ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

اهمیت کارکنان در موفقیت سازمان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

پادکست:

اهمیت منابع انسانی در موفقیت سازمان - اهمیت کارکنان در سازمان

در این مقاله از مدیرنو؛ به اهمیت کارکنان و منابع انسانی در موفقیت سازمان می‌پردازیم. جایگاه و اهمیت حفظ نیروی در سازمان چیست؟ چه دلایلی باعث رفتن و نارضایتی کارمندان شما خواهد شد؟ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید، چون به 5 دلیل رفتن و خروج منابع انسانی با کیفیت از کسب و کار اشاره خواهیم کرد.

بنر میان مقاله منابع انسانی

جایگاه و اهمیت حفظ نیروی انسانی در سازمان

کارکنانتان بزرگ‌ترین دارایی شما هستند. بزرگ‌ترین سرمایه و دارایی هر کسب و کاری پرسنل با کیفیت اون کسب و کاره.

بنابراین مدیران باید به جایگاه و اهمیت حفظ نیروی انسانی در سازمان آگاه باشند. اما بااین‌حال بدترین نرخ‌های نگهداری نیروی انسانی رو در سازمان ها شاهد هستیم. یعنی خیلی از سازمان‌ها برنامه خاصی برای نگه داشت سرمایه‌های‌انسانی خودشان که امروزه جایگزین کردنشون خیلی سخته، ندارن. در ویدئو و پادکست این مقاله از مدیرنو به نقاط درد و خلع‌هایی پرداختیم که از دلایل اصلی ترک کار و خروج سرمایه‌انسانی یعنی پرسنل شما هستن.

اهمیت ندادن به کارکنان و منابع انسانی سبب میشه آنها به فکر ترک کار بیفتند و این امر در موفقیت سازمان نقش معکوس داره.

 

نشانه های اهمیت ندادن به کارکنان در سازمان

  • ارتباط ضعیف با کارمندان

 ارتباط خوب مدیر با پرسنل باعث افزایش مشارکت پرسنل میشه.

اجازه بدید تعریف مختصری از ارتباطات قوی و اهمیت منابع انسانی در موفقیت سازمان داشته باشیم: اشتراک و حرکت مناسب اطلاعات در بین طبقات مختلف سازمان که باعث چسبندگی بیشتر بین اعضای تیم باهم و با سازمان میشه. آدما دوست ندارن اطلاعات دسته دو به دستشون برسه، خصوصاً اطلاعاتی که مستقیماً به حوزه کاریشون مرتبطه. انتشار و در دسترس بودن اطلاعات با کیفیت بالا، میتونه کمک کنه افراد توی سازمان شما حس تعلق بیشتری داشته باشن تا اینکه حس کنن توی سازمان غریبه هستن و اطلاعات فقط در زمان اجرا به اطلاعشون میرسه.

  • تغییرات لحظه آخری در کار

اتفاقی که بین مدیران زیادی مشترک و شابع هست، تغییرات لحظه آخریه.

بذارید مثال بزنم: فرض کنید چهارشنبه این هفته تعطیل عمومیه و پنج شنبه یه روز کاری. بااینکه پرسنل از ابتدای هفته پیگیر تعطیل بودن یا نبودن پنج شنبه بودن اما اعلان نتیجه این تصمیم به ساعت‌های پایانی کار در روز سه شنبه موکول میشه. اعلان تعطیل بودن یا نبودن پنج شنبه در ساعت 17 روز سه شنبه یا گاها ساعت 23 یا 24 روز سه شنبه قابلیت برنامه ریزی برای پرسنل رو از بین میبره! یادتون باشه که کارکنانتان هم زندگی شخصی و برنامه‌ریزی خاص خودشونو دارن، پس با اهمیت به کارکنان به حفظ و ارتقای نیروی انسانی در سازمان آنها کمک کنید.

 

  • اشتباهات محاسباتی در پرداخت حقوق و مزایا

دغدغه مالی یکی از اصلی‌ترین نیازهای آدم‌ها در هرم نیازهای مازلو ست.

اهمیت منابع انسانی در موفقیت سازمان - اهمیت کارکنان در سازمان

یعنی نمیشه این چالش رو حل نکرد و با ابزارهای دیگه انتظار داشت پرسنل توی سازمان بمونن. یکی از بزرگ ترین دلایل رفتن و خروج پرسنل از سازمان دغدغه های مالی هست. حقوق و مزایا مثل غذای اصلیه، باید باشه تا مزه‌ها و مخلفات کارساز باشن. پرداخت به‌موقع حقوق و مزایا یه رکنه. اشتباهی که خیلی از کسب و کارها مرتکب میشن اینه که پرداخت حقوق و مزایای پرسنل را روی یه قاعده زمانی مطلوب انجام نمیدن. با اهمیت به پرداخت به موقع حقوق می‌توانید به رشد و اعتلای آنان نیز کمک کنید.

از طرفی سیستم پرداخت متناسب با عملکرد افراد هم میتونه یکی از پارامترهای حفظ نیروی انسانی باشه.

قبول کنیم که همه پرسنل سازمان به یک اندازه مهارت ندارن و به یه اندازه دلسوز و وفادار نیستن. پس دریافتی‌های یکسان میتونه ضربه بدی به شایستگی و ادامه با کیفیت فعالیت‌های کاری این گروه از پرسنل باشه.

سیستم‌های ارزیابی عملکرد میتونه به پرداخت‌های هوشمندانه‌تر و مناسب‌تر کمک زیادی کنه.

 

  • نبود انعطاف پذیری در برنامه های اجرایی

51 درصد از پرسنل آرزوی داشتن روندها و گزینه‌های کاری انعطاف‌پذیرتری هستن.

همونطور که همیشه گفتم، اهمیت کارکنان و منابع انسانی در موفقیت سازمان بسیار زیاده و نگاه ماشینی به آنها اساساً اشتباهه. اینکه انتظار داشته باشیم بعد از مشخص شدن هدف، پرسنل از راه‌های مشخص‌شده ما به اون اهداف برسن، مصداق بارز نگاه ماشینی یا صفر و یکیه. از طرفی انعطاف در شرایط کاری با وجود زیرساخت‌ها و فرهنگ مناسب میتونه به کیفیت چسبندگی پرسنل به سازمان شما کمک بی‌نظیری کنه. نبود انعطاف در کار سببب خستگی کارمند و یکی از دلایل رفتن و خروج از سازمان هست.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با هدف گذاری و برنامه ریزی شغلی جلوی خروج کارکنان را بگیریم؟

 

  • نشنیدن صدای پرسنل متعهد

مجاری ارتباطی سازمان باید از کیفیت خوبی برخوردار باشن و دست به تطهیر سازی و سانسور مشکلات نزنن.

بعضی از طبقات سازمانی به اشتباه، ایرادات و اشتباهات سازمانی رو به‌کل سانسور میکنن تا به مدیران بالادستی نرسه. این کار در بلندمدت باعث کند شدن حرکت سازمان و حتی شکست اون میشه. باید از ابزارهای مناسب و مستقیمی برای گرفتن بازخوردهای لازم استفاده کنید. وقتی از مهم بودن انتقال درست پیام و استفاده از ابزارها صحبت میشه فقط به صندوق انتقادات-پیشنهادات فکر نکنید لطفاً. چون اونقدر ابزارهای خوب و به روزی وجود داره که میتونید برای یکسان سازی و با کیفیت شدن مسیرهای انتقال پیام استفاده کنید.

اگه صدای پرسنل خودتونو نشنوید یعنی صدای ضعف‌ها و کاستی‌هارو نمی‌شنوید. یعنی صدای تغییرات بازارو نمی‌شنوید. وقتی تو چنین شرایطی قرار بگیرید، کسب و کار خودتونو به سمت شکست و تعطیلی هدایت می‌کنید.

اهمیت آموزش‌های تخصصی کارکنان در رابطه با جایگاه و اهمیت حفظ منابع و نیروی انسانی در سازمان بسیار زیاد است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش درون سازمانی و مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

تألیف و ترجمه: علی معبودی

منبع: rotaready

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات