ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

انواع کارمند و راههای تعاملی با آنها

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدل کارمندان و انواع کارمند

در این مقاله از مدیرنو؛ به شناسایی انواع مدل مختلف از کارمند می پردازیم. همچنین به کارکنان سمی، منفی و خوب هم میپردازیم. اگر می‌خواهید بدانید انواع تایپ کارمندان کدم‌اند؟ و مدل‌های مختلف آنها را بشناسید، در ادامه با ما همراه باشید.اعضای یک سازمان به‌عنوان یک تیم، متشکل از افرادی متفاوت و با شخصیت‌های گوناگون است. دراین‌بین مدیریت چنین افرادی با چنین تنوعی همیشه یکی از چالش‌های اساسی مدیران بوده و هست. یکی از راهکارهای مواجهه با چنین تنوعی و همچنین مدیریت بهینه آنان، شناخت مناسب و دقیق انواع کارمند است.

جهت برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان سازمان به صفحه آموزش های درون سازمانی مراجعه کنید.

چرا باید انواع مختلف کارکنان را بشناسید؟

این شناخت کمک می‌کند تا با توجه به تیپ‌های شخصیتی متفاوت مدیریت بهینه‌ای داشته باشید. مدیریتی که بتواند مدیر و سازمان را به سمت موفقیت و رسیدن به اهداف سازمانی هدایت کند. در ادامه به بررسی انواع تیپ‌های کاری کارمندان پرداخته‌ایم تا بتوانید با شناخت بهتر راهبری بهتری را با حداقل چالش‌ها داشته باشید. پس با مدیرنو همراه باشید.

پیشنهاد میکنیم برای شناخت بهتر تست شخصیت شناسی MBTI را هم برای خودتان هم کارکنانتان بزنید.

انواع و مدل های مختلف کارمند

یک تیم برنده و عالی ترکیبی از افراد با گرایش‌های کاری و فکری متفاوت است. چراکه حتی پرسنل ایده آل هم به معنای واقعی کلمه کامل نیست! به همین دلیل مدیران باید با توجه به انواع مدل مختلف کارمند موجود اقدام به راهبری مناسب نموده و حتی گاهی باید تصمیم‌های سختی همچون قطع همکاری با افرادی که تغییر نمی‌کنند را اتخاذ نمایند.

11 مدل مختلف از کارمندان را بشناسید و انواع کارمند

1. صاعقه

این فرد معمولاً شخصی جدید و بدون سابقه قبلیست. او کنجکاو و به دنبال رشد بوده و به دلیل سطحی بودن فرضیاتش اشتباهات زیادی انجام می‌دهد. او کارمندیست که باانرژی خودش می‌تواند مزیت‌هایی برای سازمان داشته باشد اما درعین‌حال، می‌تواند انواع کارمندان قدیمی را ناامید کند! این فرد اگر به‌درستی توسط شما راهنمایی شود، می‌تواند رشد کرده و به شرکت کمک کند و جزو پرسنل خوب محسوب شود.

 

2. نامرئی

فردی متوسط با مهارت های ارتباطی کم است. هر چیزی که به او گفته می‌شود را انجام داده و نوآوری خاصی ندارد. صلاحیت کمی داشته و کمکی به نتایج شرکت نمی‌کند. وظایفش ثانویه و کم‌اهمیت بوده اما وظایف بیشتری هم نیاز ندارد. وقتی به او در مورد بهره‌وری پایینش تذکر داده می‌شود، تأیید کرده اما هیچ کاری انجام نمی‌دهد. این فرد در دسته کارکنان سمی و منفی قرار می‌گیرد.

3. اسرارآمیز

در بین انواع مختلف کارمند او فردیست که تا زمانی که دستاورد فنی شگفت‌انگیزی نداشته باشد، خودش را در جمع مطرح نمی‌کند. او بسیار باهوش بوده و راه‌حل هوشمندانه‌ای برای مشکلات قدیمی پیدا می‌کند. دستیابی به دستاوردهای فنی برای او ضروری و محرک اصلی و انگیزه برای ادامه فعالیت در شرکت است. همچنین اطمینان از صمیمیت با دیگران برای موفقیت وی بسیار مهم می‌باشد. اگر به‌درستی راهنمایی شود، می‌تواند ارتباطات خودرا به سطح مناسبی افزایش داده تا به فرد برتر و کارمند خوب شرکت تبدیل شود.

بنر میان مقاله منابع انسانی

4. مسافر

پرسنلی که فکر می‌کند با تغییر شرکت رشد خواهد کرد! این شخص همیشه در جستجوی شرکت ایده آل برای کار کردن است. او می‌تواند ارزش کوتاه‌مدت برای شرکت داشته و بسیار سطحی یا بی‌علاقه باشد. معمولاً او بیش از 6 ماه در یک شرکت نمی‌ماند بنابراین شرکت نمی‌تواند برای آموزش بلندمدت او سرمایه‌گذاری کند.

11 مدل مختلف از کارمندان را بشناسید و انواع کارمند

5. بی‌ثبات

پرسنلی با تجارب کاری مختلف است. او می‌تواند نیروی جدیدی با تأثیر اولیه مثبت باشد و سپس نظرش را در مورد ایرادها گفته و فرآیندها را به چالش بکشد. یا اینکه پرسنلی باتجربه باشد که مدعیست کارش باارزش و مورد تحسین قرار نمی‌گیرد.

تا حد امکان کمترین کار را انجام می‌دهد. بنابراین نمی‌توان ثابت کرد که وی عملکرد پایینی دارد. او سیستم را خیلی خوب می‌شناسد. وقتی مدیر وی جوان باشد، در منطقه آسایش قرار می‌گیرد زیرا می‌داند مدیر وی تخصص و جسارت لازم برای مقابله با او را ندارد. علاقه‌مند است از تیمی به تیم دیگر جابه‌جا شود. این پرسنل در دسته همکار بدقلق و سمی قرار می‌گیرد.

6. خوب

کارش را خوب انجام می‌دهد. به ساعات کاری و همکارانش احترام می‌گذارد، کارهایش را به‌موقع و باکیفیت خوب تحویل می‌دهد، وفادار و قابل‌اعتماد میباشد. او فردیست که همه از او قدردانی می‌کنند، چون این کار مشکلی ایجاد نمی‌کند و همانطور که از اسمش پیداست یکی از مدل های کارمندان خوب است.

او کارمندیست که همه او را در تیم خود می‌خواهند. این فرد مهارت‌هایش را به‌موقع ارتقا می‌دهد. بعد از رسیدن به حد موردنیاز، متوقف‌شده و برای مدت طولانی ثابت می‌ماند. ایده آل است که اکثریت اصلی کارمندانتان از این نوع باشند.

7. منفی و بد

یکی دیگر از انواع نیروها در سازمان، کارمند منفی و بد است. تخصص فنی دارد اما همیشه منفی است. او می‌تواند نتایج بسیار خوبی را ارائه دهد اما با شکایت و فریاد زدن بر سایر کارمندان تأثیر می‌گذارد. شما نمی‌خواهید این فرد نزدیک به افراد باانگیزه یا کم سن و سال‌تر شماباشد زیرا این قدرت رادارد که روی آنها تأثیر بگذارد. این فرد می‌تواند تکامل کارمندان “بی‌ثبات” یا “نامرئی” باشد.

 

8. ایده آل

فردی باانگیزه، پرشور، بسیار متمرکز و با نتایج شگفت‌انگیز. او ازدارای مهارت‌های خودآگاه و یکی از موتورهای اصلی شرکت میباشد. وظایف و مسئولیت‌های بیشتر و بیشتری را به عهده می‌گیرد. خودش را وقف موفقیت شرکت می‌کند. هرچه این پرسنل تخصص بیشتری پیداکند، چالش‌های بیشتری با او پیدا خواهید کرد. باید قدردانی کردن از او را مدنظر قرار داده و همچنین باید در جمع‌ها به او اشاره‌کرده و او را به‌عنوان مرجع شرکت معرفی کنید.

در این رابطه مقاله مشخصات کارمندان منحصر به فرد را بخوانید.

9. مشغول

پرسنل مشغول یکی دیگر از انواع مدل مختلف کارمند هاست. به نظر می‌رسد همیشه شلوغ است. او جلسات زیادی دارد. میز او پر از کاغذ و پرونده و حالت صورتش همیشه متمرکز هست. او کارآمدترین نیست، نتایج او دیدنی نیست اما معمولاً در کنار افراد موفق قرارگرفته و بخشی از موفقیت را به عهده می‌گیرد. این نیرو وقت تلف می‌کند زیرا دوست دارد جلسات زیادی را بدون برنامه‌های عملی یا نتایج قابل‌لمس برگزارکند. او همچنین دوست دارد دیگران صحبت‌های او را بشنوند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

10. نان به نرخ روز خور

این فرد از موقعیت‌ها استفاده می‌کند. در صورت نیاز برای ترفیع گرفتن دروغ می‌گوید، دزدی می‌کند و موارد را دست‌کاری می‌کند. تا جایی برای رسیدن به نقاط موردنظر از توانمندی‌هایش استفاده کرده و بعدازآن روش‌های دیگری را برای رسیدن به موقعیت موردنظرش به‌کار می‌برد. او به هنگام ایجاد شدن مشکل انگشت اتهام خودرا به سمت دیگران می‌گیرد تا کارمندی خوب مقابل مدیر به نظر برسد. این خطرناک‌ترین فردیست که می‌تواند کل شرکت را با رفتار خودمحورانه اش، بی‌ثبات کند.

11 مدل مختلف از کارمندان را بشناسید و انواع کارمند

ادامه انواع مدل های مختلف کارمند

11. رهبر

در بین مدل های مختلف کارمندان، این افراد بیشترین تأثیر را در یک تیم یا یک بخش دارند. تأثیر وی از طریق کار، احترام، پیوند دادن افراد و نتایج به‌دست می‌آید. یک نیروی عالی می‌تواند به کارمند رهبر تبدیل شود، تفاوت این دو در اینست که کارمند رهبر معمولاً به دیگران کمک کرده و به آنها انگیزه می‌دهد تا از عهده مشکلات خود بربیایند. این افراد عاشق داشتن نفوذ و قدرت هستند. آنها اغلب از این فرصت برای رهبری پروژه ها استفاده می کنند. به احتمال زیاد آنها را در پست های رهبری خواهید یافت. بهترین راه برای راندن آن‌ها، همانطور که در طبیعت آنهاست، مسئولیت دادن به آن‌ها است. این احساس مسئولیت برای آنها به رهبری تبدیل می شود. همچنین می توانید در پست های مدیریتی بهترین نتیجه را از آنها بگیرید.

کارمند رهبر کسی است که به دیگران انگیزه میدهد و اغلب به درجات بالای سازمانی خواهد رسید.

دوره مدیریت و رهبری اثربخش

12. پایدار

این نوع افراد عاشق امنیت در همه جنبه‌ها هستند و هیچ رغبتی برای ریسک ندارند. آنها از ثبات در زندگی خود لذت می برند.  به ندرت در جستجوی فرصت در جای دیگری هستند. آنها یک محیط کار قابل پیش بینی را دوست دارند. در حالی که ممکن است نگران مصاحبه در جاهای دیگر باشید، برای این مدل از انواع کارمند نگرانی ندارید. بهترین راه برای ایجاد انگیزه در آنها اینست که آنها را از میزان سودآوری یک شرکت آگاه کنید. این به آنها امیدواری می دهد که آینده آنها در یک شرکت امن است. آنها همچنین ارتباط مداوم مدیر خود در محل کار را دوست دارند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس کنند جزئی از شرکت هستند، و باعث می‌شود در مورد نقش خود مطمئن‌تر شوند.

 

13. دوست جو

این افراد با اکثر همسالان خود به خوبی کنار می آیند. آنها عمدتاً برونگرا هستند. این مدل از انواع کارمند معمولاً در گروه‌های کاری بسیار دوستانه رفتار می‌کنند. وقتی صحبت از کار گروهی به میان می آید، بسیار پرانرژی هستند. تعلق داشتن برای ایجاد انگیزه در این شخصیت در محل کار حیاتی است. آنها در یک تیم با روابط قوی، فعالیت‌های اجتماعی و فرصت‌هایی برای کمک به دیگران رشد می کنند. برای ایجاد انگیزه در این دسته، باید فرهنگ اجتماعی عالی در بین اعضای تیم داشته باشید. این می تواند از طریق مهمانی های اداری، گردش، میکسر و غیره باشد.

 

14. ستاره

این افراد همیشه در رقابت با دیگران هستند و در مورد بهره وری و کار خود در کانون توجه است. آنها هرگز هدف خود را از دست نمی دهند و همیشه در صدر جدول از نظر نتایج باقی می مانند. بهترین راه برای ایجاد انگیزه در این افراد از طریق شناخت است. این افراد در محیطی پرارزش با قدردانی عالی از کارکنان شکوفا می‌شوند.

15. شکارچی پول

آنها بسیار عینی و گروهی از افراد تحلیلی هستند. این افراد در مدل مختلف کارمند از یک سبک زندگی مجلل لذت می برند. یکی از راه های شناسایی این نوع کارمندان، نگاه کردن به مشاغل گذشته آنهاست. آنها همیشه شغل خود را با دستمزد بسیار بالاتر به جای چالش‌های جدید ترک می‌کنند. این افراد همچنین در مورد مذاکره برای یک بسته، کمی سختگیر هستند. از آنجایی که پول به بهترین نحو این کارکنان را هدایت می کند، باید یک بسته رقابتی ارائه دهید. همچنین باید افزایش حقوق را در فواصل منظم برایشان داشته باشید. دارایی‌های مادی بسیار بهتر از هر چیز دیگری به این کارمندان انگیزه می دهد.

 

16. کارشناس

فردی با این شخصیت معمولاً بسیار خوش مطالعه است. آنها سرشار از دانش و استاد در زمینه تخصصی خود هستند. اینها کسانی هستند که همیشه برای هر موقعیتی پاسخ درستی دارند. آنها همچنین در میان اکثر کارمندان برای کمک به پروژه های خود آماده هستند. آموزش و توسعه کارکنان برای آنها حیاتی است. آنها دوست دارند در محیطی بمانند که بتوانند چیزهای جدید یاد بگیرند.

17. خالق

این افراد بسیار خلاق هستند. آنها نوآوری را دوست دارند و زندگی می کنند تا راه های بهتری برای چیزهای مختلف در زندگی ایجاد کنند. کارمندان این دسته ها همیشه در جلسات پر از ایده هستند. آنها همچنین در حل مسئله عالی هستند و اغلب بازخورد سازنده ارائه می دهند. سازندگان از کارهای معمولی بیزارند. بنابراین، اگر آنها را با پروژه های جدید در لبه آنها نگه دارید، کمک خواهد کرد. آنها نوآوری در یک فضای کاری را دوست دارند و دوست ندارند در طولانی مدت در یک پروژه باشند. شما می توانید با قرار دادن آنها در نقش خلاقانه و شناخت نتایج آنها برای همین کار، انگیزه ایجاد کنید.

پیشنهاد مطالعه :

18. روح آزاد

آنها از خودمختاری و آزادی در زندگی لذت می برند. این نوع کارمندان دوست دارند به تنهایی و بدون نظارت کار کنند. آنها خواهان آزادی در نحوه کار خود هستند، از احتیاط استفاده می‌کنند و کنترل کار را دوست دارند. همانطور که طبیعت آنها نشان می دهد، این افراد از مدیریت خرد بیزارند. برای ایجاد انگیزه در آنها، باید به آنها مسئولیت بدهید و به تلاش آنها اعتماد کنید. اگر به آنها قدرت تصمیم گیری برای بهترین نتایج را نیز بدهید، کمک خواهد کرد. هر گونه بررسی دقیق مطمئناً آنها را بی انگیزه می‌کند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

19. سرگرم کننده

 این شخصیت ها کسانی هستند که برای لحظه زندگی می کنند. آنها در طبیعت راحت هستند و قطعا مورد علاقه جمعیت هستند. یک فرد سرگرم کننده کسی است که بیشتر مردم دوست دارند در اطرافش باشند. او نگرش بسیار خوش شانسی دارد که افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. آنها همچنین بسیار سرگرم کننده هستند و در نتیجه آنها را مورد علاقه مردم قرار می دهند. می‌توانید با ایجاد تعادل بین کار و زندگی به این شخصیت انگیزه دهید. یک محیط کاری سرگرم کننده و غیررسمی این افراد را بیشتر از یک محیط کاری کامل تشویق می کند. داشتن یک رابطه هماهنگ با اعضای تیم نیز به حفظ این کارمندان کمک می کند.

 

کلام آخر

منبع انگیزه برای انواع مختلف کارمند متفاوت است. چه کارمندان تمام وقت چه پاره وقت، چه پیمانکاران مستقل و غیره. به این دلیل است که همه منحصر به فرد هستند و آنچه برای یک نفر جواب میدهد برای کل تیم کار نخواهد کرد. بنابراین، شما باید منابع مختلف انگیزه کارکنان را برای هر یک از کارگران خود بدانید.

پیشنهاد میکنیم در این رابطه مقاله ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان را بخوانید.

قطع همکاری و اخراج کارکنان سمی اولین گزینه پیش روی مدیریت نیست. مدیر باید تمام تلاش خود را برای ساخت پرسنل عالی انجام دهد. اما اگر به آخرین راهکار یعنی قطع همکاری رسیدید، بدون هرگونه واهمه و عذاب وجدان برای نجات سازمان و دیگر اعضای آن اقدام کنید تا موفق شوید.

 

در صورتی که با کارکنان خود چالش و یا نیاز به بهینه سازی منابع انسانی دارید، میتوانید با کارشناسان مدیرنو گفتگو نموده تا شما را برای دریافت وقت مشاوره راههنمایی کنند.

از طریق این لینک با ما در ارتباط باشید

 

منابع: vantagecircle و skillmeter و هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
3 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات