ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

انواع شیوه های آموزش کارکنان و مزایای آن

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مزایای شیوه های نوین آموزش کارکنان در ایران

در این مقاله از مدیرنو به شیوه های آموزش کارکنان خواهیم پرداخت. آیا میدانید مزایای آموزش کارکنان چیست ؟ در ادامه به 10 شیوه نوین آموزش کارکنان اشاره خواهیم کرد. شرکتی که روی آموزش و توسعه کارکنان خود سرمایه گذاری می‌کند، مستقیماً روی موفقیت خود سرمایه گذاری کرده.

کاربر گرامی؛ درصورتی‌که به دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای پرسنل خود هستید، به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه کنید؛

با پیشرفت روزانه فناوری، کارکنان انتظار دارند که شرکت‌هایشان بتوانند برنامه‌ها و شیوه های آموزشی منظم و مرتبطی را به آنها ارائه دهند تا آنها را از جدیدترین رویه‌ها و فناوری‌های صنعت مطلع کنند. نیاز به انواع شیوه های آموزش کارکنان و توسعه آنها، هرگز به اندازه دوره حال حاضر پیچیده نبوده است. استراتژی‌های آموزشی می‌تواند عملکرد و بهره‌وری کارکنان را بهبود بخشد و در عین حال آنها را برای چالش‌های آینده آموزش دهد.

بنر میان مقاله منابع انسانی

به احتمال زیاد به همین دلیل است که سازمانها تمام تمرکز خود را به شیوه های آموزش کارکنان با انواع روش‌های آموزشی اختصاص داده‌اند و در سال 2018 بالغ بر 87.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده‌اند. متأسفانه فقط 34 درصد از این مشاغل معتقدند که آموزش کارکنان مفید است. درنتیجه، با پیشرفت صنعت، متخصصان یادگیری و توسعه باید بدانند که چگونه برنامه‌های آموزشی خود را به نحو احسن برنامه ریزی و سازماندهی کنند. اولین قدم برای چنین خروجی، انتخاب بهترین شیوه های آموزش کارکنان است.

 

مزایای آموزش کارکنان چیست ؟

پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تغییرات در رویه‌های محل کار و استراتژی‌های تغییر، زمینه‌هایی را که کارفرمایان و کارمندان باهم همسو نیستند را پررنگ‌تر و بیشتر نشان می‌دهند.

راه‌حل این عدم تطابق چیست؟

پاسخ در ارزیابی صاحبان مشاغل و آموزش عملی اطلاعات کاری به کارکنان و توسعه مهارت‌های کاری آنها نهفته است. همچنین به مدیران کمک می‌کند تا تعیین کنند که هر کارمند باید به چه چیزهایی مشرف بوده و توانایی انجام چه کارهایی را داشته باشد تا بتواند بهره وری و ارزش بیشتری را خلق کند.

هنگامی که یک شرکت روی شیوه های آموزش سازمان یافته و کارآمد سرمایه گذاری می‌کند، یادگیری منظم کارکنان را تضمین می‌کند.

در نهایت، چنین رویه‌ای دانش و مهارت‌های کارکنان را توسعه داده، آنها را برای مسئولیت‌های کاری گسترده‌تر و شاید رشد سازمانی آماده می‌کند و نشان می‌دهد که کارمندان ارزشمندی در شرکت هستند.

از جمله نتایج شیوه های آموزش کارکنان شامل؛ هزینه‌های تولید کمتر، صرف زمان کمتر برای اصلاح خطاها و محیط‌های کاری ایمن‌تر می‌باشد. بر اساس تحقیقات، سازمان‌هایی که به کارکنان خود آموزش می‌دهند نسبت به شرکت‌هایی که آموزش کافی برای برنامه‌های کارمندان ندارند، هزینه‌های جابجایی پرسنلی کمتری دارند.

آموزش های کارکنان نیاز به دانش تخصصی دارد، مدیرنو در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بشتر به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه کنید.

 

10 شیوه نوین آموزش کارکنان و مزایای آن

شیوه های آموزش کارکنان در اشکال و اندازه‌های متفاوتی وجود دارد و هر سال تنوع آن بیشتر می‌شود. این بدان معناست که هر تیم، بخش و کسب‌وکار می‌توانند بهترین شیوه های آموزش کارکنان جدید و کارکنان فعلی را بر اساس نیازهای خاص خود انتخاب کنند. بیایید در ادامه به 10 نوع از شیوه های آموزش کارکنان و مزایای آنها بپردازیم.

1. آموزش مبتنی بر روش‌های مربیگری

آموزش مبتنی بر روش‌های مربیگری (ILT) یک فرآیند آموزش نوین کارکنان است که در آن یک مربی آموزش را برای گروهی از داوطلبان هدایت می‌کند.

ILT را می‌توان هم به صورت حضوری و هم از طریق اینترنت انجام داد. بارزترین ویژگی این شیوه آموزشی این است که داوطلبان دسترسی آنی به مربی برای دریافت بازخورد و طرح گفتگو دارند. مزایای آموزش کارکنان مبتنی بر مربیگری عبارت‌اند از:

  • این یک تکنیک بسیار موفق برای آموزش موضوعات پیچیده به کارکنان است.
  • مربیان می‌توانند به سؤالات خاص کارکنان رسیدگی کرده یا آنها را به سمت منابع مفیدتر راهنمایی کنند.
  • امکان توسعه روابط بین مربی و کارآموز را فراهم می‌کند.
  • روابط کارکنانی که باهم تحت آموزش هستند را تقویت می‌کند.

مزایای شیوه های نوین آموزش کارکنان در ایران

2. آموزش آنلاین

آموزش آنلاین در حال حاضر یکی از پرکاربردترین شیوه های آموزش کارکنان است و به‌عنوان آموزش الکترونیکی هم شناخته می‌شود.

این روش آموزشی می‌تواند شامل وبینارهای آنلاین، فیلم، دوره‌ها و … باشد. کارمندان می‌توانند آموزش خود را از طریق تلفن‌های هوشمند یا رایانه‌های شخصی محل کار تکمیل کنند.

مزایای آموزش آنلاین کارکنان عبارت‌اند از:

  • یکی از ساده‌ترین شیوه های آموزش کارکنان است که می‌توان آن را در میان گروه‌های پرجمعیت اجرا کرد.
  • برای کارکنانی که دورکاری می‌کنند یا شرکت‌هایی که جابجایی پرسنلی بالایی دارند مناسب است.
  • کارکنان می‌توانند در هر مکان و زمانی آموزش ببینند.
  • همچنین با استفاده از بازی‌های تعاملی، امتحانات، فیلم‌ها، فعالیت‌ها، به کارکنان شما کمک می‌کند تا در آموزش شرکت کنند.

 

3. آموزش در محل کار

آموزش در محل کار یا آموزش‌های عملی بر مهارت‌های موردنیاز برای انجام کار تمرکز دارد. این شیوه آموزشی بیشتر برای افرادی که تازه استخدام شده‌اند مورداستفاده قرار می‌گیرد و به آنها کمک می‌کند تا پیش از آنکه کارها را به‌طور مستقل انجام دهند، زمینه و نیازهای شغلی خود را درک کنند.

مزایای آموزش در محل کار عبارت‌اند از:

  • یکی از مؤثرترین شیوه های آموزش کارکنان برای جانشینی آنهاست.
  • ازآنجایی‌که کارکنان به‌صورت عملی با شیوه انجام کارها آشنا می‌شوند، این شکل از آموزش می‌تواند منجر به یادگیری سریع‌تر شود.

مزایای شیوه های نوین آموزش کارکنان در ایران

4. آموزش تعاملی

آموزش تعاملی شامل فعالیت‌های گروهی، تمرین‌ها، بازی‌ها، آزمون‌ها، ارزیابی‌ها و هر چیز دیگری است که کارکنان را در فرآیند یادگیری درگیر نگه می‌دارد.

این نوع از شیوه های آموزش کارکنان تضمین می‌کند که افراد در طول فرآیند آموزش حضور فعال دارند و وقتی آنها در فرآیند آموزش به‌طور فعال شرکت می‌کنند، انگیزه پیدا کرده و ارزش واقعی آموزش خود را بیشتر درک می‌کنند.

مزایای آموزش تعاملی عبارت‌اند از:

  • کارکنان می‌توانند اشتباه کنند و از جایی که اشتباه کرده‌اند یاد بگیرند.
  • می‌تواند به شما کمک کند تا کارمندان بیشتری را درگیر کرده و رویکرد جامع‌تری را انتخاب کنید.
  • به کارکنان این امکان را می‌دهد تا ارزیابی کنند که چه‌کاری را ممکن است متفاوت انجام داده باشند و چگونه یک اقدام جایگزین باعث نتایج متفاوتی می‌شود.
  • یادگیری توسط جلسات آموزش تعاملی لذت‌بخش تر خواهد بود.

5. آموزش با استفاده از روش‌های مدرن

شیوه های نوین آموزش کارکنان در محیط‌های کاری مدرن که شامل کارکنانی از راه دور و همچنین افرادی با فرهنگ‌های مختلف می‌شود، رشد یافته است. بنابراین، چگونه می‌توانیم در چنین محیط‌های کاری پیچیده‌ای به یادگیری کارکنان خود کمک کنیم؟ می‌توانیم پاسخ این سؤال را با استفاده از دو شیوه آموزش مدرن شامل: یادگیری اجتماعی و آموزش آنلاین بدهیم.

مزایای شیوه های نوین آموزش کارکنان در ایران

آ. یادگیری اجتماعی

یادگیری اجتماعی، که توسط آلبرت بندورا در دهه 1970 شکل گرفت، معمولاً به عنوان یادگیری از طریق مشاهده، تقلید و الگوبرداری از رفتار دیگران شناخته می‌شود.

یادگیری اجتماعی همچنین ممکن است به‌عنوان یک شکل تعمدی از آموزش استفاده شود. بسیاری از شیوه های آموزش کارکنان به این دلیل که تنظیم، ارزیابی و سازمان دادن به آنها دشوار است شامل یادگیری اجتماعی نمی‌شوند. بااین‌حال، ممکن است این شیوه آموزشی بسیار سازنده باشد زیرا افراد از وظایف عادی خود خارج می‌شوند و دیدگاه‌های جدید و توانایی‌های حل مسئله را به‌دست می‌آورند.

ب. آموزش آنلاین

آموزش آنلاین به یکی از شناخته‌شده‌ترین پاسخ‌ها برای نحوه آموزش موفقیت‌آمیز کارکنان تبدیل‌شده.

برنامه‌های آموزش آنلاین کارکنان می‌تواند شامل دوره‌های آموزش الکترونیکی، وبینارها و سایر رسانه‌ها باشد و این امکان را فراهم می‌کند که محتوای آموزشی کارکنان به روش‌های مختلف ارائه و ارزیابی شود.

مزایای شیوه های نوین آموزش کارکنان چیست

  • برای آموزش در مکان‌های مختلف مناسب می‌باشد.
  • به دلیل نداشتن هزینه‌های سفر، مقرون‌به‌صرفه است.
  • به‌روزرسانی آن آسان است.
  • برای یادگیری خودخوان مؤثر است.

مزایای شیوه های نوین آموزش کارکنان در ایران

6. بحث ها و فعالیت های گروهی

بحث‌ها و فعالیت‌های گروهی یک انتخاب آموزشی عالی برای گروه خاصی از کارکنان می‌باشد. این بحث‌ها و فعالیت‌ها می‌تواند توسط یک مربی انجام‌شده یا توسط درخواست‌های آنلاین پشتیبانی شوند و سپس توسط یک سرپرست مجدداً بررسی شوند.

مزایای به‌کارگیری بحث‌ها و فعالیت‌های گروهی عبارتند از:

  • بهترین شیوه برای موقعیت‌هایی است که سازمان‌ها به یک رویکرد مشارکتی برای رفع نگرانی‌های پیچیده خود نیاز دارند.
  • امکان مشارکت چندین کارمند به‌طور همزمان را فراهم می‌کند.
  • کارمندان در فضایی مناسب برای بخش‌ها یا گروه‌های موجود خود آموزش می‌بینند.
  • نوآوری‌های افراد را تشویق کرده و امکان ریسک پذیری را برای آنها فراهم می‌کند.

 

7. آموزش رهبری

آموزش رهبری برای رهبران فعلی یک رویکرد عالی برای تجدید انرژی و تنظیم مجدد نحوه تفکر آنها می‌باشد.

از سوی دیگر، آموزش رهبری برای سایر کارکنان به آنها کمک می‌کند تا موقعیت‌های فعلی خود را بهتر درک کنند و بیاموزند که برای تبدیل‌شدن به رهبران عالی در آینده چه چیزی لازم است.

مزایای آموزش رهبری عبارت‌اند از:

  • تقویت و حفظ روحیه کارکنان.
  • تشویق به تصمیم‌گیری بهتر.
  • باعث می‌شود تیم‌های بهتری بسازید.
  • باعث تقویت سبک رهبری می‌شود.

8. شبیه سازی آموزش کارکنان

رایانه، واقعیت مجازی یا تجهیزات واقعیت افزوده، رایج‌ترین شیوه های شبیه‌سازی آموزش هستند.

صرف نظر از هزینه‌های اولیه برای توسعه چنین نرم‌افزارها یا فناوری‌هایی، شبیه‌سازی آموزش جایگزین ضروری برای آموزش کارکنانی است که در مناطق پرخطر یا پرمخاطره کار می‌کنند. شبیه‌سازی آموزش اغلب برای خلبانان و پزشکان استفاده می‌شود، اما ممکن است برای سایر کارمندان نیز مفید باشد.

مزایای شبیه‌سازی آموزش کارکنان عبارت‌اند از:

  • آموزشی عملی و قابل‌اعتماد است.
  • به کارکنان اجازه می‌دهد به‌طور منظم و با سرعت متناسب با خود رشد کنند.
  • به کارمندان اجازه می‌دهد تا با مشکلاتی که به‌احتمال‌زیاد در کار با آنها مواجه می‌شوند، مقابله کنند.

 

مزایای شیوه های نوین آموزش کارکنان در ایران

9. آموزش نقش آفرینی

ایفای نقش، مانند بحث‌های گروهی، به کارکنان اجازه می‌دهد تا در یک موقعیت کنترل‌شده، بخشی از مسئولیت‌های خود را انجام دهند.

این امر کارکنان را به چالش می‌کشد تا در حین ایفای نقش، چندین دیدگاه را تجزیه و تحلیل کنند و به‌صورت مستقل فکر کنند. در این شیوه آموزشی اغلب از یک کارآموز و یک تسهیل‌کننده (یا مربی) استفاده می‌شود و به هر یک از آنها اجازه می‌دهد چندین سناریو شغلی را اجرا کنند. ایفای نقش، مانند سایر فعالیت‌های گروهی، بسیار مفید است، اما برای مضامین ساده و بدون پیچیدگی مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

 

مزایای آموزش نقش آفرینی عبارت‌اند از:

  • برای مشاغلی که خواستار مشتری یا ارتباط با مشتری هستند بسیار مناسب است.
  • به کارکنان اجازه می‌دهد تا در مواجهه با شرایط چالش برانگیز تمرین کنند.
  • به توسعه مهارت‌های نرم کمک می‌کند.

 

10. مطالعات موردی یا سایر مطالعات مورد نیاز

در مطالعات موردی به کارکنان سناریوهای واقعی یا خیالی ارائه می‌شود که شرایط عادی محل کار را نشان می‌دهد.

مطالعات موردی از بهترین شیوه های آموزش کارکنان برای توسعه توانایی‌های تحلیلی و حل مسئله آنهاست.  سپس از آنها خواسته می‌شود تا مشکل را به‌صورت جداگانه یا گروهی بررسی کنند و راه‌حل‌ها و سناریوهای کاملی را ایجاد نمایند.

مزایای آموزش مطالعات موردی عبارت‌اند از:

  • به توسعه مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله کمک می‌کند.
  • کارکنان را قادر می‌سازد وظایف را بهتر مدیریت کنند.
  • کارکنان را بیشتر درگیر آموخته‌هایشان می‌کند.

آموزش کارکنان فقط یک بار نیست، بلکه شرکت‌ها باید به‌طور مداوم مهارت‌های کارکنان خود را ارتقا داده و آموزش‌های لازم را برای بقا و شکوفایی استعدادهای آنها تقویت کنند. درنتیجه، طیف وسیعی از شیوه های آموزش کارکنان برای اکثر شرایط مفید بوده و باعث بهبود مهارت‌ها و استعدادهای کارکنان، افزایش درآمد سازمان و همچنین نیروی کار شایسته و آموزش دیده سازمان می‌شود.

 

کلیدواژه ها: شیوه های نوین آموزش کارکنان – شیوه های آموزش کارکنان – مزایای آموزش کارکنان – فرآیند آموزش کارکنان .

منبع: hrshelf

 

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات