ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مشاوره شغلی و حرفه ای چیست و چه مزایایی دارد؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مشاوره شغلی

در این مقاله از مدیرنو شرح خواهیم داد که مشاوره شغلی حرفه ای چیست و چه مزایایی دارد. مشاوره شغلی فرآیندی است که به افراد کمک می کند علایق، مهارت ها، ارزش ها و اهداف خود را کشف کنند و مسیر شغلی مناسب و رضایت بخشی را بیابند. با این حال، مشاوره شغلی یک سرویس یکپارچه نیست. بخش‌ها و صنایع مختلف، ویژگی‌ها، چالش‌ها و فرصت‌های متفاوتی دارند که نیازمند رویکردها و استراتژی‌های خاصی هستند.

پیشرفت شغلی فراتر از تصمیم گیری درباره رشته و شغلی است که می خواهید بعد از اتمام تحصیل به دست آورید. این یک روند دائمی است، یعنی اینکه در طول زندگی شما متغیر خواهد بود و شما به شکل دائمی به اجبار باید تصمیمات شغلی و زندگی خود را بگیرید. هدف از مشاوره کاری این است که نه تنها به شما کمک کند تا تصمیماتی را که اکنون باید بگیرید، بلکه به شما دانش و مهارت هایی را که برای ایجاد شغل و آینده نیاز دارید، ارائه دهد.

مشاور کاری
وظایف مشاور کاری

انتظارات از مشاور شغلی

  • موجب می شود بفهمید که چه کسی هستید و از تحصیل، شغل و زندگی خود چه می خواهید.
  • شخصی باشید که درباره افکار، ایده ها، احساسات و نگرانی های خود درباره تصمیم گیری های شغلی و تحصیلی خود با او گفتگو کنید و به شما کمک کند تا افکار و احساسات خود را مرتب کنید، سازماندهی کنید و درک کنید.
  • به شما کمک می کند تا موارد تاثیر گذار بر توسعه شغلی خود را بشناسید و به شما کمک کند علایق، توانایی ها و ارزش های خود را سنجش کنید.
  • مشاوره شغلی موجب می شود تا منابع اطلاعات شغلی را پیدا کنید.
  • به شما کمک می کند تا مراحل بعدی را تعیین کنید و برنامه ای برای رسیدن به اهداف خود تهیه کنید.

چه کسانی به مشاوره شغلی نیاز دارند؟

از آنجایی که پیشرفت شغلی یک روند دائمی است، مشاوره شغلی می تواند برای هر کسی، از جمله دانش آموزان، نوجوانان، سالمندان و حتی فارغ التحصیلان تاثیر گذار باشد. هر چه زودتر انتخاب عمدی در مورد آینده خود را شروع کنید، اما آمادگی بیشتری خواهید داشت. توصیه می کنیم همه دانشجویان سال اول وارد شوند و با یک مشاور کاری مراجعه کنند.

در زیر چند نمونه از نگرانی هایی که دانشجویان را به سمت مشاوره شغلی می کشاند آورده شده است:

مشاوره کاری
نیاز به مشاوره کاری

بررسی شغل و گزینه های اصلی

  1. نمی دانم که می خواهم با زندگی خود چه کاری انجام دهم.
  2. من نمی دانم در چه رشته ای تحصیل کنم.
  3. خود را به چند مورد کاری محدود کرده ام، اما انتخاب بین آنها برایم سخت است.
  4.  می دانم در چه رشته ای می خواهم ادامه دهم، اما نمی دانم پس از اتمام تحصیل چه کاری می خواهم انجام دهم.
  5. من می دانم که می خواهم چه کار کنم، اما اطمینان ندارم که بهترین رشته چه خواهد بود.
  6. می خواهم بدانم چه مدل کار هایی می‌توانم با رشته ام پیدا کنم.
  7. احساس نمی کنم که به اندازه کافی در مورد همه مشاغل مختلف آن بیرون اطلاعات دارم تا بدانم چه می‌خواهم انجام دهم.

مشاور شغلی کیست؟

کارمند مشاوره شغلی که به شما کمک می کند، باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد و در تئوری پیشرفت شغلی، مهارت های مشاوره، رهبری و تفسیر ارزیابی ها و منابع اطلاعات شغلی مهارت دارد. مشاوران شغلی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مربوط به مشاوره کاری هستند.

روند جستجوی شغل شما نیز یک کار حیاتی از توسعه کاری شما است. از همین رو مشاوره جستجوی شغل و مشاوره شغلی در هم تنیده شده اند. مشاور شغلی شما نیز به طور کامل آموزش دیده است تا در تمام جنبه های جستجوی شغل شما کمک کند.

مشاوره شغلی

 

انواع مشاوره شغلی چیست؟

انواع مشاوره شغلی به طیف گسترده‌ای از خدمات و رویه‌ها اشاره دارد که برای افراد و سازمان‌ها در تعیین مسیر شغلی، بهبود عملکرد شغلی، پیشرفت حرفه‌ای و دستیابی به اهداف شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از اصلی‌ترین انواع آن عبارتند از:
  1. عمومی: در این نوع مشاوره، مشاور با مشتریانش به طراحی یک برنامه کاری منطبق با توانایی‌ها، علاقه‌ها، ارزش‌ها و هدف‌های شغلی آن‌ها می‌پردازد.
  2. برای تغییر شغل: این نوع مشاوره برای افرادی است که در حال تغییر شغل هستند یا به دنبال فرصت‌های شغلی جدید می‌گردند. این شامل ارزیابی مهارت‌ها، برنامه‌ریزی حرفه‌ای و راهنمایی در مورد مسیرهای شغلی مختلف است.
  3. جهت افزایش عملکرد شغلی: این نوع مشاوره برای افزایش مهارت‌ها، بهبود عملکرد و پیشرفت حرفه‌ای در شغل فعلی فراهم می‌کند. این شامل طراحی برنامه‌های آموزشی، توسعه مهارت‌های رهبری، مدیریت استرس و مدیریت زمان است.
  4. برای کارآفرینان: این نوع مشاوره برای افرادی است که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار خود هستند یا در مراحل ابتدایی کسب‌وکار قرار دارند. این شامل ارائه راهنمایی در مورد برنامه‌ریزی کسب‌وکار، توسعه مدل کسب‌وکار، مدیریت منابع انسانی و بازاریابی است.
  5. جهت توسعه حرفه‌ای: این نوع مشاوره به افراد کمک می‌کند تا در حرفه‌ی خود پیشرفت کنند و به موقعیت‌های مدیریتی یا رهبری برسند. این شامل توسعه مهارت‌های رهبری، مدیریت کارکنان، و توسعه شبکه حرفه‌ای است.
  6. جهت ارتقاء فرهنگ سازمانی: این نوع مشاوره برای سازمان‌ها به منظور بهبود فرهنگ سازمانی، ارتقاء روابط کاری و افزایش رضایت شغلی کارکنان ارائه می‌شود.
هر یک از انواع مشاوره شغلی گفته شده، به نیازها و هدف‌های خاصی پاسخ می‌دهند.

جمع بندی

برخی افراد ممکن است در پیشرفت و توسعه در شغل خود به مشکل خورده باشند و در شغل خود درجا می زنند و یا دچار پسرفت شده اند.د علاوه بر آن افرادی هم هستند که هنوز شغلی انتخاب نکردند و در انتخاب آن مردد هستند. این افراد باید به یک مشاور شغلی مراجعه کنند تا با آن درباره مشکلشان صحبت کنند. در واقع مشاوره کاری می تواند در آینده افراد به خصوص جوانانی که هنوز رشته و شغلی انتخاب نکرده اند بسیار مناسب است و می تواند تاثیر بسیار زیادی در آینده آنها بگذارد. از همین رو برای مشاوره باید پیش افراد متخصص مراجعه کرد.

سوالات متداول

  1. مشاوره شغلی چیست و چه کمکی به افراد می کند؟
    روندی است که به شما کمک می کند تا خود و دنیای کار را بشناسید تا تصمیم های شغلی، درسی و زندگی بگیرید.
  2. مشاوره کاری بیشتر برای چه افرادی مناسب تر است؟
    مشاوره کاری می تواند برای هر فردی مناسب باشد اما برای دسته های دانش آموزان، نوجوانان، سالمندان و حتی فارغ التحصیلان می تواند تاثیر گذارتر باشد.
  3. چرا مشاور کاری باید فرد دانایی باشد و اهمیت زیادی دارد؟
    زیرا معمولا افراد با توجه به مشورت های آن شغل و رشته خود را انتخاب می کنند و به نوعی تا آخر عمر تاثیر آن مشاور باقی می ماند.
عضویت
اطلاع از
2 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

وقت بخیر
برای توسعه شخصی بهتر هست که مشاوره یا منتور داشته باشیم یا اینکه از آموزش‌های توسعه فردی در مرحله اول استفاده کنیم من سایت آموزش و مشاوره کسب و کارهای سایت های مختلف را چک کردم برای توسعه کسب وکار پیشنهادات زیادی را مطرح کردند ، لطفا در صورت امکان مسیرهایی که می‌تونم انتخاب کنم را اعلام بفرمایید

درود بر شما
منتور و مشاور خوب میتونه راه رو کوتاه تر کنه، با اینحال میتونید از منابعی مثل مقالات توسعه فردی سایت مدیرنو و کتب در این حوزه برای شروع استفاده کنید و زمانیکه به درک نسبی و بیشتری از این حوزه به دست آوردید، اقدام به همکاری و کمک گرفتن از مشاور یا منتور کنید.