ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

درس های مهم از آلبرت انیشتین

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
5 درس موفقیت آمیز از آلبرت انیشتین

در این مقاله از مدیرنو؛ به درس های موفقیت آمیز از آلبرت انیشتین می‌پردازیم. به 5 درس موفقیت آمیز از آلبرت انیشتین اشاره خواهیم کرد. آلبرت انیشتین، مرد باهوشی که مشتاقانه در مورد اسرار علم کنجکاو بود، جهان را به عنوان تأثیرگذارترین فیزیکدان قرن بیستم تغییر داد. او نظریه نسبیت عام (e = mc2) را توسعه داد که اکنون سنگ بنای فیزیک مدرن محسوب می‌شود. آلبرت اینشتین جایزه نوبل فیزیک را «به خاطر خدماتش به فیزیک نظری و به ویژه برای کشف قانون اثر فوتوالکتریک» دریافت کرد. او صدها کتاب و مقاله نوشت.

برای بسیاری، انیشتین بزرگ‌ترین دانشمندی است که تابه‌حال زندگی کرده. یک مجموعه منحصربه‌فرد از نامه‌ها و مقالات آلبرت انیشتین، تاریخچه‌ای از تلاش‌ها و شکست‌های او را آشکار کرد که انسانیت او را نیز به ما یادآور می‌شود. این مقاله نگاهی اجمالی به زیربنای فکری یکی از بزرگ‌ترین ذهن‌های جاودان را ارائه می‌دهد. بر این اساس، در اینجا 21 درس موفقیت‌آمیز از آلبرت انیشتین را به شما ارائه می‌دهیم. تا بیشتر با خط فکری او آشنا شوید:

درس های موفقیت از آلبرت انیشتین

1- حتی نوابغ هم می‌توانند گاهی اوقات اشتباه کنند!

اینکه آلبرت انیشتین یک نابغه محسوب می‌شود صرفاً به این معنی نیست که همیشه درست می‌گفت. بهترین نمونه‌ی این مورد با دلالت متمرکز نظریه کوانتومی قابل‌ارائه می‌باشد، اینکه جهان بر اساس احتمالات است، نه قطعیات. قبول این نظریه برای انیشتین بسیار دشوار بود. اشتباهات نشانه رشد و پیشرفت است. کسی که هرگز اشتباه نمیکند، هرگز چیز جدیدی را هم امتحان نکرده است.

2- خواندن برای تو خوب است!

قطعاً، شما می‌توانید راجع به هر کتابی بخوانید، اما وقتی کسی در زمان درست، کتاب درست می‌خواند، این امر می‌تواند تأثیر ژرفی در دیدگاه او نسبت به زندگی داشته باشد. بنابراین، چه کتاب‌هایی می‌توانستند زمینه‌ساز این امر شوند که انیشتین یکی از بزرگ‌ترین نوابغی باشد که تابه‌حال زیسته است؟ یکی از چنین متونی، مقاله طبیعت انسان نوشته‌ی دیوید هیوم، یک فیلسوف اسکاتلندی بود.

انیشتین در یکی از مقالاتش، تصدیق کرد که خواندن آن کتاب به او کمک کردکه نظریه‌ی مشهورش راجع به نسبیت خاص را تدوین کند. این کاریست که خواندن برای شما انجام می‌دهد؛ کتاب خواندن می‌تواند به شما کمک کند که ایده‌های جدیدی را با خواندن راجع به نتایج، اقدامات و تجربه‌های دیگران تهیه کنید.

3- چالش را بپذیرید.

یکی از تعریف‌کننده‌ترین ویژگی‌های انیشتین، توانایی او در درک ایده‌های پیچیده علمی، به واسطه‌ی تجسم سناریوهای غیرعادی اما واقعی بود. او آن را آزمایشات ذهن نامید.

آلبرت انیشتین بسیار اشتباه کرد تا نظریه‌هایش را اثبات کند. قبل از اینکه درنهایت به معادله معروفش، E = mc2 برسد، که حتی افرادی که از فیزیک متنفرند آن را سخت فراموش می‌کنند، او همه‌ی این کارها را با پایداری و صبر انجام داد.

انیشتین از خودش سؤالاتی می‌پرسید

سؤالاتی نظیر، ” آیا کسی بازتاب خودش را در آینه می‌دید، اگر که با سرعت نور در حال حرکت می‌بودند؟ اگر چنین هست، بازتاب بزرگ‌تر خواهدبود یا کوچک‌تر؟ ” از طریق تنظیم از این دسته سؤالات به طرق مختلف به‌منظور پاسخگویی به همان ناشناخته‌ها از زوایای مختلف، او به‌تدریج از بعضی از پیچیده‌ترین رازهای جهان پرده‌برداری می‌کرد.

او با بیان ” نشانه اصلی هوش دانش نیست بلکه تخیل میباشد.” اعتبار و رویکردش را محفوظ داشت. قبل از آنکه فرضیاتش به‌صورت گسترده توسط جامعه علمی پذیرفته شود،آلبرت انیشتین سالها برای تحقیق و تعریف کارش صرف کرد. و زمانی که نظریه‌های خاص و عمومی‌اش درباره‌ی نسبیت ثابت شدند، انیشتین از دنبال کردن چالش‌های بیشتر و سخت‌تر دست نکشید.

به‌عنوان هدف غایی زندگی خود، انیشتین امید داشت که نیروهای الکترومغناطیسی و جاذبه را در یک چهارچوب نظری به‌صورت واحد درآورد. این تلاش به یک سری بن‌بست‌ها برخورد، که هنوز هم به‌دست نیامده و یادآور هوش و بلندپروازی انیشتین میباشد.

سه گام برای اجتناب از تله‌های موفقیت» با شناختن تله‌های موفقیت و آگاهی یافتن می‌توانید از این دام‌ها عبور کنید و به موفقیت خود نزدیک‌تر شوید. در مقاله “سه گام برای اجتناب از تله‌های موفقیت” از مدیرنو؛ به سه عامل بسیار مؤثر در پیشرفت و موفقیت زندگی اشاره می‌کنیم.

4. ضعف‌هایت را به توانمندی‌هایت تبدیل کن.

انیشتین ابراز می‌کرد که به خاطر سپردن کلمات برایش بسیار دشوار بوده. متخصصین بیان کرده‌اند که انیشتین به سندروم آسپرگر (AS) مبتلا بوده، یک نوع خفیف‌تر از اوتیسم. کسانی که به AS مبتلا هستند، کناره‌گیر از اجتماع و غیر عاطفی بوده و رفتار اجتماعی نامناسب ابراز می‌کنند که شامل عدم همدلی با سایرین و فقدان تعامل اجتماعی و احساسی می‌شود.

جنبه دیگری از سندروم Asperger علاقه‌ی مفرط به یک موضوع خاص یا هدف می‌باشد. بنابراین، درحالی‌که انیشتین اشتیاق کمی به کارهای اجتماعی از خود نشان می‌داد، در تنهایی از توانایی‌های ذهنی‌اش استفاده می‌کرد. بنابراین، با سر به هوایی بچه‌گانه و کنجکاوی و قدرت تمرکز بی‌اندازه‌اش، او جهان را برای ما رمزگشایی کرد.

5. محیط شما اهمیت دارد.

انیشتین به‌وضوح در مدرسه و دانشگاه به‌جایی نمی‌رسید، چون در آنجا ایده‌هایش با اساتیدش که بیشتر با قوانین موافق بودند تا خارج از چهارچوب فکر کردن، همخوانی نداشت.

این تا زمانی بود که انیشتین کاری به‌عنوان کارمند در دفتر ثبت اختراعات پیداکرد که در این زمان گام‌های قابل‌توجه‌ای را نه تنها در فیزیک، بلکه همچنین در ریاضی و فلسفه برداشت. نکته اینجاست که، منفی بودن، منفی بودن را به بار می‌آورد. هر جا که می‌خواهید زمانتان را در آن صرف کنید، اطمینان حاصل کنید اطراف افراد مثبتی هستید که بتوانید کنارشان جوهره‌ی خلاق وجودتان را جاری نمایید.

6- زیباترین چیزی که می توانید در زندگی تجربه کنید، اسرارآمیز بودن آن است.

اسرارآمیز بودن زندگی سرچشمه همه هنرهای واقعی و همه علوم است. کسی که این احساس برای‌شان غریبه بوده، همانند یک مرده چشمانشان بر روی زندگی بسته است.

7- دین و علم باید با هم کار کنند نه علیه یکدیگر.

علم بدون دین لنگ است، دین بدون علم کور است. کلیسا دانشمندان را به عنوان بدعت گذاران بزرگ ارزیابی می‌کرد، چون آنها به دلیل ایمانشان به نظم جهان، مردانی واقعاً مذهبی بودند.

8- به دنبال ارزشی برای موفقیت باشید.

برای موفقیت تلاش نکنید، بلکه سعی کنید باارزش باشید.

9- اگر نمی‌توانید چیزی را به سادگی توضیح دهید، به اندازه کافی آن را درک نکردید.

اگر نمی توانید چیزی را با کلمات ساده توضیح دهید، به این معنی است که خودتان نمی دانید در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. همه چیز باید تا حد امکان ساده باشد.

10- هیچ مرد یا زنی را بت خود نکنید.

هر کس باید به عنوان یک فرد مورد احترام باشد، اما هیچ کس بت نیست. پس از آدمها بت نسازید.

11- خوب باشید به این دلیل که می‌خواهید خوب باشید.

اگر مردم فقط به این دلیل خوب هستند که از مجازات می ترسند و امید به پاداش دارند، قطعا انسانهای خوبی نیستند و صرفا نقش ادمهای خوب را بازی می‌کنند.

12- زندگی تماماً در خدمت بودن است.

فقط زندگی برای دیگران ارزشمند است. ارزش انسان در چیزی است که می‌دهد نه در چیزی که می‌تواند دریافت کند.

13- کاری را که در دل‌تان حس می‌کنید درست است را انجام دهید.

به هر حال مورد انتقاد قرار خواهید گرفت. پس تلاش کنید به ندای قلب‌تان گوش کرده و گاهی از آن پیروی کنید.

14- جرات داشته باشید که خود واقعی‌تان باشید.

تعداد کمی از مردم قادر به ابراز عقاید متواضعانه با تعصبات محیط اجتماعی خود هستند. حتی اکثر مردم از بیان نظراتشان ناتوانند. پس سعی کنید با خود بودنتان این امر را به دیگران هم یاد دهید.

15- تفکر خود را تغییر دهید تا زندگی‌تان تغییر کند.

جهانی که ما آن را خلق کرده‌ایم، فرآیند تفکر ماست. پس بدون تغییر تفکر نمی توان آن را تغییر داد. شما نمی توانید مشکلات خود را با همان تفکری که در زمان ایجاد آنها به کار می‌بردید، حل کنید.

16- اگر می خواهید زندگی شادی داشته باشید، آن را به یک هدف گره بزنید.

اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، آن را به یک هدف گره بزنید، نه به افراد یا چیزها.

17- انجام کار درست همیشه باعث محبوبیت شما نمی‌شود.

آنچه درست است همیشه محبوب نیست و آنچه محبوب است همیشه درست نیست.

18- همه شما نابغه به دنیا آمده‌اید، اما زندگی شما را بی‌استعداد می‌کند.

آلبرت انیشتین باور داشت همه نابغه هستند. همینطور میگفت اگر یک ماهی را بر اساس توانایی‌اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنید، تمام زندگی‌اش را با این باور که یک احمق و بی‌استعداد است، زندگی می‌کند.

19- با همه با عزت و احترام رفتار کنید.

با همه یکسان صحبت و رفتار کنید، چه زباله‌گرد و چه رئیس دانشگاه و چه رئیس جمهور. شخصیت انسانها را صرفا بر اساس جایگاه اجتماعی‌شان در نظر نگیرید.

20 تخیل مهمتر از دانش است.

تخیل مهمتر از دانش است. زیرا دانش محدود به تمام آنچه اکنون می‌دانید و می‌فهمید است، در حالی که تخیل هرچیزی که برای دانستن و درک کردن وجود خواهد داشت را در برمیگیرد. نشانه واقعی هوش بالا، دانش نیست بلکه تخیل است. منطق شما را از A به Z خواهد رساند. تخیل شما را به همه جا خواهد رساند.

21- تنهایی می تواند برای یک فرد بالغ لذت بخش باشد.

تنهایی در جوانی دردناک است، اما وقتی بالغ تر می‌شوید لذت بخش است. یکنواختی و تنهایی یک ذهن خلاق را تحریک می‌کند.

 

نکته پایانی

کوشش انیشتین بر این بودکه نگاه فیزیک دانان به زمان، فضا، جاذبه و نور را تغییر دهد. او به یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان در تاریخ تبدیل شد، در کنار گالیله و نیوتون. همه‌ی این‌ها به این خاطربود که او در مقابل تمام کشمکش‌ها، چه شخصی و چه حرفه‌ای مقاومت داشت. در حقیقت، انیشتین به‌شدت نقص داشت. بااین‌حال او هرگز تسلیم نشد چون اراده و عزمش غیرقابل شکست بود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر برای کسب و کارتان به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات