ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چالش های مدیریتی و مهم ترین چالش های امروز مدیران چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چالش های مدیریتی، چالش مدیران، تعامل کارمندان

در این مقاله از مدیرنو؛ به چالش های مدیریتی و اینکه مهم‌ترین چالش ‌های امروز مدیران چیست میپردازیم. اغلب در مورد اهمیت مدیران و تاثیر کیفیت مهارتها و توانمندی های آنها در کسب و کار صحبت می شود. نتایج تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد که، 47 درصد از کارکنان در تیم‌های با عملکرد بالا موافق هستند که یک مدیر خوب عامل اصلی ایجاد انگیزه و مشارکت و تعامل کارمندان در سازمان است. مدیران نقش بزرگی در ایجاد انگیزه و مشارکت کارکنان خود دارند، اما چالش‌های مدیریتی و چالش مدیران اغلب نادیده گرفته می‌شود.

دوره آموزشی

سوال اینست که: بزرگترین چالش های مدیریتی مدیران چیست؟ و اینکه مدیران برای رفع مشکلات مدیریتی و تبدیل شدن به رهبرانی بهتر باید روی چه مهارت هایی کار کنند؟ ما از 490 کارمند پرسیدیم که بزرگترین حوزه ای که مدیر آنها باید در آن بهبود یابد چیست؟ در ادامه به بررسی چگونگی رفع مشکلات مدیریتی و مقابله با چالش مدیران خواهیم پرداخت.

 

چالش های مدیریتی امروز مدیران

1- چشم انداز/استراتژی واضح برای تیم

داشتن چشم انداز و استراتژی روشن از بزرگترین چالش های مدیریتی است. 24 درصد از کارکنان داشتن چشم انداز و استراتژی های شفاف را به عنوان بزرگترین حوزه ای که مدیرشان نیاز به بهبود دارد ذکر کردند.

چرا داشتن چشم انداز و استراتژی مشخص مهم است؟

داشتن اهداف مشخص و اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. 59 درصد از کارکنان موافق هستند که اهداف و انتظارات روشن عامل اول تأثیرگذاری بر بهره وری آنهاست. اهداف و انتظارات روشن به کارکنان احساس جهت و تعلق خاطر می دهد که منجر به بهره وری بالاتر می شود.

تدوین اهداف و چشم انداز نه تنها بر عملکرد فردی تأثیر می گذارد، بلکه بین اهداف روشن و عملکرد شرکت نیز همبستگی وجود دارد. افرادی که اهداف خود را می دانند بیش از 3 برابر بیشتر از افرادی که از اهداف خود اطلاعی ندارند بهره وری و کارایی دارند.

 

نکاتی برای ایجاد چشم انداز و استراتژی روشن

به نظر می رسد توسعه یک استراتژی و چشم انداز یک مهارت کلیدی و مهم برای کامل کردن است. اما آنقدرها هم سخت نیست. بیایید نگاهی به چند راه عملی برای بهبود چشم انداز و استراتژی از طریق تعیین هدف بیندازیم.

یک جلسه هدف گذاری سه ماهه با تیم خود ترتیب دهید

لازم نیست همه پاسخ ها را داشته باشید. به جای اینکه هدف گذاری یک فعالیت از بالا به پایین(از مدیریت) باشد، آن را مشارکتی کنید. تعیین اهداف و به اشتراک گذاری آنها تنها به عهده شما نیست. وظیفه شما درک و برقراری ارتباط بین اهداف کلی سازمان و اهداف خرد است: تعیین کنید که اهداف شرکت چیست و چرا؟ سپس، نظرات تیم را در مورد نحوه رسیدن به آن دریافت کنید.

تدوین اهداف با این روش از چند جهت مفید خواهد بود. اولا، شما همه چیز را نمی دانید. تیم شما می‌تواند اطلاعات غنی را برای کمک به اهدافی که تعیین کرده‌اید به میز بیاورد. دوما، تنظیم آنها با هم امکان مشارکت خودکار کارمندان را فراهم می کند.

 

به صورت هفتگی در مورد اهداف صحبت کنید

افرادی که به صورت هفتگی درباره اهداف صحبت می کنند، نسبت به کسانی که هر سه ماه یکبار در مورد آنها صحبت می کنند، 2.7 برابر بیشتر احتمال دسترسی به اهداف را تجربه خواهند کرد.

وقتی اهداف به طور پیوسته و برنامه ریزی شده با کارکنان مطرح نمی شود، امکان از دست دادن چشم انداز نهایی وجود دارد. اهداف را هر هفته مرور کنید تا اعتماد به نفس لازم را در تیم خود ایجاد کنید.

 

2- چالش های مدیریتی در پیشرفت و عملکرد شغلی

اگه الان متوجه این موضوع شدین که مهارت‌های کارمندهاتون کمه و برای این موضوع کاری انجام ندین در ماه‌های آینده وضعیت سازمان شما بدتر هم میشه. اطمینان از اینکه کارمندها با آخرین دانش‌ها و مهارت‌های حوزه کاریشون آشنایی دارن یکی از مهم‌ترین چالش ‌های حال حاضر مدیران هستش.

چالش مدیران

 

نکته: مدیران باید به‌تناسب نیازهای پرسنل ، هرچه سریع‌تر آموزش‌های لازم را آماده کنند. با استفاده از آموزش‌های آنلاین می توانید آموزش‌های تخصصی مربوط به هر فرد را فراهم کنید. و هرکسی میتواند به‌راحتی از آنها استفاده کند. با این کار مهارت‌های هر فرد بالاتر رفته و تیم‌ها میتوانند برای هرتغییری آماده باشند.

 

14 درصد از کارکنان معتقدند که مدیرشان باید نحوه حمایت از پیشرفت و عملکرد شغلی را بهبود بخشد. و 15 درصد از مدیران نیز معتقدند مهارتهای کارکنان و رشد و توسعه آنها از بزرگترین چالش های مدیریتی آنهاست.

17 درصد از افرادی که در 6 ماه گذشته برای شغل جدید درخواست داده‌اند، «فقدان فرصت‌های کافی رشد» را دلیل اصلی ذکر کرده‌اند. و طبق یک مطالعه اخیر توسط Lever، تقریبا نیمی از کارمندانی که قصد دارند در شرکت خود بمانند، در سال آتی درخواست تغییر نقش خواهند داشت.

رشد یک محرک بزرگ است. بدون یک مسیر روشن برای رشد، به راحتی می توان از نقش خود راضی یا ناراضی بود. مدیران می توانند با حمایت از رشد خود و کمک به شناسایی آنچه ممکن است به اعضای تیم کمک کند، برای این فرصت آماده شوند.

نکاتی برای حمایت از پیشرفت شغلی

بیایید برخی از روش‌هایی را که می‌توانید برای کمک به توسعه کارکنان اجرا کنید را مرور کنیم:

اهداف را با هم تعیین کنید

نیازی نیست در مورد اهمیت تعیین اهداف تیمی به صورت مشترک صحبت کنیم، چون کاملا بدیهی است. اگر بین جایی که کارمندان می‌خواهند باشند و کاری که امروز انجام می‌دهند فاصله‌ای وجود داشته باشد، مدیران این فرصت را دارند که با قرار دادن آنها در معرض آموزشها و فرصت‌های جدید، این شکاف را پر کنند.

رشد لزوماً به معنای افزایش سابقه کاری نیست، بلکه به معنای یادگیری بیشتر و گسترش مجموعه مهارت‌ها است.

بازخورد بدهید

در حالی که ارائه بازخورد ممکن است ناخوشایند به نظر برسد و مدیران عموما از این کار امتناع می کنند، اما وقتی راههای پیشرفت را با کارکنان به اشتراک می گذارید، کمک می کنید که آنها در مسیر رشد و موفقیت قرار بگیرند.

جلسات هفتگی یک به یک داشته باشید

جلسات یک به یک نقطه تماس ثابتی برای بحث های شغلی و رشد عملکرد و یک فضای عالی برای تبادل بازخورد مورد نیاز برای رشد است.

چرا هفتگی؟ اولاً رایج ترین ریتم برای جلسات 1:1 است و ما متوجه شدیم که هر چه شرکتی سریعتر رشد کند، احتمالا هر هفته جلسات یک به یک داشتند.

وقتی به تیم خود کمک می کنید رشد کند، به رشد کل شرکت کمک می کنید. بحث در مورد رشد نباید تنها به یک بار در هر سه ماهه محدود شود. جلسات یک به یک زمان مناسبی برای ادامه مسیر رشد، ارائه بازخورد و همکاری با یکدیگر برای دستیابی به اهداف است.

3- چالش های مدیریتی نرخ بالای خروج پرسنل

شرایط امروز کسب و کار مثل سال‌های گذشته نیست. که افراد تمام زندگی خود را فقط در یک شغل حضورداشته باشند. متوسط زمانی که افراد در یک کار باقی می مانند 2 تا 4 سال تخمین زده‌شده. برای نسل جدید کمتر از این مقدار هم هست. دراین‌بین نگه‌داشتن کارمندهای با استعداد یکی از چالش های مدیریتی است. اگه این کار را به‌درستی انجام ندید هزینه‌های زیادی روی دستتان می ماند.

چالش های مدیریتی

حدود 33% از حقوق سالانه یه کارمند می تواند صرف جایگزینی شود. (از هزینه آگهی‌های جذب گرفته تا هزینه آموزش و همینطور زمانی روکه نیروی جدید لازم داره تا به سطح حداقلی یا مطلوب برسه) که این رقم برای متخصصین و مدیران به 400% هم می رسه. موضوع بعدی که از اهمیت زیادی برخوردار است، با رفتن یه فرد از سازمان، کلیه ایده‌ها، دانش، مهارت و اطلاعاتش در مورد شرکت هم از بین می رود.

به خاطر همین، 87% از مدیران منابع انسانی معتقدند که مهم‌ترین دغدغه آنها جذب و نگه‌داری نیروهای با استعداده.

در صورتی که برای رفع چالش خروج منابع انسانی خود به مشاوره نیاز دارید، حتما با ما تماس بگیرید تا به سازمان شما کمک کنیم.

 چطور با این چالش مدیریتی تعامل کنید؟

تنها راه اینست که نگهداشت پرسنل را یاد بگیرید. این فقط به معنی افزایش حقوق و مزایای سالانه و حتی پاداش‌های مالی نیست. خیلی از مواقع اعضا تیم این انتظار را دارند که یاد بگیرند و اطلاعات خود را بالا ببرند. براساس تحقیقات، 65% از کارمندها معتقدند که اگه فرصت‌های رشد و پیشرفت داشته باشند وفاداری بیشتری به شرکت پیدا میکنن. تحقیق دیگه هم نشان داده، کارمندهایی که اشتیاق زیادی به بهبود مهارت های خود دارند به میزان 2 برابر احتمال بیشتری دارد که در مجموعه ماندگار شوند.

برای کاهش ترک شغل کارکنان، فرصت‌های جالبی برای رشد و پیشرفت فراهم کنید. که متناسب با اهداف شغلی افراد و هم‌راستای چشم‌انداز سازمان باشد.

4- چالش های مدیریتی در توانمند سازی تیم ها

موفقیت کسب و کار شما تا حد زیادی به داشتن تیم‌های خلاق و نوآور بستگی دارد. البته ممکن است در شرایط دشوار بسیاری از ایده‌ها را در حالت تعلیق نگه‌داریم و اجرا نکنیم. اما اگه تیم را به نوآوری تشویق نکنیم همان ایده‌های بزرگ هم به‌زودی از بین می روند. حتی از آن بدتر، کارمندها ایده‌های خلاقانه خود را به یک کارفرمای دیگه می رسانند.

تعامل کارمندان

هیچ کس نمی خواهد وارد مدیریت خرد شود. و عموما مدیران به صورت ناخواسته وارد مدیریت خرد کسب و کارشان می شوند که این موضوع یکی از چالش های مدیریتی رایج است. نکته جالب توجه این است که مدیران می دانند که این کار را انجام می دهند و تمایل دارند آن را متوقف کنند.

مدیریت میکرو رشد سازمان را خفه می کند و محیطی سمی ایجاد می کند. اگر به تیم خود اعتماد نکنید، کارها به خوبی انجام نمی شود. تیم شما از اینکه خارج از چارچوب فکر کند و مالکیت کار را در دست بگیرد می ترسد.

 

نکاتی برای تقویت عملکرد تیم

مدیریت خرد معمولاً ناشی از عدم اعتماد و ترس می باشد. برای تفویض کارها و توانمندسازی تیم، مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید شامل دو مورد زیر است:

در تیم خود مسئولیت پذیری ایجاد کنید

با تشویق تیم خود به مالکیت کارشان، مسئولیت پذیری ایجاد کنید. اگر اعضای تیم احساس می کنند که شما دائماً در حال تغییر و اظهار نظر در مورد هر چیز کوچکی هستید، آنها تلاش خود را متوقف خواهند کرد. یک راه عالی برای بیرون آمدن از صندلی راننده و متوقف کردن مدیریت خرد این است که آنها مسئولیت پاسخگویی داشته باشند. در مورد اینکه چه کسی مسئول چه چیزی است، کاملاً واضح باشد.

ایجاد اعتماد

ایجاد اعتماد آسان نیست. باارزش ترین راه برای شروع ساختن آن از طریق جلسات یک به یک است. در مقایسه با سایر جلسات مانند برنامه ریزی فصلی، جلسات تیمی، جلسات یک به یک به عنوان مفیدترین جلسه رتبه بندی شده است.

هر هفته، می توانید برای ارتباط بهتر، رسیدگی به چالش ها، بحث در مورد کار، رشد یا هر چیز دیگری که در هفته پیش می آید، به جلسات یک به یک تکیه کنید.

اکثر موانع و مشکلات بیرونی تیم‌های کاری براثر تغییرات بیرونی به وجود میان و برای جلوگیری از تأثیر مشکلات بر تیم و از هم پاشیدن تیم پس از هر اتفاق ناخوشایند، باید تیمی باقابلیت انعطاف و برگشت‌پذیر تشکیل بدین که با هرتندباد کوچکی نلرزیده و از بین نرود.

پیشنهاد مطالعه :

5- نگه‌داشتن اطلاعات توسط تیم‌ها

مشکلی که ممکن است در خیلی از تیم‌ها وجود داشته باشد اینست که، اعضای تیم اطلاعات را برای خود حفظ کرده و علاقه‌ای به اشتراک اطلاعات با سازمان و مدیران خود نداشته باشند. دانش و ایده‌های کارمندان باید در سراسر سازمان جریان پیدا کنند. همینطور تخصص‌ها و مهارت‌ها باید بین افراد حرکت کنند تا همه (هم سازمان، هم پرسنل، هم مشتری= معادله سه سر برد) بتوانند از آن سود ببرند. در این صورت نوآوری و تغییر مثبت سازمانی شکوفا خواهد شد.

نکته: شما باید موانع را به حداقل رسانده، تخصص را در تیم گسترش داده و افراد را تشویق کنید تا تجربیات خود را در اختیار باقی افراد قرار بدن(یادگیری سازمانی). این کار به افراد انگیزه داده تا به یک متخصص تبدیل شوند، چون با این کار احساس مفید بودن میکنند.

رکن اساسی پیشرفت اینست که از افراد قدردانی شود. چون با این کار حس میکنند که تخصص آنها به رسمیت شناخته‌شده و تلاش میکنند که تخصص‌ها و تجارب خود را به اشتراک بذارن. با این کار از پوسته دفاعی خارج شده و دیگه تیمی با دپوی بی‌مصرف دانش و اطلاعات نخواهید داشت.

 

6- چالش های مدیریتی مدیران در تعامل نداشتن کارمندان

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ های امروز مدیران در دنیای کسب و کار ، کارمندانی هستن که تعامل کمی با مجموعه خودشون دارن. بر اساس تحقیقات به عمل اومده، کارمندان با نرخ تعامل بالا بهره‌ورتر و خلاق‌ترند، از طرفی تمایل کمتری هم به ترک سازمان دارن.

چالش های مدیریتی

88% از شرکت‌ها به دنبال بهبود نرخ تعامل کارمندانشون هستن.

ایجاد حس همدلی کلید تعامل کارمندان شماست، چراکه این حس یه انگیزه ذاتی قویه و چرایی کارهای شمارو تعیین میکنه. وجود چنین حسی در تیم، چیزیه که ازلحاظ احساسی کارمندهارو به اهداف شرکت متصل میکنه، پس باید این حسو در تمام‌کارهایی که انجام میدین، از ارتباطات روزانه، جلسات هفتگی و آموزش کارمندان و… منتقل کنین. باید مطمئن باشین که هریک از اعضای تیم متوجه میشه که کارهاش چطور میتونه به خودش و مأموریت سازمان کمک کنه.

نکاتی برای بهبود ارتباطات

هیچ راه حل از پیش تعریف شده ای برای ارتباط بهتر وجود ندارد. هر شخصی سبک‌های ارتباطی خاص خود را دارد، به عنوان مثال: برخی ارتباط همزمان را ترجیح می‌دهند و برخی هم نه، برخی با ایجاد وقفه هایی در کار پیشرفت می‌کنند و برخی به تمرکز طولانی‌تری نیاز دارند.

وظیفه شما به عنوان مدیر این است که به آنچه که تیم در هنگام برقراری ارتباط نیاز دارد و ترجیح می دهد گوش دهید. برای بهبود شیوه‌های ارتباطی؛

ترجیحات ارتباطی را درک کنید.

درک درستی از نحوه برقراری ارتباط و همکاری همه افراد داشته و از همان ابتدا انتظارات خود را مشخص کنید.

وقتی به نحوه ارتباط با تیم خود فکر می کنید، این نکته را در نظر بگیرید. در حالی که ممکن است ارسال پیام‌های مداوم برای شما به‌عنوان مدیر مشکلی نباشد، اما می‌تواند برای بهره‌وری تیم مضر باشد.

فعالانه گوش کنید

برقراری ارتباط فقط صحبت کردن نیست، برقراری ارتباط یعنی گوش دادن موثر. به نیازها، ایده ها و بازخورد تیم خود گوش دهید. اگر مهارت کافی در گوش دادن نداشته باشید، کارکنان از اشتراک گذاری ایده ها و نظراتشان با شما دست کشیده و ارتباط کم و ضعیف باعث بروز چالشهای مدیریتی جدیدی برای شما خواهند شد.

جلسات را فراگیرتر کنید

جلسات می تواند نقطه ارتباطی عالی باشد. اما نه برای همه اعضا تیم. در حالی که اکثر کارکنان معتقدند که صحبت کردن در جلسات داخلی برایشان راحت است، اما تفاوت های جزئی در میزان راحتی آنها بر اساس سن، نژاد و جنسیت وجود دارد.

جلسات یک به یک و تیمی مداوم برگزار کنید: مهم نیست که زمان کمی در اختیار دارید، جلسات تیمی و انفرادی یک نقطه تماس ضروری برای ایجاد اعتماد متقابل و امنیت روانی است.
مشارکت افراد را از طریق یک دستور کار مشخص آسان کنید: این فرصتی را برای همه ذینفعان فراهم می کند تا از قبل ایده ها و موارد بحث خود را به اشتراک بگذارند.

 

نکته: فراگیر کردن جلسات فقط به این معنی نیست که کارکنان احساس راحتی کنند. برگزاری چنین جلساتی مزایای ثابت شده ای برای شرکت شما دارد و تنوع نظرات کارکنان منجر به نتایج مثبتی در کسب و کار می شود.

7- از دست دادن دانش

یکی دیگر از چالش‌ های مدیریتی مدیران کسب و کار بعد از قطع همکاری پرسنل، خروج دانش آنهاست. توصیه اینست که مدیریت دانش در سازمان به‌درستی اجرا کرده و دانش افراد را جمع‌آوری کنید. هربار که فردی از سازمان خارج می شود و دانش مهمی را با خود میبرد، میتواند به ضرر مجموعه شما تموم شود. مخصوصاً اگر آن دانش کلیدی باشد.

 

8- مربی خوبی باشید

جوسلین می گوید، “وقتی در تلاش برای رسیدن به چیزی عالی هستید، به یک مربی روی می آورید.” چه در ورزش، چه در کار و چه در زندگی شخصی.

9 درصد از کارکنان معتقدند که مدیر آنها باید توانایی های مربیگری خود را بهبود بخشد. 56 درصد از کارکنان معتقدند که انجام کار چالش برانگیز یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر انگیزه است. اگر اعضای تیم از قبل بدانند که چگونه همه کارهایی را که روی آن کار می‌کنند انجام دهند، آنقدر با انگیزه و متعهد نخواهند بود. چون مردم مشتاق چالش هستند و با کارهای چالش برانگیز، نیاز به یادگیری و مربیگری ایجاد می شود.

نکاتی برای مربیگری تیم

کوچینگ کمک به رشد تیم با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه است. گاهی اوقات، شما در عملکردی که مدیریت می کنید متخصص نیستید.

به جایی که آنها کمک می خواهند گوش دهید

اولین قدم برای یک مربی خوب، گوش دادن است. شما به عنوان مدیر باید درک کنید که چگونه می توانید به پیشرفت شغلی آنها کمک کنید. سؤالات ساده ای مثل: “خودت را در یک سال آینده کجا می بینی؟” یا “کجا به پشتیبانی نیاز دارید؟” بپرسید.

شما نیازی به دانستن پاسخ ها ندارید، اما باید مراقب باشید.

 

فرصت های یادگیری و توسعه را شناسایی کنید

بخش دوم مربیگری، شناسایی فرصت‌های یادگیری و توسعه است. نیازی نیست که این فرصت‌ها مستقیماً از شما بیایند. وظیفه شما فقط این است که مطمئن شوید که آنها مربیگری مناسب را دریافت کرده و فرصت هایی برای یادگیری و رشد آنها فراهم می کنند.

 

کلام آخر

در این مقاله به بررسی چالش های مدیریتی و چالش مدیران جهت رفع مشکلات مدیریتی پرداختیم و اگر هیچ کدام از آنها را اجرا نکردید، دو راه حل زیر برای رفع رایج ترین چالش های مدیریتی کمک زیادی خواهند کرد:

اهداف و انتظارات را تعیین کنید و ارتباط خوبی برقرار کنید

داشتن یک برنامه اجرایی و برقراری ارتباط مداوم با آن، همه را در یک راستا نگه می دارد و به تیم شما در تحقق تصویر بزرگتر کمک می کند.

جلسات تک به تک یک نقطه تماس ضروری است

این جلسات یک فرصت مهم برای پرداختن به هر موضوعی است. انجام آنها به صورت مکرر و قابل اعتماد به ایجاد یک محیط امن و مثبت در تیم شما کمک می کند.

سوالات متداول

  1. رفع چالش های مدیریتی چه کمکی می تواند به مدیران کند؟
    با برطرف کردن چالش ها می توان پروژه را به خوبی پیش برد.
  2. در مربی گری تیم چه کاری باید انجام داد؟
    مربی تیم باید دانش و تجربه را به اشتراک بگذارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره جهت رفع چالش های سازمانی شما به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

یا با ما در ارتباط باشید.

منابع: hypercontext ، هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: چالش های مدیریتی، چالش های مدیریت، چالش های مدیریت کسب و کار، چالش های پیش روی مدیران، چالش مدیران , مهمترین مشکل مدیران امروز، رفع مشکلات مدیریتی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات