ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

راه های مدیریت و کنترل خشم در محیط کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مهارت کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت

در این مقاله از مدیرنو، به تشریح چگونگی مدیریت خشم در محیط کار و راه های تمرین کنترل خشم و عصبانیت کارکنان در محیط کار خواهیم پرداخت. آیا میدانید نتیجه کنترل خشم و مهار عصبانیت چیست؟ آدم‌ها امروزه حتی نسبت به انواع محرک‌های به ظاهر کوچک، کنترلشان را از دست می‌دهند و همین علت باعث می‌شود تا اهمیت مهار عصبانیت روز به روز پررنگ‎‌تر شود. همه آدم‌ها احساس خشم را تجربه می‌کنند و این یک احساس طبیعی است. ما اغلب خشم را در پاسخ به موقعیت‌های دشوار احساس می‌کنیم، مانند موقعیت‌هایی که باعث می‌شود احساس کنیم کم ارزشیم یا اینکه کنترلی روی اوضاع نداریم.

تفاوت در عقاید نیز یکی دیگر از دلایل اصلی به وجود آمدن خشم است، چون تنش‌ها معمولاً زمانی افزایش می‌یابد که مردم برای عقایدشان مبارزه می‌کنند.

 

اهمیت کنترل خشم در محیط کار

اگر می‌خواهیم به طور مؤثر با همکاران کار کنیم، باید تمرین کنیم و بر کنترل خشم و مهار عصبانیت مسلط شویم. هنگامی که افراد احساس ناامیدی یا خشمشان را به روش‌های ناسالم و مخرب ابراز می‌کنند، سایر افراد در محل کار رنج می‌برند. کارکنان ممکن است از مطرح کردن مواردی که احتمال تشدید تنش در آنها وجود دارد خودداری کنند. عدم بروز احساسات باعث کاهش روحیه، افت کیفیت ارتباطات و بهره وری کارکنان می‌شود و باعث احساس ناامنی در افراد و عدم اعتماد در محل کار می‌شود.

هیچ محل کاری نباید توسط کارمندان پرخاشگر هدایت شود. اگر مدیر منابع انسانی یا یکی از مدیران کلیدی هستید، این مسئولیت شماست که از کارکنان خود در برابر رفتارهای تهدیدآمیز محافظت کرده و محل کار را به شیوه‌ای سازنده و حرفه‌ای حفظ کنید.

مهارت کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت

مدیریت خشم در محیط کار

آر. داگلاس فیلدز (عصب‌شناس) تشریح می‌کند که وقتی با استرس کاری یا فشار مزمن در زندگی مواجه می‌شویم، مغز ما مدارهای خشم را از نو سیم‌کشی می‌کند. به عبارت دیگر، پایداری استرس و ترسی که هر روز در دوره‌های پرفشار تجربه می‌کنید، منابع عاطفی شما را تحلیل برده و حتی در صورت تحریک‌های جزئی، احتمال عصبانیت شما را بسیار افزایش می‌دهد.

طغیان‌های عاطفی ما می‌تواند ناراحت کننده و حتی آسیب زننده باشد، به خصوص با توجه به اینکه عموما پیام‌هایی از اطرافیان دریافت می‌کنیم که خشم مضر و غیرمنطقی است و باید سرکوب شود. اما خشم ذاتاً بد نیست و سرکوب کردن آن برای شما یا اطرافیان خوب نیست. در واقع، اگر چگونگی کانالیزه کردن و مدیریت خشم در محیط کار را بدانید، می‌تواند در خدمت شما باشد.

دیوید کسلر نویسنده می‌گوید: “خشم محافظ درد است”

تمرین و راه های کنترل خشم در محل کار

اگر می‌خواهید خشمتان را به روش‌های بهتری هدایت کنید، در ادامه شش راهکار برای کنترل و مهار عصبانیت در محل کار را تشریح نمودیم.

 

1- اشتباه را بپذیرید

گام اول از راه های کنترل خشم اینست که اشتباه اتفاق افتاده را بپذیریم. ما اغلب سعی می‌کنیم احساسات خود را بلافاصله از بین ببریم تا ناراحت به نظر نرسیم. اما اگر به دلیل یک تصمیم ناعادلانه صدمه دیده‌اید یا به این دلیل که، شخصی مدام شما را طرد می‌کند، احساس بی‌ارزشی می‌کنید، اجازه دارید بدون عذاب وجدان و بدون عذرخواهی عصبانی شوید. بلافاصله احساسات خود را به شخص دیگری منتقل نکنید بلکه، آنچه را که احساس می‌کنید بپذیرید.

تحقیقات نشان می‌دهد که خشم موجه پاسخی بسیار سالم‌تر از ترس است، زیرا باعث ایجاد احساس اطمینان و کنترل شده، که کمتر به اثرات نامطلوب استرس مانند فشار خون بالا یا ترشح هورمون استرس بالا، منجر می‌شود.

حتی اگر در ظاهر رویدادی که باعث خشم شما شده، جزئی به نظر برسد، معمولا جرقه‌هایی که باعث انفجار درونی‌تان شده باعث شعله‌ور شدنتان می‌شود. به عنوان مثال، شاید همکاری که در پایان روز درخواست انجام کاری از شما دارد، سابقه واگذاری کار خود به دیگران در ساعات غیرکاری را داشته باشد.

 

2- از تخلیه بیش از حد خودداری کنید.

ها کردن دست‌ها در روزهای سرد آنقدرها هم که فکر می‌کنید مولد و گرمابخش نیست، حتی اگر مدت‌هاست که به عنوان یک کار اثرگذار توصیه شده باشد. برای مثال، «اتاق خشم» جایی که می‌توانید برای خرد کردن تلویزیون‌ها و بشقاب‌ها با چوب بیس‌بال هزینه کنید، خیلی هم کارساز نیست. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوع «تخریب درمانی» به جای کاهش خشم، باعث تشدید خشم شما می‌شود. “براد جی بوشمن” روانشناس، مطالعه‌ای روی افرادی که از کیسه بوکس برای بیرون ریختن خشم خود استفاده می‌کردند، انجام داد و به این نتیجه رسید که «هیچ کاری انجام ندادن» در مدیریت خشم مؤثرتر است.

مهارت کنترل و مدیریت خشم و عصبانیت

تخلیه مزمن به عنوان یک تمرین دیگر از راه های کنترل خشم در محیط کار جهت مدیریت خشم توصیه می‌شود. در این روش شما همان مشکلات را بدون تلاش برای درک یا حل آنها بازگو می‌کنید. خروجی این روش هم نشان داده که بعد از به اشتراک‌گذاری، هم شما و هم افرادی که به شما گوش می‌دهند، احساس بدتری خواهند داشت.

 

3- نیازهای پشت احساسات خود را شناسایی کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که متمرکز شدن روی نیازهای پس احساسات، به شما امکان می‌دهد تا نگاهی بی‌طرفانه‌تر و مستقل‌تر به موقعیت خود داشته و بهتر از رفاه عاطفی‌تان محافظت کنید.

سوال‌هایی برای کشف دلایل عصبانیت

  • چه چیزی باعث عصبانیت من شد؟
  • چه احساساتی در پس خشم من وجود دارد؟ شاید ترس یا ناتوانی؟
  • چه چیزی کمک می‌کند که در حال حاضر بهتر باشم؟
  • چه نتایج بلندمدتی باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشم؟
  • برای رسیدن به نتایج موردنظر چه گام‌هایی باید برداشته شود؟
  • در هر مرحله، چه چیزی را به خطر می‌اندازم یا از دست می‌دهم و چه چیزی به دست می‌آورم؟

احساس پنهان در پشت خشم بسیاری از افراد، ترس است. ممکن است منشا ترس از ناتوانی یا مرتکب اشتباهی شدن و از دست دادن چیزی که برایتان مهم است، باشد.  کشف حقیقی دلایل پنهان خشم می‌تواند به تمرین کنترل خشم در محیط کار کمک کند.

 

4- اگر می توانید بدون احساساتی شدن در مورد احساسات خود صحبت کنید.

قبل از هر اقدام مهمی زمانی را برای آرام شدن خود اختصاص دهید. در زمان ناراحتی و عصبانیت، کمتر قادر به تفکر استراتژیک هستیم. اگر قلبتان تند می‌زند یا مشت‌هایتان را گره کرده‌اید، چند دقیقه مکث کنید. می‌توانید خشم خود را در مقیاسی از 1 (تحریک) تا 10 (عصبانیت) ارزیابی کنید و قبل از انجام هر اقدامی صبر کنید تا به 3 یا 4 برسید.

اگر عصبانیت شما توسط عصبانیت یا رفتار شخص دیگری برانگیخته شده، ممکن است بخواهید موضوع را با او به اشتراک بگذارید. قبل از انجام مکالمه، هدف خود، آنچه را که می‌خواهید بگویید و زمانی که آن را بیان می‌کنید، روشن کنید. این فرمول ساده می‌تواند مفید باشد: “وقتی شما_____، احساس می کنم _______.”

 

5- اگر نمی توانید خشم خود را بیان کنید، به طور غیرمستقیم نیازهای خود را برطرف کنید.

گاهی باید بپذیرید که عصبانیت شما به خاطر چیزیست که نمی‌توانید تغییر دهید، اینجاست که مدیریت خشم از اهمیت بالایی برخوردار است. در این موارد، به دنبال راه‌هایی بگردید تا خود را از موقعیت دور کنید یا اگر نمی‌توانید، به طور غیرمستقیم مثلاً با کمک گرفتن از دوستان یا یک درمانگر نیازهای خود را برطرف کنید.

 

6- انرژی خشم خود را به صورت استراتژیک هدایت کنید.

دکتر بریتنی کوپر، همیشه فکر می‌کرد که برای مورد احترام قرار گرفتن باید احساسات خود را کنترل کند، تا از برچسب «زن سیاه‌پوست عصبانی» در امان باشد. اما وقتی یکی از شاگردانش به او گفت: «من سخنرانی‌های تو را دوست دارم، چون سخنرانی‌های تو شیواترین جلوه خشم است» تغییر کرد. حالا او از خشم به عنوان ابرقدرتی برای کمک به زنان سیاه‌پوست در مسیر مبارزه با بی‌عدالتی استفاده می‌کند.

استفاده درست از خشم، می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس، احساس توانمندی و قدرتمندی در ما شود. محققان دریافتند افرادی که عصبانی هستند نیز این باور را دارند که تحت هر شرایطی پیروز خواهند شد

شما می‌توانید از خشم به عنوان انگیزه‌ای برای دفاع موثر از خود استفاده کنید. بیشتر ما خشم را با فروپاشی خارج از اختیار یکی می‌دانیم، که این احساس سیگنال اشتباهی است. اگر مدیریت خشم در محیط کار را فرا بگیریم و خشم را به طور موثر مهار کنیم، می‌تواند به ما قدرت مضاعفی برای درست کردن کارها بدهد.

 

نتیجه مدیریت خشم و مهار عصبانیت چیست؟

کنترل عصبانیت در محل کار نه تنها به یک رویکرد واکنشی به رفتار بد، بلکه به رویکردی پیشگیرانه نیز نیاز دارد. به عبارت دیگر، برای جلوگیری از بروزخشم در وهله اول، محل کار شما باید استانداردی را در مورد رفتار افراد و نحوه برخورد کسب و کار با آن تعیین کند.

در نتیجه تمرین کنترل خشم و مهار عصبانیت ، محیط کاری را حفظ خواهید کرد که مردم بدانند رفتار بد را تحمل نمی‌کند. علاوه بر این، به افراد کمک خواهید کرد تا بفهمند در صورت مواجهه با کارمندان پرخاشگر، چگونه واکنش نشان دهند.

برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه منابع انسانی به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: hbr ، highspeedtraining ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات