ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه با استعدادهای نسل جدید کار کنیم ؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چگونه با استعدادهای نسل جدید کار کنیم ؟

شاید شما نیز از آن دسته از افراد به‌شمار می‌روید که کار کردن با  استعدادهای نسل جدید را سخت می‌دانند و ارتباط گرفتن با آن‌ها را کاری دشوار می‌پندارند. اما باید بدانید که این نسل جدید وارد بازار کار شده و ناگزیر به استخدام آن‌ها هستید. این نسل که برخلاف نظر نسل‌های قبلی بسیار مشتاق به کار کردن و کسب درآمد هستند، اعتقادات، رفتارها و سلایق متفاوتی در محیط کار از خود بروز می‌دهند. شما به‌عنوان یک کارفرما یا مدیر سازمان باید برای روبه‌رو شدن با چالش‌هایی که ورود این نسل می‌تواند در محیط کار ایجاد کند، آماده باشید. این مقاله می‌تواند ویژگی‌های این نسل، روش‌های کار کردن با آن‌ها و مدیریت نسل‌های مختلف در سازمان را به شما آموزش دهد.

نسل جدید چه کسانی هستند؟

با توجه به این امر که مرز مشخصی برای نسل‌ها نمی‌توان در نظر گرفت، نسل جدید در کشور ما را می‌توان متولدین پایان دهه هفتاد یا اوایل دهه هشتاد تاکنون دانست.  این نسل در عصر تکنولوژی، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال متولد و بزرگ شده‌اند. زندگی این نسل با تکنولوژی آمیخته شده‌است، از اینرو بهترین افراد برای بکارگیری در کسب و کارهای دیجیتال هستند.

نسل جدید راحتی و علاقه را شرط انجام کار می‌دانند و نسبت به نسل‌های قبلی تعهد کمتری به شغل و محیط کاری خود دارند. زمانی‌که شغل یا سازمان، آرامش و جذابیت خود را برای این افراد از دست بدهد، هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی آن‌ها را برای ترک کار بگیرد. دورکاری و انعطاف در ساعت کاری یکی از معیارهای آن‌ها در انتخاب شغل است و درآمد بیشتر نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به انجام کاری کند که مشتاق انجام آن نیستند. آزادی در ابراز عقیده و بدست آوردن آنچه که می‌خواهند از مشخصه های افراد نسل جدید یا همان نسل Z است.

نسل زد در کار - چگونه با استعداد های نسل زد کار کنیم ؟

مهمترین ویژگی های نسل جدید در محیط کار

نسل جدید در سازمان شما می‌خواهند با سرعت زیاد به موفقیت برسند و زمانی‌که حس کنند سلسله مراتب زیادی بر سر راه آنان است مطمئنا دلزده و ناامید خواهندشد. برای مدیریت بهتر نسل جدید،  باید انتظارات آن‌ها را بشناسیم و شرایط کاری را در جهت خواسته‌های آن‌ها تغییر دهیم. آشنایی با ویژگی‌های این نسل در محیط کار، راهنمای خوبی برای تامین خواسته‌های آنان است.

  • تنوع را دوست دارند.

شما نمی‌توانید فردی از نسل جدید استخدام کنید و توقع داشته‌باشید در یک محیط خشک و بدون انعطاف، کارهای تکراری انجام‌دهد. تا حد امکان از گماردن نسل جدید در چنین مشاغلی خودداری کنید و در صورتی که امکان ایجاد تنوع در کار وجود ندارد، افراد را در پست‌های سازمانی مختلف جابه‌جا کنید.

  • با دیکتاتوری مخالف هستند.

با توجه به تربیت نسل جدید در دوره فرزندسالاری، نمی‌توان توقع داشت مانند نسل‌های قبلی بدون چون‌و‌چرا، پذیرای دستورات باشند. کار کردن به‌شیوه سلسله مراتبی برای نسل جدید سخت و آزاردهنده است و کار‌گروهی برای آن‌ها خوشایندتر است. از طرفی به‌دلیل داشتن اطلاعات زیاد و آگاه بودن نسبت به حقوق خود، نمی‌توان آن‌ها را مجبور به انجام کاری کرد. به سوالات این نسل پاسخ دهید و آن‌ها را با دلیل منطقی قانع کنید تا نتیجه‌ای شگفت‌انگیز را مشاهده نمایید.

  • زندگی اولویت اول آن‌هاست.

نسل جدید کار می‌کند که زندگی بهتری داشته باشد. برای مثال درآمد زیاد وقتی برای آن‌ها جذاب است که زندگی را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کند، در غیر اینصورت تمایلی به داشتن آن ندارند. به منظور افزایش جذابیت شرایط کاری برای آن‌ها، می‌توانید پاداش‌هایی مانند مسافرت و تفریحات رایگان در اختیار آن‌ها قرار دهید.

  • بسیار انعطاف‌پذیر هستند.

نسل جدید ذاتا انعطاف‌پذیر هستند و به‌دلیل تنوع‌طلبی از تغییرات استقبال می‌کنند. پس اگر قصد دارید تغییرات اساسی در فرآیندها و استراتژی‌های سازمان خود ایجاد کنید حتما از این افراد کمک بگیرید.

  • آن‌ها نیاز به توجه دارند.

اگر می‌خواهید کار با نسل جدید به بهترین حالت پیش رود ، نتایج کار آن‌ها را ببینید و تشویق کنید. آن‌ها از نظر روحی نیاز شدیدی به دیده شدن و تایید شدن دارند و این کار اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

  • آن‌ها عاشق تکنولوژی هستند.

نسل نو نمی‌توانند مانند نسل‌های قبلی کارها را به صورت سنتی انجام دهند. شرکت در ویدیو کنفرانس برای آن‌ها جذابیت بیشتری از شرکت در جلسات حضوری دارد و استفاده از ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها راحت‌تر از نامه نگاری‌های دستی است.

  • محدودیت را نمی‌پذیرند.

محدود کردن نسل جدید، راندمان آن‌ها را کاهش می‌دهد. برای مثال محدودیت در نوع  لباس و حتی محدودیت در زمان کاری، آن‌ها را عصبی و خسته می‌کند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در محیطی که راحت هستند کار کنند. از این رو بهترین گزینه برای آن‌ها دورکاری و زمان کاری شناور است.

استعدادهای نسل جدید

چگونه نسل جدید را استخدام کنیم؟

استفاده از استعدادهای نسل جدید برای جوان‌سازی سازمان و پرورش نیروهای کارآمد در آینده امری کاملا ضروری است. با توجه به رفتارها و انتظارات این نسل با نسل‌های گذشته، روش‌های جذب آن‌ها نیز متفاوت خواهد‌بود. راه‌های جدیدی را برای استخدام نسل جدید پیدا کنید تا در جذب استعدادهای آن‌ها از قافله عقب نمانید.

  • روش‌های استخدام را تغییر دهید.

افراد این نسل حوصله شرکت در آزمون‌های سخت و چند‌مرحله‌ای را ندارد، روزنامه و مجله نمی‌خواند و کمتر تلویزیون نگاه می‌کند. آن‌ها بیشتر وقت خود را صرف جست‌و‌جو در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. پس فرآیند استخدام خود را از ثبت‌نام تا مصاحبه دیجیتالی کنید. انجام تبلیغات در صفحات آنلاین کاریابی نیز گزینه خوبی به‌شمار می‌رود.

  • مزایای جذاب ایجاد کنید

مزایا بخشی از درآمد محسوب می‌شود که می‌تواند نقدی نباشد. اما گاهی همین مزایا یک شغل را برای افراد جذاب کرده و در اولویت قرار می‌دهد. برای مثال سفرهای کاری با هزینه سازمان یا آموزش‌های حین کار به‌صورت رایگان می‌تواند برای نسل جدید فریبنده باشد.

  • زمان و مکان را محدود نکنید.

اگر می‌خواهید از استعدادهای نسل جدید در محیط کاری خود استفاده کنید، در آگهی شغلی خود زمان و مکان را محدود نکنید. به‌عبارتی امکانی فراهم کنید که افراد بدون حضور فیزیکی و به‌صورت کار محور با شما کار کنند. این یک شرایط ایده‌آل کاری برای نسل جدید است.

  • فرآیندهای کاری خود را هوشمند کنید.

هوشمند‌سازی فرآیندها و ایجاد تحول دیجیتال، سازمان شما را برای نسل جدید به یک کاندید خوب تبدیل می‌کند. آن‌ها همه کارها را با کمک نرم‌افزارها انجام می‌دهند و از فناوری‌های جدید برای انجام وظایف خود استفاده می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای پویایی کسب‌و‌کار شما و همگام شدن با عصر دیجیتال بسیار مفید باشد.

  • از توسعه فردی آن‌ها حمایت کنید.

برای جذب نسل جدید به سازمان خود باید به آن‌ها اطمینان دهید که شغل جدید باعث ارتقای آن‌ها می‌شود و مهارت‌های آن‌ها را بهبود می‌دهد. آن‌ها همیشه مشتاق یادگیری هستند و خود را به سرعت آپدیت می‌کنند. هر شغلی که نسل جدید را در این مسیر یاری کند، به یک فرصت کاری ایده‌آل تبدیل می‌شود.

چگونه استعدادهای نسل جدید را مدیریت کنیم؟

استعدادهای نسل جدید با تفکری متفاوت وارد بازار کار می‌شوند. تغییر افکار و انتظارات یک نسل کاری بس دشوار و حتی غیر‌ممکن است. در چنین شرایطی تغییر طرز فکر مدیریت و تطبیق با این نسل کاری آسان‌تر و منطقی‌تر است. برای مدیریت موثرتر استعدادهای نسل جدید می‌توانید روش‌های زیر را به کار ببرید.

  • به نیازهای نسل جدید توجه کنید.

نسل نو از بیان خواسته خود در محیط کار ترسی ندارد. درخواست‌هایشان را مطرح می‌کنند و درصورتی که برآورده نشود، انگیزه‌ای برای ادامه کار نخواهند‌داشت. مدیران باهوش با نسل جدید صحبت می‌کنند و بازخورد مناسبی به درخواست‌های آن‌ها می‌دهند.

  • فرصتی برای رشد آن‌ها مهیا کنید.

اولویت نسل در کار، آموختن بیشتر و بهبود مهارت‌های آنان است. همواره به این نکته توجه داشته‌باشید و برای شکوفایی استعداد آن‌ها امکانات مناسبی فراهم کنید. منفعت این کار در نهایت به سازمان خوتان بازخواهد‌گشت.

  • در مقابل آن‌ها منعطف باشید.

استعداد های نسل زد به دلیل استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های دیجیتال در طول عمر خود، همواره ایده‌های جدیدی در این زمینه دارند. پس به ایده‌های آنان گوش کنید و راهکارهای پیشنهادی آن‌ها را بررسی کنید. مدیرانی که نسل جدید را به‌کار گرفته‌اند باید یاد گرفتن از آن‌ها را تمرین کنند.

  • پدرسالاری را کنار بگذارید.

اگر می‌خواهید افراد نسل جدید کار خود را به‌درستی انجام دهند، مدام روش کار را به آن‌ها گوشزد نکنید. کار را به آن‌ها بسپارید و نتیجه را تحویل بگیرید. بهترین حالت برای کار کردن با استعدادهای نسل جدید، ایجاد تیم و انجام کارها به‌صورت گروهی است.

  • در محیط کار از آن‌ها حمایت کنید.

زمانی‌که نسل‌های متفاوتی برای شما کار می‌کنند، به کارکنان نسل جدید خود بها دهید و از ایده‌های آن‌ها حمایت کنید. به بهانه بی‌تجربگی آن‌ها را حذف نکنید یا کارهای بی‌ارزش را به آن‌ها نسپارید.

  • بین کار و زندگی آن‌ها تعادل ایجاد کنید.

کارکنان نسل نو شما، زندگی شخصی خود را در اولویت قرار می‌دهند. پس آن‌ها را مجبور به کار برای ساعت‌های طولانی نکنید و در خصوص زمان کاری و نحوه انجام کار، در مقابل آن‌ها انعطاف داشته‌باشید.

  • آن‌ها را تشویق کنید.

استعداد های نسل زد ، نسل ایده‌های جدید و روش‌های نوین برای انجام کارها هستند. تشویق انگیزه آن‌ها را بیشتر می‌کند و نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

کلام آخر

پیشرفت تکنولوژی بسیار سریع‌تر از آنچه فکر می‌کردیم همه چیز را تحت‌تاثیر قرار داده‌است. یکی از این تغییرات بزرگ، ایجاد نسل جدید یا همان نسل Z ،که با فناوری زاده شده‌اند. از این رو برای همگام شدن با دنیای جدید، ملزم به جذب این نسل توانمند، باهوش، با‌انگیزه و ایده‌پرداز هستید. با تسلط به رفتار این نسل سازمان خودتان را در مسیر پیشرفت قرار دهید .

 

اگر در سازمان خود با استعداد های نسل جدید کار می کنید و نیاز به آموزش و یا مدیریت این کارکنان دارید با دریافت مشاوره کسب و کار این پروسه را آسان کنید .

 

منبع : تیم تحریریه مدیرنو، بلومبرگ

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات