ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

هنر مدیریت تعارض: راهی برای هماهنگی و آرامش در محیط کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت تعارض در سازمان- مدیریت تعارضات سازمانی

در این مقاله از مدیرنو؛ به راهکارهای طلایی مدیریت تعارض در سازمان و محل کار و پاسخ به سوالهایی مثل: راه حل مدیریت تعارضات سازمانی چیست ؟ چگونه تعارض را مدیریت کنیم ؟ می‌پردازیم. تعارض و مناقشه در محیط کار به دلایل بسیار زیادی اتفاق میافتد و می‌تواند از دلخوری‌ها و ناراحتی‌های کوچک مشکلاتی بزرگ ایجاد کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد تعارضات اینست که مردم اغلب ایده‌ها و روش‌های مختلفی برای انجام کارها و دستیابی به خواسته‌های خود دارند (ایدئولوژی‌های متفاوت) که لزوماً تمام افراد با آنها موافق نیستند!

بنر میان مقاله منابع انسانی

مدیریت تعارض در سازمان

تعارضات در محیط کار اجتناب ناپذیر است و به دلایل زیادی ممکن است اتفاق بیافتد.

برخی از مهم‌ترین دلایل اینست که افراد راه و ایده های مختلفی برای انجام کار خود دارند که ممکن است اطرافیان و همکارانشان با آن موافق نباشند. عموما افراد سریع یاد میگیرند که چالش ها را رفع کنند، بعضی از افراد میدانند که چگونه به درستی خواسته ها و نیاز های خود را برای درک بهتر با اطرافیان به اشتراک بگذارند و با آنها ارتباط بگیرند، اما برخی دیگر پرخاشگری کرده و تمایلی به حل چالش ها ندارند که این راه، رسیدن به هرنوع سازشی را سخت میکند.

افراد وقتی احساس خطر کنند عموما یا از خطر دوری میکنند یا سعی میکنند با پرخاشگری با آن مقابله کنند که هیچ کدام از این روش‌ها، راه خوبی برای رفع تعارضات و چالش ها نیست! چرا که ریشه مشکل هنوز حل نشده و هیج کدام از طرفین به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

مدیریت تعارض مهارتیست که هر شخصی با صرف زمان، پرسیدن سؤالات کلیدی و در نظر نگرفتن پیش‌فرض ذهنی در مورد فکر و یا احساس دیگران، می‌تواند به توانمندی بالادست پیدا کند.

تمام آدم‌ها از سنین کم راه‌های برخورد و تعامل با تعارضات را به‌صورت تجربی آموخته‌اند. هر تعامل کاری یا شخصی هم ممکن است با چالش مواجه شده و بهترین راه مدیریت تعارض انتخاب راهکارهایی برای شنیده شدن هر دو طرف است.

راه حل مدیریت تعارض در سازمان چیست ؟

راه حل کلیدی برای مدیریت تعارض در سازمان یادگیری استراتژی‌ها و روش‌هایی است که هر دو نفر احساس کنند که شنیده‌شده‌اند.

وجود تعارض در محیط کار می‌تواند هر کار ساده‌ای را به یک بحران لاینحل تبدیل کند. بنابراین یافتن راهی برای کنترل و مدیریت تعارضات سازمانی می‌تواند برای مدیران و کارکنان مفید بوده و یک معامله برد – برد ایجاد کند. در ادامه به مواردی کاربردی برای مدیریت تعارضات سازمانی پرداختیم تا بتوانید به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

 

چگونه تعارض را مدیریت کنیم ؟

1. برقراری روابط حرفه ای قوی با افراد

یکی از راه‌های کلیدی و اثرگذار برای جلوگیری از درگیری بی‌مورد در محل کار، صرف زمان مناسب جهت ایجاد روابط خوب با سرپرستان و همکاران است. آدم‌ها در تعامل با دوستان و کسانی که ارتباط نزدیک‌تری با آنها دارند، کمتر دچار سوءتفاهم و تنش می‌شوند.

در صورتی که دچار چنین مشکلی بشوند هم زودتر نسبت به رفع و حل آن اقدام می‌کنند. توصیه اکید در بهبود ارتباطات درون‌سازمانی اینست که از خط قرمزهای سازمان دور بمانید.

چراکه شاید شمارا در موقعیتی قرار دهد که در محیط کاری آشوب ایجاد کنید. دوری از خط قرمزها کمک می‌کند از شایعات موجود در محل کار نیز دور بمانید. ایجاد یا دامن زدن به شایعات در سازمان باعث می‌شود مدیران و همکاران شمارا به‌عنوان شخصی آماتور، فاقد مهارت‌های حرفه‌ای و تنش‌زا ببینند.

شما باید توجه بیشتری به عوامل ایجاد تعارض در محیط کار داشته و برای مدیریت تعارضات سازمانی همیشه پیش‌قدم باشید. چراکه پیشگامی در گفتگو برای رفع تعارض باعث بیان شدن مشکلات موجود در میان افراد شده و آن‌ها را مجبور می‌کند راهی برای تعامل و ارتباط بهتر و سازنده‌تر پیدا کنند.

کهنه شدن تعارض و کدورت باعث سخت‌تر شدن حل مشکل می‌شود.

به همین دلیل هست که پیشنهاد می‌شود تعارضات را هرچه سریع‌تر حل کرده تا از غرق شدن افراد در احساسات بد و منفی جلوگیری کنید.

2. ایجاد صلح برای مدیریت تعارضات سازمانی

معمولا افراد اهمیتی بیشتر از حد واقعی برای تعارضات قایل می شوند و عموما به علت غرور شخصی، تمایلی ندارند برای رفع آن پیشقدم شوند. پیش قدم شدن برای رفع تعارض در محیط کار نشان از تمایل جهت رفع مشکلات و ناراحتی ها و همچنین بلوغ فکری فرد است.

 

3. تمرکز بر واقعیات

وقتی‌که درصدد حل‌وفصل اختلاف با شخصی هستید، فقط به واقعیات توجه کنید.

وجود اختلاف‌نظر در بین افراد بسیار محتمل است و در وهله اول همین اختلاف‌نظرها باعث ایجاد تعارض می‌شوند. پس بسیار اهمیت دارد که هر دو طرف از نتیجه‌گیری بر مبنای احساسات دوری کرده و به واقعیات امور توجه کنند. توجه به واقعیات یعنی اجتناب از بزرگنمایی و کوچک نمایی مباحث جهت برتری برطرف مقابل.

 

4. از شخص ثالثی کمک بگیرید.

گاهی امکان دارد به علت احساسات شدیدی که افراد به اعتقادات خود دارند، حل‌وفصل مشکلات بیشتر از حد معمول زمان ببرد.

همچنین متوجه شوید برای موضوعی نه چندان مهم زمانی بیشتر از حد معمول اختصاص داده‌اید. در این حالت بهتر است هر دو طرف نظریات خود را مکتوب کرده و از یک نفر سوم که مورد تأیید و احترام دو طرف باشد کمک بگیرند. نفر سوم می‌تواند موضوع را از دیدگاه و زاویه متفاوتی بررسی کرده و راه‌حلی ارائه کند که موردپذیرش هر دو طرف باشد.

برای مدیریت تعارضات سازمانی می توانید از مشاور کمک بگیرید.

 

5. یک شنونده خوب بودن

عموماً اگر افراد به‌جای مشغول کردن ذهن خود با آنچه که می‌خواهند بگویند (گفتگوهای درونی)، صحبت‌های طرف مقابل را با دقت گوش کنند، از بروز بسیاری از مناقشات جلوگیری می‌شود. همچنین بسیار اهمیت دارد که با ذهن باز و خالی، وارد مذاکرات شده و از هرگونه پیش‌بینی و ایجاد تصورات ذهنی جلوگیری کنید.

ارتباطات باید همیشه دو طرفه بوده و هر دو سمت مذاکره احساس کنند که نظراتشان توسط طرف مقابل شنیده می‌شود.

6. حفظ نگرش برد-برد

وقتی در پایان یک نتیجه‌ی برد-برد بدست بیاید، هر دو طرف احساس خوب و موفقیت‌آمیزی خواهند داشت. دست‌وپنجه نرم کردن با یک مشکل یا تعارض و به‌دست آوردن نتیجه‌ی برد- برد می‌تواند روابط کاری قوی‌تر و سودمندتری برای تمامی افراد و مدیریت بهتر تعارض ایجاد کند.

 

آیا وجود تعارضات اجتناب‌ناپذیر است؟

اگر انتظار دارید که در محیط کاری هرگز با چالش مواجه نشوید، باید بدانید که این یک انتظار غیرواقعی و تصوری کاملاً اشتباه است.

شخصیت متفاوت افراد، چگونگی واکنش آنها به اتفاقات و دیدگاه‌ها و فرهنگ‌های متفاوت بروز تعارض در محیط کار رو اجتناب‌ناپذیر می‌کند. اما باید یاد گرفت که این مشکلات را در کوتاه‌ترین زمان با به‌کارگیری بیشترین توانایی خود رسیدگی و اداره کنید.

“برخوردهای تهاجمی و یا دفاعی در ارتباطات، مطمئناً شمارا از هدفتان دور خواهد کرد.”

 

مانند یک دانشجو یاد بگیرید

در زمان دانشجویی احتمالاً مجبور بودید یاد بگیرید که چگونه در مقابل تعارضات رفتار مناسب داشته و در آرامش با یک یا چند هم‌اتاقی زندگی کنید.

زندگی دانشجویی عموماً نیاز به همکاری و مشارکت گروهی داشته. اغلب هم با استرس بالایی همراه‌اند، چراکه شامل افراد مختلف با دنیای متفاوت هستند. دانشگاه دوران فوق‌العاده‌ایست برای یادگیری تفاوت‌های جزئی و برخورد با تعارضات. مشکلاتی که در محیط کاری پیش می‌آیند باید حل شوند. تبعات ناشی از عدم کنترل و اداره تعارض در محیط کار می‌تواند در روابط کاری و اعتبار افراد به‌عنوان یک نیروی حرفه‌ای تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.

 

مدیریت تعارضات سازمانی نیاز به روابط صادقانه دارد.

در هنگام بروز تعارض در محیط کار، یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید اینست که آیا می‌توانید با اشخاصی که با آنها به مشکل برخوردید، صادقانه و با ملایمت رفتار کنید؟

در اغلب موارد تعارض در محیط کار در اثر سوءتفاهم‌ها و یا ایجاد پیش‌فرض‌ها و قضاوت‌ها درباره‌ی چرایی یک اتفاق بدون در نظر گرفتن تفکرات طرف مقابل ایجاد می‌شود، یعنی عموماً افراد مشکل و تنش به وجود آمده را تنها از زاویه خود می‌نگرند.

ارتباطات صادقانه و با ملایمت با دیگر افراد تمام چیزیست که برای توافق با آنها قبل از غرق شدن در سوءتفاهم‌ها نیاز دارید. گاهی نزدیک شدن و برقراری ارتباط با فردی که با او دچار مشکل شده‌اید بسیار دشوار و یا غیرممکن است.

برای مدیریت تعارض در سازمان توصیه می‌شود از پیشنهاد و راهنمایی مدیر خود استفاده کنید.

برای شناسایی مشکلات سازمانی می‌توانید از سیستم ارزیابی عملکرد سازمانی مدیرنو استفاده کند.

 

نقش مدیران در مدیریت تعارض در سازمان چیست ؟

عموماً مدیران سیاست‌های خاص مرتبط با سازمان خود را در جهت حل‌وفصل درگیری‌ها و تعارضات در نظر دارند.

راه‌های مختلفی وجود دارد که مدیران به افراد توصیه می‌کنند که در هنگام مواجهه با مشکل از آنها استفاده کنند. که البته توصیه و انتخاب این راه‌ها بستگی به تجارب مدیر و همچنین راحتی شخص موردنظر در اجرای آن دارد.

ازآنجایی‌که تعارض در محیط کار و مشکلات بین افراد یا واحدها تأثیراتی به‌مراتب بیشتر و سنگین‌تر ازآنچه که بین دو نفر اتفاق افتاده بر سازمان تحمیل می‌کند، مدیران باید بتوانند مشکلات بین افراد، بخش‌ها یا واحدها را به‌سرعت و به‌گونه‌ای حل کرده که هر دو طرف احساس کنند که پذیرفته و شنیده شده‌اند و اجازه ندهند تعارضات بین افراد در محل کار به تعارض بین بخشی تبدیل شود.

 

در آخرین مرحله

اگر با صحبت مستقیم با فرد یا سرپرست خود موفق به حل‌وفصل تناقضات نشدید، می‌توانید با توجه به چارت و نظام اداری، قوانین سازمان را دنبال کرده و از راه‌هایی که سازمان در اختیار شما قرار داده و جهت مدیریت تعارض در سازمان استفاده کنید. تا به مدیر و مجموعه خود ثابت کنید که ایجاد هماهنگی با افراد و مدیریت تعارض در سازمان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

تعارض در محیط کار و مشکلات در بین افراد در بسیاری از مجموعه‌ها، از کوچک و متوسط تا بزرگ، طبیعی و اجتناب ناگزیر است.

همان‌طور که بیان شد مدیریت به‌موقع تعارضات می‌تواند از بروز مشکلات سازمانی بزرگ جلوگیری کند. تنظیم و مشخص کردن قوانین سازمانی و برخورد درست با افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر به تجربه و دانش تخصصی نیاز دارد. پیشنهاد می‌شود در مراحل ابتدایی از تجربه‌ی مشاورانی که این موارد را در سازمان‌های مختلف پیاده‌سازی و اجرا کرده‌اند کمک بگیرید. با این کار با کمترین تبعات و هزینه‌های زائد، تعارضات را حل‌وفصل کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

 

منابع: liveabout ، هیئت تحریریه مدیرنو

برچسب ها: مدیریت تعارضات سازمانی , مدیریت تعارض در سازمان , چگونه تعارض را مدیریت کنیم

عضویت
اطلاع از
2 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات