ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه با تحقیر در محیط کار مقابله کنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
تحقیر، توهین و سو استفاده در محیط کاری سمی

در این مقاله از مدیرنو به نحوه برخورد با بی احترامی به همکار و توهین و تحقیر در محیط کار و جلوگیری از سو استفاده در محیط کار خواهیم پرداخت. راههای تعاملی در محیط کار سمی که در آن توهین کارمند به کارمند و مدیر و مافوق و یا مدیر به کارمند وجود دارد چیست؟ آیا تا به حال در محل کار از جانب مدیران یا همکارانتان با تحقیر مواجه شده‌اید؟ اگر بله، واکنشتان چه بود؟ بسیاری از مردم فکر می‌کنند که این کار احمقانه و ناعادلانه است و اغلب تلافی می‌کنند یا به دنبال انتقام هستند. اما آیا راههای بهتری برای مواجهه با بی احترامی به همکار و توهین و تحقیر مدیر و کارمند در محیط کار وجود ندارد؟ قبل از اینکه به چگونگی بهبود جو محیط کار بپردازیم، ابتدا بدانیم که تحقیر به چه معناست؟

 

توهین و تحقیر در محیط کار چیست؟

آنرا می توان به عنوان یک عمل توهین‌آمیز، شرمساری یا ایجاد شرم برای شخص تعریف کرد.

این امر انسان را بسیار آزار می‌دهد و از نظر روحی نیز روی او تاثیر می‌گذارد. متاسفانه بی احترامی به همکار و توهین و تحقیر مدیر و کارمند به یکدیگر در محیط کار بسیار رایج شده. نگاه بالا به پایین در محل کار باعث بی احترامی می‌شود و غلبه بر آن در فضای کاری بسیار سخت می‌شود. یک کارمند زمانی تحقیر می‌شود که شخصی به شخصیت او آسیب برساند.

به عنوان مثال، وقتی فردی سبک زندگی دیگران را مسخره می‌کند یا ایده‌های دیگران را مسخره می‌کند، می‌تواند باعث تحقیرش شود. مواقعی که کارمند به وظایف محوله در شغل خود عمل نمی‌کند یا بروز هر نوع رفتار نامتعارف، بی احترامی اتفاق می‌افتد. چنین راهکاری به هیچ وجه روش صحیحی برای مجازات عمل یک کارمند نیست. چنین عملی باعث افزایش استرس کارمندان می‌شود.

تحقیر، توهین و سو استفاده در محیط کاری سمی

چگونه با توهین و تحقیر در محیط کار مقابله کنیم؟

در ادامه چند نکته برای مدیریت بی احترامی و توهین و تحقیر در محیط کار ذکر شده.

1. خونسردی خود را حفظ کنید

طبیعی است که وقتی کسی با صحبت‌ها و رفتارهای خود به شما بی احترامی می‌کند، خونسردی خود را از دست بدهید. ابتدایی ترین واکنش اینست که، ما تمایل داریم برای رفتارهای احمقانه بحث کنیم.

عصبانیت کمکی به فروکش کردن موضوع نکرده و فقط دردسر را بیشتر می‌کند.

همیشه سکوت و خونسردی مهم و کارگشاست. البته که ممکن است صبور بودن در چنین شرایطی سخت به نظر برسد. اما عصبانیت دردسر را افزایش می‌دهد و وجهه ما را در محل کار ضعیف‌تر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با کارمندان بدقلق رفتار کنیم ؟ (+راهکار اجرایی)

 

2. خوب گوش کنید و سپس صحبت کنید

وقتی کسی شما را برای مشاجره فرا می‌خواند، قبل از هر صحبتی دو بار فکر کنید.

به این فکر کنید که آیا باید به آن شخص پاسخ دهید یا خیر؟ در مورد اینکه چقدر آن شخص در ارتباط کاریتان مهم است تحلیل کنید. چنین تحلیلی به شما کمک می‌کند تا اگر شخص موردنظر موقعیتی برتر از شما دارد، کنترل خود را به هیچ وجه از دست ندهید. توصیه دیگر اینکه، از مستقیم و طولانی نگاه کردن به چشم‌های مخاطب بپرهیزید تا صبر خود را از دست ندهید.

پاسخ دادن فوری به مراتب آسان‌تر است و به محض از کوره در رفتن و پاسخ دادن باعث آرامش شما می‌شود، اما واقعیت این است که وقتی از کوره در می‌روید، قطعا بازنده و شکست خورده خواهید بود.

 

3. در اسرع وقت محل را ترک کنید

ترک مکانی که در آن بی احترامی صورت می‌گیرد توصیه‌ای به شدت کاربردیست. به این دلیل که مجبور نیستید با ایستادن در آنجا فرصتی برای بیشتر شدن آن فراهم کنید.

ترک محل مشاجره، به شما کمک می‌کند که آسیب بیشتری نبینید و از بهانه‌هایی برای بحث‌های شدید نجات یابید.

چنین اقدامی به این معنی نیست که شما ضعیف هستید. شما با این کار به صورت کاملا هوشمندانه جلوی شدت گرفتن و از کنترل خارج شدن مشاجره را گرفته‌اید.

 

4. از تخیل خود کمک بگیرید

تقریباً هر آدمی ممکن است در طول زندگی خود با انتقادهای زیادی روبرو شود. مثلاً ممکن است در زمان مدرسه با تحقیرهایی مواجه شده باشیم. چنین چیزی در آن روزها به عنوان یک مسئله بزرگ دیده نمی‌شد، چون خیلی بچگانه بود.

از همین سناریو در مواجهه با بی احترامی و توهین و تحقیر در محیط کار استفاده کنید. وقتی تحقیر شدید، آن را خیلی شخصی نکنید تا شما را از نظر ذهنی افسرده نکند. با آن به عنوان یک موضوع کوچک برخورد کنید و حالت تخیلی خود را روی آن شخص قرار دهید. شما می‌توانید آنها را به عنوان یک کودک مدرسه تصور کنید.

همین اقدام ساده، استرس شما را کاهش داده و ذهنتان را برای تحلیل و بررسی چرایی این اتفاق آزاد خواهد کرد.

 

5. برای حل، با آن روبرو شوید

پرهیز از تحقیرها راه خوبی برای داشتن جو سالم در محیط کار است. اما در صورتی که در موارد شدید مجبور شدید با آن مواجه شوید. دوری کردن یا اجتناب از محدودیت‌ها راه حل نیست. بایستید و به جای فرار، نظرات خود را به شیوه‌ای کنترل شده بیان کنید. با این کار هم جلوی تحقیر بیشتر را گرفته و هم تصویر کاریتان خدشه‌دار نمی‌شود.

 

6. از کلمات تند استفاده نکنید

متاسفانه بسیار معمول است که افراد با استفاده از کلمات تند بی احترامی به همکار خود میکنند. در این نوع موقعیت‌های تحت فشار سعی کنید خشم خود را کنترل کرده و بسیار حساب شده عمل کنید.

از کلمات نامناسب برای پاسخ به آنها استفاده نکنید، زیرا شاید آنها از حداقل‌های استاندارد برای ارتباطات برخوردار نباشند. برای جلوگیری از وقوع بحث‌های تند، به آنها پاسخ ندهید.

این بهترین تاکتیک برای جلوگیری از بحث و جدل است و به نوبه خود از اعتبار شما نیز مراقبت می‌کند.

 

7. وقتی واقعاً نیاز است، موضوع را تشریح کنید

وقتی همه چیز خارج از کنترل است، توصیه می‌شود موضوع را از مدیر خود پنهان نکنید. می‌توانید مدتی صبر کنید و ببینید که آیا اوضاع بهتر می‌شود یا خیر.

اما اگر اینطور نشد، سعی کنید با یک پیام یا ایمیل یا ملاقات حضوری با مدیر خود در مورد چالش به وجود آمده صحبت کنید.

اجازه ندهید کار به جای باریک کشیده شده و نهایتا با مدیر خود در میان بگذارید.

 

8. به زبان بیاورید و از واقعیت فرار نکنید

توهین و تحقیر در محل کار فقط کلامی نیست. گاهی اوقات با استفاده از زبان بدن، حالات چهره یا نگاه‌های بدنی بی احترامی در محیط کار به سطح بعدی می‌رود. این ممکن است چیزی فراتر از آزار و اذیت کلامی باشد. در چنین شرایطی زیاد نگران محیط کار خود نباشید و سعی کنید در عین کنترل مناسب خود برای برطرف شدن مشکل اقدام کنید.

با چنین اقدامی، فرد تحقیرکننده ممکن است از تکرار آن بترسد.

واکنش افراد به توهین و تحقیر در محل کار

اکثر مردم حداقل یک بار در زندگی مورد تحقیر قرار گرفته‌اند و این یک امر بسیار عادی است. اما مهم اینست که فرد چگونه با آن مواجه می‌شود. اگرچه چنین تجربه‌هایی منجر به پریشانی و ناراحتی می‌شوند، اما تنها راه رهایی از آن اینست که اعتمادبه‌نفس داشته و هوشمندانه عمل کنید. این می‌تواند به شما در کاهش دردی که احساس می‌کنید کمک کند.

وقتی با بی احترامی در محل کار مواجه می‌شوید، دچار انواع مختلفی از احساسات شده و این باعث می‌شود که در ذهن خود به چیزهای مختلفی فکر کنید. همچنین هرگز نباید سعی کنید که در آن لحظه به شدت پاسخ دهید، زیرا چنین اقدامی می‌تواند شدت و تکرار این رفتار را بیشتر کند.

تنها راه غلبه بر بی احترامی در محیط کار اینست که اعتمادبه‌نفس داشته باشید، هوشمندانه عمل کنید و آن را شخصی نکنید.

تحقیر، توهین و سو استفاده در محیط کاری سمی

رابرت جی استرنبرگ، یک روانشناس مشهور در مورد این موضوع تحقیق کرده و نکاتی را ارائه کرده که به مدیریت چنین موقعیت‌هایی کمک می‌کند.

10 نکته برای مقابله با تحقیر در محل کار

  1. درک کنید که تنها نیستید.
  2. آن را به عنوان یک رسانه برای نشان دادن قدرت توان در نظر بگیرید.
  3. قوی بمانید و به ادامه مسیر برگردید.
  4. چیزی را پنهان نکنید.
  5. تحقیر را شخصی نگیرید.
  6. استرس نداشته باشید و کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید.
  7. از تجربیات گذشته خود درس بگیرید.
  8. هوشمندانه برنامه‌ریزی کرده و سپس اقدام کنید.
  9. شبکه‌ای را پیدا کنید که به شما کمک کند با چنین موقعیت‌هایی مقابله کنید.
  10. بهترین سیاست، ادامه دادن است.

 

چگونه اعتمادبه‌نفس داشته باشیم؟

تحقیر درد دارد! (نه کمتر نه بیشتر)

هیجان منفی حاصل از تحقیرشدن، شدید و گاهی غیرقابل تحمل خواهد بود و طرف مقابل را ضعیف و تحت فشار قرار می‌دهد. داشتن اعتمادبه‌نفس کافی برای رویارویی با چنین موقعیت‌هایی، می‌تواند شما را نجات دهد.

چند راه برای بازیابی اعتمادبه‌نفس

  • نقطه ماشه خود را شناسایی کرده و بر اساس آن عمل کنید.
  • سختگیر باشید و اهداف آینده خود را در نظر بگیرید.
  • حادثه را با افراد مورد اعتماد خود در میان بگذارید.
  • قدرتمندی کمک می‌کند.
  • فردی را که دوست دارید در آغوش بگیرید.

 

نکاتی برای رهایی از تحقیر مدیر به کارمند یا کارمند به مدیر و مافوق

1. مسائل را خیلی شخصی نکنید

مواقعی وجود دارد که ممکن است با تحقیر مدیر به کارمند یا کارمند به مدیر و مافوق کاملاً افسرده شوید. ممکن است استرس زیادی را تجربه کنید، زیرا انتظار ندارید که از طرف همکاران/ مدیرتان چنین رفتاری با شما شود. سعی کنید در چنین شرایط و جو محل کار سختی، آن را خیلی شخصی نکرده و احساساتی نشوید.

هر چه بیشتر به آن فکر کنید بیشتر استرس می‌گیرید.

2. خودتان را سرزنش نکنید

وقتی با بی احترامی همکار و توهین و تحقیر شدید مدیر خود در محل کار مواجه می‌شوید، طبیعی است که ناراحت شده و شروع به سرزنش خود به خاطر تجربه چنین شرایطی کنید. هرگز توانایی یا استعداد خود را دست کم نگیرید. ناامید نشوید و در مواقع سخت اعتمادبه‌نفس داشته باش.

 

3- وظیفه خود را انجام دهید

هرگز اجازه ندهید احساسات منفی یا توهین از جانب کارمند ها یا مدیر در محل کار سمی، کار شما را مختل کند. اگر در انجام وظایف خود کوتاهی نکنید، افرادی که برای شما مشکل ایجاد کرده‌اند برنده بازی می‌شوند.

پس انرژیتان را از دست ندهید و به کار خوب خود ادامه دهید.

4. شبکه خود را بسازید

همانطور که با بی احترامی همکار مواجه می‌شوید، احتمالا افرادی هم هستند که به شما احترام می‌گذارند.

سعی کنید با آنها ارتباط برقرار کرده و رفتار اجتماعی خود را با کیفیت نگه دارید. این به شما کمک می‌کند تا یک ستون حمایتی در محل کار ایجاد کنید. چنین حمایتی یعنی شما صاحب یک شبکه برای به اشتراک گذاشتن مشکلات خود هستید.

 

5. سعی نکنید واقعیت را تغییر دهید

طبق یک نظرسنجی، در هر دقیقه بیش از دو تحقیر جدی در این دنیا اتفاق می‌افتد. پس برای نصیحت یا تغییر ذهنیت افراد اینچنینی، تلاش زیادی نکنید.

تغییر رفتار دیگران آسان نیست، زیرا در محل کار محدودیت‌های خاص خود را خواهید داشت. شما فقط می‌توانید ذهن یا رفتار خود را کنترل کنید. پس خودتان باشید و خود را از منفی بافی دور نگه دارید.

پیشنهاد مطالعه: 9 روش برای نه گفتن به منفی گرایی

 

کلام آخر

مواجهه با بی احترامی همکار و تحقیر و توهین مدیر به کارمند یا کارمند با مدیر بسیار چالش برانگیز است. به خاطر داشته باشید که، فقط به این دلیل که امروز شرایط به نفع شما نیست، به این معنی نیست که همیشه تحقیر خواهید شد. تک تک چیزها را به عنوان یک درس یا تجربه در نظر گرفته و به جلو حرکت کنید. به یاد داشته باشید که همانطور که با خودتان رفتار می‌کنید مورد احترام و رفتار از جانب دیگران قرار خواهید گرفت.

بنابراین، حتی در شرایط سخت و محیط کاری سمی، سر خود را بالا نگه داشته و هرگز ضعف خود را به کسی نشان ندهید. بالاخره هر انسانی برای کسب درآمد به دنبال کاری می رود. نمی توان انتظار داشت که همه، رفتار مودبانه‌ای داشته باشند.

پس برای مواجهه با بی احترامی همکار و تحقیر و توهین در محیط کار آماده باشید و ادامه دهید. برای غلبه بر آن و داشتن یک زندگی شغلی موفق و همچنین زندگی شخصی، نکات ساده ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید.

 

منابع: wisestep ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات