ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

روش های شناسایی مشتریان هدف چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
شناسایی و دسته بندی مشتری هدف

در این مقاله از مدیرنو، به اینکه روش های دسته بندی و شناسایی مشتریان هدف چیست می‌پردازیم. در ادامه تکنیک ها و روش های شناخت مشتری هدف را شرح خواهیم داد. اولین قدم یک شرکت در توسعه برنامه فروش و بازاریابی، شناسایی و دسته بندی مشتریان هدف است. اگر ندانید مشتری ایده آل شما کیست، تلاش های بازاریابی شما به هدر خواهد رفت. هیچ کس با شرکتی که سعی می‌کند همه را راضی کند خوشحال نخواهد شد. همین امر در مورد بازاریابی شما نیز صادق است. به همین دلیل شناسایی و دسته بندی مشتریان هدف بسیار مهم است.

در صورتیکه نیاز به راهنمایی های بیشتر در این زمینه دارید به صفحه مشاوره بازاریابی و فروش مدیرنو مراجعه کنید.

اگر هدف شما برقراری ارتباط و جذب همه مشتریان احتمالی باشد، در نهایت با هیچکس ارتباط برقرار نمی‌کنید. مردم می‌توانند وقت بگذارند و به وب سایت شما نگاه کنند یا به تبلیغات شما توجه کنند. اما اگر مخاطبین هدفی را در ذهن نداشته باشید، تبلیغات شما و پیام آن با کسی ارتباط برقرار نخواهد کرد. اگر می‌خواهید بدانید از کجا شروع کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

بنر میان مقاله فروش

مشتری هدف چیست؟

تعریف مشتری هدف از اولین گام‌ها در ایجاد استراتژی تحقیقات بازار است. به اندازه بیانیه ماموریت و اهداف کلان سازمان، استراتژی بازاریابی شما نیز مهم است. پس فراموش نکنید که، شناخت مشتریان هدف برای تنظیم استراتژی بازاریابی شما ضروری است.

اصطلاح «مشتری هدف» به مخاطبی اشاره دارد که می‌خواهید با کمک تلاش‌های بازاریابی خود با آن ارتباط برقرار کنید. این افراد اگر از طریق یکی از تلاش‌های بازاریابی شما از کالاها یا خدمات شما مطلع شوند، احتمالاً کالاها یا خدمات شما را خریداری می‌کنند.

 

انواع مختلف داده ها برای انتخاب مشتری شامل:

  • اطلاعات دموگرافیک (مانند سن و جنسیت)
  • داده‌های روانشناختی (مانند جاه طلبی‌ها، نگرانی‌ها و ارزش‌ها)
  • داده‌های رفتاری (احتمالا خرید مشتریان)

اکنون به بخش بعدی می‌رویم، جایی که در مورد اهمیت دسته بندی و شناسایی مشتریان هدف بحث خواهیم کرد.

 

اهمیت شناخت مشتریان هدف

اثربخشی و میزان موفقیت تلاش‌های بازاریابی و فروش هر شرکت به شناخت مشتریان هدف آن‌ها بستگی دارد. افرادی که مورد توجه ویژه قرار می‌گیرند، کسانی هستند که به احتمال زیاد از مشاغل خاص و مشابهی خرید می‌کنند.

این امر تلاش‌های بازاریابی و تبلیغات شرکت را بهبود می‌بخشد، زیرا ممکن است از منابع عاقلانه استفاده کنند و بدون تبلیغات گسترده و پرهزینه در زمان صرفه‌جویی کنند. استفاده از تبلیغات برای انتخاب مشتریان به عنوان یک تکنیک بازاریابی ممکن است به شرکت کمک کند تا مشتریان ایده آل خود را شناسایی کرده و به آنها دست یابد.

زمانی که شرکت‌ها بازار هدف یا مصرف کنندگان خود را نمی‌شناسند، زمان و پول زیادی در تبلیغات تلف می‌شود. یک سازمان ممکن است با بازاریابی فعال به بازار هدف خود، مصرف کنندگان و مشتریان فعال را جذب کند.

ارتباطات بازاریابی با کیفیت با مخاطبان هدف ممکن است باعث تکرار خرید مشتری و وفاداری به برند شود. علاوه بر این، ممکن است منجر به آگاهی از برند، اعتماد مشتری و فروش بالاتر شود.

شناسایی و دسته بندی مشتری هدف

روش های شناسایی مشتریان هدف چیست؟

کسب و کارها باید دریابند که مخاطب هدف کیست. بنابراین، در اینجا نکات و تکنیک های شناسایی و دسته بندی مشتریان هدف را ارائه خواهیم نمود.

 

گفتگو با مشتری هدف

با مصرف کنندگان احتمالی خود صحبت کنید. از آنها در مورد مهم ترین مشکلات و روش‌های مورد استفاده برای حل آنها بپرسید. همچنین از آنها بپرسید که اگر آن راه حل را نداشتند چه می‌کردند.

تمرکز بر گروه خاصی از مشتریان ممکن است به ما کمک کند بازار خود را محدود کنیم.

تا جایی که می‌توانید با مشتریان مختلف گفتگو کنید. شباهت‌هایی را در بین ویژگی‌های مورد نظر پیدا کنید. هرچه بتوانید در مورد مخاطب هدف خود دقیق تر باشید، شانس موفقیت شما بیشتر است.

 

در نظرگرفتن محبوبیت محصول

محبوبیت محصولات و خدمات شما یکی از موثرترین روش‌ها برای دسته بندی و شناسایی مشتریان هدف شماست. به عنوان مثال، اگر صاحب یک تجارت آنلاین حیوانات خانگی هستید و بیش از 60 درصد از فروش شما کالاهای مربوط به گربه است، این داده‌ها، اطلاعات مفیدی در مورد بازار هدف شماست.

داده‌های فروش و بازخورد مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنید تا مشخص کنید چه نوع اقلامی محبوب‌تر بوده و چگونه می‌توانید انتظارات مشتری را برآورده کنید یا از آن فراتر بروید.

 

آنالیز بازدیدکنندگان سایت را با ابزارهای سئو

ممکن است با استفاده از ابزارهای سئو اطلاعات زیادی در مورد بازدیدکنندگان وب سایت خود بیاموزید. به عنوان مثال، کلمات کلیدی و عباراتی را که مردم برای یافتن وب سایت شما استفاده می‌کنند، کشف کنید. همچنین سوالات مشابهی دریافت خواهید کرد که به شما اجازه می‌دهد بدانید که دیگران در مورد این موضوع چه فکری می‌کنند.

مزیت اضافی نرم افزار سئو توانایی مطالعه رقبای خود است. وب سایت آنها را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید در کدام کلمات کلیدی از رتبه خوبی برخوردارند و کدام صفحات بیشترین بازدید را دارند.

پیشنهاد مطالعه :

 

از داده های مشتری استفاده کنید

اگر از قبل مشتری دارید، می‌توانید از اطلاعات آنها برای شناسایی مخاطبان مورد نظر خود و کسب بینش بیشتر در مورد بازار هدف خود استفاده کنید. شما ممکن است از یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای سازماندهی و نگهداری داده‌های کاربران استفاده کنید.

شناسایی و دسته بندی مشتریان هدف شما زمانی آسان‌تر می‌شود که حجم زیادی از داده‌های مشتری را در اختیار داشته باشید. از این داده‌ها می‌توان برای کشف موارد مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان به نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

 

نگاه کردن به رقبای خود

شناسایی رقبا بخش بسیار مهمی از کار است. فروشگاه یا وب سایت رقبا را بررسی کنید تا متوجه شوید که آنها سعی دارند به چه مشتریانی دست پیدا کنند. شما متوجه خواهید شد که مخاطبان شما چه کسانی هستند، اما همچنین متوجه خواهید شد که چه کسانی را از دست داده‌اند. ممکن است بتوانید بازاری را که آنها نادیده می‌گیرند، شناسایی کنید. همچنین می‌توانید تعیین کنید که در چه قسمت‌هایی عملکرد خوبی ندارند.

اکنون زمان آن است که دریابید چگونه می‌توانید از این اطلاعات استفاده کنید. می‌توانید به رسانه‌های اجتماعی رقبا نگاهی بیندازید. انواع افرادی که با پست‌های آنها تعامل دارند و مطالبی که توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند را بررسی کنید.

فراموش نکنید که مخاطبان شما ثابت نیستند. همانطور که اقتصاد، فناوری و سازمان شما توسعه می‌یابد، مخاطبان هدف شما نیز توسعه می‌یابند.

 

دنبال کردن شبکه های اجتماعی

بهترین روش یادگیری، مشاهده و گوش دادن به آنچه مخاطبان در فضای آنلاین می‌گویند، است. می‌توانید با نگاه کردن به سوالات مخاطبان در رسانه‌های اجتماعی، چیزهای زیادی در مورد آنها بیاموزید. ممکن است به اطلاعاتی در مورد چالشهای آنها، دلیل نیاز به حمایت و اهداف کلی آنها دست یابید. ممکن است بازار هدف خود را بر اساس نیازهای آنها و نه بر اساس جمعیت آنها تعیین کنید.

 

ایجاد شخصیت مشتری‌

ایجاد پرسونای خریدار یا پروفایل مشتری هنگام تصمیم‌گیری در مورد مشتری هدف شما بسیار مهم است. این پروفایل‌ها شامل جزئیات مهمی در مورد مشتریان شما، مانند الگوهای خرید، سن، موقعیت مکانی، مشکلات، تحصیلات، سطح درآمد، شیوه زندگی و موارد دیگر است.

پس از جمع آوری اطلاعات مشتری ممکن است ویژگی‌های مشتریان و اینکه چگونه شرکت شما خواسته‌های آنها را برآورده می‌کند، درک کنید. در نتیجه، ممکن است همچنان به ارائه اطلاعات، کالاها و خدمات مرتبط ادامه دهید.

شناسایی و دسته بندی مشتری هدف

کلام آخر درباره مشتری هدف

مهم‌ترین گام در توسعه استراتژی‌های بازاریابی که در زمان مناسب به افراد مناسب برسید، دسته بندی و شناسایی مشتریان هدف شماست. شما می‌توانید استراتژی برند و استراتژی بازاریابی خود را با شناسایی مخاطبان هدف خود تعیین کنید. چنین کاری به عنوان یک پایه محکم عمل کرده که بر اساس آن می‌توانید برند خود را در طول زمان رشد دهید.

اگر مشتریان بالقوه زیادی دارید، نباید روی همه آنها به طور همزمان تمرکز کنید. شما باید در هر زمان فقط بر روی یک گروه از مخاطبین تمرکز کنید تا مطمئن شوید که همه چیز را درست انجام می‌دهید.

در این مقاله، ما مشتری هدف را تعریف کرده‌ایم و توصیه‌هایی در مورد نحوه شناسایی آنها ارائه کردیم. اکنون، تنها کاری که باید انجام دهید تدوین و اجرای این نکات است و در این مسیر می‌توانید از کارشناسان مجموعه مدیرنو کمک بگیرید.

 

منابع: questionpro ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات