سازمان شما برای درک بهتر فضای رقابتی صنعت کمک می‌کند و استراتژی‌هایی را در مورد چگونگی پیشرو شدن در نظر می‌گیرد. به علاوه، تضمین می‌کند که همه افراد برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.

 

برنامه توسعه بازار

یک برنامه‌ی توسعه بازار، لیستی از وظایف و معیارهای هدف هنگام گسترش به یک بازار یا قلمرو جدید را مشخص می‌کند. به طور خاص این نوع برنامه‌، با توجه به بازار هدف در یک منطقه جغرافیایی جدید سروکار دارد.

شما معمولاً در این طرح، هزینه‌های توزیع و همچنین سایر عوامل تدارکاتی را در نظر می‌گیرید.

 

برنامه‌ی فروش محصول جدید

اگر محصول جدیدی را عرضه می‌کنید، برنامه‌ی فروش خاصی را برای راه‌اندازی موفق محصول جدید تدوین کنید. اگر از کانال خاصی برای فروش استفاده می‌کنید، انجام تجزیه و تحلیل رقابتی، تعیین استراتژی فروش، تقویت جایگاه برند و ایمن کردن شرکای کانال بسیار ضروری است.

 

تدوین برنامه فروش متناسب با رشد کسب و کار

هیچ دو برنامه‌ی‌فروش یکسانی وجود ندارد. بزرگترین اشتباه در نحوه تدوین شاخص های برنامه ریزی فروش اینست که آن را در ابتدای سال بنویسید و دیگر هرگز آن را تغییر ندهید. باید به‌طور دوره‌ای آن را با گذشت زمان مرور و به‌روزرسانی کنید تا مطمئن شوید که تمرکز و مسیرتان درست است. با بهبود مستمر برنامه‌ی فروش، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که شرکت شما به طور موثرتری نسبت به گذشته درآمد ایجاد می‌کند.

 

منابع: hubspot ، هیئت تحریریه مدیرنو

برچسب ها: آموزش تدوین شاخص های برنامه ریزی فروش موفق , چگونه برنامه فروش بنویسیم؟

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات