ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

انواع بازاریابی کسب و کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
انواع بازاریابی برای افزایش فروش

در این مقاله از مدیرنو به تشریح انواع بازاریابی B2BوB2C و ابزارهای نوین در بازاریابی ایران با مثال خواهیم پرداخت. در ادامه می‌توانید با بررسی 9 نوع بازاریابی بهترین بازاریابی را برای دستیابی به مشتریان خود بیابید. بازاریابی یک ابزار مناسب برای همه موقعیت‌ها و شرکت‌ها نیست، بلکه نیاز به سفارشی سازی دارد. هر کسب و کاری باید راهی برای برجسته شدن در بازار رقابتی پیدا کند. چه اینکه محصولات شما به صورت آنلاین به فروش برسند، چه صاحب یک کسب‌وکار محلی یا یک کسب‌وکار B2B هستید، باید استراتژی‌های بازاریابی مناسب را برای رشد مخاطبان خود، دستیابی به مشتریان بیشتر، ایجاد آگاهی از برند و افزایش فروش برای افزایش درآمد بیابید.

بنر میان مقاله فروش

بازاریابی می‌تواند به مشتریان احتمالی در مورد پیشنهادات محصول یا خدمات شما کمک کند، سفر مشتری را تسهیل و به فروش بیشتر شما کمک کند. بازاریابی نه تنها آگاهی از برند را افزایش می‌دهد تا افراد بیشتری از برند شما مطلع شوند، بلکه هدف آن تسهیل فرآیند فروش برای همه مخاطبان است.

اگر می‌خواهید محصولات و خدمات خود را بفروشید، به انتخاب نوع مناسبی از بازاریابی نیاز دارید. هنگامی که بازاریابی به درستی انجام شود، به شما کمک می‌کند تا محصولات بیشتری بفروشید و در عین حال هزینه‌های زائد را کاهش دهید. بدون بازاریابی، بسیاری از کسب و کارها وجود نخواهند داشت زیرا نمی‌توانند فروشی را رقم بزنند.

شما می‌توانید از انواع مختلف بازاریابی برای تبلیغ و افزایش فروش کسب و کار خود استفاده کنید. متأسفانه، بحث های بازاریابی در مورد استراتژی های مختلف آنقدر زیاد است که انتخاب روش مناسب برای کسب و کار شما می‌تواند گیج کننده و دشوار باشد. به عنوان یک صاحب کسب و کار یا کارشناس بازاریابی، باید استراتژی های بازاریابی مختلفی را که در دسترس هستند، درک کرده تا مشخص کنید چه چیزی می‌تواند به شما در فروش بیشتر کمک کند.

تاریخچه مختصری از انواع بازاریابی

بسیاری ممکن است استدلال کنند که بازاریابی هم قدمت با تجارت بوده، چون مردم به راهی برای فروش کالاهای خود نیاز داشتند. با این حال، بازاریابی را می‌توان به چاپخانه و اولین مجلات گره زد. از آنجا انواع دیگری از تبلیغات چاپی، از جمله بیلبوردها به وجود آمدند. با این حال، بازاریابی همراه با تکنولوژی تکامل یافته است.

به عنوان مثال، زمانی که تلویزیون ها در خانه ها فراگیر شدند، تبلیغات تصویری نیز رواج یافت. به همین ترتیب، بازاریابی در کنار فناوری به تکامل خود ادامه داد، چون بازاریابان به راه‌های جدیدی برای ارتقای کسب‌وکار نیاز داشتند. امروزه، با اشکال دیگری از بازاریابی مثل بازاریابی دیجیتال، که در نتیجه کامپیوتر، ایمیل، موتورهای جستجو و رسانه های اجتماعی به وجود آمده را نیز می‌شناسید.

تکامل ابزار های بازاریابی /مدیر نو

به دلیل تکامل رسانه ها و فناوری انواع مختلف بازاریابی وجود دارد. همانطور که تکنولوژی به تکامل خود ادامه می‌دهد، بازاریابی نیز رشد خواهد کرد.

انواع بازاریابی B2BوB2C

هنگام تعیین اینکه کدام یک از استراتژی های بازاریابی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، باید مخاطبان خود را در نظر بگیرید. 2 نوع کسب و کار رایج وجود دارد: B2B و B2C. بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (B2B) به کسب و کارها نیاز دارد که برای سایر مشاغل بازاریابی کنند، که ممکن است شامل استفاده از یک تیم فروش برای پاسخ به سؤالات و تحریک خرید باشد. بسیاری از شرکت‌های B2B از روابط در فرآیند فروش خود استفاده می‌کنند تا مشتریان خود را بازگردانند.

از سوی دیگر، کسب و کارهای تجاری به مصرف کننده (B2C) باید برای مصرف کنندگان عادی بازاریابی کنند. به عنوان مثال، والمارت مستقیماً از طریق اشکال مختلف بازاریابی و تبلیغات برای مصرف کنندگان بازاریابی می‌کند. کسب‌وکارهای B2C بر ماهیت معاملاتی‌تر تمرکز می‌کنند و می‌توانند کمپین‌های بازاریابی با تمرکز بیشتر بر احساسات تا منطق ایجاد کنند.

بسته به ماهیت کسب‌ و کارتان، ممکن است از انواع محصولات، راه‌حل‌ها و بالتبع بازاریابی b2b و b2c استفاده کنید، که به این معناست که باید ۲ گروه مخاطب مختلف را هدف قرار دهید.

9 نوع مختلف بازاریابی

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، با تکامل فناوری، بازاریابی نیز تکامل یافت، بنابراین انواع مختلفی از بازاریابی برای انتخاب وجود دارد. بسته به ماهیت کسب و کار، صنعت و مشتریان شما، برخی از انواع بازاریابی موثرتر از سایرین خواهند بود.

همچنین توجه داشته باشید که 2 نوع بازاریابی کلی وجود دارد: سنتی و دیجیتال. بازاریابی دیجیتال تمام جنبه‌های دیجیتال را در بر می‌گیرد. اگر به صورت آنلاین، از طریق رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه برای مردم بازاریابی می‌کنید، این بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد به راحتی کمپین‌های خود را ردیابی و نظارت کنید و تمام حدس و گمان‌های بازاریابی را حذف کنید تا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید هر استراتژی را برای بهترین نتایج بهینه کنید.

از سوی دیگر، بازاریابی سنتی از اشکال چاپی و سنتی رسانه، از جمله تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردها استفاده می‌کند. در زیر انواع مختلف بازاریابی را که در این دو دسته بازاریابی گسترده قرار می‌گیرند، مشاهده خواهید کرد.

1. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک استراتژی بازاریابی درونگرا موثر است که با کمک به مشتریان در یافتن اطلاعات مورد نظر در مورد محصولات، برند یا صنعت شما به صورت آنلاین، آنها را آموزش داده و درگیر می‌کند. نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا عبارتند از:

وبلاگ‌ها
پست‌های ارگانیک در رسانه‌های اجتماعی
راهنمای الکترونیکی
ویدیو

هدف بازاریابی محتوا ارائه اطلاعاتی به مشتریان شماست که می‌توانند از آنها برای تصمیم‌گیری خرید استفاده کنند.

2. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گاهی اوقات بخش کوچکی از بازاریابی محتوا در نظر گرفته می‌شود. با اینحال، بسیاری از بازاریابان معتقدند رسانه‌های اجتماعی یک تکنیک بازاریابی مستقل است که ارزش توجه بیشتری را دارد. رسانه‌های اجتماعی یک ابزار بازاریابی مقرون به صرفه است که می‌تواند به شما در افزایش تعامل با مخاطبان، آموزش مصرف‌کنندگان و فروش محصولات بیشتر کمک کند.

راه‌های مختلفی برای بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی با پلتفرم‌های مختلف وجود دارد و برخی از آنها برای اهداف بازاریابی شما مؤثرتر از بقیه هستند. به عنوان مثال، کسب و کارهای B2B معمولا در لینکدین و فیس بوک نتایج بهتری نسبت به اینستاگرام و یوتیوب کسب می‌کنند. کسب و کارهای تجارت الکترونیک، نتایج بهتری در اینستاگرام، تیک تاک و فیس بوک کسب می‌کنند. با این حال، اگر استراتژی خوبی داشته باشید، می‌توانید در هر جایی به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

3. اینفلوئنسر مارکتینگ

برخی ممکن است اینفلوئنسر مارکتینگ را زیرمجموعه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بدانند، در حالی که برخی دیگر آن را یک استراتژی جداگانه در نظر می‌گیرند. با اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب‌وکارها می‌توانند از روابطی که اینفلوئنسرها و رهبران فکری قبلاً با مخاطبان ایجاد کرده‌اند، استفاده کنند.

از آنجایی که اینفلوئنسرها رهبران فکری در صنایع خود هستند، سطحی از اعتماد را به دست آورده‌اند که بسیاری از کسب و کارها هرگز به آن دست پیدا نخواهند کرد، بنابراین دنبال کنندگان آنها احتمالاً به توصیه‌هایشان گوش می‌دهند. در نتیجه، اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند به برند شما کمک کند تا در معرض دید بیشتری قرار گرفته، آگاهی برند و فروش را افزایش دهد.

اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً در B2C، به ویژه برای مشاغل تجارت الکترونیکی استفاده می‌شود. با این حال، شرکت‌های B2B می‌توانند از این روش‌های بازاریابی محبوب نیز بهره ببرند، در صورتی که رهبر فکری با دنبال‌کننده‌های کافی و مرتبط پیدا کنند.

4. بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل انواع بازاریابی است که از موتورهای جستجو مانند گوگل به عنوان ابزار بازاریابی خود استفاده می‌کنند. این نوع از بازاریابی معمولاً شامل 2 استراتژی بازاریابی دیجیتال است.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO): آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چگونه رقابت شما در بالاترین نقطه در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) قرار بگیرد؟ سئو، یک استراتژی بازاریابی است که محتوای وب سایت را بهینه کرده تا به شما کمک کند رتبه خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC): PPC یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی موتور جستجو است که به وب سایت کسب و کار شما کمک می‌کند تا در SERP ظاهر شود. با این حال، وب سایت شما در بخش نتایج جستجوی پولی به جای نتایج ارگانیک، واقع در بالا یا پایین SERP ظاهر می‌شود. PPC شما را ملزم به پرداخت به ازای هر کلیک می‌کند، در حالی که SEO بر ترافیک ارگانیک متمرکز است. هر دو روش برای آوردن ترافیک بیشتر به وب سایت شما هستند.

در سال های اخیر، SEM عمدتاً با PPC مرتبط شده است و SEO به استراتژی جداگانه‌ای تبدیل شده است.

هر کسب و کاری می‌تواند از SEM بهره‌مند شود زیرا بسیاری از افراد هنگام تلاش برای تحقیق در مورد راه‌حل‌ها از موتورهای جستجو به عنوان اولین گام استفاده می‌کنند. بنابراین، یک شرکت فروش نرم افزار B2B و یک شرکت تجارت الکترونیک B2C می‌توانند از SEM برای بهبود دسترسی خود و افزایش ترافیک وب سایت استفاده کنند.

5. بازاریابی ایمیلی

بسیاری از شرکت‌ها همچنان از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنند زیرا بسیار موثر است. بازاریابی ایمیلی از طریق ارسال ایمیل برای مشتریان احتمالی برای افزایش فروش و کمک به مشتریان از طریق قیف فروش اقدام می‌کند. این روش با نرخ تبدیل بالا، بازده بالایی نیز به همراه دارد.

بازاریابی ایمیلی از شما می‌خواهد که افراد را وادار کنید تا در لیست ایمیل‌های شما مشترک شوند. با این حال، هنگامی که از مشترکین کافی برخوردارید، می‌توانید انواع ایمیل‌ها و کمپین‌های قطره‌ای شامل انتشار محصولات جدید، یادآوری‌های سبد خرید رها شده و حتی خبرنامه‌ها را برای آنها ارسال کنید تا از طریق قیف به آنها کمک کنید.

شرکت های B2B و B2C می‌توانند از بازاریابی ایمیلی برای بهبود فرآیند فروش خود استفاده کنند. در حالی که ایمیل‌های بازاریابی B2C بیشتر بر روی تراکنش‌های سریع تمرکز می‌کنند، شرکت‌های B2B می‌توانند از اتوماسیون برای تکمیل فرآیند فروش استفاده کنند و مشتریان احتمالی بیشتری را در قیف فروش نگه دارند.

بازاریابی ایمیلی و بازگشت سرمایه آن

6. روابط عمومی

روابط عمومی (PR) نوعی بازاریابی است که می‌تواند به ایجاد شهرت تجاری در رسانه‌ها کمک کند. این نوع از بازاریابی روابط سودمندی را بین شرکت شما و مردم از طریق رسانه‌های مختلف ایجاد کرده تا تصویر و شهرت یک کسب و کار را مدیریت کند. در نهایت، روابط عمومی با هدف قرار دادن شرکت شما یا یک فرد از سازمان به عنوان یک رهبر فکری در یک صنعت خاص، افزایش آگاهی برند و اعتماد در بین مردم را رقم می‌زند.

در حالی که همه کسب‌وکارها می‌توانند از مدیریت شهرت خود نزد مردم بهره ببرند، استراتژی‌های روابط عمومی قوی برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر که اغلب در خبرها حضور دارند، بهترین هستند.

7. بازاریابی چاپی

بازاریابی چاپی استفاده از رسانه‌های چاپی برای ایجاد آگاهی از برند در مورد شرکت شماست. این نوع بازاریابی شامل تبلیغات در مجلات، بروشورها و بیلبوردها می‌شود. بازاریابی چاپی چیزی نیست که بتوانید به طور موثر اندازه‌گیری کنید، حتی اگر روش‌هایی برای اطمینان از عملکرد خوب این ابزار وجود داشته باشد. به عنوان مثال، بازاریابی چاپی می‌تواند محصول یا خدمات شما را در محدوده جغرافیایی کوچکی تبلیغ کند، یا می‌توانید از گزینه‌های ملی برای کسب آگاهی بیشتر از برند در مناطق مختلف استفاده کنید.

بازاریابی چاپی می‌تواند برای هر نوع کسب و کاری موثر باشد. با این حال، شما بایدبا دقت مجلات مناسب را هدف قرار دهید. به عنوان مثال، کسب و کارهای B2B ممکن است تبلیغات در مجلات تجاری را انتخاب کنند، در حالی که شرکت‌های B2C می‌توانند مجلات مصرفی با دامنه وسیع‌تر و غیر تخصصی را هدف قرار دهند.

8. پست مستقیم

بازاریابی پست مستقیم مانند بازاریابی ایمیلی عمل می‌کند، اما به جای ارسال اطلاعات به صندوق پست دیجیتال شما، مطالب چاپی را به صندوق پستی فیزیکی شما ارسال می‌کند. محتوای موجود در بازاریابی پستی می‌توانند حاوی اطلاعاتی شامل CTA و مشوق‌ها باشند. متأسفانه، پست مستقیم ممکن است به اندازه بازاریابی ایمیلی برای کسب و کار شما مؤثر نباشد، زیرا بسیاری از افراد آن را نامه‌های ناخواسته در نظر گرفته و بدون خواندن اطلاعات ارسالی، آن را به سطل زباله بیاندازند. بنابراین، پیشنهاد شما به مشتریان باید واضح باشد تا آنها را وادار به انجام عمل مورد نظر کند.

پست مستقیم نمونه دیگری از استراتژی بازاریابی است که هر کسب و کاری می‌تواند از آن استفاده کند. به عنوان مثال، یک آبگرم محلی ممکن است به ساکنان شهر نامه مستقیم بفرستد تا تخفیف‌های خود را تبلیغ کند. در حالی که یک شرکت B2B نامه‌های ارسالی را مستقیماً به محل کار آنها ارسال می‌کند.

9. تلویزیون و رادیو

تبلیغات تلویزیونی و رادیویی در طول زمان تکامل یافته‌اند، اما همچنان استراتژی های بازاریابی موثر برای کسب و کارها هستند. متأسفانه، این تبلیغات ممکن است گران‌تر از سایر ابزارها باشند، بنابراین برای مشاغل کوچک ایده‌آل نیستند. اگر کسب و کار شما بودجه‌ای برای خرج کردن در این رسانه دارد، باید خلاقیت به خرج داده تا مردم را وادار به عمل کنید.

از انواع بازاریابی مختلف بازاریابی استفاده کنید

در حالی که انواع مختلف بازاریابی سنتی و دیجیتال می‌توانند برای کسب و کار شما موثر باشند، می‌توانید از آنها برای افزایش آگاهی برند و ارتقای فروش استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید از کدام استراتژی بازاریابی استفاده کنید، برند و مشتریانتان را در نظر بگیرید. هدف شما کشف این نکته است که، مشتریان وقت خود را کجا می‌گذرانند و چگونه می‌توانید به آنها دسترسی پیدا کنید.

مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ با راهکارهای اختصاصی شده ما، می‌توانید استراتژی های بازاریابی متناسب با کسب و کارتان خلق کنید. با کارشناسان واحد مشاوره تماس بگیرید.

منابع: mailchimp ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات