ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

9 تفاوت بین مدیریت و رهبری

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
9 تفاوت بین مدیریت و رهبری تفاوت مدیران و رهبران

در این مقاله در مورد تفاوت مدیریت و رهبری افراد صحبت خواهیم نمود. رهبری توانایی تحت تأثیر قرار دادن یا هدایت افراد در یک سازمان یا کسب و کار است، درحالی‌که مدیریت توانایی کنترل فرآیندهای روزمره و نگه داشتن کارکنان در مسیر دستیابی به اهداف شرکت است. اگرچه برخی از مهارت‌های رهبری و مدیریت باهم همپوشانی دارند، اما دانستن تفاوت مدیران و رهبران، مهم است.

بنر میان مقاله منابع انسانی

تفاوت مدیریت و رهبری چیست ؟

چیزی که ما از مدیران، به ویژه مدیران جدید زیاد می‌پرسیم، تفاوت بین رهبری و مدیریت است. پاسخ به این سوال نیازمند تفکر عمیقی است منتهی اگر بخواهیم به سادگی آن را توضیح دهیم تفاوت مدیریت و رهبری این است:

مدیریت به مردم دستور می دهد که چه کاری انجام دهند، چگونه آن را انجام دهند و چه زمانی آن را انجام دهند. رهبری الهام بخش دیگران به سمت رسیدن به هدف است.

و یا رهبران مؤثر اغلب با ارائه الگوی خوبی برای کارمندان خود، بر انگیزه دادن و الهام بخشیدن به تیم خود سرمایه گذاری می‌کنند. مدیران بیشتر مشغول کارهای روزانه و مسئول واگذاری مؤثر کارها و اطمینان از رعایت زمان‌های مقرر شده و انتظارات کارکنان خودشان هستند.

افرادی که مهارت مدیریت و رهبری افراد را دارند، نقش حیاتی در سوق دادن سازمان ها به سمت مزیت رقابتی دارند. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید این دو مفهوم را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

پیشنهاد میکنیم این دو مقاله را در رابطه با رهبری بخوانید: ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان و 6 راهکار مهم رهبران در انگیزه بخشی به افراد

مدیریت چیست؟

در معنی کلی مدیریت کنترل گروهی از چیزها یا افراد برای رسیدن به یک هدف معین است. به یک چوپان و سگ مورد اعتمادشان فکر کنید که گوسفندان را در مزارع نگهداری می کنند. به این ترتیب، مدیران نقش مهمی در هر سازمان ایفا می کنند. آنها سازمان دهندگانی هستند که وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که افراد مناسب در مکان مناسب و با منابع مناسب برای دستیابی به اهداف سازمانی قرار دارند. این وظیفه مدیر است که چشم انداز و ابتکارات تعیین شده توسط رهبران سازمان را اتخاذ کند و آن را به واقعیت تبدیل کند.

لیز لاکهارد در مقاله مدیریت افراد عالی خود می گوید: «یک مدیر بد می تواند یک کار خوب را خراب کند، اما یک مدیر خوب می تواند یک شغل بد را قابل تحمل کند.»

پس چه چیزی یک مدیر خوب را می سازد؟

خوب، ابتدا مهارت‌های مدیریت اصلی مانند مدیریت پروژه، پیش‌بینی، بودجه‌بندی، تفویض اختیار، تعیین هدف، ارائه بازخورد، مدیریت عملکرد، حل مسئله، ارتباط شفاف و گوش دادن فعال را تقویت کنید. فراتر از آن، مدیران بزرگ برای تعامل با اعضای تیم، درک خواسته‌ها و انگیزه‌های آن‌ها و تطبیق سبک مدیریتی خود برای حمایت از پیشرفت خود، زمان می‌گذارند. در واقع، این زمانی است که مدیران شروع به رهبر شدن می کنند، که ما را به خوبی وارد بخش بعدی خود می کند.

رهبری چیست؟

“شما برای رهبر شدن به عنوان نیاز ندارید” – ناشناس

با بسط تعریف قبلی، رهبری توانایی الهام بخشیدن و تأثیرگذاری بر دیگران برای رسیدن به یک هدف معین است. به طور کلی، رهبران متفکرانی آزاد هستند که به دنبال تغییر وضعیت موجود هستند. هرکسی بدون توجه به عنوان شغلی می تواند در یک سازمان رهبر باشد. رهبر کسی است که دیگران را تشویق می کند تا برای یک هدف مشترک تلاش کنند. گاندی، مارتین لوتر کینگ جونیور، میلیسنت فاوست و سایر فعالان از این دست شاید نمونه‌های نهایی رهبران بزرگ باشند زیرا مردم به خاطر پول یا موقعیت از آنها پیروی نکردند، بلکه به دلیل علاقه، بینش و اقداماتشان از آنها پیروی کردند.

احتمالاً از قبل تصور می کنید که رهبران واقعی سازمان شما چه کسانی هستند. افرادی که به آنها گوش داده می‌شوند، مرتباً از آنها راهنمایی می‌خواهند، و در هنگام سختی، مردم را بالا نگه می‌دارند. آنها از طریق اعمال خود، نحوه برقراری ارتباط و همکاری با اطرافیان و در خدمت آنها به مردم الهام می بخشند. آنها به عنوان مربی، راهنما و راهنما عمل می کنند تا بهترین بهره را از مردم ببرند و اعتماد و همدلی را در مواجهه با موقعیت های دشوار تمرین کنند.

برخی از ویژگی های رهبری که باید روی آنها تمرکز کرد:

 

در ادامه 9 مورد از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که باعث تفاوت مدیران و رهبران می‌شود را مطرح کردیم:

1. رهبران روی ایجاد چشم انداز و مدیران روی ایجاد اهداف متمرکزند.

آنها تصویری از آنچه می‌بینند را به‌عنوان مقصدی امکان پذیر ترسیم کرده، الهام می‌گیرند و افراد خودرا در رسیدن به آن مقصد مشارکت می‌دهند. آنها فراتر از شرایط امروز را دیده و به آن فکرمی‌کنند. رهبران تیمشان را برای تبدیل شدن به بخشی از چیزی بزرگ‌تر تهییج می‌کنند. رهبران می‌دانند که تیم‌های با عملکرد بالا نسبت به افراد یا دپارتمان‌های مستقل، می‌توانند کارهای به‌مراتب بیشتری را انجام دهند. مدیران از طریق کنترل موقعیت‌ها به اهدافشان رسیده یا از آنها فراتر می‌روند.

مدیران بر تعیین، اندازه گیری و دستیابی به اهداف متمرکزند.

2. رهبران عامل تغییر و مدیران حافظ وضعیت موجودند

نوآوری شعار رهبران است. آنها پذیرای تغییرات بوده و می‌دانند که حتی اگر همه‌چیز درست کار کند، راه بهتری هم وجود دارد.

رهبران این واقعیت را می‌پذیرند که تغییرات در سیستم اغلب موج ایجاد می‌کند. مدیران به روندها، ابزارها و استراتژی‌هایی که همچنان کار می‌کنند پایبند هستند. مدیران برای بهتر کردن روندهای همیشگی سیستم‌ها، ساختارها و فرآیندها را اصلاح می‌کنند.

3. رهبران منحصربه‌فرد و مدیران کپی کننده هستند

یکی دیگر از تفاوت های مدیریت و رهبری اینست که رهبران حاضرند خود واقعی‌شان باشند.

آنها فعالانه برای ایجاد برند شخصی منحصربه‌فرد و متمایز خود تلاش کرده و از خودآگاهی مطلوبی برخوردارند. رهبران معتبر و شفاف هستند. اما مدیران شایستگی‌ها و رفتارهای دیگران را تقلیدمی‌کنند و به‌جای کشف و ساخت سبک رهبری، از دیگران کپی می‌کنند.

4. رهبران ریسک پذیر و مدیران تا جای ممکن از ریسک اجتناب می‌کنند.

یک رهبر حاضر است ایده‌ها و روش‌های جدید را امتحان کند، حتی با وجود احتمال شکست.

آنها می‌دانند که شکست‌ها عموماً گامی در مسیر موفقیت هستند اما تمام سعی مدیران برای به حداقل رساندن ریسک است. مدیران به‌جای در آغوش گرفتن مشکلات، به دنبال اجتناب یا کنترل آنها هستند.

 

5. رهبران بلندمدت و مدیران کوتاه مدت فکر می‌کنند.

معمولا رهبران کاری را انجام می‌دهند که قرار است انجام دهند. آنها انگیزه خودرا برای یک هدف بزرگ و اغلب بسیار دور حفظ می‌کنند. رهبران حتی بدون دریافت پاداش، با انگیزه باقی می‌مانند. تمرکز مدیران روی اهداف کوتاه‌مدت بوده و به دنبال قدردانی یا تمجید منظم و مداوم هستند.

6. رهبران بر رشد شخصی و مدیران بر مهارت‌های موجود و اثبات شده متمرکزند

آنها به خوبی آگاه‌اند که اگر هر روز چیز جدیدی یاد نگیرند، از روند بازار و همتایان خود عقب می‌مانند.

آنها کنجکاو باقی مانده و به دنبال تلاش برای ماندن در دنیای سراسر تغییر هستند. رهبران به دنبال افراد و منابع اطلاعاتی هستند که تفکرشان را گسترش دهند. اما تمرکز مدیران غالباً روی پارامترهایی است که آنها را موفق کرده است. مدیران در به کمال رساندن مهارت‌های موجود و اجرای رفتارهای اثبات‌شده پا فشاری می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه به رهبری اسطوره تبدیل شوید؟

 

7. رهبران روی ایجاد روابط و مدیران روی سیستم‌ها و فرآیندها متمرکزند

تمرکز اصلی رهبران روی همه ذینفعانی است که برای تحقق چشم انداز خود باید بر آنها تأثیر بگذارند. رهبران ارتباط مطلوبی با سهامدارانشان برقرارمی‌کنند. آنها با تعهد مداوم به وعده‌های خود وفاداری و اعتماد را ایجادمی‌کنند. تفاوت مدیریت و رهبری در اینست که؛ مدیران بر ساختارهای لازم برای تعیین و دستیابی به اهداف متمرکزند. مدیران بر تحلیل داده‌های سیستم‌های اجرا شده متمرکزند. آنها اطمینان زیادی به سیستم‌ها برای دستیابی به نتایج مورد نظر دارند.

8. مربیگری شیوه رهبران و مدیریت مستقیم شیوه مدیران

یک رهبر افراد خود را شایسته می‌بیند و به پتانسیل آنها خوش‌بین است.

رهبران آگاه‌اند که افرادی که با آنها کارمی‌کنند پاسخ‌ها را داشته یا می‌توانند آنها را پیدا کنند. رهبران در برابر وسوسه اینکه به افراد خود بگویند چه کاری را چگونه انجام دهند، مقاومت می‌کنند. اما مدیران وظایف مشخصی را تعیین کرده و راهنمایی‌هایی را نیز در مورد نحوه انجام وظایف ارائه می‌دهند.

پیشنهاد میکنیم در رابطه با مربیگیر این مقاله را بخوانید: (انواع مربیگری در سازمان)

9. رهبران طرفدار و مدیران کارکنان می‌سازند

در اطراف رهبران افرادی حضور دارند که ارتباطشان فراتر از مدیر و کارمند است. پیروان رهبران به طرفداران و توسعه‌دهندگانی پرشور تبدیل می‌شوند. طرفداران در راه ساخت برند و رسیدن به اهداف مدنظر به آنها کمک می‌کنند. طرفداران رهبران به آنها کمک می‌کنند تا هر روز دید و اعتبار خود را افزایش دهند.

آخرین تفاوت مدیریت و رهبری در اینست که؛ مدیران کارکنانی دارند که تنها دستورالعمل‌ها را اجرا کرده و به دنبال راضی کردن رئیس خود هستند.

 

نتیجه در رابطه با تفاوت مدیریت و رهبری

بسیاری از مقالاتی که در این موضوع خواهید خواند، در مورد رهبری در مقابل مدیریت صحبت می‌کنند که اگرچه اشتباه است. حقیقت این است که مدیریت مردم بدون نوعی رهبری تقریباً غیرممکن است. ما کامپیوتر نیستیم، می توانیم تصمیم بگیریم که آیا می خواهیم کاری انجام دهیم یا نه. دلیل اینکه چرا دیکتاتوری‌های ظالمانه هرگز دوام نمی‌آورند این است که، در نهایت، مردم چنین می‌گویند: «چرا لعنتی ما همچنان آنچه را این شخص به ما می‌گوید انجام می‌دهیم؟ آنها هرگز به حرف ما گوش نمی دهند و واضح است که برای ما به عنوان مردم ایرادی نمی گیرند.» مدیری با مهارت های رهبری صفر مدیر محبوبی نیست و تیم های آنها عموماً عملکرد ضعیفی دارند. روابط با اعضای تیم معاملاتی خواهد بود و فقط افراد زیادی فقط اطاعت میکنند. در مقابل، رهبران کارکنان را در فرآیند تصمیم گیری به حساب می آورند. در واقع سبک رهبری خدمتگزار، کارکنان را بالاتر از مشتریان و سهامداران قرار می دهد. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره مدیریت به صفحه مشاوره مدیریت مدیرنو مراجعه فرمایید. 

یا با ما تماس بگیرید.

 

منابع: forbes و peoplemanagingpeople و هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات