ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
روش های جذب مشتری جدید برای فروش بیشتر . برای جذب مشتری چه کنیم؟

در این مقاله از مدیرنو به راه ها و روش های جذب مشتری جدید برای فروش بیشتر می‌پردازیم. برای جذب مشتری بیشتر چه کنیم ؟! هیچ شکی نیست که بدون مشتری، کسب و کار معنایی نداره و فروش بیشتر به‌خودی‌خود و به‌صورت خودکار رقم نمی‌خورد. هر کسب و کاری باید راه‌هایی برای رسیدن به این امر پیدا کرده و مشتریان را برگرداند. در ادامه به این سوال که برای جذب مشتری چه کنیم پاسخ می‌دهیم و روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر در کسب و کار را شرح خواهیم داد.

بنر میان مقاله فروش

داشتن برنامه بازاریابی

کسب و کار شما به یک برنامه بازاریابی برای جذب مشتری نیاز دارد.

در نگاه اول یک “برنامه بازاریابی” ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست! خبر خوب اینست که الزاماً به تخصص‌هایی مثل MBA نیاز ندارید. در ادامه روش های جذب مشتری جدید برای فروش بیشتر را شرح دادیم تا به شما کمک کند که یک برنامه بازاریابی خوب و کاربردی برای کسب و کار خود بسازید.

درصورتی‌که در تدوین برنامه‌های بازاریابی خود نیاز به راهنمایی حرفه‌ای و تخصصی دارید به صفحه مشاوره بازاریابی و فروش مراجعه فرمایید.

 

برای جذب مشتری چه کنیم ؟

1. مشتری جدید ایده آل خود را شناسایی کنید

یکی از رایج‌ترین توصیه‌ها و روش های بنیادین هر کمپین بازاریابی مؤثر در جذب مشتری جدید برای فروش بیشتر ، شناخت مشتری است. اولین سؤال اینست که “مشتری جدید ایده آل شما کیست؟” سؤال دوم اینست که “مشتری جدید ایده آل شما از کسب و کارتان چه انتظاری دارد؟”

تدوین و اجرای یک استراتژی بازاریابی عمومی

تدوین و اجرای یک استراتژی بازاریابی عمومی بسیار ساده‌تر از تدوین برنامه‌ای شخصی سازی شده است. ازآنجایی‌که مشتریان نیازهای یکسانی ندارند، بنابراین باید استراتژی بازاریابی مؤثری را برای جلب‌توجه افراد بیشتری تدوین کنید. برخی شرکت‌های غول پیکر ساده‌تر از سایر شرکت‌ها چنین برنامه‌ای را تدوین و اجرا می‌کنند.

برای مثال:  دیجی کالا، زیرساخت و قدرت لازم برای جذب‌مشتریان از بازارهای مختلف و با سلایق مختلف را دارد. اما حتی چنین شرکت‌های غول‌پیکری هم تأکید ویژه‌ای بر جمعیت‌شناسی و شناخت مشتریان هدف خود دارند.

مشخص کردن اطلاعات مشتریان هدف

اولین قدم در راه تدوین برنامه بازاریابی اینست که اطلاعات مشتری جدید و هدف خود را به‌صورت شفاف مشخص کنید.

برای انجام چنین مرحله‌ای به تحقیقات اینترنتی، میدانی و صحبت با جامعه‌های مختلفی نیاز دارید. در این مسیر باید به انواع مشتریانی که جذب‌محصول یا خدمات شما یا رقبایتان می‌شوند فکر کنید. می‌توانید با دسته‌بندی‌های کلی شروع کنید.

برای مثال: آیا کسب‌وکار شما به مردان، زنان یا هر دوی آنها خدمت یا محصول ارائه می‌کند. یا می‌توانید جامعه هدف را بر اساس سن، درآمد و موقعیت مکانی تقسیم کنید. بهترین نتیجه اینست که به هدفی برسید که به اندازه کافی خاص بوده که ارزش هدف گذاری داشته باشد اما نه آن‌قدر خاص که مشتریان بالقوه را کلاً حذف کنید.

به‌عنوان‌مثال، دو گروه خاص را مقایسه کنید: “زنان 30 تا 50 ساله” در مقابل “زنان 30 تا 50 ساله‌ای که یوگا دوست دارند، سگ دارند و در 5 کیلومتری مغازه ما زندگی می‌کنند.” ببینید خلق یک پیام خاص برای گروه دوم چقدر ساده‌تر است؟ ممکن است فروشنده لباس‌های ورزشی باشید. می‌توانید یک برنامه یوگا یا ورزش همگانی صبحگاهی در پارک نزدیک فروشگاه خود ترتیب داده تا مشتری جدید را برای امتحان محصولاتتان ترغیب کنید.

هرچه اطلاعات شفاف‌تر و مشخص‌تری در مورد مشتری خود جمع آوری کنید، می‌توانید مشتری جدید بیشتری جذب کرده و به فروش بیشتر هم برسید.

 

2. استفاده از بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یک تاکتیک محبوب، پرکاربرد و اثرگذار است که در آن از مشتریان خود می‌خواهید تا اقدامی را انجام دهند. معمولاً چنین ابزاری شامل پاسخ دادن به یک ایمیل یا کلیک کردن روی لینک ارسالی شرکت برای گروه جامعه هدف شماست. مزیت بازاریابی مستقیم اینست که شما با داشتن فهرستی از مشتریان علاقه‌مند به خدمات و محصولاتتان طرفید، که می‌توانید از طریق دعوت کردن برای اقدامی مثل: خرید یا تست محصول، شرکت در رویداد یا عضویت در خبرنامه‌ها و یادآوری‌های دیگر با آنها ارتباط برقرار کرده و برند خود را در ذهن آنها نگه دارید.

بازاریابی مستقیم زمانی بهترین نتیجه را رقم می‌زند که پیام‌های جذابی خلق کنید که برای جذب مشتری جدید و برانگیختن علاقه جمعی آنها طراحی شده باشد.

برخی از برندها با ارائه پاداش‌هایی برای ثبت نام در خبرنامه‌ها این کار را انجام می‌دهند. گروهی دیگر پس از ثبت نام در لیست خبرنامه، در خرید بعدی تخفیف ارائه می‌دهند، و برخی هم صرفاً بر بازاریابی مستقیم خود تأکید کرده و افراد را به ثبت نام ترغیب می‌کنند.

تیم‌های بازاریابی و فروش همواره یکی از مهم‌ترین بخش‌های مجموعه و سازمان شما هستند. بازاریاب‌ها همیشه باید از جدیدترین تکنیک‌ها و روش‌های بازاریابی و فروش مطلع باشند. درصورتی‌که در برنامه‌های بازاریابی خود نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی دارید به صفحه آموزش بازاریابی و فروش مراجعه فرمایید.

 

داشتن برنامه مدون

باید برنامه‌ای مدون برای اطلاع رسانی فراخوان‌های اقدام (CTA) در وب‌سایت، اینستاگرام، واتس اپ و فروشگاه فیزیکی خود طراحی کرده باشید. متن فراخوان باید این پیام را به مخاطب منتقل کند که در صورت عدم عضویت در خبرنامه شما، ممکن است فرصت‌های بزرگی را از دست بدهند.

البته، برای جذب‌مشتری باید به‌طور منظم پیام‌هایی را با محتواهایی مربوط به محصولات جدید، پروموشن های جذاب، اخبار کسب‌وکارتان و هر چیز دیگری که مشتریانتان علاقه‌مند به اطلاع از آن هستند، ارسال کنید.

مانند سایر ابزارهای بازاریابی، مطمئن شوید که پیام ارسالی‌تان همسویی مناسبی با برند شما داشته باشد. یکسان بودن طرح و رنگ لوگو، پیام و لحنی که به‌صورت آنلاین و یا در فروشگاه استفاده می‌کنید. می‌توانید قالب پیام ارسالی خود را کاملاً شخصی سازی شده و متناسب با هویت برند خود طراحی کنید تا باعث انتقال حرفه‌ای بودن شما شود.

 

3. استفاده از هدیه

ارائه هدایای رایگان ممکن است منطقی‌ترین طرح یک برنامه بازاریابی برای یک کسب و کار کوچک به نظر نرسد، به‌خصوص زمانی که بودجه شما محدود است. اما این اقدام یکی از مواردی است که با اجرای درست آن می‌توان درآمد بیشتر در آینده به‌دست آورد.

ارائه محصولات رایگان یا با تخفیف یکی از روش های جذب مشتری جدید برای فروش بیشتر است و می‌تواند مشتریان را به سمت شما بیاورد. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید برای مشتریانی که برای بار اول از شما خرید می‌کنند تخفیف ارائه دهید.

همچنین می‌توانید از مشوق‌هایی برای مشتریان فعلی‌تان استفاده کنید تا مشتری جدیدی را به شما معرفی کنند. با استفاده از چنین تاکتیک‌هایی مشتری جدید وارد به کسب و کار شما جذب‌شده و مشتری اصلی شما هم برای استفاده از تخفیف خود مجدداً اقدام به خرید می‌نماید. ارزش آن را دارد که برای فروش بیشتر از هدایای رایگان یا ارائه تخفیف استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه :

4. با فروش بیشتر به کسب و کار خود کمک کنید

اگر کسب و کار شما یک فروشگاه است، مهم‌ترین موضوع اینست که به پیام ارسالی از فروشگاه خود دقت کنید که؛

آیا پیام بازاریابی شما با برند شما مطابقت دارد؟ آیا متناسب با موقعیت جغرافیایی تان است؟ آیا وضعیت خوبی دارد یا به نظر می‌رسد که در حال از دور خارج شدن است؟

شما می‌خواهید که کسب و کارتان از همان نگاه اول بهترین عملکرد را داشته باشد. پی باید به‌ظاهر مجموعه خود نگاهی انتقادی داشته و مجموعه خود را از نگاه مشتری جدید ارزیابی کنید. آیا تمیز و مرتب است؟ تابلوها و نشانه‌های مجموعه شما خوب است؟ آیا از روشنایی مناسبی استفاده شده؟ به همین ترتیب، داخل مجموعه باید تمیز و در اجرای امور خوب باشد و متناسب با تصویر برند شما و سلیقه مشتریان هدف شما باشد.

بررسی چیدمان فیزیکی

از طرفی باید چیدمان فیزیکی را هم در نظر بگیرید. آیا حرکت مشتریان در مجموعه آسان است؟ آیا تنگناها یا مناطق تنگی وجود دارد که بتوانید آنها را دوباره بازسازی و بهینه سازی کنید؟ شاید لازم باشد نمایشگرها را جابه‌جا کنید تا مشتریان به‌راحتی بتوانند محصولات یا خدمات مورد نظر را پیدا کنند.

همین مورد در کسب و کارهای آنلاین نیز صادق است. سعی کنید خود را به‌جای مشتری جدید قرار داده و به وب سایت خود نگاهی بیندازید. به نظر حرفه‌ای ست؟ آیا آرم‌ها و پیام‌ها مناسب با برند شماست؟ هنگامی‌که زیبایی شناسی اولیه را پشت سر گذاشتید،

مطمئن شوید که سایت از لحاظ فنی درست کار می‌کند. هر لینک باید شما را به مکان مناسبی رسانده، همه اطلاعات باید صحیح بوده و مکانیسم‌های خرید و پرداخت باید به خوبی کار کنند. همچنین باید استفاده از سایت برای مشتری جدید آسان باشد. باید از خرید تا تسویه‌حساب تا حد ممکن ساده باشد.

خوب جلوه دادن کسب و کار شما با مزیت جلب رضایت مشتریان فعلی، یکی از راه های عالی برای جذب مشتری جدید و فروش بیشتر است.

 

5. به بهترین نسخه از فرآیند جذب‌مشتری جدید برسید

یکی از بهترین روش های جذب مشتری جدید برای فروش بیشتر اینست که تا آنجا که ممکن است اطلاعات کسب و کار خود را به‌درستی گسترش دهید. بسته به جمعیت هدفی که انتخاب کردید، ممکن است بهترین انتخاب برای شما تبلیغات آنلاین یا تبلیغات در روزنامه‌ها و مجلات یا فضای دیجیتال یا حتی روی بیلبوردها باشد. اگر بودجه شما برای چنین هزینه‌هایی بسیار محدود است، رسانه‌های اجتماعی راهی عالی برای دسترسی رایگان به بسیاری از مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند.

اولین قدم اینست که مطمئن شوید که آنها از وجود کسب و کار شما مطلع هستند (آگاهی برند).

این روزها تبلیغات دهان به دهان یکی از بهترین گزینه‌ها در دنیای دیجیتال است. از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به جامعه هدف خود دسترسی بهتر و ارزان‌تری داشته باشید. از مشتریان فعلیتان بخواهید که کسب و کار شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند و این خبر را به دوستان خود نیز اطلاع دهند. در رسانه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید و از آن برای حفظ ارتباط با مشتریان خود استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مدیرنو راه ها و روش های جذب مشتری جدید برای فروش بیشتر را شرح دادیم. فهمیدن اینکه برای جذب مشتری بیشتر چه کنیم ، ترکیبی از کمی بینش، روابط عمومی، شناخت بازار هدف و آشنایی به برخی تاکتیک‌های تجاری است. همچنین باید توجه داشته باشید که استفاده همزمان از ابزارها و روش های مناسب (آنلاین و آفلاین) کسب و کار شماست که به نتایج خوبی ختم خواهد شد.

به یاد داشته باشید که انعطاف پذیری و امتحان موارد و راهکارهای جدید را در برنامه اجرایی خود قرار دهید تا به نتایجی بهتر از رقبا دست یابید. وقتی روی استراتژی‌های برنده پا فشاری کنید، در نتایج نهایی شما نمایان خواهد شد.

منبع: aofund

کلیدواژه ها: روش ها و راه های جذب مشتری در کسب و کار , روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات