ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

اصول رفتار مدیریت با کارکنان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
اصول رفتار مدیریت در مدیریت کارکنان تعیین مسئولیت ها و شرح وظایف کارکنان

در این مقاله و پادکست از مدیرنو؛ به اصول رفتار مدیریتی مدیران با کارکنان میپردازیم. درک اصول مدیریت و تعیین مسئولیت و شرح وظایف کارکنان به مدیران کمک می‌کند تا از توقف و به‌اصطلاح یخ زدگی کارکنان خودشون جلوگیری کنن. یکی از شایع ترین چالشهای کارکنان، سردرگمی حاصل از همین عدم شفافیت هاست. زمانیکه کارکنان در حوزه کاری خود، اطلاع دقیقی از وظایف، انتظارات و استانداردهای کاری ندارند، قاعدتا از عملکرد مناسبی هم برخوردار نخواهند بود.

بنر میان مقاله منابع انسانی

اصول رفتار مدیران با کارکنان

برای اینکه بتوانیم یک نیرو را به درستی هدایت کنیم به طوری که طی مسیر کاری خود دچار اصطلاحا یخ زدگی یا سردرگمی و افت عملکرد نشود، باید اقدامات ابتدایی در حوزه شرح وظایف و مسئولیت کاری کارکنان تدوین و ابلاغ شوند. سپس نتایج انجام کارها را بررسی و بازخورد ارائه کنیم.

برای بررسی عملکرد پرسنل خود می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو استفاده کنید.

روتین شدن کارکنان یکی از چالشهای پرتکرار مدیران است. برای همین منظور برای مدیریت بهتر کارکنان و هدایت آنها در مسیر رشد و تعالی، باید اهداف چالش برانگیز و مسئولیت های جدیدی را برایشان تعریف کنید. برای این منظور یکی از بهترین توصیه ها، تفکیک شرح وظایف و مسئولیت های کارکنان به دو گروه زیر است:

 

1- مسئولیت و شرح وظایف روتین کارکنان

موارد روتینی که نیاز به خلاقیت و تحلیل و بررسی آنچنانی نداشته و به صورت مستمر در حال تکرار هستند، در این گروه قرار میگیرند.

میتوان چنین استنباط کرد که، این گروه از وظایف، همان موارد مربوط به شغل کارکنان هستند. اموری که کارکنان برای به دست آوردن حداقلهای مورد نظر سازمان انجام داده و به تحقیق اهداف کمک کنند. در صورتیکه سازمات نیروهای خود را در همان محدوده شرح وظایف روتین و تکراری محدود کند، کارکنان خود را به روزمرگی و کاهش عملکرد تا سطح حداقلی دچار می کند.

 

2- مسئولیت‌ یا شرح وظایف‌ غیر روتین کارکنان

گروه دوم که میتواند به رشد و تعالی شخصی و سازمانی کارکنان کمک کند، شرح وظایف غیر روتین است. این گروه از شرح‌وظایف به صورت عمومی و رایج در چهارچوبهای همیشگی و استاندارد قرار نداشته و مدیران سازمان باید متناسب با شغل، فرهنگ سازمانی و ویژگی های شخصیتی-مهارتی کارمند اقدام به تدوین آن نمایند.

یکی از تاثیرگذارترین اصول مدیریت کارکنان ، تدوین مناسب شرح وظایف غیر روتین برای کارکنان است.

پس اختصاص زمان مناسب و آگاهی کافی از فرهنگ سازمان و ویژگی های شخصیتی-مهارتی کارکنان می تواند تاثیر مستقیمی بر عملکرد پرسنل و کیفیت خروجی آنها و سازمان داشته باشد. شاخصه بارز این گروه از وظایف و مسئولیتها، نیازمندی به تفکر، خلاقیت و نوآوری است.

بعد از تدوین چنین شرح‌وظایفی، باید هزینه ریسک کارمند برای خروج از محدوده روتین را کاهش دهیم تا کارکنان بتوانند اعتماد به نفس لازم برای ارائه خلاقیت و نوآوری را داشته باشند.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که؛ واکنش های مدیران برای ورود به دنیای جدید یا توسعه آن، ارتباط مستقیمی با کیفیت واکنش مدیران و میزان پشتیبانی آنها از شکست ها دارد. هرچقدر مدیران ریسک شکست را برای ارائه خلاقیت و نوآوری بپذیرند و تاب بیاورند، به همان میزان کارکنان و سمت و سوی سازمان در مسیر دستاوردهای جدید و متفاوت قرار می گیرند.

چرایی اهمیت شرح وظایف غیر روتین کارکنان

برای تشریح بهتر این چرایی به مثالی ساده اما کاربردی اشاره می کنیم. احتمالا تجربه خرید جوجه های رنگی را داشته اید. زمانیکه مشتری به فروشنده جوجه رنگی نزدیک می شود، فروشنده به کناره جعبه جوجه ها ضربه های کنترل شده ای را وارد می کند. چنین ضربه هایی، صرفا برای هوشیار شدن و به تکاپو افتادن جوجه برای خریدار است.

قرار دادن مسئولیت‌های غیر روتین در وظایف کارکنان، می تواند همان تنش دست ساز و کنترل شده شما برای شادابی و تکاپوی بیشتر کارکنان و سازمان باشد. اما باید به خاطر داشته باشید این تنش ها باید دو ویژگی بارز داشته باشند:

ویژگی تنش ها:

  1. اول اینکه دائمی نباشند. تنشهای دائمی و با محوریت یکسان می تواند اثر معکوسی روی کارکنان شما داشته باشد و حتی آنها را دچار فرسودگی شغلی نماید.
  2. دومین ویژگی تنشها؛ کنترل شدگی آنهاست. تنشهایی که به صورت آگاهانه به سازمان وارد می کنید نباید از محدوده ظرفیتی کارکنانتان بالاتر باشد. تنشهایی که نیازمند اضافه کاری مداوم و فشار کاری بالا باشند می توانند عملکرد پرسنل را دچار مخاطره و افت نمایند.

به عنوان مدیر باید فضای سازمانی خود و بالتبع کارکنانتان را در مسیر تغییرات و تنشهای برنامه ریزی شده قرار دهید، تا بتوانید فرهنگ سازمانی خلاق و نوآوری را شکل دهید. درصورتیکه برنامه ای برای اجرای این تنش ها و تغییرات در سازمان نداشته باشید، کارکنانتان درست مثل جوجه رنگی های مثال بالا دچار چرت زدگی خواهند شد.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که؛ اصول مدیریت کارکنان یعنی اشراف کامل به ابعاد مختلف منابع انسانی شاغل در سازمان.

زمانیکه مدیر به عنوان تصمیم گیرنده اصلی سازمان، زمان کافی برای هدایت و توسعه کارکنان خود نداشته و چیدمان مناسبی هم برای تفویض چنین مسئولیتی ترتیب نداده باشد، باید منتظر افت عملکرد سازمان خود باشد.

 

کلام آخر؛

در این مقاله و پادکست از مدیرنو؛ به اصول رفتار مدیریتی مدیران با کارکنان پرداختیم. همچنین شرح دادیم که درک اصول مدیریت و تعیین مسئولیت و شرح وظایف کارکنان چه کمکی به مدیران می‌کند.

یکی از توصیه های کلیدی اینست که؛ برای تمامی نیروهای دانش محور خود (به جز کارگران خط تولید یا کارگرانی با وظایف بدنی)، باید مسئولیت‌های چالش‌برانگیزی را تدوین کنید.

درغیر اینصورت باید بپذیرید که ممکن است کارکنانتان در همان شرح‌وظایف یکسان و همیشگی محدود شوند، سازمان توان خلاقیت و نوآوری خود را از دست بدهد و حتی کارکنان با کیفیت سازمان را ترک کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه رفتار مدیران با کارکنان به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

 

برچسب ها: اصول رفتار مدیریت با کارکنان , رفتار مدیران با کارکنان , مسئولیت های کارکنان , اصول رفتار مدیریتی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات