ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مسئولیت پذیری چیست ؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
معنی و تعریف مسئولیت پذیری در کار

در این مقاله از مدیرنو به اینکه تعریف و فواید و عواقب عدم مسئولیت پذیری در کار تیمی چیست پاسخ خواهیم داد. مسئولیت‌پذیری مستلزم پاسخگویی به تصمیمات و اقدامات خودتان در محل کار است .معمولاً کارفرمای شما دقیقاً آنچه را که از شما انتظار دارد بیان می‌کند که به افزایش کارایی سازمان کمک می‌کند.

تعریف و درک اهمیت و فواید مسئولیت پذیری در کار تیمی می‌تواند به شما کمک کند تا نشان دهید که قادر به انجام مسئولیت‌های اضافی، مشتاق به توسعه نقشتان و تبدیل شدن به یک کارمند خوب هستید. در این مقاله، نمونه‌ای از مسئولیت‌پذیری در محل کار را ارائه می‌کنیم و در مورد مزایای پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر و نحوه انجام آن صحبت می‌کنیم.

بنر میان مقاله منابع انسانی

تعریف مسئولیت پذیری چیست ؟

بسیاری از مردم برداشت اشتباهای در این مورد دارند. برخی مدیران هم به اشتباه فکر میکنند که مسئولیت‌پذیری یعنی؛ تلاش برای مچ‌گیری کارمندان در حال ارتکاب اشتباه، سرزنش کردن کارکنان، یا اجرای مجموعه‌ای از قوانین سختگیرانه که با رویکرد تنبیهی اجرا می‌شوند. این رویکرد منفی به جای ایجاد فضایی فعالانه از مسئولیتها، فرهنگ واکنشی «مدیریت بر اساس قوانین» را هدایت می‌کند.

تعریف مسئولیت پذیری در کار تیمی به معنای تنظیم و نگه داشتن افراد در برابر یک انتظار مشترک با تعریف واضح ماموریت، ارزش‌ها و اهداف شرکت است.

پاسخگویی کارکنان به معنای مسئول دانستن تمام سطوح کارمندان (از کارگر ساعتی پاره وقت گرفته تا مدیر اجرایی ارشد) برای تحقق اهداف تجاری است. در حالی که مسئولیت‌پذیری در کار بسیار مهم است، اما باید با دادن استقلال به کارکنان در اجرای نقش هایشان متعادل شود. آنها باید برای انجام وظایفشان احساس قدرت کنند تا بتوانند مالکیت کار خودرا بر عهده بگیرند و برای برتری تلاش کنند. پرورش فرهنگ مسئولیت‌پذیری کارکنان به ایجاد یک سازمان با عملکرد بالا کمک می‌کند.

مثال:

این مثال از فواید مسئولیت پذیری در محل کار می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چگونه در محل کار قابل اعتمادتر شوید. مسئولیت‌پذیر بودن به این معنیست که می‌توانید یک کار را به موقع انجام دهید. همچنین مهم است که پس از تحویل کار نیز مسئولیت‌پذیر باقی بمانید. یعنی، شما پس از انجام کار همچنان مسئولش هستید و آماده اید که در صورت وجود اشتباهات، خودرا مسئول بدانید. در محل کار، کارفرمایان انتظار پاسخگویی در زمینه‌های مختلف از جمله سیاست‌های کاری، امنیت و حریم خصوصی را دارند.

 

در زیر سناریویی در اینباره وجود دارد:

جسیکا در تجارت مد به عنوان دستیار اجرایی کار می‌کند. او هر هفته موجودی مواد موجود در کمد لوازم اداری را بررسی می‌کند. هنگامی که موجودی کالا کم است، جسیکا مسئول سفارش لوازم بیشتر است. هفته گذشته، او یک جعبه خامه معمولی را با یک جعبه بسته شکر اشتباه گرفت. بنابراین، او بسته‌های شکر اضافی خریداری نکرد. در اواخر همان هفته، سرپرست جسیکا از او در مورد بسته‌های شکر پرسید و جسیکا متوجه شد که اشتباه کرده. جسیکا مسئولیت اشتباهات خودرا پذیرفت، عذرخواهی کرد و مطمئن شد که بسته‌های شکر را در خرید هفتگی بعدی گنجانده است.

فواید مسئولیت پذیری در کار

اهمیت مسئولیت پذیری در کار چیست ؟

این امر به نتایج و موفقیت‌های شرکت کمک می‌کند. کارکنان مسئولیت‌پذیر بیشتر درگیر هستند و خودرا مسئول تولید نتایج می‌دانند. رهبران مسئول تنظیمات ایده آل برای ایجاد تیم‌‌هایی با عملکرد بالا که موفقیت کسب و کار را فراهم می‌کند، هستند. رهبرانی که مسئولیت‌پذیری را در تیم‌هایتان القا می‌کنند از اعضای درگیرتری که فعالانه به دنبال راه‌هایی برای بهبود عملکرد هستند، سود می‌برند. مسئولیت‌پذیری در محل کار، مانند انجام تعهدات شغلی بر اساس سیاست‌های کاری سازمان، ضروری است.

برای بررسی عملکرد و نقاط قوت و ضعف کارکنان میتوانید از سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو استفاده کنید.

مسئولیت‌پذیری در شغل حیاتی است زیرا جزء کلیدی شخصیت شماست که منجر به موفقیت شما می‌شود. هر تصمیمی که می‌گیرید، جنس شخصیتی شما را برای همکارانتان نمایان می‌کند که می‌توانید به تدریج با ایده‌ها و اقدامات خود به بهبود تصویر ذهنی دیگران نسبت به خود کمک کنید. هنگامی که فعالیت‌های خودرا با اخلاق و ارزش‌های قوی هدایت می‌کنید، زمینه را برای ایجاد یک شخصیت قوی مهیا می‌کنید.

از فواید بهبود نحوه انجام کارها اینست که از طریق ارتقا مسئولیت پذیری در کار می‌تواند عامل تمایز و رشد شما باشد.

 

فواید مسئولیت پذیری بیشتر چیست ؟

به عهده گرفتن مسئولیت‌های اضافی در محل کار نشان دهنده آمادگی شما برای پذیرش وظایف و مسئولیت‌های شغلی جدید است. همچنین به این معنیست که شما ممکن است بتوانید کارهای ضروری‌تر و پرمخاطره را انجام دهید. وقتی به سطح خاصی در کارتان می‌رسید، ممکن است باور کنید که توانایی‌ها و تجربیات لازم برای به عهده گرفتن مسئولیت‌های بزرگ‌تری را دارید.

 

شما می‌توانید از راه‌های زیر از پذیرش مسئولیت‌های اضافی در محل کار سود ببرید:

1- در معرض فرصت‌های حرفه‌ای قرار بگیرید

با انجام وظایف جدید، به کارفرمای خود نشان می‌دهید که برای ارتقا به مرحله بعدی حرفه خود آماده هستید. که ممکن است منجر به ارتقاء یا افزایش حقوق شود.

 

2- به موفقیت تیم خود کمک کنید

پیشنهاد انجام کارهای اضافی ممکن است برای خروجی تیم مفید باشد. پذیرش چنین وظایفی به شما فضای سخت کار کردن برای اهداف کلی تیم را داده و می‌تواند باعث آزاد شدن همکاران پرمشغله و کلیدی سازمان شود.

 

3- مهارت‌های جدید به دست آورید

از فواید مسئولیت پذیری بیشتر در کار اینست که به شما امکان می‌دهد مهارت‌های جدیدی را به دست آورید، که منجر به توانمندی‌های اضافی شده که می‌تواند به رشد شما در مسیر شغلی کمک کند.

4- همکاری با افراد جدید

انجام وظایف جدید ممکن است گاهی به معنای کار با یک تیم دیگر یا همکاران جدید باشد. ملاقات و کار با افراد مختلف ممکن است فرصت‌های یادگیری و شغلی بیشتری را برایتان فراهم کند.

 

5- رزومه خود را تقویت کنید

مشارکت در مشاغل مختلف یک رویکرد عالی برای کسب تجارب جدید است.

 

عواقب عدم مسئولیت پذیری در محیط کار چیست ؟

مسئولیت‌پذیری آسان نیست. شرکت‌ها و تیم‌ها معمولاً هنگام تلاش برای توسعه آن در محل کار با چالش‌ها و موانع مختلفی مواجه می‌شوند. گاهی اوقات، فقدان مسئولیت‌پذیری با افرادی شروع می‌شود که انتظارات را برآورده نمی‌کنند.

عواقب عدم مسئولیت پذیری در کار تیمی ممکن است، در سطح تیم یا شرکت و به سادگی با “پذیرش غیرقابل قبول بودن ایده‌ها و راهکارها” ظاهر شود.

اگر این عادات بد سازمانی کنترل نشوند، می‌توانند شفافیت در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌ها را تضعیف کرده و مسئولیت‌پذیری در کار را از بین ببرند. اگر یک کسب و کار با اولویت‌های مبهم یا انتظارات مبهم کار کند، مسئولیت‌پذیری ضعیف شده یا به طور کلی از بین می‌رود.

کریم بشای در مجله HR اشاره می‌کند که؛ “انتظاراتی که اعلام نمی‌شوند می‌توانند پیشرفت را متوقف کنند. این انتظارات ضمنی نه تنها منجر به سردرگمی در مورد وظایف می‌شود، بلکه باعث تنش در روابط نیز می‌شود. البته این امر می‌تواند منجر به بی اعتمادی در سازمان شود.”

مسئولیت‌پذیری کار سختی است و مستلزم مقدار زیادی ثبات و پیگیری از سوی رهبری و کارمندان است. چالش‌ها و موانع سازمانی در این راه، واقعی بوده و غلبه بر آنها نیز دشوار است. اما این بدان معنا نیست که ارزش تلاش کردن را ندارد.

چگونه در محل کار مسئولیت‌های بیشتری بپذیریم؟

مراحلی که می‌توانید برای مسئولیت پذیری بیشتر در محل کار طی کنید:

1. بهترین زمان برای عمل را تعیین کنید

به جای اینکه قبل از شروع یک پروژه یا کار مهم کار بیشتری را تحت فشار انجام دهید، سعی کنید آن را در زمان‌های آزاد خود برنامه‌ریزی کنید. به این ترتیب، می‌توانید تمرکز کامل خود را به تعهدات جدید اختصاص دهید. اگر در محل کار زمان اضافی در اختیار دارید، ممکن است نشانه‌ای از آمادگی شما برای پذیرش چالش‌های جدید باشد. اما اگر همین حالا هم در انجام وظایف خود مشکل دارید، بهتر است روی برنامه‌ریزی کارهای فعلی خود تمرکز کنید.

 

2. با مدیر خود صحبت کنید

وقتی به این نتیجه رسیدید که می‌توانید مسئولیت‌های بیشتری را بپذیرید، با مدیرتان مطرح کنید. اما قبل از جلسه، حداقل چند دلیل را برای طرح چنین درخواست یا پیشنهادی آماده کنید. به این موضوع فکر کنید که؛ چگونه ثابت کنید برای کار و مسئولیت‌های بیشتر آماده هستید.

به عنوان مثال، بد نیست در مورد پیشرفتی که از زمان شروع کار به دست آورده‌اید صحبت کنید. وظایفی را که می‌خواهید بپذیرید، مشخص کنید. چنین چیزی به مدیرتان ثابت می‌کند که شما در مورد آینده شغلی خود جدی هستید، که می‌تواند شانس شما را برای گرفتن مسئولیت‌های بیشتر در نقش های کلیدی‌تر افزایش دهد.

3. با پروژه های ساده شروع کنید

قبل از انجام وظایف بزرگ، کارهای معمولی بیشتری را انجام دهید تا آماده پروژه‌های چالش برانگیزتر شوید. شروع‌های کوچک به شما کمک می‌کند تا تضمین کنید که زمان کافی برای ادامه پروژه‌های جدید را در برنامه خود دارید. همچنین به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید که از نظر جسمی و روانی چه چیزی را در طول یک روز کاری انجام دهید.

 

4. مهارت های کاری خودرا بهبود بخشید

قبل از درخواست برای انجام کارهای اضافی، روی متخصص شدن در شغل فعلی خود تمرکز کنید. برای موفقیت در شغل فعلی، روی توسعه مهارت‌هایتان تمرکز کنید. مطمئن شوید که با شغل و وظایف فعلی خود کاملاً راحت هستید.

درصورتیکه پرسنل سازمان شما نیاز به آموزش های تخصصی بیشتر دارند، به صفحه آموزش درون سازمانی مراجعه کنید.

 

5. پیشنهاد مدیریت یک پروژه

اگر توانایی راهبری یک پروژه را در خود پرورش داده‌اید، به مدیریت اعلام کنید. به مدیرتان اطلاع دهید که تخصص و استعداد لازم برای اجرای یک کار کلیدی‌تر را دارید. وقتی بالاخره فرصت راهبری و کارگردانی یک پروژه را پیدا کردید، تمام تلاش خودرا به کار بگیرید. این فرصت خوبی برای ثابت کردن توانمندی‌های شماست.

 

6. سرسخت باشید

حتی اگر کارفرمای شما معتقد است که در حال حاضر برای سطح بعدی آماده نیستید، ممکن است در آینده نظرش تغییر کند. از مدیرتان بپرسید برای به دست آوردن مسئولیت‌های جدید، باید روی ارتقا چه مهارتهایی کار کنید. با طرح چنین سوالی، مسیر دستیابی به مسئولیت‌های بیشتر را هموار می‌کنید.

 

نکاتی برای مسئولیت پذیری بیشتر در محل کار

انجام مسئولیت‌های شغلی یک طرف، اما درگیر شدن در کار و پاسخگو بودن برای ارائه بهترین نتایج طرف دیگر این ماجراست. چنین فرمولی، کاری که انجام می‌دهید را بهبود بخشیده و بر ذهنیت دیگران از شما تأثیر مثبت می‌گذارد. وظیفه شماست که امور کاریتان را به عنوان یک رهبر به عهده گرفته و تعامل با همکاران خودرا بهبود بخشید. پاسخگو بودن به بالاترین استانداردهای رهبری، موفقیت شخصی و حرفه‌ای شما را از طریق مسئولیت‌پذیری بهبود می‌بخشد.

می‌توانید با تعمق در اعمال و واکنش‌هایتان و پذیرفتن مسئولیت تصمیم‌هایتان، مسئولیت‌پذیر باشید. این امر همیشه هم ساده، سرگرم کننده و لذت بخش نیست و یک انتخاب و البته یک نیاز شغلی است. تصمیم‌گیری مطابق با اصول اولیه و حرفه‌ای را به عادت تبدیل کنید.

می‌توانید مسئولیت‌پذیری را با این روش‌ها یاد بگیرید:

  • به کاری که انجام می‌دهید آگاه بوده و آن را به خوبی انجام دهید.
  • واکنش‌ها و پاسخ‌های خودرا بر اساس منافع سازمان تنظیم کنید.
  • الگویی برای مسئولیت‌پذیری کارکنان دیگر باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با همکاری مدیرنو برای رشد و توسعه کارکنان سازمانتان با ما تماس بگیرید و یا به صفحه مشاوره منابع انسانی مراجعه نمایید.

منابع: indeed ، powerdms ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات