ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

14 تفاوت کارمند و کارآفرین کدام است؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

پادکست:

تفاوت کارمند و کارآفرین

در این مقاله از مدیرنو به تشریح تفاوت های اصلی بین کارمند و کارآفرین خواهیم پرداخت. تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای تغییر مسیر از دنیای کارمندی به کارآفرینی چه چیزی لازم است؟ چنین تغییری نیاز به تغییرات کلیدی در طرز فکر، عادات و سطوح راحتی و آسایش شما دارد که منجر به تفاوت‌های کلیدی بین افرادی که به سمت کارآفرینی گام بر می‌دارند، می‌شود. برخی افراد، کارمندان را به عنوان پیرو و کارآفرینان را به عنوان رهبر نام‌گذاری می‌کنند. با این حال، کارمندانی هستند که زمینه کارآفرین شدن دارند و همینطور کارآفرینانی هستند که می‌دانند چه زمانی زمان پیروی از دیگران است. تفاوت بین آنها همیشه هم تا این حد شفاف و واضح نیست.

آزمون سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان به شما کمک میکند تا به ویژگی های خود آگاه شوید.

 

تفاوت های کلیدی بین کارمند و کارآفرین چیست؟

1. تفاوت در مسیر کارآفرین با کارمند

کارکنان به دنبال مسیرهای موجود هستند، در حالی که کارآفرینان مسیرهای جدیدی را ایجاد می‌کنند. وقتی مشکلی در محل کار ایجاد می‌شود، کارکنان به دنبال کمک گرفتن از دیگران هستند. در صورتیکه، کارآفرینان راه حل‌هایی را ایجاد می‌کنند که سازمان را به جلو می‌برد.

 

2. تفاوت در انجام کار

کارمندان کارها را انجام می‌دهند، در حالی که کارآفرینان بیشتر گوش می‌دهند. این کارمندان هستند که حجم بیشتری از کارهای سازمانها را انجام می‌دهند. اما برای اینکه آنها کارها را به خوبی انجام دهند، کارآفرین باید به نیازهای آنها گوش داده و تلاش کند تا یک محیط کاری سازنده و مثبت را برای کارکنان فراهم کند.

3. تفاوت در میزان ریسک

در حالی که کارآفرینان هر روز خود را با ریسک زندگی می‌کنند، کارمندان ریسکهای به مراتب کمتری را تجربه می‌کنند. به موازات اینکه انجام کارها با شیوه استاندارد می‌تواند نتیجه خوبی برای سازمان باشد، اما به کارآفرینی نیاز است که با توجه به ریسک‌های زیاد سازمان را بسازد.

4. تفاوت در تخصص کارآفرین با کارمند

کارمندان اغلب متخصص هستند در حالی که کارآفرینان افرادی با سطح اطلاعات عمومی هستند. کارآفرینان باید اطلاعات کمی در مورد تعداد زیادی از حوزه‌ها بدانند تا بتوانند کارمندان متخصصی که برای آنها کار می‌کنند را راهبری و توانمند کنند. در واقع، یک مطالعه سوئیسی-آلمانی نشان داد که متخصصان تمایل دارند مادام العمر کارمند بوده و در واقع این نقش را نیز ترجیح می‌دهند.

 

5. تفاوت در چگونگی درآمد

کارمندان برای عملکرد خود دستمزد می‌گیرند در حالی که کارآفرینان برای نتیجه تلاشها و اقدام‌های خود دستمزد دریافت می‌کنند. گاهی، کارآفرینان آخرین افرادی هستند که در یک شرکت حقوق می‌گیرند، زیرا پاداش آنها مستقیماً با عملکرد و سود کسب و کار مرتبط است.

 

6. تفاوت بین کارمند و کارآفرین در تعطیلات

کارمندان تعطیلات را دوست دارند، زیرا کارهایشان در چنین ایامی را تعطیل می‌کنند در حالی که کارآفرینان می‌توانند تمام ایام تعطیل را نیز بدون وقفه کار کنند. بسیاری از کارآفرینان به این دلیل که می‌توانند در تمام طول روز بدون ایجاد اختلال یا حواس پرتی، کارهایشان را انجام دهند از فرا رسیدن تعطیلات خوشحال می‌شوند.

 

7. تفاوت در علاقمندی به ثبات

کارکنان از اشتغال پایدار و با ثبات استقبال می‌کنند، در حالی که کارآفرینان با تغییر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. کارآفرینان می‌دانند که ایجاد یک کسب‌وکار خطرناک و پر ریسک است و برای ایجاد شرکتی پویا باید محیط ثابت و با ریسک کم را قربانی کنند.

8. تفاوت در مواجهه با روتین‌ها

کارکنان از روتین‌ها پیروی می‌کنند در حالی که کارآفرینان آنها را زیر پا می‌گذارند. پارادوکس عجیب همینجاست که برای ایجاد یک کسب و کار موفق، یک کارآفرین باید چیزی را مختل کند، یک روتین را کنار گذاشته یا روند بازی را تغییر دهد. اما برای حفظ شرکت کارآفرین، کارمندان باید وضعیت جدید را تبدیل به روتین کنند.

تفاوت کارآفرینی با کارمندی

9. تفاوت در میزان مسئولیت  کارآفرین و کارمند

کارکنان مسئول تعدادی از تصمیمات هستند در حالی که کارآفرینان مسئول همه آنها هستند. چه مثبت و چه منفی، کارآفرین در نهایت تحت تاثیر تصمیم‌گیری در تمام سطوح سازمان است.

 

10. تفاوت در نگاه به امور

کارکنان وظایفی را انجام می دهند که، کارآفرینان برنامه ریزی کردند. یک کارمند روی امور روزانه و عموما تکراری کار می‌کند، در حالی که یک کارآفرین باید در نظر داشته باشد که وظایف نسبت به اهداف بلندمدت کسب و کار چقدر خوب پیش می‌رود.

11. تفاوت در ساختار کاری کارآفرین با کارمند

کارمندان کار کردن در ساختارهای مشخص را دوست دارند، در حالی که کارآفرینان چیدمان زیرساختهای کاری را دوست دارند. در حالی که کارمندان عموماً ترجیح می‌دهند که محدوده مشخصی از وظایف و مسئولیتها به آنها سپرده شود، کارآفرینان به این فکر می‌کنند که چگونه نقش هر فرد به رشد کسب و کار کمک می‌کند.

 

12. تفاوت بین کارمند و کارآفرین در نوع کار

کارمندان عموما طبق یک برنامه مشخص کار می‌کنند، در حالی که کارآفرینان خود تدوین کننده برنامه هستند. اگر کارآفرین ها، در مدیریت زمان ماهر نشوند، ممکن است ساعت‌های زیادی در هفته را مشغول کار باشند و همین امر باعث فرسودگی شغلی آنان شود.

 

13. تفاوت در فروشنده بودن

کارکنان زمان و تخصص خودشان را می‌فروشند، در حالی که کارآفرینان همیشه و در تمامی مذاکرات در حال فروش هستند. کارآفرینان باید به سرمایه گذاران بر اساس ایده‌های خود، به مشتریان در مورد ارزش محصولات خود، به کارکنان در مورد مزایای کار و حتی دلیل راه اندازی کسب و کار خود را به خانواده خود بفروشند.

 

14. تفاوت بین کارمند و کارآفرین در نوع نگاه به شکست

کارکنان عموما از شکست بدشان می‌آید، در حالی که کارآفرینان شکست را به عنوان بخشی از مسیر کاری خود می‌پذیرند. شکست به معنای یادگیری است و کارآفرینان می‌دانند که در مسیر کارآفرینی، احتمال شکست بیشتر از موفقیت است و همین شکستهای در مسیر است که می‌تواند منجر به موفقیت شود. کارمندان ترجیح می‌دهند در مشاغل خود شکست نخورند، زیرا می‌تواند منجر به ترس از دست دادن شغل ثابتی شود که برایشان ارزش زیادی قائل هستند.

کارمندی یا کارآفرینی ؟ کدام مسیر برای شما مناسب است؟

بررسی تمام جوانب مثبت و منفی و دانستن تفاوت های کارآفرینی و کارمندی می‌تواند به شما در یافتن مسیر شغلی ایده آل کمک کند. قبل از تصمیم گیری حتماً شخصیت (تست شخصیت) ، وضعیت مالی و دانش کاری و بیزینسی خود را در نظر بگیرید. مهم نیست که کدام مسیر را انتخاب می‌کنید، اما انتخاب خود را حتماً براساس توانمندی‌ها و علاقمندیهای واقعی خودتان کنید و به طور منظم مسیر شغلی انتخابی خود را بازبینی کنید.

 

منابع: هیئت تحریریه مدیرنو، lifehack

عضویت
اطلاع از
2 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

مقاله قابل تعمقی بود . البته که خیلیا مشاغل کارمندی یا دفتری خودشون رو رها میکنند و شروع می کنند یه بیزینس راه اندازی کنند . برای اینکار باید پشتکار خوبی داشت و از طرفی ایده رو به درستی پر و بال داد.

درود وقت بخیر
کاملا نظر شما درسته و برای کارآفرین شدن نیاز به این هست که علم و پشتکار کافی داشته باشید .