ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

ریسک کارآفرینی: چگونه به‌طور هوشمندانه به خطر بپردازیم و موفق شویم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
لزوم ریسک پذیری برای کارآفرین ها

در این مقاله از مدیرنو؛ به لزوم ریسک پذیری برای کارآفرین‌ها می‌پردازیم. تقریباً در تمام تعاریف کارآفرینی از ریسک پذیری به‌عنوان یک عنصر اساسی یادشده. بدیهیست که کارآفرینان ریسک‌های حساب‌شده را می‌پذیرند. آن‌ها سعی می‌کنند ریسک‌هایی که مجبور به قبول آن‌ها هستند را با دقت تعریف کنند تا خطرات ناشی از آن را تا حد ممکن به حداقل برسانند. کارآفرینان همواره درباره‌ی ریسک‌هایشان فکر می‌کنند اما نه به شکل منفی؛ بلکه آن‌ها ریسک را به‌عنوان چالشی تلقی می‌کنند که باید آن‌ها را کنترل و مدیریت کرد.

دوره آموزشی

آنچه در مطلب ریسک پذیری کارآفرین ها میخوانید:

  • ریسک چیست؟
  • انواع موقعیت ها
  • اهمیت استراتژی در فرآیند مدیریت ریسک
  • ریسک پذیری در ادبیات کارآفرینی
  • کارآفرینان با چه ریسک‌هایی مواجه می‌شوند؟
  • مدیریت ریسک

لزوم ریسک پذیری برای کارآفرین ها

ریسک چیست؟

تاکنون تعاریف زیادی از ریسک و ریسک پذیری ارائه‌شده. به‌عنوان‌مثال یکی از تعاریف، ریسک را حاصل ضرب احتمال وقوع یک حادثه در نتایج و تبعات آن برای یک دوره‌ی زمانی مشخص ارزیابی کرده.

این تعریف ساده از ریسک، سؤالاتی را درباره‌ی چگونگی اندازه گیری احتمالات و نتایج مطرح می‌کند. در اکثر تعاریف دیگر نیز از همین عناصر استفاده‌شده. ریسک نمی‌تواند مستقیماً مشاهده شود اما نیازمند بعضی محاسبات است تا مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.

ریسک و تصمیم گیری ارتباط نزدیکی باهم دارند. تصمیم گیری در موقعیت‌های مختلفی که درجات مختلفی از ریسک را به همراه دارند، انجام می‌گیرد. ناگفته نماند که رمز موفقیت در از بین بردن شرایط ریسک و مخاطره نیست. بلکه مدیر باید بتواند برای دستیابی به جایگاه قابل‌قبول و مناسبی در پیوستار میزان اطمینان، به موفقیت قابل توجهی نائل گردد.

انواع موقعیت ها

موقعیت اطمینان: در وضعیت اطمینان، می‌توانیم پیش بینی کنیم که در آینده چه رخ خواهد داد. در این موقعیت، “اطلاعات موجود” دقیق، صحیح، کافی و قابل اعتمادند. به‌طوری‌که به‌راحتی می‌توان وضعیت آینده را پیش‌بینی کرد و با اطمینان تصمیم گرفت. در این موقعیت ریسکی وجود ندارد.

موقعیت مخاطره: در وضعیت “مخاطره”، میزان احتمال وقوع هر یک از نتایج محتمل، معین است. یعنی اطلاعات کامل موجود نیست اما امکان تصمیم گیری بر اساس نتایج محتمل وجوددارد. ریسک این موقعیت، قابل تخمین و کنترل میباشد.

موقعیت عدم اطمینان: در وضعیت “عدم اطمینان” هیچ اطلاعی از نتایج محتمل موجود نیست. یعنی اطلاعات موجود از موقعیت تصمیم گیری، بسیار ناچیز میباشد. البته مدیران سعی می‌کنند برای کارهایی که در آینده باید انجام شود و اهدافی که باید کسب گردد، برنامه ریزی کنند و تصمیم‌هایی را اتخاذ نمایند. در این موقعیت ریسک بالایی وجوددارد که حتی قابلیت تخمین را ندارد.

 

اهمیت استراتژی در فرآیند مدیریت ریسک

استراتژی‌های مؤثر و کارآمد در فرآیند مدیریت ریسک به سازمان شما کمک می‌کنند تا ضعف‌ها، قدرت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنید. با پیش بینی اتفاقات غیر منتظره و برنامه ریزی برای آن، سازمان می‌تواند آمادگی لازم در صورت وقوع اتفاقات را داشته باشد.

ریسک پذیری در ادبیات کارآفرینی

موضوعی که به خوبی در ادبیات کارآفرینی به آن اشاره‌شده، نقش کلیدی کارآفرینان در ریسک پذیری است. بیشتر صاحب نظران، کارآفرین را فردی تلقی کرده‌اند که مسئولیت ریسک کسب و کار جدید را در قبال به‌دست آوردن سود بر عهده می‌گیرد.

در مبحث دیگری از این شاخه ریسک را در انواع قابل اطمینان و مبهم دسته بندی می‌کنند. ریسک‌های قابل اطمینان، بازگو کننده‌ی رویدادهای تکراری هستند که به‌واسطه‌ی تناوب نسبی‌شان با تجربیات گذشته شناخته‌شده هستند؛ درحالی‌که ریسک‌های مبهم، رویدادهای منحصربه‌فردی را بازگومی‌کنند که به‌احتمال‌زیاد فقط به‌صورت ذهنی ارزیابی می‌شوند. بر همین اساس بازاریابی در ریسک‌های مبهم با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

 

کارآفرینان با چه ریسک‌هایی مواجه می‌شوند؟

  • ریسک‌های مالی: بارزترین ریسکی است که کارآفرینان با آن مواجه می‌شوند. ریسک‌های مالی هستند که کسب و کار را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • ریسک‌های خانوادگی و اجتماعی: به دلیل کسب و کارهای جدید و طاقت فرسایی که ایجاد و مدیریت می‌کنند امکان دارد با ریسک‌هایی مواجه شوند که روابط خانوادگی و اجتماعی آن‌ها را به مخاطره بیندازد.
  • ریسک‌های شغلی: این ریسک امکان دارد به دلایل مختلفی ایجاد شود، مثلاً رها کردن شغل برای کسب و کار جدید یا احتمال شکست کار که شاید به شهرت حرفه‌ای کارآفرین لطمه بزند.
  • ریسک‌های روانی: این نوع ریسک بسیار پیچیده میباشد. با عوامل شخصیتی همچون توانایی فائق آمدن بر شرایط ابهام آمیز، نتایج نامعلوم، انتخاب و اختیارات نامشخص، دانش و اطلاعات محدود و … در ارتباط است. خوش بینی و اعتمادبه‌نفس می‌توانند کمک کنند تا این نوع ریسک به حداقل برسد. اما این مسئله به توانایی کارآفرین در مواجهه موفقیت آمیز با سه نوع دیگر ریسک بستگی دارد.

عواملی که در بالا ذکر شد، برای افراد اهمیت متفاوتی دارد. نکته‌ی کلیدی اینست که ریسک‌های تأیید شده به‌عنوان جزئی اجتناب‌ناپذیر از زندگی کاری کارآفرینان محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده که کارآفرینان دوست دارند تا بر حوزه‌هایی کنترل داشته باشند که بیشترین ریسک را در آن‌ها وجوددارد. آن‌ها همچنین دوست دارند تا برنامه‌های پشتیبانی برای مواجهه با مشکلات احتمالی تدوین کنند.

 

مدیریت ریسک

با توجه به ریسک‌هایی که کارآفرینان با آن‌ها مواجه می‌شوند، این سؤال اساسی مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این ریسک‌ها را مدیریت کرد؟

به‌طورکلی مدیریت ریسک از یک فرایند 4 مرحله‌ای تشکیل‌شده:

  • شناسایی ریسک: آن‌ها چه و چه تعداد هستند؟
  • ارزیابی ریسک: خطر چه مقدار هست؟ هرچند وقت یک بار پیش می‌آید و چه کسی در معرض آن قراردارد؟
  • کنترل‌های ریسک: با چه روشی می‌توان ریسک را به حداقل رساند یا از اتفاق آن جلوگیری کرد؟
  • کنترل‌های نظارتی: ریسک‌های شناسایی‌شده چگونه ایجاد می‌شوند و برای جلوگیری از آن‌ها چه تغییراتی موردنیازاست؟

با توجه به شکل زیر می‌توانید این فرایند را بهتر درک کنید:

ریسک پذیری کارآفرین ها

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات