ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
طریقه جواب دادن به سؤالات مصاحبه

در این مقاله از مدیرنو؛ به طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه پرداختیم. چگونه به سوالات مصاحبه پاسخ دهیم؟ یکی از مهم‌ترین نکات در مصاحبه‌های شغلی، آمادگی لازم برای پاسخگویی سریع به سوالات مصاحبه است. بعضی از این سوالات رایج هستند و مصاحبه کنندگان انتظار دارند که در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهید. نیازی به حفظ کردن سوالات و پاسخ‌ها نیست بلکه باید قبل از مصاحبه درباره آنها فکر کنید و پاسخ‌های تأثیر گذار و مناسبی برایشان داشته باشید. هرچه آمادگی شما بیشتر باشد، پاسخ‌های قوی‌تری خواهید داد و احتمال استخدامتان بیشتر می‌شود.

در این مقاله به 10 مورد از پر تکرارترین سوالات مصاحبه و در مورد طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه به شما راهکارهایی ارائه دادیم. اگر سوالات دیگری به ذهنتان رسید با ما در میان بگذارید.

طریقه جواب دادن به 10 مورد از پرتکرارترین سوالات مصاحبه

1- قوی‌ترین نقطه قوت شما چیست؟

این سوالی است که اکثر کارفرمایان می‌پرسند تا به اطلاعاتی در مورد شما دست یابند. در پاسخ به این سوال بر ویژگی‌هایی تمرکز داشته باشید که برای احراز شغل موردنظر مهم‌اند و به شما در برتری نسبت به سایر داوطلب‌ها کمک می‌کنند.

 

2- بزرگ‌ترین نقطه‌ضعفتان چیست؟

سوال دیگری که حتماً در مصاحبه می‌شنوید، این است که در مورد نقاط ضعفتان صحبت کنید. در پاسخ به این سوال سعی کنید به سمت نقاط قوتتان حرکت کنید و در مورد توانایی‌ها و مهارت‌هایتان به‌عنوان یک کارمند تمرکز داشته باشید.

 

3- صحبت کردن در مورد خودتان

به گونه‌ای به این سوال پاسخ دهید که وارد جزئیات ویژگی‌های شخصی‌تان نشوید. برای شروع در مورد علایق شخصی خودتان که مستقیماً به‌کار و شغلتان مربوط نمی‌شود، صحبت کنید.

 

4- ما چرا باید شمارا استخدام کنیم؟

آیا شما فکر می‌کنید بهترین گزینه برای این شغل هستید؟ قبل از مصاحبه حتماً بر این سوال فکر کنید و برای توضیح چرایی این سوال آماده‌باشید. یک پاسخ مختصر و مفید می‌تواند شانس جذبتان در آن شغل را افزایش دهد.

 

5- چه میزان حقوق در نظر دارید؟

این سوال ممکن است خیلی ساده به نظر برسد اما جزء سوالات پر ریسک مصاحبه است. اگر مبلغی بیش‌ازحد معمول و روتین را در نظر بگیرید به‌راحتی می‌تواند منجر به شکست شما در مصاحبه شود.

 

6- چرا شغل قبلی‌تان را ترک کردید؟

اگر در مورد ترک شغل از شما سوال شد، فقط در مورد حقایق صحبت کنید. سعی کنید صادق باشید و پاسخ‌هایتان را به آینده مربوط سازید و در مورد اهداف ایده‌ال توضیح دهید.

 

7- چرا می‌خواهید در این شغل فعالیت کنید؟

با این سوال می‌توانید اطلاعاتتان در مورد شغل و شرکت را به مصاحبه کننده نشان دهید و با ارائه دلایل منطقی او را مجاب کنید که برای شغل موردنظر گزینه مناسبی هستید. به ویژگی‌های شغل که برایتان جالب‌اند اشاره‌ کنید.

 

8- شما چطور شرایط استرس زا و وخیم را مدیریت می‌کنید؟

وقتی کارها طبق برنامه و درست پیش نمی‌روند، عکس‌العمل شما چیست؟ بهترین پاسخ این است که شرایط مشابهی که در شغل قبلی‌تان با آن روبه‌رو شده‌اید و توانسته‌اید آن را به خوبی مدیریت کنید را برای کارفرما توضیح دهید. تجربه‌هایتان را بازگو کنید و اطلاعات کاملی در اختیار کارفرما قرار دهید.

 

9- وقتی در یک موقعیت یا پروژه با مشکل مواجه می‌شوید چگونه آن را حل می‌کنید؟

با این سوال مصاحبه کننده می‌خواهد واکنش شمارا نسبت به تصمیم‌های دشوار و شرایط بحرانی بسنجد. بهترین پاسخ این است که مانند سوال قبلی، از تجربه‌هایتان صحبت کنید و مثال‌هایی از تصمیم‌گیری دشوارتان ارائه دهید.

 

10- هدف‌هایتان برای آینده چیست؟

هدف از پرسش این سوال این است که مصاحبه کننده بداند شما چه برنامه‌ای برای آینده‌تان دارید و چقدر به شرکت پایبند خواهید بود و اگر زمانی با موقعیت شغلی بهتری مواجه شدید، شرکت را ترک می‌کنید یا به کارتان ادامه می‌دهید. دقت کنید پاسخ‌هایتان بر موقعیت شغلی حال حاضر و شرکتی که با آن مصاحبه می‌کنید، تمرکز داشته باشد.

اگر هنوز هدفی در زندگی ندارید، حتما با نحوه هدف گذاری اسمارت آشنا شوید.

سوالاتی که باید از مصاحبه کننده بپرسید.

در پایان مصاحبه، اکثر مصاحبه‌کنندگان می‌پرسند که آیا در مورد شغل یا شرکت سؤالی دارید؟ اگر سوالی ندارید، این می تواند به نظر برسد که نسبت به این فرصت بی تفاوت هستید. همیشه ایده خوبی است که فهرستی از سؤالات آماده داشته باشید و برای بحث در مورد آنها آماده باشید. پیشنهاد میکنیم در این باره مقاله در مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارفرما بپرسیم را مطالعه کنید.

آنچه که مصاحبه کننده نباید از شما بپرسد!

سوالاتی وجود دارد که مدیران استخدامی به دلایل قانونی نباید در طول مصاحبه شغلی بپرسند.(البته در ایران صدق نمی کند و متاسفانه پاسخ به سوالات بی مورد برخی مدیران گویا اجباری هم هست) . اما بد نیست بدانید که قوانین فدرال و ایالتی در امریکا کارفرمایان را از پرسیدن سؤالات خاص که به شغلی که برای آن استخدام می کنند مرتبط نیست، منع می کند. کارفرمایان نباید در مورد هیچ یک از این موارد سوال کنند، مگر اینکه به طور خاص به شرایط شغلی مربوط باشد.مواردی که در فدرال جواب دادن به سوالات مصاحبه اجباری نیست شامل: تیم ورزشی، رنگ مورد علاقه، ارتباط جنسی، دین، ملیت، محل تولد، سن، ناتوانی، وضعیت تاهل/خانوادگی، حقوق (بعضی مکان ها).

چگونه برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟

هر چه زمان بیشتری را برای آماده شدن برای مصاحبه شغلی صرف کنید، طریقه جواب دادن به سوالات راحت تر، و شانس بیشتری برای انجام آن خواهید داشت. اگر با محصولات و خدمات شرکت آشنا باشید، از صحبت با مدیر استخدام احساس راحتی بیشتری خواهید کرد.

1- درباره شرکت تحقیق کنید

قبل از مصاحبه، زمانی را برای یادگیری هرچه بیشتر در مورد شغل و کارفرمای احتمالی خود اختصاص دهید. منابع مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها برای یافتن اطلاعات و اخبار درباره سازمان، مأموریت و برنامه های آن استفاده کنید. مثل سایت، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین و …. . (من به شخصه به عنوان فردی که مصاحبه های زیادی در مجموعه مشاوره مدیرنو انجام میدهم، به شما این اطمینان را میدهم که هرچقدر بیشتر در رابطه با شرکتی که برای مصاحبه میروید بدانید، مدیران مصاحبه کننده خوشحال تر میشوند.)

2- برای کسب اطلاعات از سازمان مورد نظر، در ارتباطاتتان جستجو کنید.

افرادی که در آن شرکت می شناسید میتوانند به شما در استخدام کمک کنند. توجه داشته باشید لینکدین را بررسی کنید تا ببینید آیا ارتباطاتی دارید که در شرکت مدنظرتان کار کنند یا خیر. از آنها بپرسید که آیا می توانند به شما مشاوره ای بدهند که به فرآیند مصاحبه کمک کند. 

3- مدارک و رزومه خود را تطبیق دهید.

قبل از مصاحبه وقت بگذارید و بین مدارک خود و شرایط مندرج در آگهی استخدام مطابقت دهید. به این ترتیب، نمونه هایی برای نشان دادن شایستگی خود برای کار در دسترس خواهید داشت. پس در هنگام جواب دادن به سوالات مصاحبه شوکه نخواهید شد.

4- پاسخ های خود را تمرین کنید

پاسخ خود را از قبل برای هر سوال بنویسید و سپس آن را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که طبیعی به نظر می رسد. سعی کنید جواب سوالان مصاحبه را کوتاه و شیرین بیان کنید. شما نمی خواهید به عنوان آن دسته از افرادی باشید که بیش از اندازه از خودشان و مهارتهایشان تعریف و تمجید میکنند؟!

5- برای پرزنت آماده باشید.

به جای بیان اینکه شما یک حلال عالی مشکل هستید، در عوض مثالی ارائه دهید که این را نشان می‌دهد، در حالت ایده‌آل از یک داستان از تجربه حرفه‌ای خود استفاده کنید.

چگونه بهترین تاثیر را بگذاریم

1- اولین تاثیری که در مصاحبه شغلی می گذارید

مهم ترین آن خواهد بود. مدیران استخدام می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از ملاقات با شما تصمیم بگیرند که آیا شما کاندیدای خوبی هستید یا خیر. این نکات به شما کمک می کند تا تاثیر اولیه فوق العاده ای داشته باشید.

2- لباس برای موفقیت

لباسی که در مصاحبه می پوشید مهم است پس نباید لباس کم یا بیش از حد بپوشید. یک کت و شلوار سه تکه میتواند مانند شلوارک و تی شرت نامناسب باشد. لباس مناسب را با دقت انتخاب کنید و از اینکه از شخصی که مصاحبه را برنامه ریزی کرده است بپرسید که “آیا مطمئن نیستید چه لباسی بپوشید” نترسید.

3- به موقع یا کمی زودتر حاضر شوید.

مطمئناً نمی خواهید مصاحبه کننده خود را منتظر نگه دارید، بنابراین به موقع یا چند دقیقه زودتر برای قرار ملاقات خود حاضر شوید. اگر مطمئن نیستید به کجا می‌روید، به طور آزمایشی یک روز قبل به آن مکان بروید تا بدانید چقدر طول می‌کشد تا به آنجا برسید. توجه داشته باشید اگر مصاحبه شما مجازی است، مطمئن شوید که از قبل با این فناوری راحت هستید.

4- مثبت باشید.

همیشه سعی کنید پاسخ های خود را به سؤالات مثبت نشان دهید. بهتر است این تصور را ایجاد کنید که بیشتر با انگیزه فرصت‌های جدید به جای تلاش برای فرار از یک موقعیت بد به سازمان مورد نظر مراجعه نمودید. علاوه بر این، مهم است که از سرزنش سازمان، همکاران یا سرپرست فعلی خود اجتناب کنید. کارفرما به احتمال زیاد نمی خواهد کسی را که در مورد یک شرکت منفی صحبت می کند، بیاورد.

5- بعد از مصاحبه پیگیری کنید

بعد از هر مصاحبه شغلی، زمانی را برای ارسال یک یادداشت تشکر یا پیام ایمیلی در نظر بگیرید که در آن قدردانی خود را از زمانی که مصاحبه کننده با شما سپری کرده است، ارسال کنید و علاقه خود را به این شغل مجدداً اعلام کنید.(البته بلافاصله پس از پاسخ به سوالات مصاحبه هم میتوانید ابراز نمایید.) اگر چیزی بود که دوست داشتید در طول مصاحبه بیان میکردید، اما فرصتی برای گفتن نداشتید، این فرصت خوبی است که آن را ذکر کنید.
پاسخ به سوالات مصاحبه یک هنر است. پس بررسی سوالات متداول مصاحبه در آماده شدن برای مصاحبه شغلی به شما کمک میکند. برای اکثر سوالات هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. آنچه مهم است این است که به مدیر استخدام نشان دهید که بهترین نامزد برای این شغل هستید. برای پرسیدن از مصاحبه کننده چند سوال از خودتان هم داشته باشید.امیدواریم با طریقه جواب دادن به سوالات مصاحبه در این مقاله به شما کمک کرده باشیم. و مصاحبه های پیش رویتان را به خوبی سپری کنید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مصاحبه سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: thebalancemoney و هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات