ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

سیاست در محل کار و کارمند سیاستمدار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

دارد
چگونه کارمندی سیاستمدار باشیم سیاست های رفتاری در محیط کار

در این مقاله از مدیرنو؛ به سیاستهای رفتاری در محیط کار و اینکه چگونه کارمندی سیاستمدار باشیم می پردازیم و به روش های سیاست در محل کار اشاره می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. کارمندانی که آرام هستند، به‌ سرعت پله‌های ترقی را طی می‌کنند. چون کارمندی با سیاست و باتدبیر هستند، آغازگر کشمکش‌ها نبوده بلکه آن را متوقف می‌کنند. آنها بی‌طرف نمی‌مانند و به حل مسئله کمک می‌کنند و همچنین برای خود و دیگران آرامش ایجاد کرده و افراد برای مواجه با مشکلات از آنها کمک می‌گیرند.

سیاست های رفتاری در محیط کار

کریس چنسی، موسس آژانس استخدامی Amplio Recruiting، بیان میکند که سیاست محل کار تجلی پویایی قدرت در بین همکاران است. و همچنین میگوید: «کارکنان از این پویایی های قدرت برای پیشبرد منافع خود یا گروهی که به آن وابسته هستند، استفاده میکنند. با توجه به اینکه انسان ها طبیعتا سیاسی هستند و برای حفظ منافع خود هر کاری که لازم باشد انجام خواهند داد، چنین رفتاری اجتناب ناپذیر است.

دیوید فرانکل، شریک مدیر شرکت مشاور اجرایی گروه اسلینگ استون، عنوان کرد که همیشه نوعی سیاست در محل کار وجود خواهد داشت. با این حال، سیاست محل کار می‌تواند مثبت یا منفی باشد. مسئولیت شما به عنوان یک فرد، اجتناب و غلبه بر رفتار سیاسی منفی در محل کارتان است.

فرانکل می‌گوید: «هرکس با اهداف، منیت‌ها، آرمان‌ها و برنامه‌های شخصی خود پای میز مذاکره می‌آید و برای اینکه کسی به آنچه می‌خواهد برسد، همیشه سطحی از مصالحه، مذاکره و سیاست‌گرایی وجود دارد.» “جایی که این مشکل شروع می‌شود زمانی است که انگیزه های شخصی با انگیزه‌های شرکت همخوانی ندارد.”

نمونه هایی از سیاست اداری

پیت سوسنوفسکی، رئیس HR و یکی از بنیانگذاران سایت رزومه سازی Zety، رفتار سیاسی در یک محل کار را به عنوان شرکت در مانورهای پشت صحنه برای رسیدن به یک هدف شخصی در سازمان تعریف کرد. او اضافه کرد که سیاست در محل کار می‌تواند باعث ایجاد یا شکست شغل شما شود.

کارمند با سیساست منفی |مدیر نو

سیاست منفی در محل کار:

رفتار سیاسی منفی یک بازی کثیف به قیمت هزینه شخص دیگری است. برای مثال، مشاهده اشتباه یک همکار در یک پروژه و سپس برگشتن برای گزارش دادن آنها به رئیس و پیشنهاد تصحیح خطا.

رفتار سیاسی منفی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خنجر زدن به همکار
  • اخاذی از همکار
  • ایجاد اتحادهای مخرب علیه سایر همکاران
  • شایعه پراکنی یا شایعه پراکنی در مورد دیگران
  • پنهان کردن عمدی اطلاعات مهم

کارمند با سیاست خوب

سیاست مثبت در محل کار:

نمونه‌ای از رفتار سیاسی مثبت، شناسایی و همسو کردن خود با تأثیرگذاران کلیدی با هدف اعمال نفوذ آنها برای پیشرفت شغلی بدون به خطر انداختن ارزش‌های شما یا سازمان است.

رفتار سیاسی مثبت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داوطلب شدن
  • ارائه تصویر حرفه ای
  • تعریف و تمجید از دیگران

پیشنهاد مطالعه :

چگونه کارمندی سیاستمدار مثبت باشید؟

برای اینکه چنین ویژگی‌هایی در محل کار داشته باشید، نکات زیر تا حد زیادی به شما کمک می‌کند:

1- مطرح کردن سؤال در زمان درگیری.

همواره مطرح کردن سؤال، حرارت را از موقعیت‌های انفجاری دور می‌کند. شما به یکی از طرفین دعوا مراجعه می‌کنید و از او یک پرسش ساده می‌پرسید. مثلاً: “چرا معتقدی که این روش کارآمد نیست؟” و یا از یکی از طرفین دعوا بخواهید که اجازه دهد دیگری هم مشکلش را مطرح کند.

از طرفین دعوا بخواهید که روی موردی متمرکز شوند که نیاز به توضیح داشته باشد. آنها مجبور خواهند شد نهایت سعی خود را برای پاسخگویی به شما به‌کارگیرند و درباره‌ی پرسش شما فکر کنند. بنابراین حرارت دعوا از بین می‌رود و شما خود را به‌عنوان یک کارمند سیاستمدار اثبات می‌کنید و اینگونه باعث برقراری سیاست در محل کار شده اید.

 

2- جانب‌داری نکنید.

اگر جانب‌داری کنید، پس شما هم در مشاجره شرکت کرده‌اید. به عنوان یک کارمند سیاستمدار، سیاستهای رفتاری شما در محیط کار باید به گونه ای باشد که کاملاً بی‌طرف بمانید تا استوار و میانجی باشید. اگر بی‌طرف نباشید، یکی از طرفین دعوا، شمارا به همراه شخص مورد مشاجره سرزنش خواهد کرد.

هرچه بی‌طرف و مستقل باشید، ارشدتر ظاهر خواهید شد و سیاست در محل کار را بهتر و بیشتر برقرار کرده اید. اگر پابرهنه وسط هر معرکه‌ای بدوید و از طرف خاصی جانب‌داری کنید، احتمال می‌رود که برای خود دشمن‌تراشی کرده یا کله‌شق به نظر برسید.

 

3- بدانید چه موقع نظرتان را نزد خود نگه‌دارید.

اظهارنظر کردن کار بسیار ساده ایست. ما همه نظریه و عقیده‌های مختلفی داریم اما باید بدانیم که چه موقع باید این عقاید را برای خود نگه‌داریم و چه موقع آنها را مطرح کنیم. این‌که افراد نمی‌دانند چه وقت باید ساکت بمانند، دلیلش اینست که تصور می‌کنند نظراتشان:

  • ارزشمند میباشد.
  • مخاطب دارد.
  • پراهمیت است.
  • تفاوتی ایجاد می‌کند.
  • سبب می‌شود مورد تأیید و توجه قرار گیرند.

مسلماً همه این‌ها دلایل غلطی برای اظهارنظر کردن هستند. دلیل اصلی برای اظهار نظر کردن شما فقط باید این باشد که؛ از شما خواسته‌ شده. ایده‌تان را به‌صورت صریح، دقیق و واضح بیان کنید و طوری نظر دهید که فقط یک نظریه به‌حساب نیاید، بلکه یک راه‌حل واقعی باشد که می‌تواند به‌کار گرفته شود.

 

4- هرگز خشمگین نشوید.

به عنوان کارمند سیاستمدار ، سیاستهای رفتاری شما در محیط کار باید به گونه ای باشد که تحت هیچ شرایطی خشمگین نشوید. این مورد استثنائی ندارد و در هیچ وضعیتی نقض نمی‌شود. چگونه می‌خواهید خود را کنترل کنید؟ چگونه این سیاستهای رفتاری در محیط کار را بیاموزید که آرام و خوش‌رفتار باشید؟ پاسخ بسیار ساده میباشد. می‌توانید به مسائل مهم‌تر بیندیشید. در هرحالتی تمرکز خود را به مسائل مهم‌تری معطوف کرده که مطمئن هستید به‌طور حتم منفعت شرکت را در برمی گیرد. برای برقراری سیاست در محل کار این راه می تواند آسان‌تر باشد تا هر مسئله آزاردهنده ای را با خونسردی حل کنید.

عصبانی نشدن به معنای عدم بیان احساسات نیست، بلکه شما مجاز هستید ناراحتی‌هایتان را ابراز کنید. خودخوری کردن کار درستی نیست، هنگامی‌که رنجیده و مکدر هستید حرف بزنید تا بلافاصله موقعیت را مهار کنید. از طرفی دلگیری‌هایتان را کم‌کم بروز دهید تا بر روی‌ هم انباشته نگردد.

 

5- هدفمند بودن درباره موقعیت‌ها.

اگر احساس کردید که در محل کار به ستوه آمده‌اید، چندراه دارید:

  • بروید.
  • گزارش بدهید.
  • عصبانی شوید.
  • چیزی نگویید.
  • قاطعانه برخورد کنید.

این‌که شما چگونه بخواهید با موقعیت‌های دشوار کنار بیایید، کاملاً مربوط به شماست. هرچند به عنوان یک کارمند سیاستمدار بهتر است سیاستهای رفتاری در محیط کار داشته باشید و به برقراری سیاست در محل کار پایبند بوده و پیش‌ از اینکه واکنشی نشان دهید به یک برنامه‌ی بلندمدت بیندیشید. درخواست کناره‌گیری بر رزومه کاری شما چه تأثیری خواهد گذاشت؟ نمی‌گوییم که برای تداوم کار خود با سوءاستفاده‌ها کنار بیایید، بلکه باید در هر موقعیتی هدفمند فکر کنید.

6- صلح جو بودن.

در نظر بگیرید که اوضاع آشفته شده، درحالی‌که شما درگیر آن نبوده‌اید و در اصل به شما ارتباطی نداشته است. مهم نیست، بلکه یقین داشته باشید این شما هستید که اوضاع را روبه‌راه می‌کنید.

صلح‌جویی کمی شبیه موقعیت‌های جروبحثی است که بین کودکان رخ می‌دهد. سیاستهای رفتاری شما به عنوان یک فردسیاستمدار به گونه ای است که نمی‌خواهید بدانید آغازگر دعوا چه کسی بوده، یا اینکه بدانید موضوع نزاع چه بوده است و به دنبال کشف جزئیات نیستید، بلکه تمام آنچه شما به دنبال آن هستید، برقراری صلح مجدد بین آنهاست تا با یکدیگر دست دهند و دوباره دوست باشند. همین حالت در کار شما نیز صادق است. به عنوان کارمند سیاستمدار برای اجرای سیاست در محل کارت، همین روشی که برای کودکان اعمال می‌کنید را آنجا هم به‌کار ببندید.

کلام آخر در رابطه با سیاست در محل کار

موفقیت کسب و کار شما به شدت به تلاش های کارمندان شما بستگی دارد و حفظ رضایت کارکنان در سراسر شرکت حائز اهمیت است. اگرچه ممکن است برای مدیران سطح بالای سازمان شما آسان باشد که تصمیماتی بگیرند که به نفع خودشان باشد، اما مسئولیت شما به عنوان یک رهبر این است که سیاست در محل کار را به گونه ای اجرا کرده و اطمینان حاصل کنید که هر تصمیم به نفع کل شرکت خواهد بود. سیاست در محل کار مظهر پویایی قدرت در بین همکاران است. اگرچه سیاست در محل کار اجتناب ناپذیر است، اما می توان با رهبری و نفوذ مناسب آن را به درستی مدیریت کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

برگرفته از: کتاب 100 قانون موفقیت در بازار کار و businessnewsdaily

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات