ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

یک مدیر حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت حرفه ای و رهبری اثر بخش ویژگی های مدیر حرفه ای

در این مقاله از مدیرنو به ویژگی های مدیر حرفه ای می پردازیم. مدیریت حرفه ای و رهبری اثربخش یه سری ویژگی ها و بایدها و الزامات داره که ما به عنوان مدیر حرفه ای سازمان باید حواسمون بهشون باشه. میخواهیم در رابطه با پنج شاخصی که یک مدیر بهره ور و بهینه باید در مدیریت خودش رعایت کنه، تا تبدیل به یک مدیر حرفه ای و کارامد بشه صحبت کنیم. هر کدوم از این موارد میتونه سر فصل یک دوره آموزشی بلند مدت باشه، اما اگر بخواهید همین سر فصل هارو دنبالش رو بگیرید و برید در اون عمیق تر بشید می تونید به خروجی های خوب برسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آموزش مدیریت به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مراجعه کنید.

 

ویژگی های یک مدیر حرفه ای چیست؟

مورد اول؛ مدیر الهام بخش

من به عنوان مدیر حرفه ای باید یک فرد الهام بخش باشم. فردی باشم که به آدم ها، به اعضای تیمم انگیزه بتونم بدم. افراد بتونن با نگاه کردن به من امیدوار تر بشن و من رو الگوی خودشون قرار بدن.

این سوال ها رو از خودتون بپرسید:

  • چقدر برای اعضای تیمتون الهام بخشید؟
  • چقدر افراد دوست دارن مثل شما بشن؟
  • و چقدر شما می تونید افراد رو انگیزه مند کنین و کاری کنید که افراد بیشتر از حد نرمال خودشون تلاش کنند و از حداکثر پتانسیل خودشون استفاده کنند؟

تمامی این چقدرها و چراها و چگونگی هارو باید براش پاسخ داشته باشید. شما باید تبدیل به یک مهره ای بشید که بچه ها و اعضای تیم شما دوست داشته باشن به جایگاه شما و خصوصیات و ویژگی های شما به عنوان یک مدیر حرفه ای برسند. پس این الهام بخشی میتونه ماحصل تمامی این موارد باشه و خروجیش میتونه داشتن یک تیم قدرتمند و انگیزه مند باشه.

مورد بعدی؛ مدیر متقاعد کننده

من به عنوان مدیر حرفه ای باید آدم متقاعد کننده ای باشم، یعنی باید در اعضای تیمم نفوذ زیادی داشته باشم.

مهارت متقاعد کنندگی مهارتیه که من باید دربارش اطلاعات خوبی به دست بیارم. باید ارتباطات رو بفهمم. باید اعضای تیمم رو بشناسم. چون هر فردی از یک راه یا شیوه ای برای ورود و نفوذ بهش باید استفاده کنم. پس من باید تو بحث مربوط به متقاعد کنندگی ارتباطات رو خوب بلد باشم. بحث مربوط به شناخت تیپ شخصیتی، نقاط قوت و ضعف بچهام رو خوب بلد باشم و کشفشون کنم. تا بتونم متقاعد کنندگی بالاتر و بهتری داشته باشم.

پیشنهاد مطالعه :

مورد سوم؛ توسعه پرسنل

یه مدیر حرفه ای و خوب باید برای توسعه پرسنلش برنامه داشته باشه.

بذارید یک مثال بزنم، فرض کنید یک فردی وارد سازمانتون شده و از زمان ورود این فرد به سامانتون شده یک سال گذشته. بعد از این یک سال چقدر به مهارت هاش اضافه شد؟ این فاصله هر چقدر کمتر باشه احتمال از دست دادن نیروتون بیشتره. یعنی فرد وارد سازمانتون بشه یک سال، دوسال، شش ماه حتی بعد از گذشته بازه ای به مهارتی، به رشدی نرسه و این رشد الزاما هم مالی نیست.

رشد مهارتی رشدیه که افراد دنبالشن، افراد دوست دارن آدم های متخصص تری بشن. دوست دارن تو جایگاه اجتماعیشون رشد کنند. پس بهتره برای رشد و توسعه پرسنل سازمانتون پلن داشته باشید. برنامه های آموزشی و برنامه هایی که مسیر رشد پرسنلتون رو در اون مشخص کنید و بدونن از چه مسیری میتونن رشد کنند.

برای توسعه و رشد پرسنل خودتون می تونید از دوره های آموزش درون سازمانی استفاده کنید.

 

مورد چهارم؛ مهارت ها و ویژگی های مدیر حرفه ای

نکته بعدی اما ویژگی یا مهارت هایی مانند حل تعارض، حل کش مکش، یا مدیریت تعارض که هر مدیر خوب و حرفه ای باید بلد باشه.

ببینید به صورت خودکار و پیش فرض تو یه سری از بخش ها، بین یه سری از واحدها در سازمان یک سری اختلاف های اجرایی و وظیفه ای هست. مثال سادش یه اختلاف قدیمی از دیر باز شاید تا همیشه بین واحد فروش و واحد مالی یا واحد آزمایشگاه با واحد تولید وجود داره. این اختلاف های بنیادی به خاطر تفاوت و جدا بودن منافع واحدهاست.

پس من به عنوان یه مدیر حرفه ای باید این تضاد هارو در عین حالی که حضور داره بتونم تو سازمان خیلی خوب مدیریت کنم. یعنی کاری کنم که دو تا گروه علاوه بر این که از چهارچوب هاشون رد نشن و از خطوط قرمز رد نشن باید بتونن خروجی خوبی داشته باشن و سنگ اندازی برای هم نکنن.

یه نکته دیگه بین واحدی رو گفتم حالا بین نفر و پرسنلی هم اختلاف هایی به وجود میاد و من مدیر باید درایت لازم، مهارت لازم و بینش لازم برای حل کردن تعارض های بین فردی داشته باشم. این مهارتیه که باید حتما در اون استاد بشید و روش کارکنید. تا این مهارت بتونه تو بحث مدیریت و رهبری بهتون کمک کنه.

نکته آخر؛ مهارت در کار گروهی و تیم ورک

من به عنوان مدیر حرفه ای باید در بحث کارگروهی و تیم ورک استاد باشم. باید مهارتم بالا باشه. باید آدمی باشم که بتونم خوب اَرِنج کنم. خوب بتونم بچه ها رو با شناخت نقاط قوت و ضعفشون یه جوری بچینم که نقطه قوت یکی بتونه ضعف اون یکی رو برطرف کنه و برعکس.

برای بررسی نقاط قوت و ضعف کارکنانتون میتونید از سیستم ارزیابی عملکرد استفاده کنید.

این تیم ورک و گرفتن کارگروهی میتونه به شما کمک کنه که این افراد توی بلند مدت علاوه بر این که اصطکاکی بین کارکنان به وجود نمیاد، بلکه باعث فرسایش هم نمیشن و میتونن باعث رشد هم بشن. میتونن خروجی بیشتری از توانمندی های خودشون داشته باشن.

اگه بخوام تعریف ساده ای تیم ورک بگم اینه؛ برایند کل اعضای تیمتون اون توان و پتانسیلی که دارند. مثلا ما پنج نفر تو سازمان داریم. این پنج نفر هر کدوم دو واحد توان دارند، تیم ورک یعنی خروجی این ده نفر باید بالای ده باشه چرا؟ چون سینارژی که از این افراد خارج میشه باید بالاتر از مجموع توان تک تکشون باشه.

پیشنهاد مطالعه :

حالا خیلی از سازمان ها و تیم ها خروجی تیم هاشون کمتر از مجموع توان اونهاست. این خب میتونه پارامتر های مختلفی داشته باشه. از مدیریت و رهبری اون مدیر تا چارچوب های اون سازمان، فرهنگ سازمانی و پارامتر های دیگه.

پیشنهاد پادکست: 10 خطای رایج در مدیریت و رهبری (اجتناب از دام های جهانی)

پنج مورد رو برای داشتن یک مدیریت و رهبری اثر بخش و تبدیل شدن به یک رهبر پیش گام مطرح کردیم. این موارد رو اگر میخواهید توش ماهر تر بشید باید برید توش عمیق تر بشید. اما یادتون باشه هر کدوم از این مورد هارو خواستید روش کار کنید اول اون مورد رو عمیق بشید. تبدیل به عادتتون بشه کاملا استاد بشید. روش بعد برید مورد بعدی تا بتونید به یک مدیر کارآمد و موثر تبدیل بشید.

پس هوشمندانه عمل کنید…

 

کلیدواژه ها: ویژگی مدیر , ویژگی های مدیر
عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات