ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهم ترین مشکلات کمال گرایی در کار کدامند؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
انواع کمال گرایی مثبت و منفی چیست و آیا خوب است یا بد ؟

در این مقاله از مدیرنو، به انواع کمال گرایی و مشکلات کمال گرایی در کار می‌پردازیم. اینکه انواع کمال گرایی مثبت و منفی چیست و آیا خوب است یا بد ؟ افراد اغلب به کمال گرا بودن خود می‌بالند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مردم همکارانی را ترجیح می‌دهند که انتظارات واقع‌بینانه دارند. وقتی کلمه “کمال‌گرا” را می‌شنوید، احتمال دارد یک نفر سریعاً به ذهنتان خطور کند. یک رئیس، همکار یا حتی دوست کاری که استانداردهایش تقریباً هیچ ربطی به واقعیت ندارند.

یکی از مشکلات افزاد کمال گرا اینست که منتظر غیرممکن‌ها از خود یا دیگران هستند و ساعت‌ها تلاش می‌کنند تا هیچ‌کس به‌جز خودشان تغییرات را احساس نکند. سپس بعد از گذشت یک هفته تمام توانشان تمام شده و خسته می‌شوند.

برای بررسی میزان کمال‌گرایی خود، می توانید از تست کمال‌گرایی مدیرنو استفاده کنید.

کمال گرایی خوب است یا بد ؟

اغلب افراد کمال گرا بودن خود را به عنوان یک ویژگی تبلیغ کرده و به وضوح اعلام می‌کنند: “من کمال‌گرا هستم”. این یک نوع افتخار برای آنهاست و راهی برای متمایز کردن خود به عنوان یک کارمند نمونه. بالاخره چه کسی هست که نخواهد، فردی را استخدام کند که برای کمال تلاش می‌کند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کمال گرا بودن یک ویژگی حرفه‌ای نیست که لزوماً بخواهید آن را تبلیغ کنید. درواقع کمال گرایی منفی می‌تواند در محیط کار نیز تأثیر منفی بگذارد. همچنین کمال گرایی منفی در کار ، همکاران را از آنها دور کرده و کار تیم‌ها را سخت‌تر کند.

انواع کمال گرایی مثبت و منفی در کار چیست و آیا خوب است یا بد ؟ کمال گرا بودن

همکاران چه کسی را ترجیح می دهند؟

تحقیقاتی از روانشناسان امیلی کلزوسکی و کاتلین اتو، از دانشگاه فیلیپس ماربورگ آلمان، نشان می‌دهد که افراد کمال‌گرا با یک همکار ایدئال و غیرکمال‌گرا یا حتی همکاری که برای کار با آنها ترجیح داده‌شده تفاوت دارند.

کلزوسکی (Kleszewski) می‌گوید: «اگر همکاران می‌توانستند بین کار کردن با یک فرد کمال‌گرا یا غیرکمال‌گرا یکی را انتخاب کنند، آنها همیشه غیرکمال‌گرا را ترجیح می‌دهند، فردی که انتظارات واقع‌بینانه برای خود و همچنین برای تیم دارد.»

کلزوسکی می‌گوید: کمال‌گرایی می‌تواند در هر گوشه‌ای از زندگی یک فرد نفوذ کند ولی در زمینه‌های حرفه‌ای بیشتر دیده می‌شود. «اگر از افراد بپرسید که در چه زمینه‌ای کمال گرا هستند، بیشترین پاسخ مربوط به محل کار است. عملکرد و ارزیابی زیادی در ذات انجام وظایف وجود دارد. تحقیقات به جای تمرکز بر تأثیری که کمال گرا بودن ، بر جو تیم یا روابط بین فردی داشته باشد، بر خروجی واقعی کمال‌گرایان تمرکز کرده.

اما کلزوسکی می‌گوید: «از تحقیقات قبلی مشخص شده که وجود یک جو تیمی خوب برای رفاه ذهنی کارکنان در محل کار مهم‌تر است.»

 

افزایش کمال گرا بودن

شواهد نشان می‌دهد که کمال‌گرایی در حال افزایش است. تحلیلی در سال 2018 توسط محققان بریتانیایی اندرو هیل و توماس کوران انجام شد و به بررسی پاسخ‌های بیش از 40000 دانشجو به پرسشنامه «مقیاس کمال‌گرایی» که بین سال‌های 1986 تا 2015 جمع‌آوری شده بود، پرداختند.

نتایج نشان داد که احتمال کمال گرا بودن جوانان بسیار بیشتر از پیشینیان است.

دانشجویان اخیر، چه نسل مربوط به هزاره و چه نسل مربوط به Z که همان نسل استفاده از ابزار دیجیتال و اینترنت هستند، از خود و اطرافیانشان انتظارات بیشتری دارند.

انواع کمال گرایی مثبت و منفی در کار چیست و آیا خوب است یا بد ؟ کمال گرا بودن

آیا کمال گرایی بد و منفی است ؟

قبل از حدود سال 1910، “کمال‌گرایی” به‌طورکلی برای توصیف یک دیدگاه الهیاتی خاص استفاده می‌شد. در یک قرن گذشته، کماگرایی به توصیف یک جهان بینی خاص اشاره دارد:

کسی که برای بی‌عیب بودن در هر زمینه‌ای تلاش کرده و از اشتباه کردن در هر مسئله شخصی یا غیرشخصی اجتناب می‌کند.

اگر امکان انتخاب وجود داشته باشد، همکاران تقریباً همیشه کار با افراد غیرکمال‌گرا را انتخاب می‌کنند. در ابتدا، بسیاری از روانشناسان فکر می‌کردند کمال‌گرایی کاملاً منفی و عمیقاً باعث رنج و عذاب روان فرد است. در سال 1950، کارن هورنی، روانکاو آلمانی، کمال‌گرایان را تحت ترس و فشار از «ظلم و ستمی اجباری» توصیف کرد، که احساس می‌کردند باید قادر به حل هر مشکلی از ایده آل‌های متناقض خود و انجام وظایف غیرممکن و… باشند.

او درباره یک بیمار کمال‌گرا که انتظار زیادی از خود داشت، نوشت:

«او معمولاً به‌طور صریح بیان می‌کند که بهتر است از خودش انتظار بیش‌ازحد داشته باشد تا انتظار کم.»

انواع کمال گرایی مثبت و منفی در کار چیست و آیا خوب است یا بد ؟ کمال گرا بودن

نظر دانشگاهیان در این مورد

در دهه‌های پس‌ازآن، نظر دانشگاهیان در مورد کمال‌گرایی کمی بهبودیافته.

از یک طرف، به نظر می‌رسد کمال گرا بودن با مشکلات سلامت روانی ازجمله افسردگی، اضطراب و اختلالات در خوردوخوراک ارتباط نزدیکی دارد. همچنین از نظر حرفه‌ای، می‌تواند معادل فرسودگی شغلی و استرس باشد. زیرا انتظار غیرممکن داشتن از خود می‌تواند به معنای آماده کردن خود برای شکست باشد. از سوی دیگر، کمال‌گرایان نسبت به همتایان غیرکمال‌گرا خود با انگیزه‌تر و وظیفه‌شناس تر هستند که هر دو ویژگی بسیار مطلوب در یک کارمند است.

در بهترین حالت، کمال‌گراها با موفقیت در استانداردهای بالا، خود را به انجام کارهای عالی هدایت می‌کنند ولی وقتی‌که همه‌چیز به خوبی پیش نمی‌رود، خود و دیگران را سست و ضعیف می‌کنند. حتی با وجود تمام جنبه‌های منفی کمال‌گرایی، کمال‌گرایان با انگیزه‌تر و وظیفه‌شناس‌تر از همتایان غیرکمال‌گرا خود هستند.

 

اما ایجاد چنین تعادلی همیشه چندان آسان نیست.

در مطالعه کلزوسکی و اتو، از افراد کمال گرا و غیرکمال‌گرا خواسته شد، تا همکاران خود را از نظر میزان محبوبیت رتبه‌بندی کنند و تجربیات خود را از کنار آمدن با دیگر همکاران در محل کار شرح دهند.

افراد کمال گرا عمدتا به‌عنوان افرادی بسیار توانا توصیف می‌شدند که کنار آمدن با آنها سخت بود، درحالی‌که افراد غیرکمال‌گرا در رتبه‌بندی مهارت‌های اجتماعی و میزان تمایل مردم به کار کردن با آنها، حتی زمانی که به‌عنوان فردی مناسب در نظر گرفته نمی‌شدند، در صدر قرار گرفتند. یکی از مشکلات افراد کمال گرا در کار دارند، معمولاً احساس می‌کنند دیگر همکارانشان خونسرد و بی تفاوت نسبت به مسائل هستند. این مطالعه نشان داد که، بسیاری از افراد کمال‌گرا احساس طرد شدن یا در انتهای تیم قرار گرفتن را در خود حس می‌کنند.

 

انواع کمال گرایی

امروزه، اکثر محققان موافق‌اند که کمال‌گرایی اشکال مختلفی دارد، که امکان دارد برخی از آنها مضرتر از بقیه باشند. انواع کمال گرایی به سه گروه مختلف تقسیم می‌شود:

  1. گروه اول «کمال‌گرای خودگرا» است که استانداردهای بسیار بالایی را فقط برای خودشان تعیین می‌کنند.
  2. گروه دوم «کمال‌گرای اجتماعی» که معتقد است پذیرش دیگران به کمال آنها بستگی دارد.
  3. گروه سوم شامل «کمال‌گرا دیگرگرا» می‌باشد که از اطرافیان خود انتظار بی عیب و نقص بودن دارند.

هر کدام از این انواع کمال گرایی دارای نقاط مثبت و منفی و خوب و بد خاص خود است و برخی از آنها برای پویایی تیم مضرتر از سایرین می‌باشند. (مطالعه کلزوسکی و اتو نشان داد که؛ با کمال‌گراهایی که خودگرا هستند و افرادی که کمال گرایی در کار دارند، بسیار راحت‌تر از کسانی که انتظار بسیاری از اطرافیان خود را دارند، می‌توان کنار آمد).

 

انواع دیگر کمال گرایی

یک فرا تحلیل گسترده از 30 سال مطالعات در این زمینه در موسسه فناوری جورجیا از افراد کمال گرا انجام شد، سیستم طبقه‌بندی رایج دیگری را برای دسته‌بندی کمال‌گرایان بررسی کرد:

دسته اول شامل: «به دنبال برتری بودن» و دسته دوم شامل: «اجتناب از شکست».

اولین نوع کمال‌گرایان بر دستیابی به استانداردهای بسیار بالا تمرکز می‌کنند و دومین نوع به اشتباه نکردن وسواس دارند. در هر دو گروه برخی از جنبه‌های کمال گرایی منفی در کار ، از جمله اعتیاد به کار، اضطراب و فرسودگی شغلی وجود دارد.

 

رابطه کمال گرایی و عملکرد شغلی

آیا تاثیر کمال گرایی بر عملکرد شغلی خوب است یا بد ؟

محققی به نام دانا هراری (Dana Harari) که روی فرا تحلیل کار کرده، می‌گوید: کمال‌گرایان، بخصوص افراد دارای کمال گرایی منفی امکان دارد همکاران نامطلوبی باشند، چون هیچ رابطه‌ای بین کمال‌گرایی و عملکرد شغلی وجود ندارد. او می‌گوید: از نظر من، مهم‌ترین نکته این تحقیق رابطه پوچ بین کمال‌گرایی و عملکرد شغلی است. کمالگرایان معمولاً ترجیح می‌دهند که شکست بخورند تا با کسی کنار آیند.

برای بررسی عملکرد شغلی پرسنل خود به سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان مراجعه کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که دارای کمال گرایی در کار هستند، با صرف کردن تمام وقت خود بر روی کار، امکان دارد به‌طور ناخواسته در طول مسیر از دیگران غافل شوند. یا ارزش حفظ روابط مثبت با همکاران خود را از دست بدهند. درعین‌حال، افرادی که کمال‌گرایان را مدیریت می‌کنند، باید آنها را تشویق کنند که کمتر در کارشان وقت و انرژی صرف کنند و کمی بیشتر برای رفاه خودشان ارزش قائل شوند.

منبع: bbc
کلیدواژه ها: انواع کمال گرایی در کار , کمال گرایی مثبت و منفی , کمال گرایی خوب است یا بد , کمال گرایی بد و خوب , مشکلات کمال گرایی , مشکلات افراد کمال گرا .

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

کارگاه نیمه خصوصی مدیران چابک |20 و 21 اردیبهشت 1403

اطلاعات بیشتر و ثبت نام
مشاوره کسب و کار می خواهم
آموزش مدیریت می خواهم