ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چرا تعهد کاری کارکنان در انجام وظایف سازمانی کم است؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
تعهد کاری

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه تعهد شغلی چیست و چرا تعهد کاری کارکنان و کارمندان در انجام وظایف سازمانی کم است میپردازیم. با توجه به بخش #پرسش_و _پاسخ_علی_معبودی در صفحه اینستاگرام، سوالی که خیلی از مدیران پرسیدن؛ این بوده که چرا با اینکه کارمند ها و پرسنل حقوق و مزایای خوبی میگیرن اما باز در انجام وظایفشون تعهد ندارند و چطور میشه این موضوع رو حل کرد. در این مقاله در مورد این موضوع صحبت کردم و امیدوارم که تا انتهای این مقاله با من همراه باشین.

بنر میان مقاله فروش

در  این مطلب خواهید خواند:

 

تعهد شغلی کارکنان چیست ؟

در یک تعریف کلی تعهد شغلی کارکنان میزان اشتیاق آنها نسبت به انجام درست وظایف در محل کار تعریف می‌شود. به زبان دیگر همان احساس مسئولیتی که فرد نسبت به اهداف، مأموریت و چشم اندازهای سازمان که با آن در ارتباط است، دارد.

تعهد شغلی چیست و تعهد کاری کارکنان در انجام وظایف سازمانی

عوامل ایجاد کننده تعهد سازمانی کارکنان عبارتند از:

  1. مدیری که پرسنل خودشو درک کنه و بتونه بهشون انگیزه بده. (قوی‌ترین محرک اشتغال کارمندان)
  2. هدف‌دار بودن مجموعه
  3. مهیا بودن فرصت رشد (دلیل اصلی که پرسنل شغل خودشونو ترک می کنن و یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شغل‌های جدیده)

هر سازمانی که فاقد چنین پارامترهایی باشه، ممکنه از بیرون خیلی هم بد به نظر نیاد! اما وقتی مدت‌ زمان همکاری پرسنلش بالا میره، باعث از بین رفتن انگیزه و همچنین کم‌ رنگ شدن و کاهش بهره‌وری، وابستگی، تعامل و حتی ماندگاری پرسنل در مجموعه شده که نتیجه همه اینها باعث کاهش تعهد پرسنل میشه.

بعضی از مدیران سعی میکنن با فعالیت‌هایی که پایه و اساس تیم سازی است، جو سازمان رو بهبود بدن یا به سمت مثبت شدن پیش ببرن. اما واقعیتش اینه که چنین ابزارهایی، راهکارهای عملی برای زندگی شخصی افراد که تأثیر زیادی بر خروجی پرسنل داره و همینطور بهبود ارتباط شخصی افراد با فرهنگ‌سازمانی نیست.

 

چاره عدم تعهد کاری کارکنان

عمده مدیران درک میکنن که چاره عدم تعهد پرسنل، فرهنگ‌سازمانی بهتره.

اما نکته‌ای که وجود داره اینه که:

ایجاد فرهنگ‌سازمانی در شرکت نیازمند هوشمندی و پیگیری خاصه. ساختن فرهنگ‌سازمانی مبتنی بر نقاط قوت به معنی داشتن یک محیط کار با جو مثبته. اما، ایجاد فرهنگ‌سازمانی مبتنی بر نقاط قوت بیشتر از به وجود آوردن یک اتمسفر مثبت در سازمانه.

شرکت‌ها باید در ارتباطاتشون با پرسنل، پارامترهایی مثل خواسته‌های شخصی، رشد و منحصربه‌فرد بودن هر کدوم از اعضاء رو در نظر بگیرن.

باید براشون برنامه مدون داشته باشن. همین عامل باعث میشه تا تعهد کاری کارکنان به سازمان بیشتر بشه، همکاری بین اعضا و عملکردشون بهبود پیدا کنه و سازمان به‌صورت ارگانیک و یکدست رشد کنه. (بعید میدونم چنین رشدی رو دوست نداشته باشین.)

نکته: به کلمات استفاده‌شده خوب دقت کنین. اینو بدونین هیچ پارامتری نمی تونه ماندگاری پرسنل رو به 100 درصد برسونه.

سبک مدیریت و رهبری شما چیست؟

آگاهی در مورد ویژگی‌های هریک از سبک‌های مدیریتی می تونه باعث بهبود مدیریت شما درسازمانتون بشه. برای اینکه متوجه بشین چه نوع سبک مدیریتی دارین میتونین از تست سبک رهبری که براتون فراهم کردیم استفاده کنین.

 

شرکت‌ها برای بهره‌برداری از عملکرد بهتر پرسنل و فرهنگ مناسب سازمان باید از پراکندگی شخصیتی افراد در سازمان استقبال کنن و برای رسیدن به نتیجه‌ای دلخواه، دلایلی ارائه کنن که اون افراد مجاب بشن دیدگاه‌ها و نظرات خودشونو برای رسیدن به منافع مشترک، به اشتراک بزارن.

وقتی پرسنل نقاط قوت خودشو بشناسه و بتونه از اون ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنه، حدوداً تا 6 برابر عملکرد بالاتر و بهتری برای سازمان رقم میزنه، تعهد شغلی بالاتری نسبت به سایر کارکنان داره و احتمال جدا شدنش از سازمان هم خیلی کمتر میشه.

برای بررسی نقاط قوت و ضعف پرسنل میتوانید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنید.

فرهنگ‌سازمانی مزیت محور (مبتنی بر نقاط قوت) چیه دقیقا؟

همه افراد حاضر در فرهنگ‌سازمانی مزیت محور تصمیم میگیرن که به‌صورت مستمر روی رشد و توسعه هر شخص کار کنن.

حالا فرقی نداره در کدوم سطح باشن چه مدیران ارشد و سرپرستان و حتی پرسنل. نتیجه چنین تفکری چیزی جز رشد یکپارچه و منظم پرسنل و به‌ تبع اون سازمان نیست. یک سازمان که چنین فرهنگی داره، نقاط قوت خودش و پرسنلش را در جهت تحقق و توسعه مأموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها و فرآیندهای کاری به‌کار می گیره. همچنین تأثیر مثبت و مستقیمی روی چگونگی انجام کار و همکاری‌های افقی (همکاری‌های بین پرسنل در هر طبقه) سازمان میذاره و تعهد سازمانی کارکنان رو زیاد میکنه.

از دیگر خصوصیات چنین سازمان‌هایی اینه که مکالمات افقی و عمودی بر پایه نقاط قوت هستش.

تصمیمات بر اساس نقطه قوت فردی یا تیمی گرفته میشه. نه تو بوق و کرنا کردن نقاط ضعف یا سرکوفت زدن پرسنل. چنین سازمان‌هایی هر چه بیشتر از سبک‌های مدیریت قدیمی فاصله گرفته و به سمت شیوه‌های مؤثرتر و آینده‌نگرانه برای توسعه هرچه بیشتر پرسنل گام برمیدارن. این گروه به خوبی میدونن که یکی از اولویت‌های اصلی انسان‌ها در آینده‌ای نه چندان دور کیفیت محل کار اونها و تجاربی که در اون محقق میشه­ هست. تعهد در چنین فضاهایی بوجود میاد.

تعهد شغلی چیست و تعهد کاری کارکنان در انجام وظایف سازمانی

نکات لازم برای بالابردن تعهد کاری کارکنان

هدف در مقابل حقوق و مزایا

آدما به دنبال کارهایی هستن که علاوه بر تأمین مالی براشون معنی‌دار هم باشه. اینکه بدونن چطور با کمک نقاط قوت شون میتونن به سازمان کمک کنن تا به اهدافش برسه، میتونه باعث تعامل بیشتر پرسنل بشه.

 

توسعه در مقابل رضایتمندی

مردم دیگه به کارهای بیهوده و ساعت پر کن اهمیت نمیدن. (همیشه استثنا  وجود داره و ما در این مقاله در مورد چنین افرادی که دنیاشونو اشتباه انتخاب کردن صحبت نمی‌کنیم). افراد دوست دارن در مسیری قرار بگیرن که توانمندی‌های ذاتی شون رشد کنه و به موفقیت برسن.

 

مربی در مقابل مدیر

آدما به دنبال مدیرانی هستن که اونها رو در مسیر شناخت و به‌کارگیری توانمندی‌ها راهبری می کنه و کسی باشه که به اونها با دید انسانی و برابر نگاه کنه.

 

گفتگو در مقابل بررسی و چک کردن

آدما به دنبال جلساتی مداوم برای دریافت بازخورد و چگونگی انجام کارشون هستن، نه فقط یه جلسه بررسی و کنترل یه طرفه که نتیجش چیزی جز متهم شدن نیست.

نقاط قوت در مقابل نقاط ضعف

مردم روزانه به دنبال انجام دادن کارهایی هستن که با کیفیت عالی انجامش میدن و از این کار لذت میبرن. اینو هم باید به خاطر داشته باشین گوشزد کردن مداوم نقاط ضعف تبدیل به نقاط قوت نمیشه، اما به کارگیری و توسعه نقاط قوت حتماً به افزایش تعهد سازمانی کارکنان و رشد افراد و به طبع آن سازمان ختم میشه.

 

زندگی در مقابل کار

پرسنل به دنبال مکالماتی با مدیرانشون هستن که بتونه به کار و زندگی شون کمک کنه.

اونها به دنبال فضا و شرایطی هستن که روی نقاط قوت شون متمرکز باشه و  سازمان روی توسعه و رشد مداوم اونها سرمایه‌گذاری کنه. هرچقدر به این موارد توجه بیشتری داشته باشین، قطعاً تعهد کاری کارکنان به سازمان بالاتر میره و کارمندان به‌طور مؤثرتری با شما همکاری خواهند داشت و بهتر وظایف کاری خودشون رو انجام می دن.

اگه قصد دارین اصول و تکنیک‌های مهم در مدیریت سازمانتون رو به‌صورت جامع و کاربردی یاد بگیرین و به‌صورت عملی پیاده‌سازی کنین، پکیج مدیریت و رهبری اثربخش میتونه راهنمای خیلی خوبی براتون باشه.

دوره آموزشی

 

کلام آخر

تعهد کاری کارکنان در سازمان اهمیت زیادی داره و کارکنان متعهد برای کار کردن انرژی بیشتری دارن، کمتر دچار استرس کاری می شن، بیشتر به همکارانشون کمک می کنند، بیشتر خلاقیت به خرج میدن و معمولا خوشحال هستن. حس خوبی که پرسنل دارن باعث انتشار این حس خوب و انرژی مثبت در کل مجموعه و مخاطبان سازمان می شه و به طبع اون رضایت پرسنل و رضایت مشتریان نیز به مراتب بالاتر می ره.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

برچسب ها: تعهد شغلی کارکنان چیست , تعهد سازمانی , تعهد سازمانی کارکنان , تعهد کاری کارکنان یعنی چه ؟

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات