ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

هدف اصلی آموزش کارکنان در سازمان چیست

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
هدف اصلی آموزش کارکنان در سازمان چیست - اهمیت و مزایای آموزش کارکنان چیست

در این مقاله به اینکه هدف اصلی آموزش کارکنان در سازمان چیست می‌پردازیم. در ادامه به اهمیت و مزایای آموزش کارکنان نیز اشاره خواهیم کرد. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود روشها و استراتژیهای محل کار، ضروریست که دانش، مهارت، ارزش‌ها و توانایی‌های کارفرمایان و کارکنان با این تغییرات همسو شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دانش و مهارت، آموزش کارکنان است.

درصورتیکه برای کارکنان و سرپرستان سازمان خود نیاز به دوره های آموزشی دارید؛ به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

در این مقاله اهمیت آموزش کارکنان را شرح می‌دهیم و لیستی از مزایای بالقوه آموزش کارکنان را ارائه می‌دهیم. هدف اصلی ارائه آموزش های مرتبط و مداوم به کارکنان در سازمان ، افزایش عملکرد و بهبود نتایج شرکت‌ها در محل کار است.

بنر میان مقاله منابع انسانی

اهمیت آموزش کارکنان

آموزش کارکنان مهم است. زیرا آموزش فرصت مناسبی برای توسعه پایگاه دانش و افزایش مهارت‌های شغلی کارکنان برای موثرتر بودن در محیط کار است. با وجود هزینه‌های آموزش کارکنان، درصورتی‌که آموزش‌ها ادامه‌دار باشد، بازده سرمایه گذاری در آن بسیار زیاد است.

دلایل مختلفی برای اینکه کارفرمایان باید برنامه‌های آموزشی را برای کارکنان خود آغاز کنند وجود دارد. مانند:

1- آموزش کارکنان مهارت و دانش را بهبود می‌بخشد

یکی از دلایل اهمیت آموزش کارکنان اینست که به بهبود دانش و مهارت‌های کارکنان برای مطابقت با تغییرات مختلف در صنعت کمک می‌کند. این پیشرفت‌ها بر بهره وری کارگران تأثیر مثبت می‌گذارد. افزایش بهروه وری کارکنان می‌تواند سود و کارایی یک سازمان را افزایش دهد.

برخی از مواردی که کارکنان از طریق آموزش می‌آموزند شامل: اخلاق کاری، روابط انسانی و ایمنی است.

2- توصیه‌هایی که در ارزیابی عملکرد کارکنان ارائه می‌شود را برآورده می‌کند.

وقتی ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان، در یک موضوع یا مهارت خاص، نیاز به بهبود را نشان می‌دهد، می‌توان برای رفع این نیازها، برنامه‌های آموزشی را برای اعضای کارکنان ترتیب داد. بنابراین وقتی مشکلی تشخیص داده شد، آموزش می‌تواند به آن مشکل مشخص‌شده بپردازد و برای آن راه حل ارائه دهد.

3- کارکنان را برای مسئولیت‌های بالاتر آماده می‌کند.

برنامه‌های آموزشی می‌تواند به آماده‌سازی کارکنانی که وظایف و مسئولیت‌های بیشتری را در یک سازمان بر عهده می‌گیرند، کمک کند.

این برنامه‌های آموزشی به آنها کمک می‌کند تا برای عملکرد مؤثر در موقعیت‌های جدید خود، مهارت‌های بیشتری یاد بگیرند. به‌عنوان‌مثال، آنها ممکن است در مهارت‌های رهبری یا برای استفاده از نرم افزار خاصی که در سمت جدید خود لازم دارند، آموزش ببینند.

 

4- ارائه آموزش به کارکنان نشان می‌دهد که ارزشمند هستند.

اجرای برنامه‌های آموزشی در محل کار به کارکنان کمک می‌کند که احساس کنند شرکت روی آنها سرمایه گذاری کرده. با تداوم آموزش مهارت‌ها و توانایی‌های جدید به کارکنان خود، آنها نه تنها کارمندان بهتری خواهند شد، بلکه احساس می‌کنند اعضای مولد سازمان هستند. این امر باعث تقویت روحیه و همچنین توانایی‌های محل کار آنها می‌شود.

ارمندان 70 درصد از توانایی های خود را در محل کار، 20 درصد از همتایان و همکاران خود و 10 درصد از طریق جلسات آموزشی رسمی یاد می گیرند (Docebo، 2020).

5- کمک به بررسی و آزمایش کارایی یک سیستم مدیریت عملکرد جدید

برنامه‌های آموزشی کارکنان به سازمان کمک می‌کند تا کارایی و اثربخشی یک سیستم مدیریت عملکرد جدید را آزمایش کند.

این امر به منابع انسانی کمک می‌کند تا انتظارات عملکرد واضح‌تری را ایجاد کند. استفاده از این سیستم‌ها برای آموزش کارکنان، ضرورت دستیابی به اهداف را تقویت می‌کند. سیستم‌های ارزیابی عملکرد به کارکنان کمک می‌کند تا انتظاراتی که مدیران از آنها دارند را بهتر درک کنند.

 

6- مهارت‌های IT و کامپیوتر را بهبود می‌بخشد

یکی از دلایل اهمیت آموزش کارکنان اینست که کمک می‌کند تا مهارت‌های رایانه‌ای و موضوعات فناوری اطلاعات، مانند استفاده از سیستم‌های نرم افزاری را یاد بگیرند. ممکن است شرکت‌ها برای بهبود کاراریی کارکنان در محل کار و درک بهتر از مهارت‌های رایانه‌ای، به کارکنان خود نحوه ایجاد نمودارها و صفحات گسترده، ویرایش داده‌ها در پایگاه داده خود و درک ترتیبات شبکه را آموزش دهند.

نزدیک به 59 درصد از کارمندان ادعا می کنند که هیچ آموزش در محل کار ندیده اند و بیشتر مهارت های آنها خودآموز بوده است.

طبقه بندی آموزش و توسعه برای کارکنان

دسته‌های مختلفی وجود دارد که کارکنان می‌توانند در داخل یا خارج از محل کار تحت آموزش باشند، ازجمله:

آموزش مدیریت

هنگامی‌که کارکنان به سمت‌های مدیریتی یا سطح عالی در یک سازمان ارتقا می‌یابند، می‌توانند سطوح مختلف آموزش مدیریت را بگذرانند. این نوع آموزش، به‌منظور آماده‌سازی آنها برای مسئولیت‌های بالاتری که در سازمان خواهند داشت، می‌باشد.

76% از کارمندان می گویند که تمایل بیشتری به ماندن در یک شرکت دارند اگر یادگیری و توسعه مستمر ارائه دهد.

آموزش فروش

ممکن است کارکنان، به‌ویژه آنهایی که در مشاغل فروش و بازاریابی هستند، برای تقویت مهارت‌های خود در فروش و بازاریابی محصولات شرکت آموزش فروش بخواهند.

در صورتیکه در این زمینه نیاز به مشاوره دارید به صفحه مشاوره بازاریابی و فروش مراجعه فرمایید.

شاید علاقه مند باشید به خواندن :

آموزش‌های حین کار

هنگامی‌که یک کارمند برای اولین بار در یک شرکت شروع به‌کار می‌کند، ممکن است آموزش‌های حین کار را ببیند. آموزش‌های حین کار به کارکنان جدید کمک می‌کند آنچه از آنها انتظار می‌رود و همچنین مهارت‌های شغلی لازم برای موقعیت جدید خود را بیاموزند.

از هر 10 کارمند تقریباً 6 نفر فکر می کنند آموزش به آنها کمک می کند تا کار خود را بهتر انجام دهند. بیش از نیمی، 51 درصد معتقدند که آموزش به آنها اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

آموزش زیر نظر مربی

گاهی اوقات ممکن است از کارمندان (به‌ویژه در مورد کارکنان تازه‌کار) خواسته شود که تحت سرپرست یا مدیر مجرب کار کنند. تا در مورد شغل خود بیشتر بیاموزند و تجربه اولیه برای کار در یک سازمان را کسب کنند.

 

آموزش درون سازمانی

اکثر سازمان‌ها سطوح مختلف آموزش داخلی را برای کارکنان خود انجام می‌دهند. یکی از گزینه‌ها این است که از اعضای باتجربه سازمان به‌عنوان آموزش‌دهنده استفاده شود. گزینه دیگر این است که یک مربی خارجی برای آموزش مهارت‌ها یا توانایی‌های خاص به کارکنان یا مدیران بیاورید.

74 درصد از کارکنان مایل به یادگیری مهارت‌های جدید یا آموزش مجدد هستند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. 87 درصد از هزاره ها بر این باورند که یادگیری و توسعه در محل کار مهم است.

مطالعه شخصی

کارمندان همچنین می‌توانند خود را وقف مطالعه شخصی کنند. تا در مورد یک موضوع خاص و موردعلاقه آموزش ببینند. بسیاری از مراجع مطالعه خوب به‌صورت آنلاین موجود است که می‌تواند در این مورداستفاده شود.

 

آموزش ترکیبی

آموزش ترکیبی شامل مشارکت کارکنان در آموزش‌ها، به صورت ترکیبی از کلاس درس و یادگیری آنلاین می‌شود.

 

مزایای آموزش کارکنان چیست

کارفرمایان از سازماندهی برنامه‌های آموزشی برای کارکنان خود مزایای زیادی به‌دست می‌آورند، به‌ویژه زمانی که آنها به‌طور اختصاصی و پیوسته این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند. در اینجا به 11 مورد از مزایای احتمالی آموزش کارکنان اشاره خواهیم کرد:

 

1. افزایش بهره وری و عملکرد

یکی از دلایل اهمیت و مزایای آموزش کارکنان افزایش بهره وری و عملکرد آنهاست.

هنگامی که کارکنان تحت آموزش قرار می‌گیرند، مهارت‌ها و دانش آنها در مورد شغل بهبود می‌یابد و اعتماد آنها به توانایی‌هایشان افزایش می‌یابد. این کار عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود کارآمدتر و موثرتر کار کنند. برای بررسی عملکرد کارکنان میتانید از سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو استفاده کنید.

 

2. متحدالشکل کردن فرآیندهای کاری

هنگامی‌که کارکنان در یک محل کار در معرض آموزش قرار می‌گیرند، به استانداردسازی روند کار در بین کارکنان کمک می‌کند. درنتیجه قرار گرفتن در معرض آموزش‌های مشابه، کارکنان رویه‌های مشابهی را اعمال و دنبال خواهند کرد.

 

3. کاهش اتلاف

هنگامی‌که کارکنان آموزش ببینند، یاد خواهند گرفت که از مواد، ابزار و تجهیزات شرکت به خوبی، ایمن و اقتصادی استفاده کنند. تصادفات و صدمات به تجهیزات به حداقل می‌رسد و این امر ضایعات را پایین نگه می‌دارد.

68 درصد از کارگران فرصت های آموزشی و توسعه را مهمترین خط مشی سازمان می دانند.

4. کاهش نظارت

یکی دیگر از مزایای آموزش کارکنان کم کردن نیاز به نظارت است. اگرچه آموزش کارمندان نباید به‌طور کامل نیاز به نظارت را از بین ببرد، اما می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی نیاز به نظارت بیش‌ازحد در محل کار را کاهش دهد.

Gen Z مطالب آموزشی را مشاهده می کند و 50٪ مطالب آموزشی بیشتری را نسبت به نسل های قبلی جذب می کند.

5. ترویج از درون

هنگامی که یک سازمان به افراد حرفه‌ای با مهارت‌های جدید یا خاص نیاز دارد، آنها مجبور نیستند برای استخدام متخصصان جدید از منابع خارجی در بازار کار استفاده کنند. آنها می‌توانند به درون سازمان خودشان نگاه کنند و کارکنان قابل اعتمادی را انتخاب کنند که می‌توانند پس از آموزش در این مجموعه از مهارت‌های جدید موردنیاز سازمان، ارتقاء شغلی پیدا کنند.

شاید علاقه مند باشید به خواندن :

6. بهبود ساختار سازمانی

شرکتی که سیستم آموزشی سازمان یافته برای کارکنان خودش دارد، به آنها کمک می‌کند تا به روشی منظم و سیستماتیک، کارها را یاد بگیرند. این کار از اینکه کارکنان با آزمون و خطا کارهایشان را یاد بگیرند جلوگیری می‌کند.

بیش از هشت نفر از هر ده متخصص منابع انسانی می گویند که آموزش به جذب و حفظ استعدادها کمک می کند

7. تقویت روحیه

یکی از مزایای خوب آموزش کارکنان تقویت روحیه آنهاست.

در سازمان‌هایی که برنامه‌های آموزشی اجرا می شود، کارکنان احساس می‌کنند که بخشی از یک محیط کاری حمایتی هستند که در آن مورد قدردانی قرار می‌گیرند. این امر باعث تقویت روحیه آنها می‌شود. باعث می‌شود با اعتمادبه‌نفس بیشتری به وظایف شغلی خود نزدیک شوند.

 

8. بهبود دانش سیاست‌ها و اهداف

یک برنامه آموزشی خوب همیشه به کارکنان کمک می‌کند تا با اخلاق، ارزش‌ها، خط‌مشی‌ها، چشم‌اندازها و مأموریت های سازمان خود آشنا شوند.

68% از کارکنان ترجیح می دهند در محیط کار یاد بگیرند.

9. بهبود ارزش‌گذاری مشتری

یکی از هدف های مهم آموزش کارکنان جلب نظر مشتری است. وقتی کارکنان یک سازمان در معرض آموزش مداوم قرار می‌گیرند، مهارت‌های آن‌ها در محل کار بهبود می‌یابد و باعث می‌شود حرفه‌ای‌تر و سازنده‌تر کار کنند. مشتریان تأثیر این خدمات عالی را احساس خواهند کرد و نظر آنها نسبت به سازمان بهبود خواهد یافت.

10. محیط کار بهتر

آموزش مداوم به کارمندان کمک می‌کند تا در محیط کار، به‌طور موثرتری کار کنند. این امر باعث ایجاد فضایی در سازمان می‌شود که هر کارمندی را به احساس ارزشمندی و خوشی دلگرم می‌کند.

 

11. فن‌آوری بهبود یافته و به روز

با تغییر روزافزون فناوری در همه صنایع، قرار گرفتن کارکنان در معرض تکنیک‌های جدید در فناوری‌های پیشرفته، به افزایش کارایی و بهره وری در سازمان کمک می‌کند.

مشخص شده است که آموزش تاب آوری در محل کار، علائم پریشانی روانی را تا 30 درصد کاهش می دهد.

نتیجه هدف آموزش کارکنان

حال که موارد ذکرشده در این مقاله را مطالعه کردید، به اینکه هدف و اهمیت آموزش کارکنان چیست پی بردید. امیدواریم نکات ذکرشده در این مقاله به بهبود و تقویت سازمان شما کمک کند.

 

برای دریافت آموزش سازمانی اختصاصی با ما تماس بگیرید و یا به صفحه آموزش درون سازمانی مراجعه نمایید. 

منبع: indeed و هیات تحریریه مدیرنو

 

عضویت
اطلاع از
2 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

چه راهکار هایی برای این مسئله پیشنهاد می کنید ؟

وقت بخیر . پیشنهاد می شود در صورت داشتن سوال با همکاران بخش مشاوره ما تماس بگیرید .