ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

موانع پیشرفت ؛ چرا پیشرفت نمیکنم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
موانع پیشرفت ؛ چرا پیشرفت نمیکنم؟

ودراین مقاله از مدیرنو؛ به موانع پیشرفت و اینکه چرا پیشرفت نمیکنم می‌پردازیم. در ادامه به عادت هایی که مانع پیشرفت شماست خواهیم پرداخت. هیچ‌کس یک شبه موفق نمی‌شود. تمام افراد موفقی که مورد تحسین شماهستند، با انتخاب‌ها و تصمیمات روزانه خودشان به این موفقیت‌ها دست‌یافته‌اند. برخی از این تصمیمات بسیار استثنایی و فوق‌العاده هستند. اما اکثر آنها عادت‌های ساده‌ای هستند که روزانه و گام‌به‌گام در این افراد نهادینه شده‌اند. افراد بسیار موفق خودآگاه هستند و رشد و پیشرفت شخصی خود را جدی می‌گیرند. آنها به‌طور منظم عاداتشان را ارزیابی کرده و بهبود می‌بخشند.

چند وقت یک‌بار عادات خودرا ارزیابی می‌کنید؟ هرچند وقت یک‌بار به دنبال راه‌هایی برای بهبود عادات خودتان می‌گردید یا اینکه چند وقت یکبار در خود انگیزه و انرژی در جهت موفقیت ایجادمی‌کنید؟ اگر به دنبال موفقیت بیشتر در کار و زندگی  هستید، از تغییر عادات روزانه تان شروع کنید.

چرا پیشرفت نمیکنم و موانع پیشرفت؟

زندگی می تواند ناامید کننده باشد، به خصوص وقتی میدانید که میتوانید خیلی بهتر عمل کنید. شما ممکن است باهوش، دوستانه و با استعداد باشید، اما هنوز در زندگی خود پیشرفت چشمگیری نداشته باشید. مهم نیست که چقدر با استعداد باشید، باز هم لازم است که زمان و تلاش خود را به طور موثر به کار ببرید.

  • اگر عملاً اقدام سازنده ای در زندگی انجام ندهید، پتانسیل شما معنایی ندارد.
  • اگر دانش خود را به کار نگیرید، باهوش بودن معنایی ندارد.
  • اگر خلاقیت خود را به کار نگیرید، خلاق بودن معنایی ندارد.

به یاد داشته باشید که رویاها به دامان شما نمی افتند مگر اینکه بیرون بروید و آنها را تعقیب کنید. چند موانع پیشرفت وجود دارد که شما ممکن است در زندگی خود دچار آن شوید و همه آنها تحت کنترل شما هستند. این خبر خوبی است. شما می توانید هر چیزی را که کنترل می کنید تغییر دهید. در اینجا نحوه پیشرفت بیشتر در زندگی را با حذف برخی خطاها ذکر کردیم:

چرا من پیشرفت نمیکنم 1 – شما نمی دانید چه می خواهید.

فرض کنید یک پیشخدمت انواع دسر را برایتان آورد. و جلوی شما ممکن است پر از وسوسه انگیزترین خوراکی ها باشد، اما اگر در واقع انتخابی در مورد آنچه می‌خواهید نداشته باشید، گرسنه خواهید ماند. همه چیزهای دیگر در زندگی به همین شکل است.

یا فرض کنید شما در انتخاب بین شغل به عنوان پزشک یا مهندس گیر کرده اید. اگر نتوانید تصمیمی بگیرید که از صمیم قلب به آن متعهد باشید، ممکن است هر دو را از دست بدهید.

مثل بیرون آوردن نقشه با برنامه ای برای رفتن به یک سفر جاده ای است. اگر به مکانی متعهد نباشید و انتخابی انجام ندهید، به احتمال زیاد بی‌هدف رانندگی می‌کنید و به جایی می‌رسید که برایتان اهمیتی ندارد. شما باید یاد بگیرید که انتخاب‌هایی داشته باشید که مایل به انجام آن هستید. شما باید یاد بگیرید که آنچه را که از زندگی می خواهید مشخص کنید. انتخاب کردن مهمتر از انتخاب کامل کردن است. گزینه های خود را بسنجید و آنقدر شجاع باشید که دنبالش کنید. به جای انتخاب هیچ چیز، یک چیز را انتخاب کنید (که خود یک انتخاب است).

 

چرا من پیشرفت نمیکنم 2 – شما اغلب نظر خود را تغییر می دهید.

تصور کنید از تهران به مقصد رشت شروع به رانندگی کردید. اما بعد از 100 کیلومتر، نظر خود را تغییر می‌دهید و تصمیم می‌گیرید به اصفهان رانندگی کنید، بنابراین دور می‌شوید. 300 کیلومتر بعد، شما یک تغییر دیگر دارید و تصمیم می‌گیرید به مشهد بروید. سپس متوجه می شوید حتی زمان کافی برای تعطیلات و رانندگی به مشهد و گذراندن چند روز را ندارید.

شما مشغول بوده و سخت کار کردید، اما خیلی تغییر عقیده داده اید. و شما دقیقاً همان جایی هستید که شروع کرده بودید، اما اکنون خسته شده اید. مهم است که مسیری را برای زندگی خود انتخاب کنید و مسیر را ادامه دهید. آیا برای شما آسان است که در مسیر خود بمانید یا دائماً حواس‌تان به ایده‌ها و گزینه‌ها پرت می‌شود؟ باید بدانید که تغییر مداوم جهت نه تنها خسته کننده است، بلکه شما را به جایی نمی رساند و جزو موانع پیشرفت است.

 

چرا من پیشرفت نمیکنم 3 – چه مقدار از زمان خود را به طور موثر صرف می کنید؟

واقعیت ترسناک: یک کارمند اداری به طور متوسط کمتر از 25٪ از زمان خود را در محل کار صرف انجام کارهای ارزشمند برای کارفرمای خود می کند.

به تمام زمانی که در اختیار دارید فکر کنید . 24 ساعت در روز است. چقدر از زمان خود را برای بهبود زندگی خود صرف می کنید؟ هر روز چقدر وقت تلف می کنید؟ بازی با تلفن، تماشای تلویزیون، گشت و گذار در اینترنت، خیال پردازی، نگرانی و معاشرت با دوستانتان هرگز به شما کمک نمی کند تا در زندگی خود پیشرفت کنید. شوخی نمی کنم – در واقع این ساعت ها را جمع کنید. نتایج اتلاف وقت در مقابل افزایش عمر چیست؟ همه چیز به نحوه گذراندن وقت شما بستگی دارد. هر چه بتوانید زمان خود را بهتر بگذرانید، زندگی شما بهتر خواهد بود.
راستش هیچ چیز دیگری به اندازه زمان شما اهمیت ندارد. با پیگیری زمان خود برای یک هفته شروع کنید. هر 30 دقیقه، نحوه گذراندن آن دقایق را یادداشت کنید. آن را به طور مداوم انجام دهید. پس از آن داده ها را ارزیابی کنید. آیا از اینکه روزانه چقدر وقت تلف می کنید شگفت زده شدید؟

 

چرا من پیشرفت نمیکنم 4 – خیلی راحت تسلیم می شوید.

صبور بودن یک فضیلت است.

اتفاقات خوب زمان می برد تا اتفاق بیفتد. برای پیشرفت چشمگیر در زندگی‌تان زمان و صبر زیادی لازم است. مطمئناً موانعی نیز در این راه وجود خواهد داشت، اما شما باید منتظر موانع باشید و برای آنها آماده شوید، زیرا آنها اجتناب ناپذیر هستند. پشتکار حیاتی است. صبور باش و ادامه بده. لطفا خیلی راحت تسلیم نشوید زیرا این اقدام شما را به اهدافتان نزدیک نمی‌کند.

 

چرا من پیشرفت نمیکنم 5 – شما به اندازه کافی احساسات منفی خود را مدیریت نمی‌کنید تا موفق شوید.

سرخوردگی، ترس، اضطراب و بی حوصلگی احساسات رایجی هستند که ظاهر میشوند، به خصوص اگر سعی در انجام کاری چالش برانگیز دارید. تسلط بر خود، مسیر تسلط بر زندگی است.

  • اگر می‌دانید این احساسات طبیعی هستند، وقتی در زندگی‌تان ظاهر می‌شوند، آنقدر عصبانی نخواهید شد.
  • اگر می‌دانید که این احساسات مورد انتظار هستند، می‌توانید از قبل برنامه‌ای برای کمک به مقابله با آن‌ها ایجاد کنید.
  • اگر می دانید چه می خواهید، تنها مانع واقعی شما خودتان هستید. کارها وقتی راحت تر می شوند که بفهمید شما کسی هستید که کنترل می کنید.

زمانی که انگشت اشاره دیگران را متوقف کنید و مسئولیت اعمال و زندگی خود را بپذیرید، می توانید پیشرفت معناداری را در زندگی خود شروع کنید، مهم نیست که چه مدتی است که در بلاتکلیفی گیر کرده اید.

پیشرفت از استفاده موثر هر روزتان حاصل میشود.

موانع پیشرفت ؛ چرا پیشرفت نمیکنم؟

به عادت یا عادت‌هایی که از موانع پیشرفت و موفقیت شما هستند نگاهی بیندازید. ترک کردن یک عادت بد و ایجاد عادتی جدید به‌جای آن اولین گام برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر، اثربخشی و اجرای بهتر کارها است.

موانع پیشرفت 1. شما عادات صبحگاهی ندارید

یکی از موانع پیشرفت اینست که شما عادت صبحگاهی ندارید. هنگامی‌که کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و همه‌چیز ضروری به نظر می‌رسد، لحظات باارزش صبحگاهی شما باعجله سپری‌شده و شما هر کاری میکنید تا سریع‌تر از خانه خارج‌شده و به سر کار خودتان بروید.

اما با این کار شما یکی از مهم‌ترین فرصت‌های رسیدن به موفقیت را از دست می‌دهید. شما می‌توانید یک عادت صبحگاهی مناسب با زندگی شخصی و روزمره خودتان ایجادکنید تا شمارا ازنظر جسمی و ذهنی برای عملکرد بهتر آماده کند. اگر شما بجای اینکه صبح خودرا با احساس سراسیمگی و گیجی آغازکنید، فقط 10 تا 15 دقیقه از وقت خودرا صرف ایجاد یک عادت یا برنامه صبحگاهی کنید. که انرژی شمارا افزایش داده و تمرکز شمارا بالا ببرد، آنگاه در طول روز اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته و مؤثرتر خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه :

 

"</h4

موانع پیشرفت 2. در هنگام ظهور مشکلات نقاط قوت خودرا فراموش می‌کنید.

معمولاً وقتی با مشکلی غیرمترقبه و غیرمنتظره روبرو می‌شویم دست‌وپایمان را گم‌کرده و قادر به انجام کاری نیستیم. اما اگر هر روز نقاط قوت و توانایی‌هایتان را به خودتان یادآوری کنید باعث میشود راحت‌تر و سریع‌تر راه‌حل مشکلات خودرا پیداکنید و دیگر وارد چرخه شک و تردید نشوید.

 

موانع پیشرفت 3. با انجام کارهای بی‌فایده زمانتان را هدر می‌دهید

به‌عنوان‌مثال یکی از کارهای بی‌فایده که باعث تلف شدن وقت می‌شود چک کردن مداوم و فراوان ایمیلتان است، یا ارتباط با افرادی که برای دست‌یابی به اهداف موردنظر شما تأثیر زیادی ندارند. با چند گام می‌توانید برنامه زمانی‌تان را مدیریت نمایید. مثلاً تلفن همراهتان را از دسترس دورکنید و برای انجام کارهایتان از آلارم استفاده کنید.
وقتی افراد موفق آگاه می‌شوند که کاری را اشتباه انجام داده‌اند دیگر هرگز به روش قبلی انجام کارهایشان باز نمی‌گردند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” کارهایی که افراد موفق هرگز تکرار نمی‌کنند ” را مطالعه نمایید.

 

موانع پیشرفت 4. شما کارهایی را انجام می‌دهید که می‌توان به شخص دیگر واگذار کرد.

فکر میکنید که می‌توانید کارها را بهتر از دیگران انجام دهید و به همین دلیل بیشتر کارها را خودتان انجام می‌دهید. یا اینکه به‌طور مداوم از تیمش ایراد گرفته و جزئی‌ترین کارهای آنها را مدیریت و کنترل میکنید، و این کارها باعث از بین رفتن انگیزه‌های آنها میشود و شمارا از انجام کارهایی که در آنها بهترین هستید و باید انجام دهید منحرف می‌کند.

 

موانع پیشرفت 5. وقت زیادی را صرف احیا و بازسازی خود پس از شکستی کوچک می‌کنید

بجای اینکه به‌سرعت وضعیت را ارزیابی کرده و طرح و برنامه‌ای را تعیین نمایید، وارد چرخه‌ای می‌شود که باعث تحلیل انرژی و تمرکز شما میشود. فراموش نکنید تمام افرادی که مورد تحسین شماهستند نیز دچار شکست و عقب‌نشینی شده‌اند – حتی برخی از آنها بسیار مشهورند.

 

 

موانع پیشرفت 6. شما تعلل کرده و از انجام کارها طفره می‌روید

بخش بزرگی از کمال‌گرایی در ما از طفره رفتن و تعلل کردن در کارها ناشی می‌شود. طفره‌روی می‌تواند از عدم اعتمادبه‌نفس، ترس از انجام کار اشتباه یا مورد انتقاد قرار گرفتن ریشه گرفته باشد. کمال‌گرایی باعث می‌شود شروع یک کار جدید به تعویق بیافتد یا انجام مرحله بعدی از کارهای فعلی به‌کندی صورت گیرد، زیرا ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که استراتژی و طرح و برنامه آن پروژه بی‌عیب و نقص باشد.

شما باید توجه داشته باشید که کمال‌گرایی چه وقت به درون فکر شما رخنه می‌کند و به خاطر داشته باشید که مدیریت زمان یک گام بزرگ به جلو است.

 

موانع پیشرفت 7. از مکالمات دشوار دوری می‌کنید

مکالمات سخت و دشوار می‌تواند فرصت‌هایی را برای روشن شدن موضوع، گوش دادن و یادگرفتن، و رسیدن به روابطی محکم‌تر فراهم کند. همچنین دوری از مکالمات سخت و دشوار یعنی ما نمی‌توانیم مشکلات را شناسایی کرده، و با آنها روبرو شده و به حل آنها بپردازیم.

 

موانع پیشرفت 8. شما هرگز تشکر نمی‌کنید

شما به‌تنهایی موفق نخواهید شد.  افراد زیادی در تیم شما هستند که استحقاق شنیدن تشکر دارند. همکاران شما از بالاترین مقام گرفته تا پایین‌ترین آنها، همه شایسته قدردانی هستند. سعی کنید همیشه شادباشید و لبخند بزنید.

تحقیقات نشان داده که لبخند زدن تأثیر مثبتی بر شما و اطرافیانتان دارد.

 

موانع پیشرفت 9. شما فراموش کرده‌اید که زندگی درونی و شخصی شما تعیین‌کننده موفقیت‌های بیرونی و کاری شماست

«زندگی خوب گاهی اوقات چندان ربطی به شرایط خارجی و بیرونی ندارد. ما عمدتاً به خاطر شخصیتمان و کسی که از درون هستیم خوشحالیم… و زندگی شخصی و درونی ما تا حد زیادی شرایط خارجی ما را ایجاد می‌کنند.»

 

زندگی درونی ما با تأمل بر چیزهای مثبت و کار کردن روی آنها رشد می‌کند. تکرار این فرایند به ما انرژی مضاعف می‌دهد. این کار پایه و اساس خوش‌بینی نیز می‌باشد. هرکسی می‌تواند با دید خوش‌بینانه‌تری به مسائل نگاه کند. اگر تصمیم بگیرید که بر عادت‌های بد روزانه خودتان که جلوی موفقیت شمارا می‌گیرند غلبه نمایید، به‌راحتی در کار و زندگی خود به موفقیت دست خواهید یافت. موفق باشید!

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: inspiringmomlife و هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات