ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

10 راهکار ارتباط کارمند با رئیس یا مدیر

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
ارتباط کارمند با رئیس یا مدیر

در این مقاله از مدیرنو؛ به نحوه ارتباط موثر کارمند با مدیر و اینکه چگونه رئیس خود را جذب کنیم، می‌پردازیم. در چگونگی برقراری ارتباط دوستانه و مؤثر با مدیر و رئیس، ممکن است حتی برای بهترین روابط کاری نیز مشکلاتی ایجاد شود. اما اگر از نوع رابطه‌تان با مدیر راضی نیستید، در این صورت کار کردن برای شما چالش برانگیز و سخت خواهد شد. ممکن است اعتماد او را از دست‌داده باشید یا اخیراً باهم تفاهم نداشته یا شاید هرگز باهم رابطه دوستانه‌ای نداشته‌اید. دلیل هرچه باشد، چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید تا تعاملات خود را بهبود دهید؟ و آیا زمان آن رسیده که قبول کنید رابطه شما هرگز بهتر نخواهد شد؟

داشتن یک رابطه مثبت سازنده و سالم با مدیر یا رئیس برای دستیابی به موفقیت حرفه‌ای حیاتی است. داشتن رابطه خوب با او به شما کمک می‌کند تا با اولویت‌های سازمان خود همراه شده، محدودیت‌ها را درک کرده و به منابع موردنیاز برای انجام کارها دسترسی داشته باشید.

 

ارتباط کارمند با رئیس یا مدیر

چطور با مدیرمان رابطه دوستانه ای داشته باشیم و چگونه رئیس خود را جذب کنیم؟

کار و حوزه کاری، یک مسابقه برای دستیابی به محبوبیت نیست، اما واقعیت این است نظر مدیرتان برایتان با ارزش و مهم است چون کنترل و نفوذ او پاداش‌هایی برای شما به همراه دارد. همچنین از بعد روانی نیز حائز اهمیت است، ازآنجاکه نظرات مدیرمان برایمان مهم است زمانی که به ما توجه نداشته باشد برایمان بسیار ناراحت‌کننده و آزاردهنده خواهد بود. در ارتباط بااینکه چگونه رئیس خود را جذب کنیم و نحوه ارتباط کارمند با رئیس یا مدیر استراتژی‌های زیر را در نظر بگیرید:

 

ارتباط کارمند با رئیس یا مدیر

1. اگر مشکلی وجود دارد آن را شناسایی کنید

اگر می‌دانید که مدیرتان نظر مثبتی نسبت به شما ندارد، اولین سؤالی که باید از خود بپرسید این است که آیا مطمئن هستید مشکل از خودتان است. ممکن است مدیرتان آدم سرد یا درونگرایی باشد که نتواند حس مثبت خود را به دیگران منتقل کند. سعی کنید متوجه شوید که آیا دلخوری نسبت به شما وجود دارد یا خیر. اگر مدیرتان رفتار متفاوتی با شما نسبت به سایر همکاران دارد احتمالاً مشکلی در رابطه با شما وجود دارد. در این‌گونه مواقع باید از خود بپرسید آیا روی موضوعی کار می‌کنم که مدیر از من خواسته است؟ آیا به روشی که آن‌ها از من خواسته‌اند کار را انجام می‌دهم؟ نسبت به انتقادات و پیشنهادات آن‌ها بی‌توجهی می‌کنم؟ کاری انجام داده‌ام که اعتماد آن‌ها نسبت به من سلب شده است؟

 

2. مسئولیت کارهای خود را بپذیرید.

اگر کاری انجام داده‌اید که اعتماد مدیر از شما سلب شده است، این وظیفه شماست که مسئولیت آن را بپذیرید، اشتباه خود را قبول کنید و معذرت‌خواهی کنید. خبر خوب در مورد اینکه چگونه رئیس خود را جذب کنیم این است که حتی روابط حرفه‌ای تیره‌وتار نیز می‌توانند بهبود یابند. مهم این است که این اطمینان را به مدیر خود بدهید که می‌خواهید بر روی این مشکل کار کنید و از او بخواهید تا به شما کمک کند تا همه‌ چیز به بهترین شکل انجام شود. اما مدت‌ زمانی طول می‌کشد تا بتوانید نظر او را تغییر دهید. اکثر مدیران، قدردان کارمندانی هستند که به‌سختی کار می‌کنند، مفید هستند، از دیگران طلب کمک می‌کنند و کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند. بدترین کارمند از دید مدیران فردی است بااستعداد که به بهترین نحو کار خود را انجام نمی‌دهد.

 

3. مشخص کردن اهداف

پس از شناسایی مشکل، باید برای حل آن تلاش کنید. اگر مطمئن نیستید که مدیرتان چه انتظاری از شما دارد زمان آن است که این انتظارات را مشخص کنید. ما می‌خواهیم تا مدیرانمان فعال باشند اما این مسئولیت ما است که راهی برای ایجاد مکالمه دوطرفه پیدا کنیم تا بتوانیم اولویت‌های خود را با آن‌ها هم‌تراز کنیم. در طول همکاری ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید خصوصاً زمانی که شما فکر می‌کنید انتظارات غیرمنطقی هستند. گاهی اوقات این حس وجود دارد که مدیران در مسیر درستی گام برنمی‌دارند درنتیجه ما آن‌ها را دوست نخواهیم داشت. از طرفی به‌جای فکر کردن بر روی این موضوعات بهتر است از دیدگاه آن‌ها به همه‌چیز نگاه کنید تا دنیای آنها را بهتر درک کنید.

اگر در شرکت تازه کار هستید، خوب است از مدیر خود بخواهید برنامه ای برای آنچه در 30، 60 و 90 روز اول شرکت از شما انتظار می رود، تنظیم کند. داشتن این درک متقابل از همان ابتدا شما را به سمت موفقیت سوق می دهد! همانطور که پیشرفت می کنید، به ساختن برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت با هم ادامه میدهید و ارتباط خوبی هم خواهید داشت.

4. تمرکز بر روی نکات مثبت مدیر خود

برای هماهنگ شدن با دستورات مدیر، نیازمند یک تعدیل در نگرش و افکارتان هستید. شما می‌توانید احساسات منفی خود را مخفی نکنید چون حتماً مدیرتان می‌داند که علاقه چندانی به او ندارید. هرچه بیشتر در مورد عادات و تمایلات آزاردهنده او فکر کنید، رابطه شما بدتر خواهد شد. سعی کنید بیشتر بر روی جنبه‌های مثبت مدیر خود توجه داشته باشید تا جنبه‌های منفی. علاوه بر آن، تلاش کنید تا میزان دلخوری یا تضادهایتان را کاهش دهید. سعی کنید خودتان را در جایگاه او قرار داده، از دیدگاه او به موضوع نگاه کرده و اولویت‌ها و تقاضاهایی که با آن مواجه است را درک کنید. بهتر است قبول کنید که مدیر شما هم یک انسان است.

 

5. برقراری ارتباط با رئیس یا مدیر

یک راه دیگر برای اینکه رئیس خود را جذب کنیم این است که با آنها همانند افراد دیگر رابطه برقرار کرده و سعی کنید درباره موضوعات غیر کاری باهم صحبت کنید، یک موضوعی پیدا کنید که باعث ایجاد رابطه شود و دریابید که مدیر شما به چه موضوعاتی علاقه‌مند است، به یک تیم ورزشی یا یک گروه موسیقی؟ اگر واقعاً به این موضوعات علاقه‌مند نیستید لازم نیست که وانمود کنید. اما اگر درک عمیقی از مدیر خود به عنوان یک انسان داشته باشید و اشتراکات واقعی خود را در میان این علاقه‌مندی‌ها بیابید، درک عمیق‌تری از افکار و عقاید او پیدا می‌کنید. در همین راستا می توانید مدیر خود را به یک ناهار یا نوشیدنی دعوت کرده، در این صورت می‌توانید از او به‌عنوان یک انسان شناخت پیدا کنید. از طرفی اگر ایجاد یک رابطه شخصی امکان‌پذیر نیست بر روی آن اصرار نورزید.

 

6. مشورت با مدیر

مشاوره گرفتن یک راه مؤثر برای بهتر کردن دیدگاه دیگران نسبت به شماست و نشان می‌دهد که شما به قضاوت و خِرَد آن‌ها احترام می‌گذارید. اما درخواست مشاوره از مدیر یک موضوع بسیار حساس است. زیرا که شما دوست ندارید که او فکر کند می‌خواهید کارها و مشکلاتتان را به او یا دیگران محول کنید. بنابراین این اطمینان را در مدیر خود ایجاد کنید که شما می‌دانید او تحت‌ فشار زیادی است و با بکار بردن عبارات مناسب و درخواست راهنمایی نشان دهید که خودتان مایل به انجام کارهایتان هستید.

هنگام صحبت با مدیر یا رئیس خود، به جای کلمات مطلق مانند «همیشه»، «هر»، «همیشه» و «هرگز» از کلمات واجد شرایطی مانند «شاید» استفاده کنید. مطلق صحبت کردن می تواند دفاع فرد را بالا ببرد و باعث مقاومت شود.

7. دیدگاه مثبت به مدیر

بهترین روش برای ایجاد یک رابطه مثبت با مدیر این است که کار خود را به بهترین نحو انجام دهید اما شاید فقط همین کار کافی نباشد. سعی کنید نیازهای او را پیش‌بینی کنید و مشکلات را حل کنید. در این صورت آن‌ها حس بهتری نسبت به شما خواهند داشت اما در اینکار نباید زیاده‌روی شود. همیشه به‌طور هوشمندانه‌ای نظر مدیر خود را جلب کنید و از چاپلوسی و دروغ‌گویی فاصله بگیرید، هنگامی‌که از مدیر خود جلوی همکاران تعریف می‌کنید دیدگاه وفاداری او نسبت به شما کم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه :

8. در نظر بگیرید که آیا پیشرفتی در کار خود داشته‌اید یا نه.

کار کردن برای مدیری که تمایلی به همکاری با او ندارید باعث از بین رفتن انرژی و انگیزه شما می‌شود اما مردم از آن به‌عنوان یک تجربه جدید یاد می‌کنند. وقتی رابطه شما با مدیرتان قابل‌ ترمیم نباشد و هر کاری که می توانستید برای بهبود آن انجام داده‌اید، بهتر است به دنبال یک کار یا مدیر جدید باشید. اگر نمی‌توانید به مدیر خود اعتماد کنید بهتر است دیگر برای او کار نکنید. اما این به این معنی نیست که حتماً باید آن شرکت را ترک کنید در عوض می‌توانید مقاوم باشید و آنجا بمانید، زیرا که مدیران مرتب عوض می‌شوند. از طرفی با شخصیت‌های مختلف کار کردن یک تجربه خوب است. بنابراین شما یاد می‌گیرید که چگونه به بهترین نحو کار خود را انجام دهید حتی زمانی که رابطه مناسب و خوبی با مدیر خود ندارید و در این مسیر منعطف بودن در کار را خواهید آموخت.

به جای جملات «تو من را راهنمایی نکردی»، از جملات «من به راهنمایی نیاز دارم» استفاده کنید.

 

9. زبان بدن خوب را تمرین کنید

زبان بدن به خودی خود یک خط ارتباطی غیرکلامی است. هنگامی که زبان بدن به درستی استفاده شود، به ایجاد اعتماد و ارتباط با مدیر کمک میکند. زمانی که زبان بدن نادرست استفاده شود میتواند نشان دهنده اضطراب، بی احتیاطی یا حتی خصومت باشد. برخی از انواع زبان بدن که باید به آن ها توجه کرد عبارتند از:

داشتن یک حالت ایستاده و قوی، که نشان دهنده هوشیاری و توجه شماست.
چرخاندن شانه‌ها به سمت فردی که صحبت میکند، نشان میدهد که شما درگیر گفتگو هستید.
اجتناب از ضربه زدن بیش از حد به انگشتان پا یا انگشتان دست، که می تواند نشان دهنده اضطراب یا بی حوصلگی باشد.
برقراری تماس چشمی منظم که نشان دهنده اعتماد به نفس است. توجه داشته باشید که تماس چشمی بیش از حد میتواند برای برخی ناراحت کننده باشد، بنابراین مطمئن شوید که زیاد به شخص مقابل خیره نشوید.

 

10. پشت سر رئیس یا مدیرتان شکایت یا غیبت نکنید

اگر رئیس شما بهترین دوست یا حتی همکار مورد علاقه شما نباشد، اشکالی ندارد.  برای اکثر افراد در محیط کار این مورد علاقه بودن مدیر وجود ندارد که دلیلی هم بر الزام ان نیست. از طرفی اگر با رئیس‌تان خوب کنار نمی‌آیید، شایعه پراکنی نکنید یا اطلاعات شخصی درباره آنها را به اشتراک نگذارید که می‌تواند به اعتبار آنها در شرکت لطمه بزند. صرف نظر از اینکه با آنها خوب کنار می آیید یا نه، رئیس شما احتمالاً سخت کار کرده است تا در موقعیت فعلی خود قرار گیرد.

اصولی که باید برای جذب کردن رئیس خود به یاد داشته باشید:

بایدها:

  • با مدیر خود به‌منظور دستیابی به درک روشن‌تر از اولویت‌ها و فشارهایی که او با آن‌ها روبرو است، همدلی داشته باشید.
  • از طریق گفتگو با مدیر خود در رابطه با موضوعات غیر کاری، یک رابطه شخصی با او ایجاد کنید.
  • از مدیر خود مشاوره بگیرید، در این صورت نشان می‌دهید که به قضاوت و تصمیمات او احترام می‌گذارید.

نبایدها:

  • فرض کردن این موضوع که نگرش و دیدگاه مدیر نسبت به شما شخصی است و او رفتار متفاوتی با شما نسبت به دیگران دارد.
  • به‌جای تمرکز بر روی رفتارهای مثبت مدیر خود به عادات بد او توجه داشته باشید.
  • خیلی زود به فکر ترک کردن شغل خود و پیدا کردن کار جدید باشید. کار کردن برای شخصیت‌های سخت و غیر منعطف باعث افزایش میزان انعطاف‌پذیری شما می‌شود.

کلام آخر در رابطه با ارتباط کارمند با رئیس یا مدیر

با توجه به مطالب گفته شده در مقاله در ارتباط با اینکه چگونه رئیس خود را جذب کنیم، می توان گفت که برای اینکه از نردبام موفقیت بالا برویم و به سرعت پیشرفت کنیم، باید اعتماد و رضایت رئیس خود را به دست آوریم. از طرفی با ایجاد یک رابطه مثبت و مبتنی بر اعتماد با رئیس یا مدیر خود می توانید شرایط شغلی و موقعیت فعلی خود را بهبود ببخشید.

 

در صورتی که تمایل دارید آموزش های ارتباطی برای سازمانتان برگزار کنید به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

 

منابع: hbr و هیات تحریریه مدیرنو

 

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات