ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

10 دلیل اهمیت قدرت تصمیم گیری در مدیریت سازمان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
لیست عادت های بد در تصمیم گیری کارآفرین ها

در این مقاله از مدیرنو؛ لیست عادت های بد در تصمیم گیری کارآفرین ها می‌پردازیم. در ادامه به 5 عادت بد افراد کارآفرین در تصمیم گیری خواهیم پرداخت. اگر مدیر یا کارآفرین تازه‌کار هستید یکی از مهارت‌هایی که باید در خود تقویت کنید قدرت تصمیم گیری است. حتی اگر شما رئیس باتجربه شرکت یا سازمانی بزرگ با چندین مشاور و معاون هستید، همیشه تصمیم آخر با شما است و شما در هر حالت مسئول تصمیمات خود هستید، چه‌بهتر که با دانستن نکات مربوط به این مهارت فردی و سازمانی از گرفتار شدن در گرداب آزمون‌ و خطا پرهیز کنید و تصمیمات درست و منطقی اتخاذ کنید.

 

لیست عادت های بد در تصمیم گیری کارآفرین ها

عوامل بسیاری در تصمیم گیری انسان مؤثر است، 5 عادت فهرست شده در زیر از بدترین و متداول‌ترین عوامل تهدیدکننده یک تصمیم درست است.

1 – تصمیم گیری بدون تحقیق

در هر تصمیم گیری در یک موضوع جدید و غیرتکراری، تحقیق حتماً باید مدنظر باشد. کیفیت و زمان تحقیق باید بااهمیت و وسعت تصمیم تطبیق داشته باشد. در تصمیم گیری برای ورود به بازار جدید یا تغییرات اساسی در سازمان، آشکار است که باید تحقیقات وسیع و تخصصی انجام شود و در تصمیم گیری برای استخدام افراد، انجام مصاحبه و پرس‌وجو از اطرافیان فرد تقریباً کافی است.

در تحقیق برای تصمیمات بزرگ فاکتورهای کلیدی را در نظر بگیرید؛ شرایط فعلی را بسنجید، هزینه‌های احتمالی را مشخص کنید و فاکتورهای دیگر مثل: نتایج تصمیم،تصمیم‌های مشابه قبلی، درستی اطلاعات موجود، مزایا و معایب گزینه‌های مختلف و …را در نظر بگیرید.

 

2 – تصمیم گیری کاریزماتیک

بعضی کارآفرین ها روحیه و شخصیت کاریزماتیک دارند، آنها بیشتر به خاطر احساسات پس از کسب موفقیت وارد میدان می‌شوند، که این روحیه قوی به‌خودی‌خود بد نیست و در مواردی قابل‌ستایش است اما مشکل اصلی در این افراد این است که دوست دارند پله‌های پیشرفت را سریع طی کنند و شاید هم طی کنند، ولی از نبود استراتژی‌های بلند مدت رنج می‌برند. این تیپ از افراد باید بر خود مسلط بوده و گزینه‌های منطقی و بلند مدت را از دست ندهند.

3 – زمان بیش‌ازحد برای تصمیم گیری

بعضی مدیران و کارآفرینان تا جایی که بتوانند زمان تصمیم گیری را طولانی می‌کنند و تصمیم نگرفتن کاملاً به ضررشان تمام می‌شود. برای مثال: به تأخیر انداختن تصمیم گیری برای استخدام فردی تا یک ماه، برای گرفتن تصمیم درست، می‌تواند بیشتر از استخدام سریع آن فرد و مشخص شدن نالایقی او برای کار مربوطه در عرض کمتر از یک ماه ضرر برساند.

در بیشتر تصمیم‌های قابل بازگشت، بعد از تصمیم اطلاعات بهتری می‌توان کسب کرد تا اینکه از تصمیم گیری بدون تحقیق و اطلاعات فرار کنیم و زمان بسیار طولانی برای آن صرف کنیم.

 

4 – عادت بد متکی بودن به نظرات دیگران

یکی دیگر از عادت های بد برای مدیر کارآفرین متکی بودن به دیران است. به‌عنوان یک مدیر یا کارآفرین همیشه باید پذیرای نظرات دیگران باشید. در تصمیمات مهم نظرات شرکا، دوستان، مشاوران، کارمندان و حتی خانواده خود را بشنوید. ولی هیچ‌گاه برای تصمیمات خود، متکی به نظرات دیگران نباشید. نهایتا باید خودتان تصمیم بگیرید. اگر بعد از شنیدن نظر دیگران به‌سرعت تصمیم گرفتید این می‌تواند نشانه اتکا شما به نظر دیگران باشد.

همیشه نظرات همه را بشنوید ولی خود تصمیم گیرنده باشید.

5 – فرار از نتایج و مشکلات پس از تصمیم

تصمیماتی وجود دارد که باید مشکلات و دردسرهای پس‌ازآن را بپذیرید. تصمیم برای اخراج افراد، قطع شراکت، قبول شکست و توقف پروژه و … . باید دانست همه این موارد، سختی‌های کوتاه مدت هستند. باید نتایج مثبت بلند مدت آنها را در نظر گرفت.

تصمیم بد و خوب را به‌راحتی نمی‌توان تشخیص داد. چراکه چگونگی عملیاتی کردن و تلاش برای تحقق آن تصمیم، از تصمیم گیری مهم‌تر است. پس می‌توان گفت احتمال نتیجه‌های مثبت از تصمیم‌های اشتباه و نتیجه منفی از تصمیم درست همیشه وجود دارد. ولی این احتمال باعث نمی‌شود از تلاش برای اتخاذ تصمیم درست دست‌برداریم. حداقل تلاش ما باید این باشد که عادت بد خود را بیابیم و آنها را ترک کنیم. تا به‌عنوان یک مدیر، یک تصمیم گیرنده ماهر هم باشیم و برای تحقق تصمیم‌های درست تلاش کنیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: entrepreneur

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات