ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم ؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چگونه کاریزماتیک شویم , ویژگی و رفتار افراد کاریزماتیک چیست

در این مقاله از مدیرنو به اینکه ویژگی و رفتار افراد کاریزماتیک چیست می‌پردازیم. چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم ؟ چگونه کاریزمای بالایی داشته باشیم ؟ همه ما رهبران پیشرویی را دیده‌ایم، کسانی که دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این رهبران می‌توانند همزمان باعث خنده و گریه افراد شوند. یا باعث می‌شوند مخاطبین همواره با احساس‌هایی نظیر: چالش، الهام و انگیزه مواجه شوند.

اگرچه رهبران کاریزماتیک ممکن است در زمینه‌های خود متخصص باشند، اما علت کاریزماتیک‌بودن آنها تنها تخصص نیست.

به نظر می‌رسد برخی افراد با شخصیت کاریزماتیک متولد شده‌اند. اما آیا می‌توان رفتار افراد کاریزماتیک را آموخت؟ آیا می‌توان دوست داشتنی بودن را از طریق تمرین هدفمند توسعه داد؟ در این مقاله به‌صورت علمی به این سوالات که ویژگی و رفتار افراد کاریزماتیک چیست ؟ چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم؟

 

کاریزما چیست و چگونه شخصیتی کاریزماتیک داشته باشیم ؟

کاریزما چیزی است که بتوانید به وسیله آن اطرافیانتان را مجذوب و تحت تأثیر قرار دهید. معمولاً تشخیص اینکه فردی کاریزماتیک است آسان است. با این حال، اغلب دشوارتر از آن است که دقیقاً بگوییم آن افراد چه مهارت‌ها یا ویژگی‌هایی دارند که افراد دیگر، کمتر کاریزماتیک، فاقد آن هستند.

انواع مختلفی از افراد کاریزماتیک وجود دارد. برخی ممکن است ساکت‌تر باشند و برای تأثیرگذاری بر دیگران، بیشتر به جذابیت شخصی خود متکی باشند تا کلماتشان. برخی دیگر هم ارتباطات پرشوری دارند و همه را همراه با اشتیاق خود فرا می گیرند.

در نهایت کاریزما نتیجه مهارت های ارتباطی و بین فردی عالی است. بنابراین هرکسی می‌تواند کاریزمای خود را توسعه و بهبود بخشید.

محققان در دهه‌های مختلف اثرات کاریزماتیک‌بودن را مطالعه کرده‌اند. اما نتایج مطالعات کمی مشخص کردند که افراد وقتی می‌گویند فردی کاریزماتیک است، به چه ویژگی‌هایی اشاره می‌کنند.

یک مطالعه در سال 2018 ویژگی شخصیت های کاریزماتیک را به دو مورد محدود کرد: تأثیرگذاری و مهربانی.

محققین در این مطالعه، مهربانی را به‌عنوان قابل‌دسترس بودن از نظر عاطفی تعریف کردند. افرادی که مهربان هستند اغلب لبخند می‌زنند، با طیف وسیعی از شخصیت‌ها کنار می‌آیند و دیگران با آنها احساس راحتی می‌کنند.

افراد مورد تحقیق گفتند که تأثیرگذاری نوعی مغناطیس بود، یعنی توانایی جلب‌توجه در یک جمع. یک فرد تأثیرگذار احتمالاً مسئولیت‌های رهبری را برعهده‌گرفته و مهارت بالایی در متقاعد کنندگی دارد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه به رهبری اسطوره تبدیل شوید؟

ویژگی و رفتار افراد کاریزماتیک چیست ؟

  • آنها گرمابخش بوده و حس شایستگی را منعکس می‌کنند.
  • آن‌ها مهارت‌های اجتماعی قوی دارند، هم به صورت کلامی و هم غیرکلامی به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند.
  • آنها اغلب رفتاری متفاوت (کمی غیرمتعارف) از خود نشان می‌دهند.
  • دوست داشتنی هستند.

خبر خوب اینست که: برای اینکه واقعاً ویژگی و رفتار افراد کاریزماتیک را داشته باشیم، لازم نیست یک فرد برون گرا باشیم. ما می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه در تعاملات اجتماعی و حرفه‌ای خود شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم ، حتی اگر خودتان را فردی بی‌دست و پا، درونگرا یا خجالتی توصیف کنید.

 

چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم ؟

کارشناسان علوم اجتماعی می‌گویند که یکی از کلیدها ممکن است این باشد که انواع ویژگی‌ها و شرایطی را که در آن راحت‌تر هستید، کشف کنید.

همه نمی‌توانند گرم باشند و در مهمانی‌ها و دورهمی های شلوغ شرکت کنند. اگر بهتر می‌توانید در یک کلاس آموزشی یا کافه کتاب خود واقعیتان را بروز دهید، بهتر است چنین مکان‌هایی را برای گفتگو انتخاب کنید.

مجبور کردن خود به حضور در موقعیت‌هایی که برایتان ذاتاً استرس‌زا هستند، احتمالاً کمکی به شما نمی‌کند. از طرفی امکان دارد با وانمود کردن به کاریزماتیک‌بودن در چنین فضاهایی، فردی غیرواقعی شناخته شوید.

چگونه کاریزماتیک باشیم و یا کاریزمای بالایی داشته باشیم

چگونه کاریزمای بالایی داشته باشیم ؟

برخی از دانشمندان علوم رفتاری معتقدند که به‌حساب آوردن کاریزما به‌عنوان یک ویژگی ذاتی تنها یک افسانه است. برای اینکه کاریزمای بالایی داشته باشیم باید مهارت‌های اثرگذاری بیشتر، حس خوب قابل درک و دوست داشتنی بودن را در سبک ارتباطی خود بگنجانید.

 

1- بیشتر لبخند بزنید

تحقیقات علوم رفتاری ثابت کردند که: مردم لبخند را به‌عنوان دعوتی برای نزدیک شدن می‌خوانند.

بنابراین اگر می‌خواهیم کاریزما داشته باشیم و مردم احساس کنند که از طرف ما مورد استقبال قرارگرفته‌اند، برای برقراری تعامل بهتر، باید صادقانه لبخند بزنیم. لبخند واقعی و گرمی که تا چروک‌های نزدیک چشمان شما می‌رسد. البته چنین دستورالعملی می‌تواند گاهی، خصوصاً برای خانم‌ها مشکل ساز باشد.

 

2- به چشمان زیبای مردم نگاه کنید

نگاه مستقیم نیز می‌تواند محدودیت‌هایی به همراه داشته باشد مثل: موقعیت‌هایی که در آن نگاه مستقیم می‌تواند به‌عنوان تهدید تلقی شود. برای مثال، تماس چشمی هنگامی‌که از کنار یک غریبه در یک کوچه تاریک عبور می‌کنید. درهرصورت، نگاه کردن در چشمان یک نفر در حین گفتگو این پیام واضح را ارسال می‌کند که شما به آن توجه می‌کنید.

محققان می‌گویند که؛ نگاه کردن به‌صورت مستقیم به کسی بخشی از مغز را فعال می‌کند که با پاداش‌ها و تعاملات اجتماعی مرتبط است.

نگاه کردن به چشم‌های دیگران باعث می‌شود افراد امتیاز بیشتری به جذابیت، شایستگی و دوست‌داشتنی بودنتان دهند. اگر می‌خواهید کاریزمای بالایی داشته باشید و آن را تقویت کنید، نگاه مستقیم بازده بزرگی را برای سرمایه‌گذاری شما ارائه می‌کند.

 

3- از دست‌های خود برای کمک به صحبت کردن استفاده نمایید

حرکات دست‌تنها شامل تکان دادن بی‌برنامه و هدف نیست. دست‌ها به‌خودی‌خود یک استراتژی ارتباطی بسیار مؤثر هستند. زمانی که برای برجسته کردن یا نشان دادن ایده‌هایی که در حال گفتگو درباره آنها هستید، استفاده از دست‌ها بسیار اثرگذارند.

حرکات دست از نظر بصری مجذوب‌کننده بوده و هنگامی‌که برای تأکید بر معنایی خاص استفاده می‌شوند، درک مخاطب را عمیق‌تر می‌کنند.

در واقع، همان بخش‌هایی از مغز که گفتار را تفسیر می‌کنند، معنای حرکات دست را نیز پردازش می‌کنند. احتمالاً به این دلیل که انسان‌ها شاید مدت‌ها قبل از بیان ایده‌ها با کلمات، با دست‌ها و ایماواشاره ارتباط برقرار کرده‌اند.

بنابراین، هنگامی‌که در یک جلسه چه مجازی چه حضوری هستید، ایده خوبیست که دستان خودرا در فضایی باز یا روی میز نگه‌دارید. چنین کاری به‌طور نامحسوس سیگنالی به مخاطب می‌فرستد که شما قابل اعتماد و صادق هستید. حتی بهتر اینست که اجازه دهید دستانتان هرچه بیشتر در مکالمات شما نقش داشته باشند.

 

4- صاحب اصطلاحات و سؤالات غیرمتعارف خود شوید

در عصر کپی‌های پرتکرار و مشابه، خاص بودن با طراوت است.

اگر در محیطی هستید که به‌راحتی از صحبت‌های کوچک قابل پیش بینی و ایمن استفاده می‌کنند، اصطلاحاتی به کار ببرید یا سؤالاتی بپرسید که افراد را شگفت زده کند. اگر می‌خواهید مردم شما را به خاطر بسپارند، ایده خوبیست که با جذاب کردن خودشان و زندگی آنها شروع کنید.

ونسا ون ادواردز، دانشمند علوم اجتماعی، در کتاب خود “اسیر کردن”، سؤالاتی مانند این را برای ایجاد مکالمات جالب توصیه می‌کند:

  • در حال حاضر روی چه پروژه جالبی کار می‌کنید؟
  • نکته مهم روزتون چه بود؟
  • آیا چیز هیجان انگیزی توی زندگیتون دارید؟

محققان دریافته‌اند که وقتی افراد انتظار یک الگوی قابل پیش‌بینی را دارند، ظهور ناگهانی برخی رفتار های غیرعادی، مراکز یادگیری و حافظه در مغز را تکان می‌دهند. دوپامین مغز با احساس خوب آزاد می‌شود و دو عمل به دنبال دارد: مغز تجربه جدید را رمزگذاری می‌کند تا در حافظه ذخیره شود و مراکز پاداش آن شما را وادار می‌کند که بیشتر به دنبال همان حس باشید.

 

5- آسیب پذیری را در آغوش بگیرید

ابراز آسیب پذیری مثل داشتن یک نگرانی پنهان، شاید باعث شود افراد تمایل بیشتری به برقراری ارتباط با شما داشته باشند. آسیب پذیر ساختن خود به این معنا نیست که تمام نقاط ضعف خودرا فاش کنید. این بدان معنیست که شما آماده به اشتراک گذاشتن جزئیاتی در مورد خود هستید که انسانیت شما را آشکار می‌کند.

محققان دریافته‌اند که وقتی رهبران نقص‌های خودرا تصدیق کنند، ارتباط و شفقت را در کل گروه تقویت کرده و مردم چنین رهبرانی را کاریزماتیک می‌بینند.

 

6- با تمام وجود گوش کنید

مردم اغلب کاریزما را به‌عنوان یک توانایی استثنایی برای انتقال یک هدف یا چشم انداز الهام بخش به گروهی از افراد توصیف می‌کنند. اما جذابیت روزمره لزوماً ارتباط یک طرفه و از بالا به پایین نیست. این توصیه در مورد حضور کامل در مکالمه و پاسخگو بودن در حین ارتباط دو نفره است.

اگر می‌خواهید مردم شما را به خاطر بسپارند، به آنها گوش دهید.

باید بدون اینکه حرفشان را قطع کنید، تلفنتان را بررسی و یا مکالمه را به سمت خودتان هدایت کرده و واقعاً به آنها گوش کنید. در پادکست 7 گام برای تقویت مهارت گوش دادن به این موضوع پرداختیم.

مخاطب شما، چه در یک قرار ملاقات دوستانه چه در یک جلسه کاملاً رسمی با سهامداران، با زبان بدن، حالات چهره، لحن صدا و کلمات صحبت می‌کند. و شما به‌عنوان شنونده باید در مورد آنچه می‌گویند کنجکاو باشید و سؤال بپرسید. علاقه واقعی به افراد دیگر ارتباط ساز است. محققان دریافته‌اند که گوش دادن با توجه کامل و بدون قضاوت باعث می‌شود افراد احساس کنند که موردتوجه، ارزش و احترام هستند.

 

7- در حین ارتباط اسمشان را نام ببرید

دیل کارنگی نویسنده، در یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خود، «چگونه دوستانی پیدا کنیم و بر مردم تأثیر بگذاریم» به خوانندگانش یادآوری کرد که» مردم دوست دارند نام خودشان را بشنوند.

عصب شناسی هم ادعای کارنگی را تأیید می‌کند. هنگامی‌که محققان از تصویربرداری‌های تخصصی عصبی برای ردیابی پاسخ‌ها استفاده کردند، دریافتند که با شنیدن نام افراد، چندین قسمت از مغز روشن می‌شود.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود وقتی در حال مکالمه هستید، حتماً چند بار از نام طرف مقابل استفاده کنید، مخصوصاً در زمان خداحافظی. همچنین در حین معرفی، نام فرد را بگویید و یکی از دستاوردها یا خصوصیات بارزش را ذکرکنید، مانند: «ایشون آقای ناصحی هستن، یکی از سازنده‌های به نام تهران.”

 

8- وجوه مشترک را کشف نمایید

کاریزماتیک‌بودن به همان اندازه که به اثرگذاری مربوط می‌شود، به ارتباط نیز مربوط است.

همان‌طور که با مردم در تعامل هستید، مراقب تجربیات، ایده‌ها و روابط مشترک با آنها باشید. شاید شما ماشینی مشابه با مخاطب دارید، یا تیم مورد علاقه‌تان یکی ست، یا حتی فوبیایی مشترک دارید. وقتی چیزی مشترک پیدا کردید، از پرسیدن سؤال یا عمیق‌تر کردن نترسید.

ساختن یک ارتباط واقعی، کار یک لحظه نیست.

ایجاد ارتباط با شخصی دیگر، یک اقدام جسورانه و خارج از چهارچوب است و بدنتان برای برداشتن چنین اقدامی شجاعانه به شما پاداش می‌دهد. مواد شیمیایی عصبی قدرتمندی که بدنتان در قبال این کار شجاعانه ترشح می‌کند شامل: دوپامین، سروتونین و اکسی توسین می‌باشند.

 

آیا کاریزما جنبه منفی یا تاریکی هم دارد؟

کوتاه‌ترین پاسخ: بله. تاریخ بشر پر از رهبران کاریزماتیکی بوده و هست که مردم را به بیراهه کشانده‌اند.

کاریزما به‌سادگی مجموعه‌ای از مهارت‌هاست که می‌توان از آنها برای دوست‌یابی، اتحاد، پول و یا برای دستیابی به اهداف استفاده کرد، خواه این اهداف اصیل خواه شیطانی باشند.

پیشنهاد مطالعه: ۵ عادت بد کارآفرین ها در تصمیم گیری را بشناسید

 

غذای آماده

شاید کاریزماتیک‌بودن از نظر خیلی‌ها یک هدیه یا یک ویژگی شخصیتی ذاتی باشد، اما بسیاری از دانشمندان علوم رفتاری معتقدند که می‌توان آن را آموخت.

برخی از محققان می‌گویند کاریزماتیک‌بودن به میزان دوستی شما (قابلیت نزدیک شدن عاطفی) و تأثیر شما (توانایی شما برای ایجاد حرکت و انگیزه در دیگران) بستگی دارد.

اگر اغلب لبخند بزنید، به چشمان آنها نگاه کنید، با دستان خودتان ارتباط برقرارکنید و نام آنها را مرتباً بگویید، با این ویژگی ها و خصوصیات احتمالاً دیگران شما را جزء افراد کاریزماتیک می‌بینند. همچنین اگر با گوش دادن دقیق با مردم ارتباط برقرارکنید، ویژگی‌ها و آسیب‌پذیری‌های خودرا داشته باشید و به دنبال اشتراکات با آنها باشید، شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌دانند.

همان‌طور که کاریزما را پرورش می‌دهید، مهم است که خود واقعیتان باشید.

حتی اگر نتیجه چنین انتخابی به این معنی باشد که از رویدادهای عمومی استرس‌زا صرف‌نظر کنید و مجالس کوچک‌تر و صمیمی‌تر را انتخاب کنید تا بتوانید به‌طور مؤثر ارتباط برقرارکنید. کاریزما بدون اصالت، بدون کنجکاوی و علاقه واقعی به افراد دیگر نمی‌تواند شکوفا شود.

 

کلام آخر در رابطه با شخصیت و رفتار کاریزماتیک

در این مقاله به سؤالات شما که چگونه شخصیت کاریزماتیک داشته باشیم و یا چگونه کاریزمای بالایی داشته باشیم پاسخ دادیم. همچنین ویژگی ها و رفتار افراد کاریزماتیک را شرح دادیم. امیدواریم مباحث ذکرشده در این مطلب به افزایش مهارت‌های شما در زندگی و شغلتان کمک کند.

 

منبع: healthline و هیات تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات