ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

جف بزوس مالک شرکت آمازون و 5 درس کلیدی

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مقاله در مورد نحوه کار در شرکت آمازون 4 درس کلیدی از جف بزوس مدیرعامل شرکت آمازون

این مقاله از مدیرنو به نحوه کار در شرکت آمازون و  5 درس کلیدی از جف بزوس مدیرعامل این شرکت پرداخته است. جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون بیش از نیمی از عمر خود را صرف ایجاد انقلاب در تجارت الکترونیک کرده و اکنون اولین فرد ثروتمند دنیاست. از سال 1998 و رونمایی از آمازون، فلسفه کاری او ارسال نامه به شرکای تجاری بود که از این راه توانست خرده‌فروش آنلاین را دورهم جمع کرده و یک غول بزرگ تجاری با گردش مالی 380 میلیارد دلاری ایجاد کند.

بر اساس آمار، آمازون در حال تبدیل‌شدن به یک شرکت 3 تریلیون دلاری در طی یک دهه است.

اگر این آمار صحت داشته باشد می‌توان بیشتر دلایل آن را در فلسفه‌ی تجاری جف بزوس جستجو کرد. این فلسفه و شیوه که به “راه آمازون” نیز معروف است می‌تواند در سایر کسب‌وکارها نیز مورداستفاده قرار بگیرد. 5 درس از میلیاردر جف بزوس که همه کارآفرینان می توانند از آن بیاموزند تا با این استراتژی ها به موفقیت برسید.

5 درس کلیدی از جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون

در این عصر دیجیتال، هیچ نامی به اندازه جف بزوس، مدیر عامل و بنیانگذار آمازون قابل تشخیص نیست. با توجه به اینکه اثرات همه‌گیری کووید-19 هنوز در سرتاسر جهان به نوعی احساس می‌شود. شرکت بزوس( آمازون) مسلماً برخی از حیاتی‌ترین خدمات در جامعه مدرن ما را رفع می کند. در طول سال‌ها، بزوس خرد و توصیه‌های زیادی را به دیگرانی که به دنبال تقلید از موفقیت او هستند، ارائه کرده است. در اینجا پنج چیز وجود دارد که می توانیم از این میلیاردر یاد بگیریم تا در کسب و کار خود پیاده سازی کنیم.

1. انتخاب سخت کار کردن، کلید موفقیت است

تفاوت بین هدیه و مهارت چیست؟ آیا استعداد داشتن در کاری مستلزم تلاش شماست؟ در پاسخ به این سؤالات، بزوس گفته است که “وقتی یک هدیه دارید و سپس سخت کار می کنید، واقعاً از آن هدیه استفاده خواهید کرد. وقتی این کار را به خوبی انجام دهید، به موفقیت شما منجر می شود.” دنیا پر از افرادی است که هرگز به درستی تلاش نکرده اند یا ابزاری برای استفاده کامل از مواهب خود ندارند و این می تواند عامل تعیین کننده ای در موفقیت باشد.

وقتی بزرگ شدم، شعار دبیرستان من “nil sine labore” بود که به زبان لاتین “هیچ چیز بدون کار سخت” است. به عنوان یک نوجوان، من واقعا نمی توانستم این جمله را درک کنم. با این حال، بعد از گذشت یک بیزینس 20 ساله، می دانم که باید هر روز برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. شما نمی توانید فقط به موفقیت های خودتان اطمینان کنید.

2. از رویاهای بزرگ نترسید – و ماه رو نشونه بگیرید!

همه ما رویاهایی داریم. این رویاها اغلب می توانند به عنوان یک نیروی محرکه برای ما در کل زندگی ما عمل کنند. برخی از افراد رویای داشتن شغل خاصی مانند آتش نشان بودن، ورزشکار حرفه ای یا فضانورد بودن را در سر می پرورانند. دیگران رویای رسیدن به نقاط عطف در زندگی را در سر می پرورانند، خواه این اهداف خانوادگی، شخصی یا شغلی باشد. مهم نیست که آن رویا چه می تواند باشد، این به مابستگی دارد که برای رسیدن به رویاهایمان هر کاری را که لازم است انجام دهیم. بزوس در ژوئیه گذشته، زمانی که با کشتی موشکی نیو شپرد شرکت Blue Origin به فضا رفت، به یک آرزوی همیشگی دست یافت. اگرچه اکثر ما احتمالا هرگز هیجان پرواز فضایی را تجربه نخواهیم کرد، اما همه ما این قدرت را داریم که رویاهای بزرگ داشته باشیم و برای رسیدن به آن رویاها تلاش کنیم.


مدیرعامل آمازون جف بزوس

اگر ماه را نشانه بگیریم و به آن شلیک کنیم، ممکن است حداقل تیرمان به ستاره ها اصابت کند. تعیین اهداف بلندپروازانه در زندگی من مهم بوده است. از مهاجرت به نیویورک از استرالیا برای کار در تبلیغات و روابط عمومی، شروع کسب‌وکار خودم، جذب شریک زندگی ایده‌آل، تا رسیدن به تناسب اندام برای 40 سالگی. بنابراین بسیاری از ما یک برنامه عالی دو ساله، پنج ساله یا 10 ساله داریم، اما همانطور که همه می دانیم، به خصوص از زمان همه گیری، برنامه ها تغییر می کنند. امروز برای شروع زندگی رویایی خود چه می کنید؟ 

3. بزرگتر از خودتان فکر کنید تا نیازهای اطرافتان را درک کنید

افراد موفق درک می کنند که زندگی چیزهای بیشتری از چیزی که مستقیماً در مقابل آنها قرار دارد، وجود دارد. پس از سفر خود به فضا، بزوس در مورد دیدگاه جدید خود از زندگی صحبت کرد که الهام بخش او شد تا 10 میلیارد دلار برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی در دهه آینده اختصاص دهد. جدیدترین تعهد، که مجموعاً 2 میلیارد دلار است، برای “بازیابی طبیعت و تغییر سیستم های غذایی” استفاده می شود. در اینجا چه درسی می توان آموخت؟ شاید همه ما میلیاردها دلار نداشته باشیم، اما همه ما می توانیم در تلاش های حفاظتی کمک کنیم. چیزهایی مانند بازیافت، کاهش انتشار آب و کربن، و سبز شدن به هر شکل ممکن، همگی به رسیدن به یک هدف کمک می کنند و به ما کمک می کند فراتر از خودمان نگاه کنیم.

4. موفقیت را در آتش سختی ها بیابید

وینستون چرچیل یک بار گفت: “هرگز اجازه ندهید یک بحران خوب از بین برود.” همه گیری کووید-19 همه افراد روی کره زمین را تحت تاثیر قرار داده است. اگرچه بسیاری از افراد کاهش ساعات کار، از دست دادن مشاغل و جابجایی های دیگر را تجربه کردند، بسیاری از میلیاردرها (از جمله بزوس) در واقع ارزش خالص خود را به طور تصاعدی افزایش دادند. این ممکن است اشتباه به نظر برسد، اما نمی‌توانید با این واقعیت مخالفت کنید که شرکت بزوس محصولی را ارائه می‌کند که ما را قادر می‌سازد در طول قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مختلف به بقای خود ادامه دهیم. بخش مهمی از تلاش برای رسیدن به اهدافمان، مبارزه ای است که برای رسیدن به آن اهداف طی می کنیم. در واقع، مترادف تلاش، مبارزه است، و از طریق این مبارزات می‌توانیم موفقیت‌های خود را که در آتش سختی‌ها پالایش شده‌اند، بیابیم.

5. اجازه ندهید شرایط شما تعیین کند که چه کسی هستید یا چه چیزی می توانید به دست آورید

بزوس در ثروت به دنیا نیامده است. او یک تجارت بزرگ، با بودجه خوب و کارآمد را به ارث نبرد. درست مانند بسیاری از ما، او با سختی هایی احاطه شده بود که حتی به قبل از تولدش باز می گشت. بزوس پس از اینکه “پسر یک مادر 16 ساله و پدری مرده به دنیا آمد” و در طول تابستان در مزرعه پدربزرگ و مادربزرگش برای پرورش گاو و انجام کارهای روزمره کار کرد، در نهایت باید به فراتر از شرایط فروتنانه خود دست پیدا کند و ریسک کند. شروع به حرکت در مسیر انتخابی خود کند. این می تواند درس ارزشمندی برای همه ما باشد.

 

مقاله در مورد آمازون و مدیرعامل آن جف بزوس

نحوه کار در شرکت آمازون

در اینجا در مورد نحوه کار شرکت آمازون و 4 درسی را که می‌توان از موفقیت‌های جف بزوس دریافت را اشاره خواهیم کرد:

1- فکر کردن در مورد مشتری

بهتر است به‌جای رقبا، مدام به مشتری بیاندیشید.

جف بزوس مدیرعامل آمازون معتقد است که شرکت‌های فناوری به طور ویژه به رقبا می‌اندیشند. آنها صبر می‌کنند تا ببینند شرکت رقیب چه چیزی تولید می‌کند، سپس سعی می‌کنند تا نمونه‌ی مشابهی آن را بسازند و بعد آن را یک پله ارتقاء دهند!

ولی بزوس، خدمات شبکه‌ی آمازون (AWS – Amazon Web Services) را بر اساس گوش دادن به مشتری ایجاد کرد تا به رفع مشکلات بپردازد.

گردش مالی AWS بیش از 10 میلیارد دلار است. به اعتقاد بزوس، “بسیاری از شرکت‌ها خودشان را دنباله‌روی مشتری می‌دانند اما در عمل قدم‌های کمی بر می‌دارند. تعداد زیادی از شرکت‌های فن‌آوری بر رقبا متمرکز هستند. آنها نگاه می‌کنند که دیگران چه‌کاری انجام می‌دهند سپس سریعاً از آنها دنباله‌روی می‌کنند که این کار درست نیست.

نکته: برای پیشرفت در بازار و تجارت باید خودتان فکر کنید و ایده بسازید.

 

2- ریسک کنید

برای رهبر شدن در بازار ، باید ریسک کنید.

آمازون سه بار تلاش کرد تا تا بتونه بیزینس خودش رو به عنوان یه مرکز فروش اجرا کند. در ابتدا حراج ها و مزایده های آمازون را شروع کرد که کم و بیش شبیه مدل eBay (سایتی برای فروش و خرید کالا) بود که بعد به zShop و در نهایت به بازار آمازون  (Amazon Marketplace) تبدیل شد.

جف بزوس مدیرعامل آمازون دریکی از اولین نامه‌های خود در سال 1997 نوشت: “اگر از 100 بار امتحان تنها ده درصد احتمال برد وجود دارد باید این ریسک را پذیرفت. شکست و ابداع دوقلوهای جدایی‌ناپذیر هستند. برای اختراع و ابداع شما مجبور به آزمایش هستید، و اگر پیش از آن نتیجه‌ی کار را می‌دانید، این دیگر آزمایش نیست. ”

نکته: تصمیمات اقتصادی و سرمایه‌گذاری جسورانه و پر ریسک داشته باشید. حتی اگر به نتیجه نرسند، برای آینده چیزهای جدیدی خواهید آموخت.

 

3- مشارکت پرسنل

طوری با پرسنل رفتار کنید که حس مالکیت مجموعه را داشته باشند.

آقای جف بزوس به این امر در اولین نامه‌ی سالانه‌ی آمازون اشاره کرد. او 614 پرسنل داشت. این مقدار درحال حاظر 230 هزار نفر است و قراراست سال آینده 100 هزار نفر دیگر به آن افزوده شود.

یکی از مؤلفه های اصلی و نحوه کار شرکت آمازون ، استفاده از گزینه‌های سهام، در استخدام می‌باشد.

“ما همچنان به استخدام و حفظ کارکنان همه‌جانبه و بااستعداد تمرکز خواهیم کرد و همچنان به پرداخت گزینه‌های سهام به‌جای پول نقد به آنها ادامه می‌دهیم. ما می‌دانیم که موفقیت ما تا حد زیادی تحت تأثیر توانایی ما در جذب و نگهداری کارکنان باانگیزه می‌باشد، که هرکدام باید به این فکر کنند که خودشان مالک هستند.”

نکته: با عناوین مختلف مانند سهام، کارکنان و پرسنل را در کسب موفقیت‌های مختلف شرکت سهیم کنید.

 

4- ایجاد فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی متناسب با شرکت خودتان بسازید.

فرهنگ‌سازمانی آمازون به شکل معروفی چالش طلبانه و به‌شدت با حساب‌وکتاب است. آقای بزوس در سال 2015 نوشت: “ما هرگز ادعا نمی‌کنیم که رویکرد ما درست است. فقط اینکه این روش و شیوه‌ی ماست”. “طی دو دهه گذشته، ما گروه بزرگی از افراد هم‌فکر و هم سلیقه را  جمع کرده‌ایم. افرادی که رویکرد ما را انرژی‌بخش و معنی‌دار می‌دانند.”

نکته: در قبال مجموعه‌ای از اهداف، مهم‌ترین تصمیمی که یک شرکت می‌تواند بگیرد اینست که بداند کدام‌یک از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. آنها را تکرار کنید و اجازه دهید تا همه افراد به آن مشغول شوند.

نتیجه درباره 5 درس کلیدی از جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون

خیلی اوقات ما سریعاً عدم موفقیت یا امکانات خود را به گردن اطرافیان خود می اندازیم. ما راه‌هایی پیدا می‌کنیم که شکایت کنیم که چگونه هرگز چیزی را که فکر می‌کنیم می‌خواهیم یا سزاوار آن هستیم، نخواهیم داشت، زیرا به شرایطی که در آن قرار می‌گیریم محدود شده‌ایم. همه ما نمی توانیم میلیاردر باشیم. با این حال، ما همیشه می توانیم از یادگیری از کسانی مانند جف بزوس سود ببریم. با پنج درس ذکر شده در بالا، می‌توانیم یک قدم به داشتن یک زندگی موفق و شادتر نزدیک‌تر شویم، حتی اگر میلیاردها درآمد نداشته باشیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی و یا مشاوره کسب و کارتان به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

و یا با ما در ارتباط باشید.

 

منابع:   entrepreneur و cnbc و هیات تحریره مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات