ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

نحوه مدیریت استرس افراد تیم در سازمان (راهکارهای کاربردی)

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت استرس و فرسودگی شغلی تیم

در این مقاله از مدیرنو؛ به مدیریت استرس افراد تیم در سازمان می‌پردازیم. مدیریت استرس به‌اندازه کافی کاری دشوار بوده چه برسد به مدیریت استرس در تیم سازمان . اما چطور می‌توانید به‌عنوان یک مدیر به اعضای تیم خود کمک کنید تا استرس، فرسودگی‌شغلی و عدم مشارکت آنها را کنترل کنند؟

به دلیل پیچیده‌تر و دشوارتر شدن مشاغل در عصر حاضر مجبوریم زمان زیادی را در محیط کار سپری کنیم. که با این تفاسیر اضطراب و فرسودگی‌شغلی غیرمعمول نیست.

فشار کاری بالا، فعال و درگیر بودن زیاد با کار می‌تواند برای ما چالش‌برانگیز باشد.

بنر میان مقاله منابع انسانی

مدیریت استرس در سازمان

با توجه به اینکه بعید است سرعت یا فشار کاری به سرعت و آنی تغییر کند، اما نتایج تحقیقات نشان داده که با به‌کارگیری فعالیت‌هایی پیشبردی و خاص می‌توانید این فشار کاری را مدیریت کنید. یکی از ابتدایی‌ترین رویکردها برای مدیریت استرس افراد تیم اینست که بر رشد و تکامل فردی کارکنان در سازمان خود تمرکز کنید.

سرمایه‌گذاری در رشد و تکامل شخصی کارکنان در این دیدگاه، گام اول در بروز خلاقیت آنها و رسیدن به بهره‌وری پایدار است.

خبر خوب اینست که رویکردهای عملی و قابل‌اجرای بسیاری برای تکامل فردی وجود دارد که مدیران و کارکنان می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند. در ادامه به برخی از این دیدگاه‌ها اشاره‌شده:

 

روش‌هایی را برای بهتر شدن وضعیت کارکنان در نظر بگیرید

در تمام دنیا سطح استرس کارکنان در حال افزایش است.

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده در بیش از یکصد کشور دنیا و 22 هزار کسب‌وکار، مشخص شد که بیش از نیمی از نیروی کار (53%) فرسودگی‌شغلی ‌شان در 5 سال اول فعالیت کاری گزارش‌شده.

باید اولویت‌بندی‌هایتان بر روی فعالیت‌هایی باشد که رفاه کارکنان را برای شما و تیمتان مهیا می‌سازد.

این موارد می‌توانند شامل ابزارهای تکامل شخصی مانند: تمرکز حواس و آموزش انعطاف‌پذیری و به بیانی ساده تشویق کردن افراد به اهمیت دادن سلامت شخصی و در نظر گرفتن زمان کافی برای ورزش باشد.

همچنین فعالیت‌های دیگری برای تجدید قوا مانند جلسات همراه با پیاده‌روی یا در نظر گرفتن زمان‌های منعطف کاری باشد. به‌طوری‌که افراد بتوانند با انعطاف‌پذیری و با یک سرعت قابل‌کنترل کار کنند.

 

مدیریت کار در خارج از محل کار

برای مدیریت استرس بهتر است در خارج از محل کار و سازمان ، به کار فکر نکنید.

شغل‌ هایی که کارکنان باید همیشه برای حاضر شدن در محل کار آماده باشند و محیط‌های چند وظیفه‌ای باعث کمرنگ شدن خلاقیت و بهره‌وری و احساس نارضایتی می‌شوند. یکی از یافته‌های مهمی که از بررسی‌های احساسات کارمندان به‌دست‌آمده است نشان می‌دهد که در شرکت‌های بزرگ و کوچک کارکنانی هستند که به‌طور استثنائی به‌سختی از محل کار خود جدا می‌شوند.

درحالی‌که یک عملکرد بالا ممکن است نیازمند تمرکز مداوم باشد، شغل‌های همیشه آماده‌باش (مانند کسب و کارهای اینترنتی) شخص را در یک دور باطل همیشگی قرار می‌دهد. به این معنی که فرد موردنظر حتی در زمان‌های استراحت نیز باید گوش‌به‌زنگ باشد. همین امر باعث می‌شود تا زمانی برای بهبودی و بازیابی در نظر گرفته نشود. حتی بهترین ورزشکاران در بهترین تیم‌های دنیا نیز به زمان بازیابی و استراحت نیازمندند.

مشخص کنید که چه زمان‌هایی انتظار دارید اعضای تیم یا خود شما در محل کار یا به‌صورت دور کاری در اختیار تیم باشید. چه زمان‌هایی، زمان استراحت است مثلاً تعیین کنید که هیچ تماس کاری را بعد از ساعت 8 شب یا آخر هفته‌ها پاسخگو نیستید.

تمرین تمرکز حواس

مغز را برای مقابله با بی‌نظمی و هرج‌ومرج آموزش دهید.

بر اساس تحقیقات علم عصب‌شناسی، تمرین تمرکز حواس می‌تواند به‌طور سیستماتیک مغز را آموزش دهد. عادات ذهنی مفیدی ایجاد کند که انعطاف‌پذیری را در محل کار و زندگی ترویج دهد. رهبران و تیم‌هایی که تمرینات تمرکز حواس انجام می‌دهند باهم همکاری بهتری دارند، استرس را به‌طور کارآمدتری کنترل می‌کنند و کارایی بالایی خواهند داشت.

شما لازم نیست تا یک متخصص درزمینه تمرکز حواس باشید تا به خود و اعضای تیمتان کمک کنید. این توانایی را می‌توانید با تمرین و تکرارهای مداوم به‌دست آورید. همچنین تکنولوژی هم می‌تواند در این زمینه برای شما مفید باشد. از اپلیکیشن‌های تمرکز حواس استفاده کنید باکمی جستجو اپلیکیشن‌های مفیدی خواهید یافت.

تک وظیفه ای بودن

برای عملکرد بهتر بر تک وظیفه‌ای بودن تأکید کنید.

انجام چند وظیفه توسط یک نفر چندان جالب نیست و اغلب نتایج خوبی به دنبال ندارد. انسان‌ها نمی‌توانند مثل کامپیوتر مؤثر و کارآمد باشند. چند وظیفه‌ای بودن معمولاً زمان لازم برای انجام یک کار و تعداد اشتباهات را دو برابر می‌کند.

افراد معمولاً وظایف ترتیبی را بهتر انجام می‌دهند. مدیران می‌توانند مشکل عدم تمرکز حاصل از چند وظیفه‌ای بودن را از طریق کمک به اعضای تیم با اولویت‌بندی کارها برای تحویل مرتفع سازند.

 

زمان استراحت

زمان‌های استراحت در طول کار روزانه برای کارکنان در نظر بگیرید.

برای مدیریت استرس در سازمان ، زمان استراحت و شارژ دوباره در زمان فعالیت کاری برای کارکنان خود داشته باشید. اگر هیچ سیکل یا وقفه‌ای در روند کاری وجود ندارد، حتماً وقفه‌ای ایجاد کنید. این تمایل همیشه در افراد وجود دارد، که در هرلحظه، هر مکان در محل کار در وضعیت آماده‌باش قرار داشته باشند. که معمولاً به تمرکز کمتر منتهی خواهد شد. به افراد زمان کافی برای شارژ و تمرکز دوباره بدهید.

در مورد میزان ساعتی که افراد پشت میز کار خود مشغول به کار هستند نگران نباشید. به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا برنامه کاری خود را داشته باشند. به‌طوری‌که زمانی که کار می‌کنند، واقعاً کار انجام دهند.

 

تمرین همدلی

 همدلی و دلسوزی را تمرین کنید. مهربان بودن هیچ هزینه‌ای ندارد. مزایای آن برای مدیران بسیار زیاد است.

همدلی و دلسوزی به‌طور قابل‌توجهی عملکرد، تعامل و دلسوزی کارکنان را بهبود می‌بخشد. در یک پروژه تحقیقاتی که در بین 5600 نفر در 77 سازمان انجام شد، دریافتند که بیش‌ترین اثر در سودآوری و بهره‌وری یک سازمان، توانایی رهبران در صرف زمان و تلاش بیشتر برای شناخت افراد خود، استقبال از انتقادات و پیشنهادات و افزایش همکاری میان کارکنان است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده که توانایی رهبر در درک مشکلات افراد، تأثیر زیادی در سودآوری و بهره وری دارد.

 

مدیران از این تلاش‌ها چه نوع بازگشت سرمایه‌ای انتظار دارند؟

در شرکت‌های متوسط، محل‌های کار شاد موجب 46% کاهش در جابجایی, 19% کاهش در هزینه مرخصی استعلاجی و 12% افزایش در کارایی و بهره‌وری می‌شود.

شادترین کارمندان 46% بیشتر از وقت خود را به وظایف کاری تمرکز دارند. 65% انرژی بیشتری نسبت به همکاران خود دریافت می‌کنند.

درنهایت، در سطح کلان، شرکت‌هایی که در آن کارکنان تعامل احساسی تعریف‌شده و پایداری را تجربه کرده‌اند (همانند یک حس فعال و انرژی ایجادشده توسط کار و محیط کاری)، نسبت به شرکت‌هایی که به‌طور متوسط سطوح پایینی از سطح تعامل دارند، دو برابر درآمد و تقریباً سه برابر سود ناخالص داشته‌اند. شاید این سؤال را از خود بپرسید:

آیا به‌عنوان یک مدیر واقعاً توجه به روند انعطاف‌پذیری و بهبود کارکنان جزء وطایف من است؟ صد در صد.

آن‌ها را به انجام تمرین تمرکز حواس تشویق کنید. خوب بودن ما بر روی افرادی که با آن‌ها کار می‌کنیم و افرادی که برای ما کار می‌کنند تأثیر می‌گذارد. نتیجه نهایی برای مدیران اینست که تکامل شخصی هر فرد، موجب رشد کل تیم و موجب عملکرد و تعامل بالاتر در طول زمان خواهد شد. کار را به‌درستی انجام دادن و تشویق افراد به حس خوب داشتن، پایه و اساس یک تیم با عملکرد بالا است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: hbr

برچسب ها: مدیریت استرس در سازمان , مدیریت استرس افراد تیم در سازمان

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات