ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

7 گام عملی برای راه اندازی مدل کسب و کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
7 گام عملی در ایجاد و راه اندازی کسب و کار موفق

در این مقاله از مدیرنو به اینکه انواع راه های موفقیت در تهیه بوم مدل کسب و کار چیست می‌پردازیم. در ادامه به 7 گام عملی برای موفقیت در تهیه مدل کسب و کار اشاره خواهیم کرد. داشتن رؤیاهایی بزرگ، مانند راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان یا تبدیل ایده های خود به شرکتی که بتواند دنیا را تغییر دهد، بسیار بلند پروازانه میباشد. و تنها زمانی میسر می‌شود که بتوانید کسب‌وکار خودتان را بر پایه مدلی مستحکم و قوی پایه‌ریزی کنید.

ممکن است با خود فکر کنید که دقیقا میدانید که چه کاری میخواهید شروع کنید. اما باید این حقیقت را قبول کنید که درواقع شما فقط یک سری فرضیه یا ایده دارید! شما دو راه پیش روی خوددارید، یا وقت خودرا با مدل‌های کسب‌و‌کار قدیمی هدر می‌دهید (منظور نوشتن سندی طولانیست که تعداد زیادی داده و نمودار را دربرمیگیرد) یا اینکه کار خودرا به‌صورتی حرفه‌ای تر در پیش‌گرفته و از بوم کسب و کار استفاده می‌کنید.

مدل کسب‌وکار یک زبان بصری مشترک است که میتواند به‌عنوان یک مرجع بصری برای راهنمایی و پیشبرد کسب‌وکار شما تهیه شود. که باعث رشد و پیشرفت فعالیت‌های شما می‌گردد.

 

راه های عملی راه‌اندازی و توسعه مدل کسب و کار چیست ؟

در اینجا هفت نکته مهم در ایجاد و توسعه یک بوم کسب و کار مشتری مدار را به شما ارائه می­ دهیم.

1- خودداری از از کپی برداری

نکته اصلی در کارآفرینی و راه‌اندازی یک استارتاپ ارائه چیزی واقعی و منحصر به فرد است؛ چیزی که بتواند زندگی افراد را بهبود ببخشد. بجای کپی برداری از استارتاپ دیگران، باید از تکنیک­ های طراحی متفکرانه برای ایجاد ایده­ های تجاری تازه و نوآورانه استفاده کنید.

 

2- در نظر گرفتن تغییر

برای یک کارآفربنی، تغییر یه دوست خوب محسوب شده که نباید از آن دوری کرد.

معمولاً زمان‌بر علیه شماست، پس نباید آن را برای پافشاری روی تکمیل اولین نسخه بوم کسب‌وکار خود هدر دهید. واقعیت اینست که مدل‌‌کسب‌و‌کار شما به‌محض ورود به مرحله جذب مشتری، تغییر خواهد کرد. یک قانون کلی که همیشه باید در ذهن داشته باشید اینست که هرگز به اولین مدل‌‌کسب‌و‌کار خود وابسته نشوید و از تغییر آن نترسید.

3- پیدا کردن نقطه آغاز بوم کسب و کار

بهترین نقطه برای شروع کسب‌وکار خودرا پیداکرده و از همان‌جا کار را آغاز کنید.

بسته به الگوی بوم کسب و کار می‌توانید روند ایده پردازی را از قسمت‌های مختلف کسب‌وکار خودتان آغاز نمایید که نوعی استراتژی در کسب‌وکار نیز به‌حساب می‌آید. می‌توانید نقطه مناسب را در این بوم پیداکرده و مدلی متمایز ایجاد کنید.

 

نکات راه‌اندازی بوم کسب و کار

  1. درصورتی‌که به دنبال تقویت مشارکت‌های فعلی یا بهبود مؤسسات و دارایی‌های کنونی تان هستید، بهترین استراتژی اینست که بر مراکز منبع محور خود تمرکز داشته باشید.
  2. اگر قصد دارید بهره‌وری را افزایش دهید، پس باید به دنبال مراکز پیشنهاد محور باشید. باید با پیشنهادات و کارهای ارزشمند شروع کرده و روش‌های حل مشکلات مشتریان را بهبود دهید. به‌این‌ترتیب حتی قادر خواهید بود خطرات و هزینه‌ها را نیز کاهش دهید.
  3. برای شروع، قسمت‌های مشتری محور در این بوم بهترین گزینه هستند. مخصوصاً اگر بخواهید در صنعت به ذهن بخش خاصی از مشتریان نفوذ کرده و چیزهایی را به آنها ارائه دهید که تا آن لحظه توان خریدش را نداشتند. مشتریان جدید و ویژگی‌های آنها را در نقطه شروع کارتان قرار دهید.
  4. درنهایت قسمت سرمایه محور برای شروع فرآیند ایده پردازی استفاده می‌شود. در این فرایند شما بر نوآوری در انجام مکانیسم‌های صنعت خودتان تمرکز می‌کنید. جریان‌های مالی جدید به وجود آورده و موانعی بر سر راه رقبایتان قرار می‌دهید تا نتوانند در صنعت شما پول دربیاورند.

 

نکته‌ی مهمی که نباید یادتان برود اینست که به‌محض اینکه یک عنصر را از یک قسمت بوم کسب‌وکار حذف کنید، کل آنرا تحت تأثیر قرار خواهید داد.

4- مدل کسب و کار خودرا مکرراً تکرار کنید.

اولین ایده­ ی شما چیزی نیست بجز آنچه فکر می­کنید جواب می­دهد.

پیش نویسی از ایده تان تهیه کنید. بوم 9 قسمتی خودرا کامل کرده و مدل اولیه را ایجاد نمایید. وقتی این مدل را تکمیل کردید، با گوش دادن به نظرات و بازخوردهای مشتریان مدل خود را امتحان کرده و آنرا تکرارکنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

5- توجه به نظرات مشتریان

بسیاری از کسب‌وکارها پول زیادی را صرف تحقیقات بازاریابی می‌کنند. اما معمولاً فراموش می‌کنند یک عامل بسیار مهم را در چرخه جذب مشتری و توسعه محصول خود بگنجانند. آن هم‌نظر مشتریان است.

اگر شما بودجه تحقیق و توسعه (R&D) زیادی ندارید، تحقیقات بازار با بودجه‌های کمتر را انجام دهید. تلاش کنید نظرات و بازخوردهای خریداران بالقوه خودرا بدانید. هرچه بیشتر در مورد مشتریان خود اطلاع داشته باشید، موقعیت بهتری کسب خواهید کرد.

 

6- ایجاد طرحی برای همدلی و انتقال افکار

نکته اصلی در طراحی یک بوم کسب و کار این نیست که ایده کسب‌وکار شما چقدر می‌تواند جالب باشد یا اینکه محصول شما تا چه حدی جذاب و متحیرکننده به نظر می‌رسد.

نکته اصلی اینست که چطور مشتری را تحت تأثیر قرار داده و بتوانیم احساسات او را برانگیزانیم.

برای رسیدن به این هدف، باید انواع مدل کسب و کار و محصولات/خدمات به‌گونه‌ای طراحی شود که مشکلات و نقاط درد و ناراحتی مشتری را مخاطب قرار دهد. به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • او در هنگام تعطیلات چه می‌کند؟
  • چه چیزهایی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟
  • در مورد نگرش و طرز برخورد او در اماکن عمومی و در میان مردم چه می دانید؟
  • موفقیت برای او چه معنایی دارد؟
  • چه چیزهایی او را نگران می‌کند؟

 

7- رویکرد چابکی و استارتاپ ناب

دو روش چابکی و استارتاپ ناب را در نظر بگیرید و با استفاده از آن یک پیش‌نویس تهیه کنید.

در رویکرد استارتاپ ناب (lean startup) برای راه‌اندازی کسب‌وکار و محصول همه ایده‌های محصول و کسب‌وکار فرضیاتی تلقی می‌شوند که باید با آزمایش کردن سریع در بازار اعتبارسنجی شوند. این رویکرد بر آزمایش کردن علمی، بیرون دادن تکرار شدنی محصول و بازخورد مشتریان استوار است تا به یادگیری معتبر برسد.

نکته اصلی اینست که باید مدل‌‌کسب‌و‌کار خودرا طراحی کرده و به‌سرعت به سراغ ایجاد محصول بروید.

پس‌ازآن نوبت آزمایش مدل‌‌کسب‌و‌کار و نمونه شما در میان مشتریان و درنهایت، تطبیق محصول با خواسته‌های بازار یا تغییرات آن در مواقع لزوم است. مایه تأسف است که بسیاری از شرکت‌ها تنها به دلیل اتکای بیش‌ازحد روی چیزی که فکر می‌کنند کار خواهد کرد، شکست می‌خورند.

بهترین روش اینست که بفهمید ایده کسب‌وکار شما برای یک شروع کوچک به‌اندازه کافی بزرگ است یا نه. از روش‌های اثبات‌شده استفاده نمایید. بر اساس تکنیک‌های بیان‌شده یک مدل کسب‌وکار طراحی کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب‌وکار مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

منبع: entrepreneur

 

برچسب ها: انواع مدل کسب و کار چیست , بوم مدل کسب و کار چیست

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات