ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

اهمیت کوچینگ در کسب و کار + راههای پیاده سازی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
اهمیت کوچینگ کسب و کار چیست , مهارت کوچینگ چیست , کوچینگ در مدیریت , کوچینگ در منابع انسانی

در این مقاله به اینکه اهمیت کوچینگ در مدیریت منابع انسانی کسب و کار چیست می‌پردازیم. آیا می دانید مهارت کوچینگ چیست ؟ هدف هر سازمان تجاری داشتن نیروی کار بسیار مؤثر و مولد است. بدون چنین سرمایه‌ای، سازمان ممکن است در افول و زیان دهی فرو رفته، یا بدتر از آن، ممکن است تعطیل شود. گزارش گالوپ در مورد محل کار نشان می‌دهد که؛ امروزه روش‌های مدیریت قدیمی بررسی سالانه و رتبه بندی‌های اجباری دیگر کارایی ندارند.

بنابراین، راه پیش روی مدیران چیست ؟ پاسخ ساده کوچینگ (مربیگری) در مدیریت است.

اگر سازمانی بخواهد به اهدافش برسد، کوچینگ کسب و کار بسیار ارزشمند و راهگشاست و باید بخشی از مدیریت عملکرد مستمر کارکنان توسط مدیران برای به حداکثر رساندن پتانسیل کارکنان باشد. ناکامی در آموزش کارمندان منجر به نیروی کار غیرمولد و غیرفعال می‌شود و ممکن است برای سازمان شما هزینه‌های هنگفتی به همراه داشته باشد.

برای بررسی نقاط قوت و ضعف کارکنان می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو استفاده کنید.

 

ما مؤثرترین مهارت های کوچینگ و اهمیت آنها و نحوه اجرای آنها را برای شما انتخاب کرده و در ادامه تمام چیزی که باید بدانید را شرح داده‌ایم:

کوچینگ کسب و کار چیست ؟

کوچینگ کسب و کار فرآیند تجهیز کارکنان به دانش، ابزار و فرصت‌های لازم برای اثربخشی آنهاست.

که شامل یک رابطه کمک‌کننده حرفه‌ای است که بر نیازهای کارکنان و اهداف یک سازمان متمرکز است. ما می‌توانیم مربیگری در محل کار را به‌عنوان یک استراتژی رهبری تعریف کنیم که هدف آن تسهیل دستیابی به اهداف سازمان است. همچنین کارکنان را برای دستیابی به اهداف مشابه توانمند می‌کند.

مهارت کوچینگ چیست

نکات مهم در کوچینگ کسب و کار

اگرچه کوچینگ در مدیریت از مهارت‌های مدیریتی خاصی استفاده می‌کند، اما مجموعه‌ای از مهارت‌های مدیریتی نیست. مربیان بر خلاف مدیریت که با نظارت سروکار دارد، رشد و توسعه کارکنان را مدیریت می‌کنند. اگرچه کوچینگ در مدیریت از برخی از فرآیندهای ارتباطی استفاده می‌کند، اما مشاوره یا درمان نیست و مستلزم خلاقیت، اقدام‌ها و عملکرد است، درحالی‌که مشاوره شامل گوش دادن و همدلی با یک کارمند است.

اگرچه مربیان از تجربیات خود استفاده خواهند کرد، مربیگری در محل کار، راهنمایی یا مشاوره نیست. کوچینگ کسب و کار یک قدم فراتر می‌رود تا کارکنان را قادر سازد تا شیوه‌ها و مهارت‌های خود را خلق کنند. اگرچه مربیان اطلاعاتی را ارائه می‌دهند، مربیگری در محل کار آموزش نیست. مربیان از کارکنان برای توسعه مهارت‌ها و دانششان حمایت می‌کنند.

کوچینگ در مدیریت می‌تواند به دو روش رخ دهد:

  1. سبک رهبری: در اینجا مربیگری به‌صورت درونی اتفاق می‌افتد. مدیران و رهبران کارکنان خود را در جلسات مربیگری رسمی “نشستن” یا جلسات غیررسمی “در حال اجرا” مشارکت می‌دهند.
  2. مداخله: طبق (گرانت، 2017)، مداخله زمانی است که مربیگری به‌صورت بیرونی اتفاق می‌افتد. در این مورد، سازمان‌ها یک مربی خارجی را برای همکاری با رهبران خود وارد مجموعه می‌کنند.

مدیران و رهبران بزرگ و موفق تلاش‌های مداومی را برای ارتقای مهارت‌های مربیگری خود انجام می‌دهند. هدف این تلاش‌ها، حمایت و بهبود توسعه و عملکرد کارکنان است. مدیرانی که مهارت‌های مربیگری دارند نیز در محل کار مربیگری یک به یک انجام می‌دهند. با این کار، آنها از یکدیگر در محیط‌های چالش‌برانگیز حمایت و راهنمایی می‌کنند.

کوچینگ در منابع انسانی

تمرکز کوچینگ در منابع انسانی بر روی چیست ؟

  • درگیر کردن کارکنان
  • آگاه کردن کارکنان نسبت به اهداف شرکت
  • کمک به کارکنان برای رسیدن به اهداف سازمانی به‌طور مستقل

کوچینگ در منابع انسانی فقط برای ارائه بازخورد نیست، بلکه به ارائه پشتیبانی از رفتارهای تغییریافته کارکنان نیز اختصاص پیدا می‌کند. بهترین مربیان محل کار کسانی نیستند که از یک رویکرد ثابت و مشخص پیروی می‌کنند. برعکس، آنها سبک مربیگری خود را درک کرده و دائما توسعه می‌دهند.

امروزه به دلیل رقابتی شدن هرچه بیشتر محیط کسب‌وکار، اهمیت کوچینگ در منابع انسانی بسیار زیاد است و سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.
همانطور که هر روز شرایط بازار و کسب‌وکارها، خصوصاً کسب‌وکارهای بزرگ در حال تغییر است، شیوه مدیریت سنتی «فرماندهی و کنترل» دیگر کار نمی‌کند. محیط فعلی مستلزم واکنش سریع، انعطاف پذیری، خلاقیت، تلاش فردی و عملکرد بالاست. داشتن چنین ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود یک سازمان رقابتی بماند.

کوچینگ در منابع انسانی کلید بقا و رشد در بازار فعلی است که در هر سازمانی حیاتی ست.

کوچینگ در منابع انسانی تضمین می‌کند که کارکنان پیشرفت شغلی یا حرفه‌ای و رضایت خود را کسب کنند. در عوض، به حفظ ارزشمندترین کارمندان نیز کمک می‌کند. آموزش کارمندان در محل کار به عملکرد بهتر منجر شده و آنها را به کارشان متعهدتر می‌کند. همچنین بیشتر به دستیابی به اهداف سازمانی تمرکز دارند.

طبق گزارش گالوپ، نیروی کار آمریکا بیش از 100 میلیون کارمند تمام‌وقت دارد. متأسفانه خروجی گزارش، تصویری تیره‌وتار از مشارکت کارکنان را ترسیم می‌کند:

وضعیت مشارکت

درصد

تمایل
متعهد 33%

عاشق کاری که انجام می‌دهند هستند، سازمان و کشور خود را عالی می‌کنند.

بی‌تفاوت

16% در محل کار خود راحت نیستند و آنچه را که کارمندان متعهد ساخته‌اند را ویران می‌کنند.
بی‌تعهد 51% فقط حضور دارند!
پیشنهاد مطالعه :

چرا امروزه مربیگری حیاتی است؟

تغییر هنجارها و روتین‌ها برای سازمان‌ها، حرکت روبه‌جلو خواهد بود. به همین ترتیب، موفقیت تیمی و سازمانی به انعطاف‌پذیری و عملکرد فردی بستگی دارد. اهمیت مهارت کوچینگ در منابع انسانی اینست که از توانایی‌ها و نقاط قوت فردی برای حداکثر کردن عملکرد استفاده می‌کند. اهیمت کوچینگ در منابع انسانی به این دلیل زیاد است که، یادگیری به‌موقع و متناسب با موقعیت‌های خاص را فراهم می‌کند. همچنین آموزش مستقیم در محل کار را ارائه می‌دهد و تغییرات رفتاری را ترویج می‌کند، که باعث به جلو حرکت کردن افراد و پروژه‌ها می‌شود.

امروزه تغییرات بازار باعث شده تا کسب‌وکارها مستلزم تغییر سریع به مدل‌های کاملاً جدید باشند.

مربیگری، کارکنان را برای چنین تغییراتی که برای برآورده ساختن تقاضاهای در حال تغییر کسب‌وکار ضروری است، آماده می‌کند. بنابراین، مدیران و رهبران باید کارکنان خود را برای تبدیل‌شدن به فردی متکی‌به‌خود راهبری و هدایت کنند. آنها همچنین باید آنها را مستمراً به مشارکت در توسعه شغلی تشویق کنند.

کوچینگ در مدیریت

مزایا و اهمیت کوچینگ کسب و کار چیست ؟

فرهنگ مربیگری در یک سازمان مزایای زیر را تقویت می‌کند:

  • کارمندان را درگیر می‌کند

تقریباً می‌توانیم از «کوچینگ» و «درگیر کردن» به‌جای یکدیگر استفاده کنیم. این دو مانند کره بادام‌زمینی و ژله (یا هر ترکیب موردعلاقه شما) با هم ترکیب می‌شوند.
کوچینگ در منابع انسانی یک روش عالی برای درگیر کردن کارکنان در یک سازمان است. سازمان‌ها با کارمندان متعهد به‌مراتب بیشتر از با کارمندان غیرمتعهد پیشرفت می‌کنند.

مطالعه‌ای از گالوپ در مورد تأثیرات کارکنان متعهد بر یک سازمان نشان می‌دهد که در چنین سازمان‌هایی، موارد زیر وجود دارد:

  • 10٪ رضایت بالاتر مشتری
  • 21 درصد فروش بیشتر
  • 41 درصد غیبت کمتر

آیا اینها همان نتایجی نیستند که به‌عنوان یک مدیر بخواهید در تیم خود ببیند؟

مهارت کوچینگ در منابع انسانی باعث می‌شود کارکنان احساس کنند که با شرکت ارتباط بیشتری دارند. در نتیجه، این باعث ایجاد حس وفاداری و اعتماد می‌شود.

 

  • خروج کارمندان را کاهش می‌دهد

حفظ کارکنان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که امروزه بسیاری از سازمان‌ها با آن مواجه هستند. در اقتصاد در حال بهبود امروز، سازمان‌های کوچک و بزرگ حفظ کارکنان را اولویت خود قرار داده‌اند. یکی از بهترین راه‌ها برای هر سازمانی برای حفظ بهترین استعدادها و حفظ بهره‌وری، تمرکز بر رضایت شغلی، مشارکت و وفاداری است.

یک مدیر می‌تواند با صرف وقت برای مربیگری کارکنان خود، محیطی جذاب برای آنها ایجاد کند.

کارمندانی که از طریق مربیگری درگیر می‌شوند، تمایل دارند مدت بیشتری را در محل کار خود بمانند. بر اساس گزارش گالوپ، سازمان‌هایی که کارکنان خود را از طریق مربیگری درگیر کرده‌اند کمتر از 59 درصد خروج کارکنان را گزارش کرده‌اند.

کارمندان، مربیگری توسط مدیران خود را به‌عنوان نشانه‌ای از توجه به آنها تعبیر می‌کنند. آنها در چنین سازمان‌هایی، احساس ارزشمندی کرده و تمایل دارند مدت بیشتری در سازمان بمانند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با هدف گذاری و برنامه ریزی شغلی جلوی خروج کارکنان را بگیریم؟

 

  • بهره وری را افزایش می دهد

کارکنان متعهد و نرخ خروج کمتر منجر به افزایش بهره‌وری، هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت سازمانی می‌شود.

هنگامی‌که کارکنان خود را درگیر می‌کنید، آنها جهت و اهدافی را دریافت می‌کنند که باید به سمت آنها کار کنند. کارمندان نیز با کمک کردن در مسیر رسیدن به اهداف تعیین‌شده، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنند.

به یاد داشته باشید، دستیابی به اهداف برابر با بهره‌وری بیشتر است.

به‌طور مشابه، کارکنانی که برای مدت طولانی در یک سازمان باقی می‌مانند، در نقش‌های خود صلاحیت بیشتری پیدا می‌کنند. شایستگی آنها به شما فرصت می‌دهد تا به‌جای استخدام و آموزش کارمندان جدید، مهارت‌های آنها را ارتقا دهید. بنابراین مهارت کوچینگ کسب و کار ابزار مؤثری در جذب کارکنان، کاهش خروج آنها و افزایش بهره‌وری کلی سازمان است.

  • پیوندهای قوی‌تری ایجاد می‌کند

مربیگری در محل کار به ایجاد پیوندهای قوی‌تر در تیم‌ها کمک می‌کند. مهارت کوچینگ در منابع انسانی به کارمندان کمک می‌کند تا با رهبران خود راحت‌تر ارتباط برقرار کرده و در نتیجه در صورت بروز مشکل از آنها کمک بخواهند. بر اساس مطالعه‌ای در دانشگاه استنفورد، کار تیمی با کیفیت، انگیزه کارکنان را افزایش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای پیوند مدیران با اعضای تیم اینست که فرصت‌هایی برای ارتباط و بازخورد مثبت ایجاد می‌کند.

business coaching

اهمیت کوچینگ در مدیریت چیست ؟

قدم گذاشتن در یک موقعیت مدیریتی با مسئولیت‌های متعددی همراه است. مدیران باید مهارت‌های جدیدی را کسب کنند که برای رهبری حیاتی است. اهمیت مهارت کوچینگ در مدیریت برای موفقیت مدیران حیاتی بوده و مزایای آن نیز به کل سازمان خواهد رسید.

مزایای کوچینگ در مدیریت عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های مدیریتی بهتر: کوچینگ در مدیریت فرصتی برای مدیران فراهم می‌کند تا مهارت‌های خود به‌ویژه مهارت‌های مرتبط با مدیریت را تقویت کنند. برخی از مهارت‌های حیاتی مدیریت عبارت‌اند از برقراری ارتباط بهتر و یادگیری نحوه ارائه بازخورد با کیفیت بالا. با این مهارت‌ها، مدیران در موقعیت بهتری برای حمایت و توسعه تیم‌های خود هستند. مدیران می‌توانند به‌تنهایی مهارت‌های جدیدی کسب کنند. با این حال، داشتن یک مربی روند را تسریع کرده و دانش دست اول را به شما ارائه می‌دهد.
  • بهره‌وری بهبودیافته: به‌عنوان یک مدیر، ممکن است ایجاد تعادل بین تمام مسئولیت‌های مدیریتی دشوار باشد. مسئولیت‌های یک مدیر از برگزاری جلسات انفرادی گرفته تا شرکت در جلسات رهبری استراتژیک متغیر است. به‌عنوان یک مدیر، باید بدانید که چگونه زمان خود را به خوبی مدیریت کنید. ناکامی در انجام این کار ممکن است منجر به تلاش‌های غیرمولد شود. همچنین ممکن است منجر به نارضایتی اعضای تیم شده که احساس کنند شما به‌طور مؤثر به نیازهای آنها توجه نمی‌کنید.

اهمیت کوچینگ در مدیریت به این دلیل است که به مدیر کمک می‌کند تا بداند چگونه بین مسئولیت‌ها تعادل برقرار کند. یک مربی مهارت‌های مدیریت زمان و نحوه اولویت‌بندی مسئولیت‌ها را به شما آموزش می‌دهد.

 

تأثیرات مربیگری

ریسرچ گیت مطالعه‌ای در مورد تأثیرات مربیگری انجام داد. در این مطالعه، 31 مدیر آموزش مدیریتی یک به یک داشتند که شامل موارد زیر بود:

  • تعیین هدف
  • تمرین‌های مدیریتی
  • حل مشارکتی مشکلات
  • بازخورد دادن مؤثر
  • نظارت مشارکتی
  • ارزیابی نتایج

آموزش انفرادی مدیران بهره‌وری را 22.4 درصد افزایش داد، بنابراین به‌وضوح نشان می‌دهد که آموزش رهبری کلیدی برای بهبود بهره‌وری است.

 

نمونه‌هایی از مربیگری در محل کار

آتول گاوانده و مربیگری پزشکی

دکتر آتول گاوانده (Atul Gawande) متوجه شد که رشد او به‌عنوان یک جراح خیلی چشم‌گیر نبوده. او که مصمم به تغییر این اوضاع بود، تصمیم گرفت یک مربی استخدام کند تا او را در اتاق عمل مشاهده کند. این اقدام او را در مسیری برای پیشرو و حرفه‌ای شدن خود بازگرداند. او با احیای مجدد مسیر پیشرفت خود، برنامه‌ای را ایجاد کرد که در هند، پزشکان را مربیگری می‌کرد. مربیان همچنین نقش مهمی در کمک به پزشکان برای اجرای مراحل زایمان داشتند. مربیگری در این حوزه، به نجات جان بسیاری کمک کرده است.

 

صبا متیو و کوچینگ کسب و کار

صبا متیو یک متخصص کوچینگ کسب و کار است. او در ایجاد فرهنگ مربیگری در سازمان‌های مشتریانش تخصص دارد. او بر سه نیاز حیاتی برای کارکنان تمرکز دارد:

  • خودمختاری
  • ارتباط بهینه
  • صلاحیت انجام امور

به گزارش صبا متیو، برآوردن این سه نیاز باعث رضایت کارکنان در محل کار می‌شود. علاوه بر این، آنها برای کارفرمای خود بهره‌وری بیشتری را خلق می‌کنند.

coaching

بهترین زمان استفاده از کوچینگ در مدیریت چیست ؟

اگر کوچینگ کسب و کار در موقعیت مناسب و در زمان مناسب استفاده شود، می‌تواند زندگی یک مدیر را آسان‌تر می‌کند. از طرف دیگر، اگر مدیری سعی کند کارمندانی را که رفع مشکلشان نیازی به ورود او ندارد راهنمایی کند، می‌تواند ناامید کننده باشد.

یک مدیر باید موقعیت‌هایی را که نیاز به مربیگری دارند و موقعیت‌هایی که نیاز به رویکرد متفاوتی دارند را تشخیص دهد. به‌عنوان‌مثال، یک کارمند ممکن است مهارت‌ها و توانایی لازم برای تکمیل یک کار را داشته باشد. با این حال، این کارمند ممکن است با چالش حفظ و ارتقای انگیزه یا اعتمادبه‌نفس مواجه باشد. در اینجاست که، مربیگری می‌تواند کمک کند.

 

کشمکش بین کارکنان معمولاً به سه دلیل است:

  • مهارت‌ها و توانایی‌ها: آنها فاقد توانایی یا مهارت برای انجام کار فعلی هستند.
  • نگرش: فاقد تمرکز، انگیزه، تعهد یا اعتمادبه‌نفس برای تکمیل کار فعلی هستند.
  • عوامل بیرونی: کارکنان تحت تأثیر عواملی خارجی قرار می‌گیرند که در کنترل آنها نیست، مانند کمبود منابع و تغییر روند بازار.

برای کارمندی که فاقد مهارت‌ها و توانایی‌های خاص است، مربیگری ضروری نیست.

 

مربیگری در مقابل مشاوره

نقطه مشترک بین مشاوره و مربیگری اینست که هر دو زمان محور هستند.

درحالی‌که مشاوره گذشته گرا بوده و مربیگری آینده محور است. مشاور از رفتارها و افکاری مراقبت می‌کند که بر عملکرد و بهره‌وری تأثیر می‌گذارد. پس از دریافت یک بررسی عملکرد ناامیدکننده، می‌توانید به یک کارمند مشاوره بدهید.

کار مشاور در چنین موقعیتی شامل: گوش دادن به کارمند قبل از تصمیم‌گیری در مورد چگونگی کمک به آنها است. همچنین می‌توانید به کارمندی که با مسائل شخصی که بر عملکرد و بهره‌وری تأثیر می‌گذارد، مشاوره دهید.

5 مرحله مربیگری مؤثر در محل کار

به‌عنوان یک مدیر، مربیگری مؤثر تضمین می‌کند که تیم شما برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده آماده است. مراحل زیر به شما در دستیابی به اثربخشی در کوچینگ کمک می‌کند:

  • تصمیم بگیرید که چه‌کاری را می‌خواهید انجام دهید

قبل از اینکه به سراغ کارمندان بروید، آنچه را که می‌خواهید کارمندانتان انجام دهند، روشن کنید.

کوچینگ در منابع انسانی می‌تواند در مورد بهبود یا آموزش یک فرآیند جدید باشد. تمرکز خود را روی اینکه نتیجه باید چگونه باشد، حفظ کنید. از همان ابتدا در مورد انتظارات خود با کارمندان شفاف باشید. اجازه دهید تصویر واضحی از نتیجه موردنظر شمارا مجسم کنند.

 

  • مسیر درست را انتخاب کنید

معیارهای خاص و جدول زمانی را برای دستیابی به اهداف تعیین شده تعیین کنید. اطمینان حاصل کنید که جریان ارتباط مستمری قبل، در طول و بعد از فرآیندکوچینگ وجود داشته باشد. اگر مجموعه مهارت‌ها و زمینه‌های تخصصی کارمندان خود را بشناسید، می‌توانید بهترین رویکرد را انتخاب کنید. در بیشتر موارد، برخی از کارمندان به دستورالعمل‌های اضافی در مورد برخی موضوعات نیاز دارند.

فراموش نکنید که هنگام حرکت به سمت مسیر موردنظر، الهام‌بخش کارمندان خود باشید.

 

  • در صدر روند بمانید

  1. همیشه برای بررسی پیشرفت و تشویق کارمندان خود حاضر باشید اما، از مدیریت خرد کارکنان اجتناب کنید.
  2. راهنمایی و برنامه ارائه کرده و آنها را برای رسیدن به اهداف مدنظر تشویق کنید، اما به آنها فضا و استقلال کافی بدهید.
  3. توصیه‌ها و اصلاحات را بدون استفاده از لحن منفی ارائه کرده و پیشرفت کارمندان را با جدول زمانی اندازه‌گیری کنید.

 

  • بازخورد بدهید

اطمینان حاصل کنید که بازخورد مستقیمتان شامل:

  • پرهیز از مبهم بودن
  • ارائه مثال در صورت لزوم
  • روشن بودن در مورد کارهایی که کارمندان درست انجام نداده‌اند
  • به آنها نشان دهید که چگونه می‌توانند این کار را متفاوت انجام دهند
  • روشن بودن در مورد اینکه چرا باید به روش خاصی انجام شود

ترکیب کوچینگ با آموزش

درنهایت، مربیگری خود را با آموزش مؤثر ترکیب کنید. آموزش‌های درون‌سازمانی ما در حال حاضر بهترین برنامه‌های آموزشی هستند.

این آموزش‌ها به شما امکان می‌دهد نیروی کار خود را در مقیاس کلی و متناسب با سازمانتان آموزش دهید. علاوه بر این در مدیرنو، ما از یادگیری فعال استفاده می‌کنیم، که برنامه‌های ما را بسیار کاربردی می‌کند.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه نمایید.

 

منابع: quantic ، هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: اهمیت کوچینگ کسب و کار چیست , مهارت کوچینگ چیست , کوچینگ در مدیریت , کوچینگ در منابع انسانی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات