ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

راهکارهای تعامل با کارکنان سمی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

راهکارهای تعامل با کارکنان سمی و سرکش

در این مقاله پادکست از مدیرنو به راهکارهای تعامل مدیران با کارکنان سمی می‌پردازیم. تعامل مدیران و برخورد با کارمند سرکش بی ادب ناسازگار و خاطی سخت است، اما سخت‌تر اینست که بدون آسیب رسوندن به کل تیمتان با آنها برخورد کنید. در ادامه نحوه ارتباط با افراد مشکل دار در محیط کار را شرح خواهیم داد.

یک کارمند سرکش و بی ادب می‌تواند در هر محل کاری ویرانی ایجاد کند، چنین فردی می‌تواند به‌ویژه برای یک کسب و کار کوچک، جایی که تعاملات مکرر و نزدیک انجام می‌شود، مضر باشد. معمولا سایر کارکنان، در تعامل با کارکنان سمی و برخورد با کارمند سرکش و ناسازگار مشکل دارند، و یک رهبر کسب و کار کوچک که نتواند مشکل را حل کند ممکن است به‌زودی انرژی همه را تخلیه کند.

اکثر مردم با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده “سمی” آشنا هستند. کسی که همیشه منفی نگر و انتقادی است، یا بودن در کنارش کار ساده و راحتی نیست. اما “کارمند سمی” چطور؟ درست مانند “افراد سمی” در زندگی شخصی ما، “کارمندان سمی” نیز می‌توانند در محل کار چالش‌هایی ایجاد کنند. آنها می‌توانند کار را برای سایر کارمندان دشوار کنند و می‌توانند یک محیط کاری منفی و خصمانه ایجاد کنند.

وقتی از اصطلاح سمی استفاده می‌کنیم، به افرادی اشاره نمی‌کنیم که سمی هستند، بلکه به افرادی اشاره می‌کنیم که رفتار سمی از خود نشان می‌دهند. در زیر، نشانه‌هایی را که باید مراقب آنها باشیم، نحوه برخورد با رفتار بد و انواع رایج «کارمندان سمی» که می‌توانند روحیه را پایین بیاورند و بر بهره‌وری سایر اعضای تیم تأثیر بگذارند، ذکر کردیم.

 

کارمند سمی کیست؟

«کارکنان سمی» اقدامات مضری برای پرسنل، دارایی یا هر دو انجام می‌دهند. این کارمندان سمی ممکن است باعث زیان مشتری و سود یا آسیب به سایر کارکنان شوند. آنها حتی ممکن است دلیل تصمیم یک همکار برای استعفا شوند.

یک “کارمند سمی” به احتمال زیاد با افراد دیگر به خوبی کنار نمی‌آید. اغلب اوقات آنها حتی در وهله اول متوجه نمی‌شوند که سمی هستند. و عوامل زیادی می توانند باعث رفتار سمی یک کارمند شوند. و این عوامل می‌توانند به تجارب گذشته یا ضربه روحی یا عدم قدردانی از آنها مربوط باشند. بنابراین، درک علائم هشداردهنده کارمندی که کار را دشوارتر می‌کند، قبل از اینکه بر جابجایی کارمندان یا بهره وری تیم تأثیر بگذارد، حیاتی است.

 

علائم هشدار دهنده برای شناسایی “کارمندان سمی”

شناسایی “کارمند سمی” در طول فرآیند مصاحبه دشوار است. این احتمال وجود دارد که فرد را تا زمانی که به تیم ملحق نشده است، نبینید که این نوع رفتار را از خود نشان می‌دهد. برای شناسایی یک “کارمند سمی”، به دنبال هر یک از این علائم باشید:

  • قلدری یا آزار همکاران
  • غیبت کردن
  • اعتبار گرفتن از دیگران بابت کاری که انجام میدهند
  • شکایت از سازمان بدون اقدام موثر
  • خرابکاری در کار دیگران
  • سرزنش دیگران به خاطر اشتباهاتشان
  • دادن وظایف غیر ضروری به همکاران
  • رقابت پذیری نادرست
  • اعتماد به نفس بیش از حد

اگر به اندازه کافی مراقب باشید، می‌توانید کارکنانی را که هر یک از این علائم را به نمایش می‌گذارند شناسایی کنید. پس به دنبال کسانی باشید که اهل شایعه پراکنی هستند، دیگران را تحقیر و دلسرد می کنند و بی انگیزه می کنند. این افراد اغلب افرادی خودخواه هستند که فقط منابع شخصی‌شان برایشان اهمیت دارد.

 

انواع کارمندان سمی

محل کار اساساً مجموعه ای از افراد با شخصیت های مختلف است که نیاز به یافتن راههایی برای همکاری مؤثر دارند. در اینجا به چند نمونه از شخصیتهای رایج رفتار سمی اشاره میکنیم:

1) کارمند قلدر

به نظر می رسد که این کارمند هرگز احساس خوشبختی نمی‌کند اگر که یک همکار در محل کار به رسمیت شناخته شود. آنها می‌خواهند در اوج و مرکز توجه باشند. شعار این شخص این است: “اگر من نتوانم آن را داشته باشم، هیچ کس دیگری نخواهد داشت.” در محل کار، به صورت رفتارهای خودخواهانه، سرزنش گرایانه، یا غیرحرفه‌ای بودن ظاهر می‌شود. در عمل، فردی که این رفتار را انجام می‌دهد، دیگران را پایین می‌کشد یا ایده های خوب را کنسل کنند. آن‌ها می‌توانند به تنهایی یک محیط روان‌شناختی ناامن ایجاد کنند که در آن همکاران در بیان ایده‌ها یا نظرات خود احساس راحتی نکنند. و در صورت عدم کنترل، محیط می‌تواند خصمانه شود و اعتماد در محل کار را از بین ببرد.

2) کارمند سست

یک کارمند سست متخصص در به تعویق انداختن کارهاست. افراد تنبل تمایل دارند وظایف خود را کنار بگذارند و همچنین ممکن است عادت داشته باشند که دیر بیایند یا غیبت کنند. اگر آنها همچنان ضرب الاجل‌ها را از دست بدهند یا خدمات مشتری را به تعویق بیندازند، می‌توانند بر کار و تجربه همکاران و شرکت  تأثیر بد بگذارند.

3) کارمند آتشفشان

آتشفشان، همانطور که از نامش پیداست، می‌تواند خاموش باشد و به موقع‌اش فوران کند. و پیش بینی آن آسان نیست. در محل کار، این موضوع به صورت طغیان ناگهانی یا بحث‌های داغ غیرضروری زنده می‌شود. مخالفت با آنها میتواند باعث طغیان و یا بی‌انگیزگی همکارانشان از شرکت در پروژه‌ها شود. مانند قلدرها، رفتار آنها میتواند به طور ظاهری به امنیت روانی آسیب برساند. بدترین سناریو این است که یک کارمند آتشفشانی نظرات خود را تحمیل کند یا باعث شود مشتریان از تجارت با شرکت کناره گیری کنند.

4) کارمند بدبین

کارمند بدبین‌ کابوس محل کار هستند زیرا این کارمند دارای حس منفی است. بنا به دلایلی، همه چیز برای این فرد غیر جالب به نظر می‌رسد. آنها ممکن است هر کاری را خسته کننده بدانند یا فکر کنند عملکرد یک همکار به اندازه کافی خوب نیست. هر کسی می تواند احساس بی انگیزگی کند اگر مدام شکایت بشنود. بنابراین یک بدبین مانع خلاقیت اطرافیانش می‌شود، حتی اگر عمدی نباشد.

5) کارمند شهید

آیا کسی را می شناسید که دوست نداشته باشد یک روز مرخصی بگیرد یا برای ناهار به همکارانش بپیوندد؟ شهدا سخت کوش هستند و این کارمندان در «نه» گفتن به تکالیف و وظایف جدید مشکل دارند. تشخیص این یکی می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر این کارمندان سازنده باشند. اما، اولاً، کار زیاد به طور جدی بر سلامت آنها تأثیر می گذارد. و ثانیاً، در حالی که نگرش پیشرو مورد استقبال قرار می‌گیرد، آنها می‌توانند باعث کار بیش از حد، از دست رفتن ضرب‌الاجل‌ها و مانع از شانس یادگیری دیگران شوند.

برای آشنایی با سایر انواع کارمند مقاله انواع کارمند و راههای تعاملی با آنها را بخوانید.

نحوه ارتباط  مدیران با افراد مشکل دار در محیط کار

بهترین راه‌حل تعامل و برخورد با کارمند ناسازگار و خاطی اینست که مدیران صاحبان مشاغل کوچک در وهله اول کارکنان سمی را استخدام نکنند.

علائم هشداردهنده در طول مصاحبه ممکن است شامل صحبت منفی در مورد کارفرمایان سابق، سرزنش کردن همکاران برای مشکلات و ناتوانی در تصدیق نقش دیگران در دستاوردها باشد. صحبت کردن با مدیران قبلی می‌تواند فاش کننده باشد. امکان دارد آنها به مشکلات نگرش اشاره کنند یا پاسخ‌های ضعیفی ارائه دهند که پرچم‌های قرمز را بالا می‌برد.

متأسفانه، اقدامات پیشگیرانه همیشه مؤثر نیستند، بنابراین ضروریست که نسبت به سمیت احتمالی در کارکنان خود هوشیار باشید.

زمانی که مشتریان درخواست تماس دیگری را دارند بررسی کنید. به حالات چهره و واکنش‌های اعضای تیم در اطراف فرد مورد نظر نگاه کنید. از خودتون بپرسید هنگام تعامل با فرد مظنون چه احساسی دارید. شکایات، نگاه‌های ناامید، اجتناب، و به‌طورکلی حال و هوای بد و …

 

آیا استعدادهای ارزشمند خود را به خطر می‌اندازید؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کارکنان خوب وقتی با یک کارمند ناسازگار و خاطی کار می‌کنند 54 درصد بیشتر احتمال دارد که کار را ترک کنند.

کارکنان سمی نباید بدخواه باشند، اما آنها افرادی هستند که محل کار شما را بدتر می‌کنند، ارزش شما را از بین می‌برند و به اطرافیانشان صدمه می‌زنند. اگر اشتباه استخدام می‌کنید و یا از قبل یک فرد سمی در کارکنان دارید، بهترین کار اینست که بلافاصله قبل از اینکه اوضاع بدتر شود، اقدام کنید.

 

در تعامل با کارکنان ناسازگار و خاطی چه کنیم؟

برخورد با یک “کارمند سمی” بسته به نوع رفتارهایی که در محل کار نشان می‌دهد متفاوت است. اما ارتباط درست کلید درک اقدامات آنها و یافتن راه حل است. بنابراین، باید با کارمندان خود به طور خصوصی صحبت کنید و به آنها فرصت توضیح دهید. در اینجا به چند پیشنهاد برای شما پرداختیم:

1. ابتدا اطلاعات را جمع‌آوری کنید.

وقتی احساس می‌کنید که یک کارمند ممکن است سرکش و سمی باشد، اولین قدم همیشه یافتن جزئیات است.

تا زمانی که فرد را از محل اخراج نکنید باید با این فرد صحبت کنید و توضیح دهید که مشکل رفتار او چیست. اگرچه تعامل مدیران با کارکنان سمی به‌عنوان فروشنده تهاجمی که به‌تنهایی کار می‌کند و هیچ‌کس با او کنار نمی‌آید، آسان نیست.

گاهی اوقات یک کارمند سمی کسی است که مشکلات عاطفی دارد و با محل کار به‌عنوان یک جلسه درمانی شخصی برخورد می‌کند. یا یک تنبل دوستانه و محبوب که دائماً بهانه‌هایی برای کمبود بهره‌وری می‌آورد. این افراد امکان دارد متوجه نشوند که مشکلی دارند.

اگر می‌خواهید مشکلاتشان را به کارکنان سمی نشان دهید، باید چیزی برای دادن به آنها داشته باشید. شما باید در مورد جزئیات صحبت کنید، نه فقط کلیات. اولین غریزه‌ای که آنها احتمالاً دارند اینست که دیگران یا موقعیت را مقصر کنند و آنها را سرزنش کنند. شما باید چیزی خاص و محکم داشته باشید تا آنها را به واقعیت‌ها گره بزنید.

ممکن است تعجب کنید که برخی از کارکنان سمی حتی از تأثیر اعمالشان بر دیگران آگاه نیستند.

2. ایجاد حدومرز با گفتگوی رو در رو

هنگامی‌که اطلاعات را در اختیار دارید، باید با کارمند گفتگوی تک‌به‌تک داشته باشید. در مورد رفتار نامطلوب و نحوه تأثیر آن بر تیم، با استفاده از اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید صحبت کنید. این فرد باید هم عواقب رفتار بد در حرکت روبه‌جلو و هم اهمیت رفتار خوب را درک کند.

کوهن می‌گوید: «اگر واقعاً سمی باشند، می‌توانند تقریباً درباره هر چیزی بحث کنند، زیرا مهم نیست که شما چه چیزی به آنها بگویید، آنها آن را انکار کرده و استدلال می‌کنند». “شما باید بحث را پیش‌بینی کنید، اما در این تله نیفتید زیرا در نهایت از موقعیت خود دفاع می‌کنند.”

در تعامل با کارکنان سمی متوجه می‌شوید که، احتمالاً یک شبه آهنگ خود را تغییر نخواهند داد. نیت رجیر، روانشناس و نویسنده کتاب «درگیری بدون تلفات» می‌گوید: «مثل زمانی که مادری برای اولین بار به فرزندش می‌گوید که قرار نیست برای او آب‌نبات بخرد. “برای اینکه طرف مقابل بفهمد “بسیار خوب، قوانین در حال تغییر هستند” به زمان، تکرار و پشتکار نیاز دارد.

3. یک برنامه تنظیم کنید.

یکی از روشهای تعامل با کارکنان ناسازگار و سرکش و خاطی که توسط مربی کسب‌وکار مارشال گلداسمیت حمایت می‌شود، «فید فوروارد» است. فید فوروارد برعکس بازخورد است. بازخورد ، به‌جای تمرکز بر آنچه در گذشته اتفاق افتاده، ارائه اقداماتی است که کارمند می‌تواند برای حل رفتارهای سمی انجام دهد. اگر او شما عملکرد بالایی داشته باشد، به‌ویژه مفید است.

پیشنهاد مطالعه :

4. پیگیری و مراقبت در تعامل با کارکنان سمی

زمانی که به یک کارمند بی ادب و خاطی محدودیت‌ها و راه‌هایی برای تغییر رفتار بدش داده‌شده، ضروریست که مراقب باشید تا مطمئن شوید که این شخص در حال اصلاح آن رفتار است.

Prudential Financial دارای فرآیند خاصی است که در آن کارکنان سمی را دنبال می‌کند و اخیراً انجمن مدیریت منابع انسانی ارائه کرده.

کارمندی را که با رفتار بد شناخته‌شده، از طریق دوره‌هایی که به بهبود رفتار بد اختصاص دارد، هدایت می‌کند. چه با یک مشاور، یک کتاب، آموزش انفرادی یا هر تعداد راه حل دیگر. سپس، جلسات منظم با آن شخص برنامه‌ریزی می‌شود و تماس دائمی برای اطمینان از یادگیری و رشد او برقرار می‌شود.

5. تیم خود را ایمن کنید.

برای ادامه تعامل با کارکنان سمی، باید مطمئن شوید که فرد سمی همه را پایین نمی‌کشد. در بسیاری از مواقع، این بدان معناست که مدت‌زمانی را که او صرف کار با سایر افرادی می‌کند که شاید تحت تأثیر قرار گیرند، به حداقل برسانید. (ارتباطش رو به حداقل برسونید)

جداسازی ناقل عفونت برای افرادی که در زمینه پزشکی کار می‌کنند طبیعت دوم است و همین مورد در اینجا نیز صدق می‌کند. هر چه این فرد زمان کمتری را برای کار با تیم صرف کند، وضعیت شما بهتر است.

6. در صورت نیاز، ارتباط را قطع کنید.

بیشتر اوقات می‌توانید در تعامل با کارکنان سرکش و خاطی به او کمک کنید تا رفتار خود را تعدیل کند. اما اگر نتوانید چه اتفاقی می‌افتد؟ بر اساس مطالعه هاروارد بیزینس ریویو توسط کریستین پورات، 4 درصد از کارکنان با مشکلات بین فردی این رفتار نامطلوب را انجام دادند، زیرا “سرگرم‌کننده” بود و فکر می‌کردند که می‌توانند از پس آن برآیند. اگر با یکی از این افراد سروکار دارید، هیچ مقدار مشاوره یا نوازش کمکی نمی‌کند.

در نحوه و طرز برخورد با کارمند گستاخ و بی ادب ، مستندسازی دقیق مسائل و سپس قطع رابطه در اولین فرصت ممکن، بهترین اقدام است.

شما با کسی سروکار دارید که نه تنها علاقه‌ای به‌کار با دیگران ندارد، بلکه فعالانه به سازمان شما آسیب می‌رساند. بیرون راندن این شخص بدون نیاز به برخورد قانونی یا مشکلات دیگر، بهترین راه‌حل برای هر دو طرف است.

بااین‌حال، اغلب اوقات به این نتیجه نمی‌رسد. اگر با یک کارمند سرکش و سمی سروکار دارید، یک دست ماهر و پایبندی به اصول ذکرشده در اینجا به شما کمک می‌کند تا با یک موقعیت برد-برد برای همه درگیرها، از پس آن برآیید. اگر مایل به گوش دادن، تعیین مرزها، نظارت و اطمینان از حفظ آن مرزها هستید، می‌توانید آن کارمند سمی را به یک کارمند امیدوارکننده تبدیل کنید.

 

راهکار تعامل با کارکنان

اگر در تعامل با کارکنان مشکل دارید و نیاز به مشاوره و آموزش جهت توسعه دانش خود در این زمینه دارید، می توانید از آموزش های درون سازمانی مدیرنو استفاده کنید. ما به شما کمک میکنیم تا محیط کاری مناسب تری را فراهم آورید.

 

منبع: entrepreneur و workhuman و هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: نحوه برخورد با کارمند لجباز , طرز برخورد با کارمند گستاخ , برخورد با کارمند بی ادب ناسازگار خاطی . تعامل مدیران با کارکنان سمی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات