ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

روش های برتر سنجش و ارزیابی منابع انسانی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
10پارامتر برتر سنجش منابع انسانی

در این مقاله از مدیرنو؛ به 10 پارامتر برتر سنجش منابع انسانی می‌پردازیم. گاهی اوقات معیارها و روش های سنجش منابع انسانی به‌وسیله ی افراد حرفه‌ای حاضر در تجارت نادیده گرفته می‌شوند، آنها تصور می‌کنند که تعامل و استفاده از کارکنان امری پیچیده و دشوار است.

برای سنجش نیروی انسانی سازمان و کسب و کار خود می تواندی از سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو استفاده کنید.

اما معیارهای مدیریت و سنجش منابع انسانی می‌تواند نقاط ضعف و قدرت یک شرکت را برملا کند و به شما اجازه می‌دهد تا متوجه شوید که کدام بخش‌ها برای تقویت شدن نیاز به تمرکز دارند و روی کدام بخش‌ها باید سرمایه گذاری نمایید.

بنر میان مقاله منابع انسانی

پارامترهای سنجش منابع انسانی

1- هزینه‌ی هر استخدام
2- درآمد به ازای هر کارمند
3- میزان غیبت
4- ارزش سود و مزایا
5- میزان رضایت
6- گردش مالی
7- مدت زمان اشتغال
8- هزینه‌های گردش مالی
9- پاداش کارکنان
10- زمان پر کردن جایگاه شغلی

10 پارامتر برتر سنجش منابع انسانی

سنجش منابع انسانی از طریق محاسبه‌ی هزینه‌ی دقیق به‌کارگیری هر یک از کارمندان جدید برای ارزیابی کسب و کار شما و ابداع استراتژی‌ها، ارزشمند است.

ازآنجایی که در شرکت‌های پیشرو و موفق، مدیریت منابع انسانی و جذب همکاران با کیفیت، ماهر و متخصص از اهمیت بالایی برخوردار بوده، مقاله ” راهکارهای افزایش رضایت شغلی در مدیریت منابع انسانی ” به نکات مهمی در این زمینه اشاره می‌کند.

در ادامه ده پارامتر مفید سنجش منابع انسانی و آنچه که آنها می‌توانند در مورد شرکتتان به شما بگویند آمده است:

1- هزینه هر استخدام

یکی از معیارهایی است که معمولاً در همه‌ی سازمان‌ها استفاده می‌شود. این مؤلفه می‌تواند به شما بگوید که دقیقاً هزینه‌ی استخدام یک کارمند جدید برای شرکت شما چقدر است. ب

2- درآمد به ازای هر کارمند

مانند آنچه که در شماره 1 گفته شد این پارامتر می‌تواند به شما بگوید که هر یک از کارکنان چه میزان درآمدی را برای شرکت شما به‌دست می‌آورند و چه نقشی در  سودآوری سازمان شما ایفا می‌کنند.

 

3- میزان غیبت

یکی از ساده‌ترین مؤلفه های مدیریت و سنجش منابع انسانی است. این پارامتر تعداد روزهای غیبت کارکنان و میزان رضایت آنها را به شما نشان می‌دهد.

 

4- ارزش سود و مزایا

یک دید کلی و بررسی اجمالی در مورد اینکه بسته‌های مزایای شما (مانند حقوق، بیمه، پورسانت‌ها و …) به ازای هر کارگر چقدر برای شما هزینه دارد.

10 پارامتر برتر سنجش منابع انسانی

5- میزان رضایت

یکی از دشوارترین معیارهای قابل سنجش در HR (منابع انسانی) است که به شما نشان می‌دهد که کارکنان شما تا چه حد از شرایط کاری خود راضی هستند. رضایت، بیشتر یک مفهوم انتزاعی محسوب شده و تنها راه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای مؤلفه های مدیریت و سنجش منابع انسانی ، نظرسنجی می‌باشد.

 

6- گردش مالی

این مؤلفه ها سرراست و آسان هستند و به شما یک دید کلی نسبت به اینکه چه تعداد از کارکنان شما در یک سال مشخص شرکت را ترک می‌کنند، می‌دهد.

7- مدت زمان اشتغال

این پارامتر کمک می‌کند تا میانگین مدت زمانی که کارکنان با شرکت همکاری داشته‌اند مشخص شود.

 

8- هزینه های گردش مالی

این قبیل پارامترهای مدیریت و سنجش منابع انسانی می‌تواند بسیاری از کارفرمایان را متعجب کند. نشان دهد که با از دست دادن هر کارمند چه مقدار هزینه‌های وابسته همچون: هزینه‌های عدم تصدی شغل، استخدام جدید و آموزش نیروی جدید خواهند داشت.

 

9- پاداش کارکنان

این مؤلفه ها پاداش‌ها و تشویقی‌های دریافتی کارکنان را در طی یک دوره‌ی خاص محاسبه کرده و به شما نشان می‌دهد.

10 پارامتر برتر سنجش منابع انسانی

10- زمان پر کردن جایگاه شغلی

این پارامتر کمک می‌کند بهره وری بخش مدیریت منابع انسانی شرکت برجسته شود و مدت زمانی تقریبی که نیاز است یک جایگاه شغلی در شرکت شما پر شود را مشخص می‌کند. هر کسب و کاری در مسیر تحقق مأموریت و اهداف و همچنین اجرای استراتژی‌های خود باید اقداماتی را درزمینه مدیریت منابع انسانی انجام دهد. مقاله ” مقدمه‌ای بر مدیریت منابع انسانی در سازمان ” در مدیر نو، به نکات مهمی در این زمینه می‌پردازد.

معیارها و مؤلفه های دیگر مدیریت منابع انسانی نیز وجود دارند. این معیارها می‌تواند جنبه‌ها و موضوعات مختلفی که شرکت شما با آن سر و کار دارد را پوشش دهد. همانطور که در بالا اشاره شد سیستم‌های متعددی در مدیریت و سنجش منابع انسانی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید هر زمان که نیاز شد مؤلفه ها را پیگیری کنید. و حداقل سرمایه گذاری برای چنین سیستمی از زمانی که شروع به استفاده از پارامترها و معیارهای مربوط به بخش نیروی انسانی آن کنید خیلی زود به‌حساب شما برمی‌گردد. بخصوص هنگامی‌که متوجه شوید بیشتر هزینه‌های شرکت شما در کدام بخش صرف می‌شود.

با ترکیب یک برنامه ریزی دقیق، تجزیه و تحلیل مناسب پارامترها و استراتژی مؤثر می‌توانید برای حرکت دادن شرکت خود به‌سوی آینده از این مؤلفه های بهینه و مؤثر مدیریت و سنجش منابع انسانی استفاده کنید.

منبع: unicornhro

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

 

روش های سنجش منابع انسانی – سنجش مدیریت منابع انسانی – سنجش بهره وری منابع انسانی – سنجش و اندازه گیری منابع انسانی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات