ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

صفر تا صد استخدام منابع انسانی ایده آل

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

صفر تا صد استخدام منابع انسانی ایده آل

در این مقاله و پادکست از مدیرنو؛ به صفر تا صد استخدام منابع انسانی ایده آل می‌پردازیم. برای داشتن کسب و کاری خوب باید همکارانی خوب داشت و برای داشتن همکارانی خوب باید انتخاب‌ها و استخدام های خوب داشت. بر اساس تحقیقات صورت گرفته علت خروج 80 درصد از پرسنل تنها انتخاب اشتباه بوده. اگر بخواهیم به چرایی انتخاب‌های اشتباه بپردازیم، به نتایج گوناگونی خواهیم رسید.

بنر میان مقاله منابع انسانی

مهم‌ترین دلایل انتخاب اشتباه منابع انسانی

 

1- نیاز فوری شرکت به استخدام منابع انسانی

اکثر شرکت‌ها تنها زمانی اقدام به انتشار آگهی برای جذب نیرو می‌کنند که فردی در حال ترک سازمان بوده و یا به‌کلی آنجا را ترک نموده باشد. در این مواقع بسته به سطح و درجه اهمیت شغل موردنظر، انتخاب‌ها نیز با فوریت زمانی و بدون بررسی‌های لازم انجام می‌شوند که نتیجه این‌گونه انتخاب‌ها چیزی جز ترک سازمان از سوی پرسنل و یا قطع همکاری خود سازمان نخواهد بود.

 

2- استخدام منابع انسانی به دلایل نامعلوم نتیجه نداده.

در این مدل می‌توان به عدم توانمندی مصاحبه کنندگان و یا جامعه آماری محدود کارجویان اشاره داشت.

 

3-شرکت به‌اندازه کافی از مهارت‌های فرد مطلع نمی‌شود

عدم برخورداری از فرآیندهای مصاحبه و جذب مناسب می‌تواند علت اصلی بروز چنین نتیجه‌ای شود. تک‌بعدی بودن فرآیند استخدام و اکتفا به مصاحبه به‌عنوان اصلی‌ترین اهرم جذب می‌تواند درصد وقوع خطا را افزایش دهد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصاحبه‌ای استاندارد و برخوردار از شرایط مطلوب می‌تواند تنها 15 درصد احتمال موفقیت در جذب منابع انسانی را به همراه داشته باشد. حال‌آنکه احتمال موفقیت را می‌توان با ابزارهای کمکی همچون  تست‌های شخصیت شناسی و هوش هیجانی تا 75 درصد افزایش داد.

4- بررسی‌های لازم انجام نمی‌شود.

عدم تمایل مدیران برای استعلام از مجموعه‌های قبلی کارجو و مکالمه با مدیران آنها، صدمات جبران ناپذیری به فرآیندهای استخدام کسب و کارها می‌زند. اگر بخواهیم تنها چند مزیت استعلام و گفتگو با مدیران پیشین کارجو را برشماریم، می‌توان به شناسایی نقاط قوت و ضعف و عادات رفتاری وی اشاره نمود. اطلاعات دریافتی از مراکز کاری پیشین، افق مطلوبی از جنبه‌های مختلف کارجو را روشن می‌سازد.

نکته: شاید برخی از مدیران پیشین با غرض‌ورزی نقاط ضعف را پر رنگ‌تر و نقاط قوت را کم رنگ‌تر جلوه دهند (یا بالعکس)، که برای کاهش چنین خطایی می‌توان از چند مرکز استعلام گرفت.

اما قبل از این‌که بخواهیم فرآیند استخدام را شروع کنیم و دست به انتشار آگهی استخدام منابع انسانی بزنیم، باید شرح شغل موردنظر را تدوین و مکتوب کنیم. شرح شغل شامل فهرستی از وظایف، فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها برای یک عنوان شغلی است. این فهرست را باید برای هر پست و جایگاهی در کسب و کارتان تدوین، مکتوب و ارائه نمایید، چه آنها که در حال فعالیت در کسب و کارتان هستند و چه آنها که به‌تازگی باید وارد سازمانتان شوند.

 

هر شرح شغلی متشکل از قسمت‌های ذیل هست:

1-شناسنامه شغل

عنوان شغل، جایگاه شغل، رتبه شغل، شماره پست سازمانی

2- خلاصه شغل

وظایف اصلی شغل به‌صورت کلی

3- شرح وظایف، اختیارات و مسئولیت‌ها

شرح جزئیات وظایف و مسئولیت‌های شغل

4- معیارهای سنجش عملکرد

معیارهای عملکرد باید انتظارات مدیران و سازمان از کارکنان را به‌طور صریح و دقیق بیان کند.

5- شرایط کار

شرایط فیزیکی شامل آلودگی‌های صوتی، هوا، شلوغی، اشعه، گرما یا سرمای شدید

 

پس از تنظیم شرح شغل، نوبت به درج آگهی برای اطلاع رسانی کارجویان و متقاضیان می‌رسد. در آگهی‌های خودتان از جعبه سیاه استفاده نکنید. جعبه سیاه به آگهی‌هایی اطلاق می‌شود که در آن نام و نشانی از شرکت نیست. عنوان چنین آگهی‌هایی این‌چنین میباشد: “یک شرکت معتبر درزمینه خدمات مدیریتی” این آگهی میتواند درصد اطمینان برای ارسال رزومه‌های بیشتر را کاهش دهد و همچنین می‌تواند باعث بی‌میلی افراد حرفه‌ای برای برقراری ارتباط با مجموعه شما باشد.

پیشنهاد می‌شود در آگهی استخدام خود علاوه بر درج نام و نشان مجموعه، شعار یا مزیت سازمان خودرا نیز درج نمایید.

 

به‌عنوان‌مثال:

“شرکت مدیران نواندیش مجری بزرگ‌ترین همایش‌های مدیریتی شمال کشور برای مشاغل زیر دعوت به همکاری می‌نماید”

بعد از انتشار آگهی نوبت به دسته بندی رزومه‌های دریافتی می‌رسد. بنا بر پارامترهای تبیین شده جهت احراز شغل موردنظر اقدام به دسته بندی رزومه‌ها نمایید. به خاطر داشته باشید فاصله بین ارسال رزومه، بررسی و انجام مصاحبه استخدام، نباید مدت زمان زیادی باشد، چراکه امکان دارد افراد خبره و حرفه‌ای در سازمان دیگری استخدام شوند.

 

مصاحبه های استخدامی

گام بعدی در فرآیند جذب منابع انسانی مصاحبه‌های استخدامی میباشد. استفاده از مصاحبه به‌عنوان ابزار اصلی برای انتخاب در همه کسب و کارها متداول است. ماهیت مصاحبه باید به طریقی باشد که انگیزه واقعی فرد مشخص‌شده، وی را تحت فشار قرار دهد و واکنش‌های او را بسنجد و نهایتاً صلاحیت مخاطب را برای پذیرش در شغل محک بزند.

با توجه به این‌که مصاحبه یکی از اصلی‌ترین و متداول‌ترین ابزارهای فرآیند استخدامی میباشد اما نباید تنها به آن بسنده کرد. همان‌طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، مصاحبه مناسب و مؤثر حداکثر میتواند تا 15 درصد احتمال انتخاب درست را به دنبال داشته باشد. از طرفی فرد مصاحبه کننده باید دانش لازم جهت دستیابی به اطلاعات لازم را داشته و از اشتباهات رایج در مصاحبه خودداری نماید.

سؤالات خوب در مصاحبه‌های استخدامی باعث می‌شوند تا چهره واقعی فرد ظاهرشده و شما بتوانید ضعف‌ها، قوت‌ها، سطح دانش، مهارت‌ها و توانمندی‌های منابع انسانی را بسنجید. مزیت دیگر سؤالات خوب و ممتاز در مصاحبه‌های استخدامی، وادار شدن مصاحبه شونده به صحبت بیشتر است تا فرد تنها به رزومه خود اکتفا نکرده و بتواند از توانمندی‌های خود دفاع نماید.

مصاحبه رفتاری شرکت زیراکس

شرکت زیراکس از مصاحبه رفتاری در گزینش کارکنان استفاده می‌کند که می‌توان با مدل STAR به آنها پاسخ داد:

  • Situation: توصیف موقعیتی که با آن روبه‌رو شده‌اید.
  • Task: وظایفی که در آن شرایط خاص از شما انتظار داشتند.
  • Action: فعالیت‌ها و اعمالی که برای دستیابی به اهداف انجام دادید.
  • Results: نتایج فعالیت‌هایتان چه بوده.

با این نمونه می‌توانید به خوبی متقاضی استخدام را در موقعیت‌های مختلف گذشته قرار داده و از طریق ارائه توصیف‌های صریح نسبت به صحت و پذیرش آن تصمیم بگیرید. توانمندی شما در پیشبرد مصاحبه‌های استخدامی میتواند گام مهمی در انتخاب شایسته افراد سازمانتان و درنتیجه افزایش بهره وری کسب و کارتان باشد.

پس از طی فرآیندهای استخدامی و ورود پرسنل به کسب و کارتان اجرای فرآیندهایی جهت ورود بهینه آنان امری اجتناب ناپذیر میباشد. اولین و مهم‌ترین  برنامه پس از ورود پرسنل، برنامه آشنا سازی آنان با سازمان است. کارکنان باید رفتاری را که ازنظر سازمان مطلوب هست را یاد گرفته و به آن عمل کنند.

بزرگ‌ترین پارامتری که شمارا به‌عنوان یک رهبر به دردسر می‌اندازد مواجه شدن با افراد ناکارآمد در تیم شماست. در زندگی شخصی، شما آزادی و اختیاردارید تا از افرادی که احساس می‌کنید منفی، سمّی، خودشیفته، جامعه ستیز و ناکارآمد هستند و یا به‌سادگی بی انگیزه می‌شوند دوری‌کنید. در مقاله “۳ راه تشخیص افراد ناکارآمد قبل از استخدام آنها” به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

این یادگیری به‌خودی‌خود انجام نمی‌شود بلکه باید با تدابیری افراد تازه وارد را با مأموریت، اهداف، وظایف واحدها و از همه مهم‌تر ارزش‌های مطلوب کسب و کار آشنا سازید.

صفر تا صد استخدام منابع انسانی ایده آل

در استخدام های خود باید به دنبال نیروی کار ارزان و بی تجربه یا نیروی کار متخصص و گران باشید. بر اساس نظر سنجی انجام‌شده، 82 درصد از مدیران معتقدند که برنامه‌های آشناسازی موجب مزایای زیر می‌شود:

  • نرخ خروج پایین
  • بهره وری بالا
  • بهبود روحیه کارکنان
  • هزینه‌های آموزش پایین
  • تسهیل یادگیری
  • کاهش اضطراب کارکنان

 

به‌عنوان‌مثال

شرکت کوکاکولا برای تازه واردان، سه ماه آموزش اولیه در نظر می‌گیرد. پس‌ازآن این افراد در کنار کارکنان با تجربه قرار می‌گیرند تا ارزش‌های کاری و سازمانی را فرا بگیرند. هیچ شرکت، مجموعه و سازمانی نمی‌تواند بدون نیروی انسانی ایده آل و زبده در کورس رقابت جایی داشته باشد. تمام تغییرات مطلوب از مجاری همین منابع انسانی گذر می‌کند که متأسفانه بهای قابل توجهی به آن داده نمی‌شود!

همچنان در کسب و کارهایمان برای سخت افزار هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شویم. اما برای نرم افزار و عامل انسانی در استفاده از سخت افزارها هیچ برنامه‌ای نداریم. دقیقاً تفاوت کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته در همین پارامتر میباشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مصاحبه سازمانی و دعوت به همکاری مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟