ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه استرس را در محیط کار مدیریت کنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
روش های مدیریت و کنترل استرس در محیط کار چگونه استرس در محیط کار را کنترل و مدیریت کنیم

در این مقاله از مدیرنو به عوامل و دلایل و عوارض ناشی از استرس در محیط کار می‌پردازیم و به راه ها و تکنیک های مدیریت استرس در سازمان و محیط کار اشاره خواهیم کرد. یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران در سراسر جهان اینست که: چگونه استرس را در محیط کار مدیریت کنیم ؟ یا چگونه استرس را در محیط کار کنترل کنیم ؟

همه‌گیری کرونا، بحران اقتصادی در ایران تأثیر زیادی بر مردم داشته و همین روندها کار مدیران را در مدیریت استرس محیط کار سخت و سخت‌تر می‌کند.

 استرس به‌طور اجتناب ناپذیری بر انگیزه و بهره وری کارکنان تأثیر می‌گذارد.

حتی با وجود اینکه در این دوران سخت برخی از پرسنل، ارتباطات بهتری با مدیران خود شکل داده‌اند، اما بسیاری از آنها اخراج شده یا می‌ترسند که در آینده اخراج شوند. درحالی‌که برخی افراد کار از راه دور را ترجیح می‌دهند، بسیاری از آنها نیز برای کنار آمدن یا حتی مقابله با انزوای اجتماعی تلاش کرده‌اند.

درحالی‌که ممکن است نسل‌های جوان ارتباطات آنلاین را ترجیح دهند، نسل‌های قدیمی‌تر سازگاری با فناوری‌های جدید پیاده‌سازی شده در سازمان‌هایشان را دشوار می‌دانند. از این رو، مدیریت استرس در محیط کار برای بسیاری از سازمان‌هایی که به تجربه، رفاه و استرس کارکنان خود اهمیت می‌دهند، به اولویت تبدیل‌شده. در ادامه نگاهی به برخی از عوامل و دلایل و عوارض ناشی از استرس در محیط کار و نحوه مدیریت صحیح آن می‌اندازیم.

 

چگونه استرس را در محیط کار مدیریت کنیم ؟

نظرسنجی سالانه استرس در آمریکا APA به‌طور مداوم نشان می‌دهد که اکثر آمریکایی‌ها از “کار” خود به‌عنوان منبع مهم استرس یاد می‌کنند.

علاوه بر این، 83 درصد از کارگران ایالات متحده از استرس رنج می‌برند، که 25 درصد آن‌ها گفته‌اند شغلشان اولین عامل استرس‌زا در زندگی‌شان است. این واقعیت نگران‌کننده بوده و مدیران نباید از آن غفلت کنند.

وقتی استرس مداوم و از حد مجاز خارج باشد، می‌تواند عواقب جدی ایجاد کند.

مدیریت و کاهش استرس در محیط کار شامل تمام فعالیت‌ها و ابتکاراتی است که مدیر برای کشف و پیشگیری از عوامل اصلی استرس ناشی از کار انجام می‌دهد. که معمولاً شامل انواع مختلفی از برنامه‌ها برای بهبود تجربه کارکنان و کمک به آنها برای مقابله‌با‌استرس است.

به همین دلیل است که بسیاری از سازمان‌ها اخیراً برنامه‌های رسمی رفاه کارکنان را اجرا کرده‌اند. چنین سازمان‌هایی به خوبی می‌دانند که رفاه کارکنانشان تأثیر مستقیمی بر مشارکت و بهره‌وری آن‌ها در کار دارد.

برای شناخت بهتر نحوه مقابله‌ شما با‌استرس، میتوانید از تست سبک های مقابله‌با‌استرس لازاروس و فولکمن مدیرنو استفاده کنید.

چگونه استرس را در محیط کار مدیریت کنیم؟

عوامل و دلایل اصلی ایجاد استرس در محیط کار

تحقیقات ثابت کرده که عوامل و دلایل زیادی برای ایجاد استرس در محیط کار وجود دارد.

1. حقوق پایین

حقوق و مزایا تأثیر مستقیم و بالا بر KPI های مختلف مرتبط با منابع انسانی دارد.

خواه رضایت کارکنان، انگیزه، مشارکت، بهره وری باشد و خواه حفظ حقوق، حقوق همیشه نقش مهمی ایفا می‌کند. و وقتی صحبت از استرس می‌شود تفاوتی ندارد. بااین‌حال، درک این نکته مهم است که مشاغل پردرآمد که اغلب وظایف و مسئولیت‌های بیشتری را به همراه دارند، معمولاً با استرس بیشتری همراه هستند.

2. ناامنی شغلی

ما در اقتصادی زندگی می‌کنیم که به‌شدت رقابتی، بی‌ثبات، غیرقابل‌پیش‌بینی و پر نوسان است.

این امر به‌ویژه با توجه به اثرات اقتصادی در ایران و افزایش قیمتها است. چنین عواملی شرکت‌ها را به سمت قطع همکاری با کارکنان سوق داده و باعث ایجاد ناامنی شغلی در آنها می‌شود، که نتیجه چیزی جز تجربه سطوح بالاتر استرس نیست.

3. ارتباط ضعیف

ارتباطات ضعیف کارکنان خصوصاً در همکاری‌های از راه دور، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که شرکت‌ها با آن روبرو هستند.

ناتوانی در برقراری ارتباط با کیفیت باعث می‌شود کارکنان احساس کنند برخی از اطلاعات مهم شرکت را از دست داده‌اند. برخی مدیران برای همکاری مؤثر با اعضای تیم خود با مشکلاتی روبرو هستند که می‌تواند از عوامل و دلایل اصلی افزایش استرس در محیط کار باشد.

4. اضافه بار کاری و ساعات کاری طولانی

اضافه بار کاری و ساعات کار طولانی اغلب در صدر فهرست عوامل و دلایل استرس در محیط کار قرار دارند.

محققان دانشگاه سیتی نیویورک کشف کردند که ساعات کاری طولانی به‌عنوان منبع اصلی استرس ناشی از کار توسط 21 درصد از کارمندان ذکر شده. این علت نه تنها به دلیل کاهش بهره وری خطرناک است، بلکه می‌تواند منجر به بیماری و آسیب‌های ناشی از استرس کاری شود.

 

5. عدم استقلال و قدرت

تصور کنید در محیطی کار می‌کنید که در آن مهارت‌ها و تجربه شما به اندازه کافی استفاده نمی‌شود، ایده‌های شما مورد توجه قرار نمی‌گیرد و صدای شما هم شنیده نمی‌شود. در محیط‌های کاری با چنین ویژگی‌هایی، استرس و نارضایتی بزرگ‌ترین دستاورد کارکنان از شغلشان است.

 

6. روابط بد و فرهنگ ضعیف شرکت

به گفته تقریباً نیمی از متخصصان ارشد منابع انسانی که در یک نظرسنجی عمومی مورد بررسی قرار گرفتند، فرهنگ شرکت یکی از دلایل و عوامل استرس در محیط کار است. بر همین اساس، 45 درصد از متخصصان منابع انسانی معتقد بودند که فرهنگ سازمانی آنها باعث استرس می‌شود، اگرچه 40 درصد گفتند که برای ایجاد یک «فرهنگ مراقبتی و فراگیر» کار می‌کنند.

7. مدیریت تغییر نامناسب

اکثر مردم در برابر تغییر مقاوم هستند.

با این حال، بسیاری از سازمان‌ها در چند سال گذشته با تغییرات مستمر روبرو بوده‌اند. برای اطمینان از بقا کسب و کار، شرکت‌ها باید چابک باشند. آنها باید بهترین شیوه‌های مدیریت تغییر را اتخاذ و با بازار در حال تغییر سازگار شوند. همه این تغییرات، که در عصر دیجیتال یک امر رایج است، کارکنان را ملزم به تعدیل و تعبیه رفتارهای جدید می‌کند. اگر این تغییرات به‌درستی مدیریت نشوند، می‌توانند منبع اصلی استرس باشند.

سازمان ها برای مدیریت تغییر به مشاور کسب و کار نیاز دارند.

مشاور با علم و آگاهی کافی از شرایط بازار و نحوه مدیریت کسب و کار و پرسنل، به سازمان ها کمک می کند بهره ور تر باشند و به سود بیشتری دست پیدا کنند.

 

8. رهبری و مدیریت ضعیف

رهبری خوب برای مدیریت استرس در محیط کار بسیار مهم است. رهبران کسانی هستند که می‌توانند الهام بخش بوده و کارکنان را تشویق کنند تا برای دستیابی به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

مدیران کسانی هستند که مسئول ایجاد روابط خوب با و بین اعضای تیم خود و ایجاد انگیزه در آنها برای انجام کارهای بزرگ هستند. بنابراین، زمانی که مدیریت و رهبری ضعیف است، احتمال استرس بالاتر بسیار بیشتر است.

درصورتیکه برای مدیریت هر چه بهتر سازمان خود نیاز به آموزش دارید، به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مراجعه فرمایید.

9. فناوری نامناسب یا ناکافی

محیط‌های کاری امروزی بسیار دیجیتالی هستند و ما برای انجام موفقیت‌آمیز وظایف خود به فناوری وابسته هستیم. در چند سال گذشته، بسیاری از سازمان‌ها ابزارهای متعددی را به محیط کاری خود اضافه کرده‌اند و امیدوارند کارکنان خود را با کمک چنین ابزارهایی مولدتر سازند.

با این حال، افزودن راه‌حل‌های مختلف بسیار زیاد می‌تواند باعث سردرگمی سازمان و افت عملکرد باشد. در دریایی از نرم افزار که برای ارتباطات کارکنان، تماس ویدیویی، مشارکت کارکنان، مدیریت پروژه، یادگیری و توسعه، به اشتراک گذاری اسناد و موارد دیگر استفاده می‌شود، کارمندان می‌توانند دچار سردرگمی و ناامیدی شوند.

بنابراین، فناوری کاری، به‌ویژه زمانی که به‌درستی ادغام نشده باشد، می‌تواند منبع بزرگی از استرس باشد.

 

روش های مدیریت و کنترل استرس در محیط کار چگونه استرس در محیط کار را کنترل و مدیریت کنیم

عوارض ناشی استرس در محیط کار

پیش‌ازاین، در مورد اینکه چگونه مدیریت استرس در محیط کار برای بسیاری از مدیران یک اولویت بزرگ است صحبت کردیم. چرا؟ چون عواقب ناشی از استرس در محیط کار متعدد و جدیست. درواقع، تمام مواردی که بر تجربه کارکنان در محل کار تأثیر می‌گذارند هم می‌توانند از دلایل و عوامل ایجاد استرس در محیط کار باشند. وقتی تجربه کارمندان ضعیف باشد، آنها احتمالاً نوعی استرس را احساس خواهند کرد.

5 مورد از نگران‌کننده‌ترین عوارض ناشی استرس در محیط کار عبارتند از:

1. سلامت و رفاه ضعیف کارکنان

با اینکه عواقب سطوح بالای استرس در محل کار می‌تواند بسیار زیاد باشد، اما سلامت کارکنان نگران‌کننده‌ترین آنهاست. متأسفانه، تمام تحقیقات انجام شده در این زمینه بیش‌ازحد نگران‌کننده است.

انجمن مدیریت استرس گزارش داد که استرس در محیط کار با 70 درصد مراجعه‌ها به پزشک و 85 درصد از بیماری‌های جدی مرتبط است.

عوارض سلامت روانی و جسمی ضعیف ناشی از استرس در محیط کار بر زندگی شخصی افراد نیز تأثیر منفی می‌گذارد. بسیاری از کارمندان عادت‌های ناسالمی مانند مصرف دخانیات، الکل، داروهای مسکن تجویزی و سایر مواد را انتخاب می‌کنند.

2. مشارکت و بهره وری پایین کارکنان

طبق گزارش موسسه استرس آمریکا، 41 درصد از کارگران گفتند که استرس باعث کاهش بهره وری آنها می‌شود، 33 درصد گفتند که باعث می‌شود کمتر مشارکت داشته باشند.

مدیریت این استرس برای کارفرمایان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به‌طور مستقیم بر کیفیت کار کارکنان تأثیر می‌گذارد. در تحقیقی از Deloitte، 91 درصد از کارمندان گفتند که احساس استرس شدید بر کیفیت کار آنها تأثیر منفی می‌گذارد.

پیشنهاد مطالعه: چرا شرکت Nationwide یکی از پر مشارکت ترین کمپانی های جهان است

 

3. افزایش جابجایی کارمندان

یکی از عوارض ناشی از استرس در محیط کار جابجایی و ماندگاری کم کارمندان است.

هنگامی‌که استرس منجر به از دست دادن تعامل و بهره وری می‌شود، به‌طور طبیعی بر هزینه‌های پرسنلی در یک سازمان تأثیر می‌گذارد. در تحقیقی که قبلاً ذکر شد، 15 درصد از کارمندان اعتراف کردند که به دلیل استرسی که در محل کار تجربه می‌کنند، به دنبال شغل جدیدی هستند. این درصد بسیار زیاد است.

4. افزایش غیبت کارکنان

تحقیقاتی که قبلاً توسط مؤسسه استرس آمریکا ذکر شد نشان داد که حدود یک میلیون آمریکایی هر روز به دلیل استرس، روز کاری خود را از دست می‌دهند. غیبت ناشی از افسردگی 51 میلیارد دلار در سال و همچنین 26 میلیارد دلار هزینه درمان اضافی برای کسب‌وکارهای ایالات متحده هزینه دارد.

 

5. نام تجاری ضعیف کارفرما

همانند مشتریان، کارمندان ناراضی نیز بسیار پر سر و صداتر از کارکنان شاد هستند. هنگام مواجهه با استرس ناشی از کار، کارکنان احساسات و افکار خود را از طریق کانال‌های آنلاین و آفلاین با خانواده و دوستان خود به اشتراک می‌گذارند.

چنین اقدامی می‌تواند به‌طور جدی بر شهرت سازمان تأثیر گذاشته، برند کارفرمای آن را تضعیف کند و جذب و استخدام استعدادهای جدید را دشوارتر کند.

روش های مدیریت و کنترل استرس در محیط کار چگونه استرس در محیط کار را کنترل و مدیریت کنیم

بهترین روش های مدیریت و کاهش استرس در محیط کار

SHRM در مقاله اخیر خود گزارش داد که تنها 35٪ از کارکنان می‌گویند که منابع کافی برای مدیریت استرس در محیط کار دریافت می‌کنند.

با توجه به اینکه هر روزه استرس تولیدی از محل کار بیشتر می‌شود، چنین درصدی به طرز نگران کننده‌ای پایین است. کارفرمایان برای بهبود عوارض ناشی از استرس در محیط کار خود چه‌کاری می‌توانند انجام دهند؟ در ادامه با ارائه راهکارهایی به این سوال که چگونه استرس را در محیط کار مدیریت و کنترل کنیم پاسخ خواهیم داد.

 

1. یافتن بزرگ‌ترین منابع استرس

به‌منظور بهبود استرس، اولین قدم اینست که منابع اصلی استرس را در میان کارمندان درک کنید.

بهترین راه برای کاهش استرس در محیط کار اینست که مستقیماً از کارمندان بپرسید. این بهترین راه برای یافتن منابع استرس و همچنین تشویق کارمندان برای به اشتراک گذاشتن صدای خود و بیان ترس‌ها، نگرانی‌ها و نظراتشان است.

بهترین راه برای جمع‌آوری چنین اطلاعاتی در محل کار نظرسنجی‌های کوتاه و منظم کارکنان است. مطمئن شوید که نظرسنجی‌ها بصری هستند و برای هر کارمندی در دسترس هستند.

2. ارزیابی مجدد فرهنگ شرکت و انعطاف‌پذیری بیشتر

فرهنگ سازمانی خود را مجدداً ارزیابی کنید و انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه دهید. آیا در 3 سال گذشته فرهنگ، ارزش‌های اصلی و ارزش پیشنهادی شرکت خود را تجدید نظر کرده‌اید؟ اگر نه، احتمالاً باید این کار را انجام دهید. زمانه تغییر کرده و انتظارات کارمندان نیز تغییر کرده.

اگر، برای مثال، انعطاف‌پذیری شغلی از نظر ساعات کاری و مکان هنوز مورد توجه قرار نگرفته، باید آن را در نظر بگیرید. امروزه، کارکنان انتظار انعطاف‌پذیری بیشتری در کار دارند و عدم انعطاف‌پذیری می‌تواند یکی از منابع بزرگ استرس باشد.

 

3. افزایش آگاهی داخلی

آموزش کارمندان و مدیران در مورد نحوه کاهش و مقابله‌با‌استرس برای تسلط بر عوامل استرس در محیط کار بسیار مهم است. ارتباط سازمانی شفاف، مداوم و مکرر ضروری است، زیرا این تنها راه اطلاع‌رسانی و تشویق کارکنان به جدی گرفتن استرس و کمک به آنها برای شناسایی عوامل استرس‌زا در کارشان است.

اجرای یک برنامه رفاه کارکنان که در آن می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره مدیریت استرس در محیط کار ارائه دهید.

یا درمان‌هایی را ارائه دهید که برای کمک به افراد برای مقابله‌ با عوارض ناشی از استرس در محیط کار طراحی شده‌اند، را در برنامه‌های خود بگنجانید. همچنین می‌توانید کانال‌ها و انجمن‌های تعیین‌شده‌ای ایجاد کنید که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تجربیات و بهترین روش های خود را در مورد مدیریت استرس به اشتراک بگذارند.

4. رقابتی بمانید!

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، حقوق و مزایای کم می‌تواند از دلایل و عوامل ایجاد استرس در محیط کار شود. بنابراین، مطمئن شوید که بازار را به‌طور مکرر تجزیه و تحلیل کرده و از نظر پرداختی رقابتی باقی بمایند. درباره مزایایی که کارمندانتان بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌دهند بیاموزید و مطمئن شوید که بسته‌های تشویقی جذابی ارائه می‌دهید.

 

5. ارائه فناوری مناسبی در محل کار

اطمینان حاصل کنید که کارمندان و مدیران شما همه ابزارهای لازم را دارند تا بتوانند بهترین نسخه از خود را در محل کار ارائه دهند. اطمینان حاصل کنید که این فناوری‌ها برای نیروی کار چند نسلی شما به خوبی یکپارچه و شهودی هستند.

امروزه کارمندان در طول روز زمان کمتری را صرف تعامل با سایر همکاران می‌کنند. در حقیقت، تعامل انسانی به میزان قابل‌توجهی در همه سطوح کمتر شده. ایمیل‌ها، نامه‌های صوتی، پیام‌های متنی و کنفرانس ویدیویی باعث می‌شود بسیاری از کارمندان احساس استرس، تنهایی و انزوا کنند.

بنابراین به کارمندان خود کمک کنید تا ارتباط و همکاری مناسبی را برقرار کنند، همیشه به اطلاعات و اسناد مهم دسترسی داشته باشند، نظرات و نگرانی‌های خود را به اشتراک بگذارند و با فرهنگ، استراتژی و اهداف شرکت شما همسو بمانند.

 

در صورتی که مایل هستید به شرایط محیطی سازمان و کارکنان شما کمک کنیم، به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

و یا با ما در  تماس  باشید.

 

منابع: haiilo و هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: چگونه استرس را در محیط کار مدیریت کنیم , چگونه استرس را در محیط کار کنترل کنیم , راه های کاهش استرس در محیط کار , مدیریت استرس

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات