ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

آیا پول شادی و خوشبختی می‌آورد؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
رابطه پول و خوشبختی - آیا پول خوشبختی میاره

در این مقاله به اینکه آیا واقعا پول شادی و خوشبختی می‌آورد و رابطه پول و خوشبختی می‌پردازیم. و به زبان خودمانی‌تر، آیا پول خوشبختی میاره؟  آیا فکر می‌کنید که اگر لاتاری برنده شوید خوشحال می شوید؟ آیا اگه ده میلیارد تومان به شما دهند، احساس خوشبختی می‌کنید؟ در ادامه هم 5 راهکار ارائه کردیم که با هرچقدر پول و سرمایه که دارید، بتونید احساس خوشبختی کنید.

داشتن حس معنا در زندگی یکی از رازهای خوشبختی است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد ثروتمند نسبت به افراد کم‌درآمد در یافتن خوشبختی در معنا با مشکل بیشتری مواجه هستند.

رابطه پول و خوشبختی

شکاف بین فقیر و غنی در حال افزایش است و فقر جهانی به دلیل رشته سه گانه ناشی از کووید، درگیری و تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است. در عین حال، تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به افسردگی در افراد با درآمد کمتر دو برابر بیشتر است و کاهش درآمد خانوار، خطر ابتلا به اختلالات خلقی را افزایش می‌دهد.

این تصویر تیره ای را برای افرادی که در فقر یا با درآمد کم زندگی می کنند ترسیم می کند. در مواجهه با واقعیت‌ها، کمبود پول منجر به تغییر خلق وخو و شادی کم  می‌شود و زندگی بدون نیازهای اولیه بقا معنای کمی دارد.

با این حال، تحقیقات انجام شده توسط Esade’s Jordi Quoidbach، Rhia Catapano (دانشگاه تورنتو)، Cassie Mogilner (دانشگاه کالیفرنیا) و Jennifer L. Aaker (دانشگاه تحصیلات تکمیلی استنفورد) نشان می‌دهد که ممکن است اینطور نباشد.

این تحقیق که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است، بینش ارزشمندی در مورد تأثیر منابع مالی بر رفاه، به ویژه در مورد رابطه بین معنا و شادی ارائه می دهد.

1. ارزش معنا

چه چیزی به زندگی معنا می بخشد؟

فیلسوف فریدریش نیچه می گوید: «کسی که چرایی برای زندگی کردن دارد، تقریباً هر راهی را تحمل می کند.» اما بین صرفاً تحمل کردن و لذت بردن فعالانه از وجود خود تفاوت وجود دارد.

معمولاً شادی به معنای احساس مثبت بیشتر و رضایت از زندگی است. از سوی دیگر، معنا به زندگی با حس و اهمیت همراه است. خوشبختی به عنوان احساس مثبت تعریف می شود، در حالی که معنا با داشتن حس و جهت در زندگی همراه است.

برخی از تجربیات می توانند معنی بیاورند اما خوشبختی نه و برعکس. چه عواملی بر میزان هر یک تأثیر می گذارد و چه چیزی آنها را به هم نزدیک می کند؟ آیا قرار گرفتن در وضعیت مالی بهتر این رابطه را تقویت می کند؟

طبق تحقیقات Quoidbach و همکارانش، پاسخ دومی منفی است. مطالعه آنها بر روی 500000 نفر در 123 کشور نشان داده است که هر چه ثروت بیشتر باشد، ارتباط بین معنا و شادی کمتر است.

خوشبختی و پول

2. تاثیر درآمد و موقعیت بر رفاه

محققان سه مجموعه داده در مقیاس بزرگ را از ایالات متحده، فرانسه و سراسر جهان تجزیه و تحلیل کردند. این سه مطالعه رابطه بین معنا و شادی را بر اساس سطح درآمد و وضعیت اجتماعی-اقتصادی بررسی کردند.

در مطالعه اول، با استفاده از داده های روزانه گالوپ ایالات متحده (مسیر رفاه)، شادی با استفاده از سه معیار اندازه گیری شد: آیا پاسخ دهندگان دیروز زیاد لبخند می زدند یا می خندیدند. آیا آنها لذت را در طول روز گذشته تجربه کردند؟ و اینکه آیا آنها دیروز شادی زیادی را تجربه کردند؟

با استفاده از داده های شاخص هدف نظرسنجی جهانی گالوپ، معنا با میزان علاقه افراد به کاری که هر روز انجام می دهند و اینکه آیا برای رسیدن به اهداف خود انگیزه دارند یا خیر، اندازه گیری شد. در نهایت، معیار رسمی درآمد روزانه گالوپ در ایالات متحده برای ارزیابی سطح درآمد مورد استفاده قرار گرفت.

افراد ثروتمند دسترسی بیشتری به دیگر منابع خارجی شادی دارند.

نتایج این اولین مطالعه متمرکز بر ایالات متحده نشان داد که با افزایش درآمد، همبستگی بین معنا و شادی کاهش می یابد. به عبارت دیگر، معنا تأثیر بیشتری بر شادی افراد کم درآمد نسبت به افراد پردرآمد دارد.

به گفته نویسندگان، «این تأثیر به افراد مرفه‌تر نسبت داده می‌شود که دسترسی بیشتری به دیگر منابع خارجی شادی دارند، که به آنها اجازه می‌دهد برای لذت بردن از شادی بیشتر، کمتر بر حس معنایی ساخته‌شده درونی تکیه کنند».

پیشنهاد مطالعه :

  • راه اندازی کسب و کار در دبی

3. دیدگاه جهانی

تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر روندها داشته باشد، بنابراین محققان برای ارزیابی الگوهای جهانی به داده‌های نظرسنجی جهانی گالوپ که از ۱۲۳ کشور بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ جمع‌آوری شده است، روی آوردند.

شادکامی با استفاده از معیارهای یکسان در مطالعه اول، تنظیم و اعتبارسنجی برای تفاوت‌های محلی ارزیابی شد. معنی با پاسخ بله یا خیر به این سؤال ارزیابی شد: “آیا احساس می کنید زندگی شما هدف یا معنای مهمی دارد؟”

درآمد توسط براکت‌های درآمد جهانی گالوپ تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از برابری قدرت خرید مصرف فردی بانک جهانی برای ثبات تبدیل شد.

این الگو مختص یک فرهنگ یا منطقه نیست

باز هم، افراد با درآمد پایین‌تر نسبت به افرادی که در بالاترین گروه‌های درآمدی قرار داشتند، سطح همبستگی بالاتری بین معنا و شادی نشان دادند. در 10 منطقه از 11 منطقه مورد ارزیابی در مطالعه دوم، افرادی که درآمد بالاتری داشتند رابطه ضعیف تری بین شادی و معنا داشتند.

این نتایج جهانی نشان می‌دهد که این الگو مختص یک فرهنگ یا منطقه نیست.

4. نفوذ اجتماعی

درک یک فرد از وضعیت مالی خود می تواند تحت تأثیر موقعیت اجتماعی و تأثیرات عاطفی آنها باشد. برای اندازه‌گیری تأثیر این تأثیر اجتماعی بر قدرت رابطه بین معنا و شادی، محققان مطالعه سومی را روی شرکت‌کنندگان فرانسوی انجام دادند که از آنها خواسته شد وضعیت اجتماعی-اقتصادی خود را با استفاده از مقیاس مک آرتور ارزیابی کنند.

علاوه بر سؤالاتی در مورد سطوح شادی، معنا و هدف، از شرکت کنندگان پرسیده شد که آنها معتقدند در کجای یک “نردبان اجتماعی” ایستاده اند، با پله نهم افرادی که بهترین تحصیلات، مشاغل و بیشترین پول را دارند، و پله یک آن ها کم تحصیلات با بدترین یا بدون شغل.

مطالعه سوم یافته‌های مطالعات یک و دو را تکرار کرد: رابطه بین شادی و معنا برای کسانی که خود را پایین‌تر از نردبان اجتماعی می‌دانستند قوی‌تر بود.

با پول نمی توان معنا خرید

چرا افرادی با ارزش خالص بالاتر تلاش می کنند تا معنا را با خوشبختی یکی بدانند؟ آیا دستیابی آنها به ثروت، فعالیت هایی را که می تواند معنای بیشتری به زندگی آنها بدهد، حذف می کند؟ این نظریه با تحقیقاتی که نشان می‌دهد تعقیب دارایی‌های مادی به رفاه آسیب می‌زند، سازگار است.

یا آیا ثروت مالی آنها به آنها اجازه می دهد تا فعالیت هایی با معنای کمتر انجام دهند، در حالی که آنهایی که درآمد کم اما شبکه های اجتماعی قوی دارند، به لطف حمایتی که در انجام آنها دریافت می کنند، معنای بیشتری از فعالیت های خود می گیرند؟ در کشورهای با درآمد کمتر، جستجوی حمایت به عنوان درمانی برای مشکلات سلامت روان تشویق می شود. آیا کمک عملی و عاطفی حاصل می تواند مردم را تشویق کند که زندگی خود را با دید مثبت تری ببینند؟

نتایج Quoidbach و همکاران پاسخ های قطعی ارائه نمی دهند – اما آنها سؤالات هیجان انگیزی را برای تحقیقات بعدی ارائه می دهند.

پیشنهاد مطالعه :

پس آیا پول خوشبختی می‌آورد؟

در 10 سال اخیر تحقیقات نشان داد که عموماً پول تا نقطه ای به خوشحالی و خوشبختی اضافه می‌کند. و آن نقطه به این بستگی دارد که کجا زندگی می‌کنید و چه وابستگی هایی دارید. پس از آن، پول بیشتر، در رضایت از زندگی و خوشبختی شما نقشی ایفا نمی کند.

در حقیقت، برخی مطالعات نشان داده‌اند که حتی ثروت(منظور همان پول است) می‌تواند مانع توانایی شما برای حس لذت از زندگی شود. در یک بررسی مشخص شد که کوهنوردانی که پول بیشتری دارند وقتی ناخواسته در مسیر خود به یک آبشار می‌رسند. احتمال پرش آنها در آب و یا حتی توقف کوتاه برای لذت بردن از منظره کمتر از کسانی است که درامد کمتری دارند.

پولدار بودن لزوما راهی به سوی خوشبختی نیست. اما پول برای خوشبختی مهم است. اگر شک دارید میتوانید از کسی که آن را ندارد بپرسید. برای مثال، داشتن درآمد بالاتر می‌تواند به شما امکان دسترسی به خانه‌هایی در محله‌های امن‌تر، مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه بهتر، انجام کار و اوقات فراغت بیشتر را بدهد.

با این حال، همانطور که در بالا ذکر کردیم، این حالت فقط تا یک نقطه خاص کار می‌کند. هنگامی که درآمد شما به سطح معینی می‌رسد و نیازهای اولیه را به غذا، مراقبت‌های بهداشتی، ایمنی و سرپناه برآورده می‌کند، اثرات مثبت پول(مانند خرید خانه رویایی شما) اغلب با اثرات منفی(مانند ساعات طولانی کار کردن) جبران می‌شود. یا برای حفظ آن سطح درآمد باید در مشاغل پر استرس‌ترکار کنید.

محققین به این نتیجه رسیده‌اند که:

” اگر شما پول زیادی داشته باشید، حس می‌کنید هرچه را بخواهید می‌توانید به دست آورید. پس نیازی نیست احساس هر چیز جزئی از خوشی که به سمتتان می آید را حس کنید”.

این نتایج به این معنی ست که شما می‌توانید فکر خود را درباره ی پول و اینکه چگونه از چیزی بیشترین فایده و لذت را ببرید، عوض نمایید. به این دلیل که مسئله این نیست چقدر پول دارید بلکه مساله این است که با آن میزان پول می‌خواهید چکار کنید. نتایج برخی تحقیقات اخیر که در زیر به آنها اشاره کردیم، نشان داده که چطور می‌توانید از پول های خود بیشترین احساس خوشبختی و لذت را ببرید.

چند راهکار برای اینکه احساس خوشبختی کنید

1. به جایزه خود مجددا فکر کنید.

در یک تحقیق در خیابان به مردم نزدیک شدند و به آنها 5 یا 10 دلار دادند. به نیمی از آن عابران خوش شانس پیشنهاد شد آن را در ساعت 5 غروب برای خودشان خرج کنند. به بقیه گفته شد که آنرا برای سایرین خرج کنند. یک مرکز پاسخ دریافت که گروهی که برای خودشان خرید کردند تغییر حالتی را در خود نسبت به قبل از دریافت پول گزارش نکردند.

کسانی که پول را برای خوشحالی و خوشبختی دیگری خرج کردند. (بسیاری برای غریبه ها قهوه خریدند، برخی به بیخانمان ها دادند، برخی هدایای کوچک برای خواهر زاده یا برادر زاده خود خریدند) حس خوشحالی بیشتری تجربه کردند. جالب است که میزان پول در شادی و احساس خوشبختی آنها تاثیر نداشت.

یکی از محققین می‌گوید ” همه ی ما فکر می‌کنیم داشتن پول و خرید کردن برای خودمان ما را شاد میکند اما ما درباره چیزی که ما را خوشحال میکند پیش بینی اشتباهی می کنیم. خرید درمانی موقتا حس خوب ایجاد میکند، اما خرج کردن پول برای دیگران در حالت کلی تفاوت بسیار بزرگتری در شادی و احساس خوشبختی بلندمدت ما دارد”.

2. به بخشش ادامه دهید.

مطالعات نشان داد که زمانی که برای دیگران خرج می‌کنید و آثار آن را میبینید بسیار خوشحال تر می‌شوید. برای مثال دوست شما چیزی را که برایش خریدید اغلب می‌پوشد و یا اگر کمک مالی شما به کسی کمک کند دندان خود را معالجه کند و یا ماشین خود را تعمیر کند. درحالیکه اگر بطور ناشناس به یک سازمان در کشور دیگری کمک کنید ممکن است همان حس به شما ندهد.

3. تلاش کنید خوشحال باشید و تجربه خوب بسازید.

اکثر مردم تصور می کنند که “چیزها” بیشتر از “تجارب” به شادی منجر می شوند. مثل اشیاء فیزیکی(مانند آخرین آیفون، کیف دستی یا ماشین) بیشتر از رفتن به کنسرت، شرکت در کلاس آشپزی یا رفتن به تعطیلات دوام دارند. خرید اشیا یا وسایل شما را خوشحال می کند، اما در کوتاه مدت. با این حال، در دراز مدت، شما به چیزهای جدید عادت می کنید و حتی اگر آنها زمانی شما را هیجان زده و خوشحال میکردند، در نهایت آن مورد به عادی جدیدی تبدیل می شود و پس از مدتی اثرش از بین میرود. اما برعکس، شادی ناشی از خرید تجربه، به مرور زمان افزایش می‌یابد.

یک دلیل این است که ما اغلب خریدهای تجربی را با افراد دیگر به اشتراک می گذاریم. حتی زمانی که ماشین جدیدی میخرید، باز هم با خانواده و دوستانتان درباره آن زمان که برای تعطیلات به شمال رفتید، حتی در مورد خرابی ماشین داستان می‌گویید و می‌خندید. 

پیشنهاد مطالعه :

اما تحقیقات دیگری به دلایلی کمتر احساسی رسید که:

زمانی که محصولی می‌خرید، محصول خود را بطور نامطلوبی با تمام محصولات دیگری که میتوانستید بخرید، مقایسه می‌کنید.

برای مثال شما یک گوشی هوشمند جدید می‌خرید اما زود پشیمان می‌شوید که چرا یکی با حافظه بیشتر نخریدید. یا شما در پول خود صرفه جویی می کنید یک تخت می‌خرید و وقتی به خانه دوست خود می‌روید حس میکنید کاناپه او بسیار راحت‌تر است. ولی وقتی از بعد تجربه نگاه کنید ، تمایل زیادی به مقایسه کردن ندارید و کمتر پشیمان می شوید.

سرانجام، مفهوم روانشناسانه سازگاری لذت میگوید که، شما به سرعت به چیزهای جدی عادت می‌کنید و بیشتر می‌خواهید، و شما را مطمئن می‌سازد که لذت یک ماشین جدید بسیار سریع تر از بوی نو ماشین، محو می‌شود.

4. زمان بخرید.

وقتی هر گونه خریدی انجام می‌دهید، به زمانی که برای آن صرف می‌کنید فکر کنید. برای مثال اگر شما فریفته یک خانه بسیار بزرگتر شدید که از محل کار شما دور است به تاثیر رفت و آمد فکر کنید. در مقابل اگر قیمت خانه در نزدیکی محل کار شما، فروشگاه یا مدرسه بیشتر باشد، تا زمانی که قادر به پرداخت آن هستید احتمالا هزینه اضافی ارزش پرداخت در بلندمدت را دارد.

پیشنهاد مطالعه :

یکی از محققین می‌گوید: همیشه مردم به من می‌گویند توانایی به خدمت گرفتن فردی برای نظافت منزل را ندارند اما آنها در سال هزاران دلار یا بیشتر صرف نوشیدنی های قهوه می‌کنند. اما بهتر است بدانید، زمانی که صرف نظافت می‌کنید را میتوانید با خانواده یا دوستان بگذرانید، که در این حالت پولتان را بهتر خرج کرده اید.

5.  سرمایه گذاری موثر کنید.

روشی که شما پول خود را مصرف می‌کنید بازتابی از ارزش های اصلی شماست. اگر مسئولیت‌های انسانی و محیطی برای شما مهم است، در آنجا سرمایه گذاری کنید. برای مثال خرید محصولات ارگانیک و تجارت حلال گران تر است اما ممکن است پول شما را در هزینه های سلامتی ذخیره کند و در خلق آینده پایدار برای خوشبختی نوه هایتان کمک می‌کنید. بودجه خود را در شرکت هایی که آنها را محترم میدانید سرمایه گذاری کنید. و تلاش کنید بر روی آینده ای که عاشق آن هستید سرمایه گذاری کنید. و در انتها بدانید که پول نمیتواند به تنهایی خوشبختی بیاورد.

بنابراین، قبل از اینکه کیف پول خود را بیرون بیاورید یا برای سفارش آنلاین کلیک کنید، به این فکر کنید که آیا این خرید واقعا شما را خوشحال می کند یا خیر. اگر نیازهای اولیه شما را به خطر می اندازد، مجددا فکر کنید. اگر مقداری درآمد اضافه دارید، به برنامه ریزی سفر یا شرکت در کلاس برای یادگیری یک مهارت جدید فکر کنید. در نهایت، بدانید که اگر پولتان را خرج دیگران کنید یا آن را به امور خیر اهدا کنید، ممکن است احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

و در انتها متذکر میشویم که ما در اینجا به چند اصل برای دریافت بیشتر حس خوشبختی پرداختیم. و همه افراد از نظر وضعیت مالی و رفاه روانی شرایط متفاوتی دارند. اگر با دارا بودن هر کدام از شرایط بالا، باز هم نمیتوانید احساس خوشبختی کنید، پیشنهاد ما به شما این است که به یک مشاور روانشناسی مراجعه نمایید تا به شما راهکار ارائه نماید. موفق باشید.

اگر تمایل دارید کسب و کاری شروع کنید و یا کسب و کارتان درآمد خوبی ندارد میتوانید از ما مشاوره بگیرید.

با ما در ارتباط باشید.

منبع: success و esade هیات تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

پول قطعا خوشبختی میاره