ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

خصوصیات یک رهبر خوب چیست ؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
ویژگی های یک مدیر خوب و خصوصیات یک رهبر خوب چیست ؟

در این مقاله از مدیرنو به اینکه خصوصیات و ویژگی های یک رهبر خوب چیست می‌پردازیم. همچنین به وظایف یک رهبر خوب اشاره خواهیم کرد. رهبری و مدیریت افراد در یک سازمان مهارتی است که باید آموزش داده شود. (آموزش مدیران) برای ایجاد یک سازمان با عملکرد بالا، رهبران باید این وظایف حیاتی را درک و اجرا کنند. اگر به دنبال این هستید که یک رهبر خوب برای سازمان خودتان باشید و سازمانی با عملکرد بالا ایجاد کنید، وظایف خاصی وجود دارد که نمی‌توانید آنها را نادیده بگیرید.

شما به‌عنوان یک رهبر خوب ، نه تنها مسئول هدایت اعضای تیمتان به سمت موفقیت هستید، بلکه مسئولیت روحیه تیم، رشد و توسعه، حل تعارضات، فرهنگ اداری و بسیاری از وظایف دیگر را نیز بر عهده دارید.

دوره آموزشی

بنابراین، واضح است که تبدیل‌شدن به یک مدیر خوب و مؤثر زمان، نظم و تمرین زیادی می‌طلبد، اما با تسلط بر هفت وظیفه زیر که خصوصیات و ویژگی های یک رهبر خوب را شرح می دهد، می‌توانید خود و تیمتان را برای رسیدن به حداکثر موفقیت در سازمان آماده کنید:

وظایف یک رهبرخوب چیست؟

در ادامه به وظایف که هر رهبر خوب باید به آنها مسلط باشد به شرح زیر است.

1. ارزیابی و نظارت بر جو تیم

از خصوصیات یک رهبر خوب ارزیابی و نظارت مداوم بر جو تیم است. جو حاکم بر یک سازمان وابسته به باورها و ارزش‌های مشترک گروه‌های داخل آن سازمان است.

در داخل یک سازمان، جو تیمی یک مفهوم از پایین به بالا بوده و نظارت بر آن بر عهده مدیران و سرپرستان سازمان است. با توجه به اقدامات مدیران و سرپرستان، جو تیمی می‌تواند به‌سرعت به سمت بهتر شدن یا بدتر شدن تغییر کند. جو یک سازمان با فرهنگ حاکم بر آن متفاوت است. فرهنگ یک سازمان با مفروضات، ارزش‌ها و باورهای مشترکی که بر نحوه رفتار کارکنان در سازمان حاکم است، تعریف می‌شود. درواقع فرهنگ یک مفهوم از بالا به پایین و از وظایف و مسئولیت‌های رهبران ارشد است.

فرهنگ یک سازمان تنها می‌تواند به‌آرامی و در طول زمان تغییر کند. روحیه تیمی از مواردی است که هم در جو و هم در فرهنگ سازمان بسیار مهم است. روحیه تیمی، تعیین‌کننده اعتمادبه‌نفس و نظم و انضباط سازمان برای موفقیت است. اگر مدیران وظایف خودرا به‌درستی انجام ندهند، امکان دارد یک جو تیمی بد در فرهنگ‌سازمانی عالی وجود داشته باشد. البته برعکس آن نیز می‌تواند صادق باشد یعنی می‌توان در یک فرهنگ نه چندان خوب یک جو تیمی مثبت داشت. بنابراین یکی از وظایف یک رهبر خوب ایجاد یک جو تیمی خوب در سازمان است.

2. کسب اعتماد اعضا تیم و اعتماد کردن به آنها

وقتی مدیران اعتماد پرسنل خودرا به‌دست می‌آورند، به ایجاد یک جو مساعد در سازمان کمک می‌کنند.

کارکنان یک سازمان به‌طور طبیعی نسبت به مدیران خود بدبین هستند. کسب اعتماد توسط مدیران زمان می‌برد و وقتی پرسنل به مدیرانشان اعتماد می‌کنند، تمایل بیشتری به پذیرش نفوذ آنها دارند.

یک رهبر خوب اعتماد را توسعه می‌دهد و چنین رویه‌ای باعث می‌شود که خودش بیشتر مورد اعتماد قرار بگیرد. مدیران زمانی می‌توانند اعتماد به‌دست آورند که ریسک آسیب‌پذیری چنین مسیری را به جان بخرند. اعتبار یعنی شفاف بودن و تظاهر نکردن به کسی که نیستید. اعتبار یعنی خود واقعیتان را نشان داده و مایل باشید با دیگران آنطور که هستید ارتباط برقرار کنید.

پیشنهاد مطالعه :

یک رهبر خوب برای ایده‌ها و تجربیات متنوع افراد خود ارزش قائل بوده و افراد می‌توانند گفتگوی راحت و صادقانه‌ای با او داشته باشند. حساسیت در برابر تجربیات، تغییرات و افکار جدید، نشانه عدم اطمینان است. او باید ریسک بیان کردن عیوب خود، اعتراف به خطاها و اشتباهات و بحث در مورد ناشناخته‌ها را با تیم خود بپذیرد. به‌دست آوردن اعتبار، انسان را آسیب پذیر کرده و آسیب پذیری قدرتی است که شجاعت می‌خواهد.

ویژگی های یک مدیر خوب و خصوصیات یک رهبر خوب چیست ؟

3. با پرسنل با احترام رفتار کرده و محل کاری محترمانه ایجاد کنید

یکی از وظایف یک رهبر خوب رفتار محترمانه با پرسنل است. احترام می‌تواند به‌صورت تحسین افراد برای ایده‌ها و اهمیت دادن به احساس‌هایی که دارند، تعریف شود.

افرادی که احساس می‌کنند در محل کار به آنها احترام گذاشته می‌شود، فعال‌تر و سازنده‌تر از دیگران هستند. از جمله ویژگیک رهبر خوب اینست که در ارتباطات خود از گوش دادن فعال به‌طور مؤثر استفاده می‌کند و احترام را به‌عنوان یکی از اجزای مهم همکاری و ارتباط با کارکنان در نظر می‌گیرد. او با پذیرش تنوع و تفاوت‌های کارکنانش با احترام با آنها رفتار می‌کنند.

شناخت و احترام به این تفاوت‌ها و شباهت‌های فردی، سهم منحصربه‌فردی است که هر کارمند می‌تواند داشته باشد. فراگیر بودن ایده‌ها و دیدگاه‌ها تضمین می‌کند که افراد فرصت‌های برابر برای مشارکت و توانمندسازی دارند. رفتار محترمانه با پرسنل به معنای رفتار منصفانه و مداوم با آنهاست. مدیران با به رسمیت شناختن کار سخت کارکنان، به آنها احترام می‌گذارند.

4. ایجاد مسئولیت پذیری و انصاف در سازمان

بدون مسئولیت پذیری کارکنان، محل کارتان بی‌انضباط و آشفته خواهد شد.

مدیر خوب هنگام اجرای مسئولیت پذیری در سازمان باید محکم، منصف و ثابت قدم بوده و در مورد رفتار، نحوه عملکرد و استانداردهای یادگیری مورد نظرش در محل کار شفاف باشد. مدیران به کسانی که کارها را به‌درستی انجام می‌دهند مدیون هستند تا افرادی که زیر بار مسئولیت‌های خود نمی‌روند را پاسخگو نگه‌دارند.

برای بررسی نحوه عملکرد و نقاط قوت و ضعف پرسنل، می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان استفاده کنید.

البته، یک رهبر خوب خودش نیز باید مسئولیت استانداردهای تعیین شده در سازمان را بر عهده بگیرد. از طرفی او با تشریح “معنای درست انصاف و عدالت” به کارکنان خود الگوی اصلی مسئولیت‌پذیری در سازمان را الگوسازی می‌کند. پاسخگو بودن افراد در برابر مسئولیتشان همیشه به معنای مجازات نیست. در بیشتر موارد، اعمال مسئولیت به معنای اصلاح رفتارها و اطمینان از اینست که افراد از اشتباهات خودشان درس گرفته‌اند و استانداردهای تعیین شده را رعایت می‌کنند.

ویژگی های یک مدیر خوب و خصوصیات یک رهبر خوب چیست ؟

5. تشویق افراد را به تفریح در محل کار

از جمله وظایف یک مدیر خوب تشویق کارکنان سازمان است. کارکنان، به‌مراتب زمان بیشتری را در محل کار خود می‌گذراند تا با خانواده و دوستانشان، بنابراین مشاغل نباید خسته‌کننده و عذاب‌آور باشند.

منظور از داشتن سرگرمی در محل کار داشتن یک جشن و مهمانی بزرگ نیست. تفریح به افراد کمک می‌کند تا آرام شوند و از چالش ذهنی خود فاصله بگیرند. افراد از شوخ طبعی به‌عنوان مکانیسمی برای مقابله با استرس استفاده می‌کنند. خنده می‌تواند به کاهش اضطراب و ترس کمک کند.

از طرفی تفریح باعث ایجاد گفتگو و انسجام بین تیم می‌شود. داشتن حس شوخ طبعی در مورد چالش‌های مشترک باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تر با سایر همکارانی که با چالش‌های مشابه روبرو هستند، می‌شود. شوخ طبعی، به‌ویژه از سوی مدیران، ابزار قدرتمندی برای آنها محسوب می‌شود. بنابراین از دیگر ویژگی‌های یک رهبر خوب داشتن حس شوخ طبعی و ایجاد یک محیط دوستانه در سازمان است.

6. نشان دادن یک شخصیت عالی از خود

یکی از خصوصیات یک رهبر خوب داشتن شخصیت عالی است. شخصیت یک مدیر باعث ساختن یا از بین رفتن اعتبار او می‌شود.

پرسنل برای مدیرانی که فاقد شخصیت قدرتمندی هستند به‌صورت 100 درصدی تلاش نمی‌کنند. شخصیت یک رهبر خوب به‌واسطه جلب اعتماد و احترام تیم او ساخته می‌شود. هنگامی‌که یک مدیر ویژگی‌های شخصیتی زیر را به تیم خودش نشان می‌دهد، افراد را انعطاف‌پذیرتر می‌کند:

  • شجاعت اخلاقی: انجام دادن کار درست، با وجود خطرات و زیان‌های محتمل
  • صداقت: نشان دادن اصول، قصد و اعمال واقعی
  • فروتنی: داشتن نظر یا ارزیابی متواضعانه نسبت به خود
  • همدلی: تجربه همدردی در مورد احساسات، افکار یا نگرش‌های دیگران

یک رهبر خوب با نشان دادن شجاعت اخلاقی و صداقت باعث اعتماد سازی و با نشان دادن فروتنی و همدلی باعث ایجاد احترام می‌شود.

ویژگی های یک مدیر خوب و خصوصیات یک رهبر خوب چیست ؟

7. انتظارات خودرا مدیریت و به اشتراک بگذارید

انتظارات، مجموعه‌ای از فرضیات، باورها، ایده‌ها و نتایج هستند.

مدیریت انتظارات، افراد را از نظر ذهنی در برابر موانع و چالش‌ها برای مقابله با استرس آماده می‌کند. برنامه‌ها به‌ندرت همان‌طور که انتظار می‌رود پیش می‌روند، بنابراین مدیران باید خطرات مرتبط را پیش‌بینی کرده و در مواجهه با چالش‌ها در کنار تیم باشند.

یک رهبرخوب باید از خود و تیمش سؤالات زیر را بپرسد:

  • بدترین سناریویی که می‌توانیم انتظار آن را داشته باشیم چیست؟
  • چگونه خود را برای آن آماده و سازگار کنیم؟
  • چه چیز دیگری امکان دارد اشتباه شود؟
  • برنامه B (دوم) ما برای مقابله با آن چیست؟

از وظایف یک رهبرخوب اینست که، افراد تیم را از شرایط آگاه کرده و انتظارات آنها را شفاف کند، آنها را بر اهداف خود متمرکز نگه‌داشته و سازمانی منسجم و انعطاف‌پذیرتر ایجاد کند.

کلام آخر

مدیران یک سازمان می‌توانند با به‌کارگیری موارد گفته‌شده در سازمان خود باعث حصول موفقیت برای تیم خود و کل مجموعه بشوند. مدیریت افراد در یک سازمان مهارتی است که باید به مدیران و سرپرستان آموزش داده شود و برای رسیدن به سازمانی با عملکرد بالا، مدیران باید این وظایف حیاتی را درک کرده و بتوانند آنها را در سازمان پیاده‌سازی کنند.

اگر در مدیریت سازمان و کسب و کار خود دچار چالش شده اید، برای بررسی و رفع چالش های کاری می توانید به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

 

کلیدواژه ها: رهبر خوب, مدیریت خوب, وظایف یک رهبر خوب, خصوصیات یک رهبر خوب, خصوصیات یک رهبر خوب چیست, چگونه یک رهبر خوب باشیم.

منبع: entrepreneur

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات