ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
راهکارهای افزایش رضایت شغلی کارکنان در مدیریت منابع انسانی سازمان

در این مقاله از مدیرنو ؛ به عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان می‌پردازیم. مولفه ها و فاکتور های سنجش رضایت شغلی در ایران چیست؟ ازآنجایی که در شرکت‌های پیشرو و موفق، جذب همکارانی باکیفیت، ماهر و متخصص از اهمیت بالایی برخوردار بوده، بنابراین اخراج یا انفصال همکاران به‌اندازه حفظ آنان حائز اهمیت است.

همان‌طور که در مقاله راهکارهای ارزیابی و بهره‌وری پرسنل متذکر شدیم! پس از مشخص شدن سطوح عالی، متوسط و ضعیف همکاران، باید برنامه‌ریزی استراتژیکی جهت انفصال یا اخراج آنان داشته باشیم به ویژه در سازمان‌هایی که به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی در ارائه محصولات و خدمات خود هستند.

 

عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان

 

بسیار ضروریست که از ادامه همکاری با کارکنان ضعیف و فاقد مهارت جلوگیری کنید. به عبارتی کسب‌وکار شما باید در امور منابع انسانی سازمان و نحوه ورود و خروج آنان تابع فرمول: “دیر استخدام کنید و زود اخراج کنید” باشد.

دیر استخدام کردن به معنای برنامه‌ریزی و اجرای اصولی فرآیندهای استخدامی است. یعنی سازمان باید در حوزه استخدام از فیلترهای مناسبی استفاده کند و برای هر پست سازمانی حداقل 70-80 رزومه دریافتی را بررسی نماید. در پروسه‌های استخدامی هم از ابزارهایی مانند مصاحبه‌های چندگانه و همچنین تست‌های شخصیت شناسی و هوش استفاده نمایید.

 

منابع انسانی را زود اخراج کنیم یعنی چه؟

یعنی زمانیکه بررسی‌های لازم را انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که همکار مورد نظر با ساختار کسب‌وکارمان همخوانی ندارد. باید هرچه سریع‌تر نسبت به جایگزین نمودن فرد اقدام نماییم. متأسفانه در برخی پروژه‌های مشاوره‌ای، مشاهده‌ شده که مدیران در اخراج برخی همکارانشان تا ماه‌ها نیز دست‌دست نموده و توجیه‌های گوناگونی جهت انجام ندادن این امر دارند.

در سازمان‌های پیشرو شناسایی افرادی که با فرهنگ سازمانی مغایرت دارند و یا از انگیزه و مهارت لازم برخوردار نیستند، از اصلی‌ترین وظایف مدیران آنهاست. از طرفی تشخیص و ارزیابی افراد ضعیف باید از پایایی و اعتبار بالایی برخوردار باشد. این امر سبب می شود تا سازمان دچار اشتباهاتی نشود که منجر به ضررهای زیادی خواهد شد.

یکی دیگر از بررسی‌هایی که در سنجش رضایت شغلی باید به آن پرداخته شود، تحلیل و شناخت علل خروج پرسنل از سازمان است.

یکی از اصلی‌ترین دلایل ترک خدمت، نارضایتی از وضع موجود است. مدیران باید نسبت به روحیات همکاران، مشکلاتشان و چگونگی رفع آنها برنامه‌ریزی و دقت لازم را داشته باشند که خود این امر از عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان می شود.

یکی از راه‌های شناخت سطح کیفی همکاران، استفاده از تست فرسودگی شغلی می باشد. این تست می‌تواند هم به شما و هم به کارکنان افق دید روشنی نسبت به سازمان و شرایط کاری ارائه دهد و همچنین به شما در مدیریت منابع انسانی نیز کمک کند. از طرفی باید به‌ صورت دوره‌ای نسبت به ارزیابی ابعاد سازمان از نگاه همکارانتان اقدامات لازم را انجام دهید.

برای انجام این ارزیابی ها میتوانید از سیستم ارزیابی عملکرد سازمانی استفاده کنید.

بزرگ‌ترین مشکل در سنجش رضایت شغلی چیست؟

بزرگ‌ترین مشکل در سنجش رضایت شغلی اینست که، عموماً این بررسی‌ها به‌صورت درون‌سازمانی اجرا میشوند.

در این روش خروجی مولفه ها و فاکتور های سنجش رضایت شغلی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. چرا؟ چون همکاران به دلیل ترس از ابراز نظر و درگیری با تبعات بعدی آن، مشکلات واقعی خود را عنوان نمی‌کنند. پیشنهاد می‌شود برای سنجش رضایت شغلی از سازمان‌های خارج مجموعه خود که دارای صلاحیت لازم هستند، استفاده نمایید.

 

مولفه ها و فاکتور های رضایت شغلی در ایران

چه زمانی افزایش و کاهش رضایت شغلی در سازمان خواهید داشت؟

کاهش رضایت شغلی در سازمان نشان‌دهنده احساسات فرد درباره شغل و سازمان میباشد.

متأسفانه عمده مدیران ایرانی توجه کافی به بحث روانی همکاران خود ندارند و به کارکنان همچون ماشین‌آلات و ابزارهای کسب‌وکار به‌صورت صفر و یک نگاه می‌کنند و همچنان با این طرز فکر پیش می‌روند که همکارانشان تنها به اهرم مالی (حقوق و مزایا) واکنش نشان می‌دهند.

عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان زمانی حاصل خواهد شد که، کار فرد با ارزش‌ها و نیازهایش هماهنگ بوده و بالطبع خروجی این فرآیند رسیدن فرد به هدف‌ها و فعالیت‌هایی خواهد بود که برایش اهمیت دارند. (حجم زیادی از موارد فوق با استخدام درست همکاران مرتفع خواهد شد، زمانی که گزینش‌هایتان متناسب با شرایط شغلی مدنظر باشد)

شناخت علایق افراد قبل از ورود به سازمان و تصدی شغل موردنظر می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری سازمان گردد.

چون زمانی که کارکنان کاری را انجام دهند که با علایق و برنامه‌های زندگی‌شان سازگاری بیشتری داشته باشد، خشنودتر و راضی‌تر خواهند بود. در بسیاری از موارد دیده‌ شده فردی باشخصیت درون‌گرا در تصدی شغل‌هایی همچون بازاریابی، فروشندگی حضوری یا تلفنی قرار داشته و مسلماً علاوه بر عدم کارایی مناسب در بازه زمانی کوتاه‌ مدت از سازمان و شغل موردنظر دست خواهد کشید.

مولفه ها و فاکتور های سنجش رضایت شغلی از طریق محاسبه‌ی هزینه‌ی دقیق به‌کارگیری هر یک از کارمندان جدید برای ارزیابی کسب‌وکار شما و ابداع استراتژی‌ها، ارزشمند است. که در مقاله “10 پارامتر برتر سنجش منابع انسانی” از مدیرنو، به این موضوع پرداخته می‌شود.

 

آیا از تیپ شخصیتی همکاران خودتان و تناسب خصوصیات روحی‌شان با شغل موردنظر آگاهید؟

بسته به فرد و نوع فرهنگ جاری در هر سازمانی، عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان از درجه اهمیت متفاوتی برخور دارند. در برخی از سازمان‌ها توانمندسازی، در برخی امنیت شغلی، در برخی امنیت پرداخت و… ممکن است مهم باشند و به همین دلیل هست که شناخت همکارانتان از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید به‌تناسب خواسته‌هایشان اقدامات لازم را انجام دهید.

در برخی از سازمان‌ها، رضایت و شادمانی بالایی نسبت به سایر سازمان‌ها وجود داشته و همین امر باعث افزایش بهره‌وری نیز می‌شود.

سعی کنید محیط شادی به همراه روابطی اثربخش در کسب‌وکارتان ایجاد کنید (محیط شاد الزاماً محیطی همراه با موسیقی و دادن هدیه و آفرهای متنوع نیست) همکاران در محیطی پویا می‌توانند بهره‌وری بالاتری داشته باشند. برای این کار می توانید در حوزه درون‌سازمانی دست به تغییرات کوچک و متناوبی بزنید، مثلاً تغییر دکوراسیون که برای این منظور از نظر و همراهی همکارانتان نیز بهره‌مند شوید.

پیشنهاد مطالعه :

در مورد کناره‌گیری از سازمان چگونه باید تصمیم‌گیری کرد؟

باید مراقب کناره‌گیری همکاران از گردونه سازمان باشید. یعنی سطح همکاری و فعالیت همکاران در کارهای گروهی را زیر نظر داشته باشید و همچنین دستیابی به اهداف سازمان را نیز ارزیابی کنید تا در صورت خروج هر کدامشان از چرخه مشارکت سازمان، اقدامات لازم را جهت شناسایی و رفع مشکلات فرد موردنظر انجام دهید.

کناره‌گیری از سازمان زمانی اتفاق می‌افتد که همکار تلاش اندکی برای انجام وظایف شغلی‌اش داشته باشد و خود را ملزم به انجام وظایف باکیفیت مطلوب و استاندارد نداند و بر همین اساس تعهد سازمانی‌اش کاهش می‌یابد. کناره‌گیری، پروسه‌ای تدریجیست که به‌مرور زمان همکار را از سازمان دور می‌کند. تأخیر و غیبت از اولین نشانه‌های کناره‌گیری از سازمان می باشد.

 

تأخیر در کار از عوامل موثر بر کاهش رضایت شغلی در سازمان

معمولا زمانیکه کاهش رضایت شغلی وجود دارد، افراد بیشتر تأخیر می‌کنند.

به‌مرور که نارضایتی کارکنان از سازمان بیشتر می‌شود، غیبت از کار نیز افزایش می‌یابد. در بسیاری از مواقع این غیبت‌ها به تصمیم‌گیری برای ترک سازمان منجر می‌شود. از طرفی؛ افرادی که کاهش رضایت شغلی دارند به‌طور همزمان شروع به کم‌کاری کرده و از کمک به همکارانشان دریغ می‌ورزند.

برخی از همکارانی که تصمیم به کناره‌گیری از کار خود در سازمان را گرفته اند، به‌طور همزمان در جستجوی مشاغل دیگری برمی‌آیند تا بتوانند از سازمان جدا شوند. البته باید یادآور شد که تمام همکاران ناراضی به مرحله آخر (ترک سازمان) نمی‌رسند. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود اینست که، چرا برخی از همکاران سازمان را ترک و برخی دیگر به همکاری‌شان ادامه می‌دهند؟

یکی از اصلی‌ترین عوامل تعیین‌کننده، وجود مشاغل جایگزین و تمایل فرد برای کار کردن در این مشاغل است. اگر یافتن شغلی دیگر سخت باشد فرد ترجیح می‌دهد در کسب‌وکار فعلی باقی بماند. از طرفی اگر تغییر شغل نیازمند هزینه‌های مالی (حقوق و مزایا) و روان‌شناختی (تنزل جایگاه و پست سازمانی) بالایی باشد، فرد از ترک سازمان منصرف خواهد شد. پس؛

همکاران ناراضی زمانی سازمان را ترک خواهند کرد که یافتن شغل جدید سهل و با کمترین حجم ریسک همراه باشد.

 

کلام آخر

در هر صورت عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان ترکیبی پیچیده از احساسات مختلف است. به همین منظور مدیریت منابع انسانی سازمان از اهمیت بسیار بالایی در سازمان برخوردار است. اشخاصی که تصدی این‌گونه مشاغل را بر عهده‌ دارند، باید بینش، نگرش و علم لازم جهت افزایش بهره‌وری کارکنان و به طبع آن سازمان را داشته باشند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

برچسب ها: عوامل موثر بر رضایت شغلی , مولفه ها و فاکتور های رضایت شغلی در ایران , سنجش رضایت شغلی در سازمان

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات