ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

ویژگی های یک رهبر آگاه در سازمان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ویژگی های رهبری در مدیریت سازمان - ویژگی های یک رهبر آگاه و خوب چیست

در این پادکست و مقاله از مدیرنو به ویژگی های رهبری در مدیریت سازمان می‌پردازیم. طی سال‌های گذشته خصوصاً طی این دو ساله کرونا، سطح استرس و نگرانی و غم در سطح جهان افزایش پیداکرده. این نتیجه تحقیقاتیه که گالوپ هم اینو تأیید میکنه. این اتفاق در ایران به‌مراتب عمیق‌تر و نگران‌کننده تره. حالا در این بین شرکت‌ها و سازمان‌ها برای بهتر شدن خودشون باید روی یک سری مسائلی که قبل از این مهم نبوده یا بهش توجه آنچنانی نمی‌کردن دقت کنند.

دوره آموزشی

چه مسائلی از اهمیت بالایی برخوردارند؟

یکی از مواردی که مدیران باید تمرکز بیشتری روی اون داشته باشن، ذهن آگاهیه.

ذهن آگاهی یعنی توانایی اولیه انسان برای حضور کامل در صحنه. این‌که در لحظه باشیم. آگاهی از این‌که کجاییم و چه‌کاری داریم انجام میدیم. درحالی‌که داریم یک کاری رو انجام میدیم تمام تمرکزمون رو در اون کار بذاریم. بیش از حد واکنش‌پذیر و تحت تأثیر اون چیزی که در اطراف ما داره اتفاق میوفته نباشیم. پس این میشه تعریف ذهن آگاهی. شرکت‌های بزرگ دنیا در این حوزه دارن سرمایه گذاری‌های عجیب‌وغریبی انجام میدن. حداقل طی یکی دو سال گذشته.

تمرکز بر روی ذهن آگاهی توسط شرکتها، باعث بازگشت 200% سرمایه شده.

این اتفاق باعث شده مشارکت پرسنلشون افزایش پیدا کنه. توی سازمان هاشون اعتماد به رهبری بالا بره و غیبت‌های پرسنل هم کاهش پیدا کنه. پس ما تو بحث ذهن آگاهی می‌خواهیم در رابطه با این صحبت کنیم که یک رهبر خوب و آگاه چه ویژگی‌هایی داره.

قبل از اینکه سراغ ویژگی های یک رهبر آگاه بریم، پیشنهاد میکنم برای شناخت نوع رهبری و مدیریت خودتون، تست سبک رهبری رو انجام بدین.

 

ویژگی های رهبری در مدیریت سازمان

1- دلسوز بودن

یکی از ویژگی های یک رهبر  آگاه ، دلسوز بودنه.

ایجاد ارتباط عاطفی بین پرسنل برای به وجود آوردن حس تعلق و به‌دست آوردن هدف مشترک و در مسیر آن قرار گرفتن برای همه‌ی سازمان‌ها حیاتیه. شاید یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها اینه که افرادشون در مسیر باشن و انگیزه لازم رو داشته باشن.

پس ما نیاز داریم یک سری مهارت‌های جدید و بین فردی، مثل همدلی و شفقت و پذیرش خود رو در تیم و همکاری‌های سازمان خودمون به اجرا در بیاریم. یه جورایی براش برنامه داشته باشیم.

برای این‌که بتونیم این ارتباط عمیق‌تر رو ایجاد کنیم و به یک ارتباط عاطفی خوب بین مدیران و پرسنل، بین پرسنل و سازمان، بین پرسنل باهم دیگر برسیم، باید یه سری جلسات غیررسمی بین رهبران و کارمندان ایجاد کنیم. این یکی از اون فاز هاییه که میتونه به ارتباط عمیق‌تر کمک کنه.

2- انعطاف پذیر بودن

اما از ویژگی های دیگر رهبری در مدیریت سازمان ، انعطاف پذیریه. یک رهبر آگاه ذهنیت انعطاف‌پذیری داره.

این گروه از رهبران میدونن چه موقع باید بایستن و مقاومت نکنن چه موقع باید بررسی و تحلیل کنن و چه موقع به حرکت خودشون (حتی در مسیر جدید) ادامه بدن. پس وقتی مقاومت زیادی برای دانسته‌های قدیمی خودم نداشته باشیم، میتونیم به‌راحتی تغییر مسیر بدیم. پس ترکیب حضور من، انعطاف‌پذیری من، پذیرش اطلاعات، روش‌ها و رویه‌های جدید، بدون این‌که قضاوت کنم، و بدون این‌که نسبت به اطلاعات گذشته م چسبندگی داشته باشم، میتونه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای رو هم تو سازمانم خلق کنه.

3- حضور مستمر

مورد بعدی در ویژگی یک رهبر آگاه ، حضور و استمرار حضور رهبره.

حضور یعنی چی؟ متأسفانه رهبران وقتی شرایط بحرانی میشه، جرئت حضور ندارن.

یعنی حاضر نیستن ناراحتی‌ها و چالش‌ها رو با آغوش باز پذیرا باشن. همین اتفاق باعث میشه راه حل‌های خلاقانه عملی نشه. سازمان به سمت ایده‌های جدید راه نره. اما وقتی‌که ما حاضریم حتی در شرایط بد چالش هارو بپذیریم، مخصوصاً چالش‌هایی که یک پای اصلیش ما هستبم، حضور ما باعث میشه که همسویی بهتری بین پرسنلمون در مسیر اهدافشون ایجاد کنه. این‌که پرسنل من برای دستیابی به اهداف میتونن توانایی هاشون رو بیشتر بروز بدن و مسائل رو در کنار رهبرانشون دست بگیرن و حل کنند.

4- اعتبار رهبر

اما یکی دیگر از ویژگی های یک رهبری آگاه در مدیریت سازمان اعتبار اوست.

یک رهبر آگاه تلاش میکنه به‌صورت واقعی با افراد ارتباط بگیره. یک رهبر آگاه اعتبار خودشو همیشه ثابت میکنه. او به آدما گوش می‌ده، باهاشون تعامل داره و ارتباطاتش رو توسعه می‌ده. یه چنین امکانی میتونه تو سازمان باعث پویایی بیشتر بشه.

وقتی از اعتبار صحبت می‌کنیم، داریم در مورد روزهای پر چالش صحبت می‌کنیم. با ارتباط بهینه‌تر با افراد سازمان میتونیم این ارتباط شفاف و بهینه رو به سمت بلوغ بیشتر و بهتر کارمندان خودمون پیش ببریم. نهایتاً ماحصل چنین رویه‌ای میتونه رشد گروهی، رشد مشارکت‌های سازمانی و رشد پرسنل سازمان باشه. که ما توی این مسیر بتونیم روی احساسات و فکرهای ناخوشایندمون غلبه کنیم و مسلط باشیم. تا بتونیم سازمان رو تو مسیر خودش نگه‌داریم.

5- شهودی بودن رهبر

اما ویژگی آخر یک رهبر آگاه شهودی بودنه. یک رهبر شهودیه.

این‌که من خیلی بخوام روی منطق پافشاری کنم و همه‌چیز رو روی چارچوب‌های خودش ببینم و به‌صورت منطقی بخوام تحلیل کنم، قطعاً راه به‌جایی نمیبره. اولاً این‌که من باید مراقب احساسات درونیم به‌عنوان یک رهبر باشم. وقتی ما به شهود خودمون اطمینان می‌کنیم و از فضای منطقی خارج میشیم، اصل اساسی ارتباطات انسانی رو بهش پایبند میمونیم.

باید این رو هم بدونیم که یک شهود قوی به ما اجازه می‌ده که خلاق باشیم. شهودی بودن مارو خودآگاه تر میکنه.

اینکه بدونیم چه احساساتی داریم و چطور روشون کنترل داشته باشیم، از شهود ما بر میاد. ماحصل چنین اتفاقی میتونه ارتباط عمیقی بین من و پرسنلم و بین پرسنل باهم ایجاد کنه.

نهایتاً این‌که شجاعت پیروی از شهود و احساساتمون حتی در زمان‌هایی که اون حسمون برخلاف تأییدیه های دیگرانه میتونه به ما کمک کنه به سمت موفقیت‌های واقعی و مداوم پیش‌بریم. این امر ریشه سازمان رو قوی‌تر میکنه.

 

کلام آخر

در این مقاله و پادکست از مدیرنو در مورد ویژگی های رهبری در مدیریت سازمان صحبت کردیم. ما هرچقدر در این مسیر حرکت می‌کنیم، هرچقدر پیش میریم و هرچقدر که بحران‌ها و چالش‌های جهانی بیشتر میشه، میتونه به ما در به نتیجه رسیدن کارهامون کمک بیشتری بکنه. پس الان زمان اونه که مدیران ما بپذیرن و الگوبرداری کنن. دیگران رو تشویق کنن که به سمت ذهن آگاهی پیش برن. به سمت حضور در لحظه پیش برن. این حضور در صحنه میتونه شما رو در مسیر درست اهدافتون قرار بده.

پس هوشمندانه عمل کنید.

علی معبودی

 

کلیدواژه ها: ویژگی های رهبری در سازمان , ویژگی های رهبری در مدیریت

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات