ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

اهمیت ارتباطات در زندگی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
اهمیت ارتباطات در زندگی

در این مقاله از مدیرنو؛ به اهمیت ارتباطات در زندگی و دنیای امروز می‌پردازیم. ارتباطات چه نقشی در زندگی ما دارند؟ اهمیت ارتباطات در دنیای امروز چیست؟ اشخاصی که آنها را می‌شناسید و آنها هم شمارا می‌شناسند، در موفقیت، سعادت و میزان پیشرفت شما بیش از هر عامل دیگری نقش بازی می‌کنند.

هیچ‌کس به‌تنهایی نمی‌تواند به موفقیت شایان‌ذکر دست پیدا کند. در زندگی، روابط حرف اول را می‌زند و شما باید به دنبال برقراری ارتباط با افراد مناسب باشید. در این مقاله به شرح 5 عامل مهم در برقراری روابط با دیگران می‌پردازیم، تا شما بتوانید روابطتان با افراد را به‌طور مؤثر مدیریت کنید.

 

اهمیت ارتباطات در زندگی

1- گروه مرجع شما

گروه مرجع شما اشخاصی هستند که شما خود را مشابه آنها در نظر می‌گیرید. بعد از مدتی، شما طرز تلقین‌ها، رفتار، صحبت، امیدها و آرزوها و حتی طرز لباس پوشیدنشان را فرامی‌گیرید. گروه مرجع شما نفوذ شدیدی بر شخصیت شما دارند. پس کاملاً در انتخاب گروه مرجعتان هشیار باشید.

 

2- با افراد جدیدی معاشرت کنید

تمام تغییرات در دنیای بیرون شما با تغییر در دنیای درون شما شروع می‌شود. تغییرات عمده در دنیای درون شما زمانی حاصل می‌شود که اشخاصی را که با آنها مراوده و معاشرت دارید، تغییر بدهید. وقتی گروه مرجع جدیدی انتخاب می‌کنید و یا خود را در جمع اشخاص متفاوتی می‌بینید، به‌طور ناخودآگاه شروع به تغییر می‌کنید.

اگر به‌راستی می‌خواهید فکر و زندگی‌تان را تغییر بدهید، از همین امروز تصمیم بگیرید با کسانی معاشرت کنید که در زندگی آنها را تحسین می‌کنید، به آنها احترام می‌گذارید. با کسانی معاشرت کنید که بتوانید از آنها مطالبی بیاموزید. با کسانی معاشرت کنید که بخواهید وقتی فرزندانتان بزرگ شدند، شبیه به آنها شوند.

پیشنهاد مطالعه :

3- بیاموزید که بایستید و حرف بزنید

اگر نگران سخنرانی در برابر جمع هستید، باید از همین حالا برنامه ریزی کنید تا بر این هراس خود غلبه کنید. توانایی شما در ارائه مطلب برای یک گروه کوچک، یا اداره یک جلسه کوچک، سبب می‌شود که توجه دیگران را به خود جلب کنید. خوشبختانه، سخنرانی برای جمع مهارتی است که می‌توانید با تمرین آن را به‌دست آورید.

4- از وقت خود حراست کنید

ارزشمندترین دارایی شما، وقت و فرصت شماست. داشتن رابطه با دیگران به‌شدت وقت‌گیر است. روابط با کیفیت زیادی که می‌توانید تشکیل بدهید محدود است. به زبان ساده، در هر روز ساعات کافی و در هر ماه روزهای کافی وجود ندارند. باید به‌صورت انتخابی با افراد معاشرت داشته باشید و آن‌ها را به‌دقت انتخاب کنید.

 

5- قانون تلاش غیر مستقیم

برای ایجاد یک رابطه و حفظ آن، اصول زیادی تأثیر گذارند. شاید مهم‌ترین اصلی که در این مورد وجود دارد، قانون تلاش غیرمستقیم است. این قانون می‌گوید: به شکل غیرمستقیم بیشتر از شکل مستقیم می‌توانید از روابطتان با دیگران بهره برداری کنید. اگر می‌خواهید یک دوست داشته باشید، راه مستقیم این است که کاری کنید آن‌ها شمارا دوست بدارند. اما این به ندرت مؤثر واقع می‌شود. راه غیر مستقیم این است که یک دوست باشید، با دیگران رفتاری دوستانه داشته و انتظار متقابل هم نداشته باشید.

اگر می‌خواهید دیگران را تحت تأثیر قرار بدهید، راه مستقیم این است که موفقیت‌های خود را برای آنها بازگو کنید. به آنها بگویید که چقدر باهوش هستید.

اما راه غیر مستقیم، که بسیار مؤثر تر است، این است که نشان بدهید تحت تأثیر آن‌ها قرارگرفته‌اید. هر چه بیشتر نشان بدهید که تحت تأثیر قرارگرفته‌اید، بیشتر می‌توانید روی دیگران تأثیر بگذارید.

 

6- روابط در حکم همه چیز هستند

این را به خاطر بسپارید که روابط در حکم همه‌چیز هستند. باید تلاش کنید تا خالق روابط باشید. باید همه راه‌های ممکن را بررسی کنید تا روابط عالی و باکیفیتی را شکل دهید و آنها را حفظ کنید.
موفق‌ترین اشخاص کسانی هستند که با موفق‌ها رابطه برقرار کردند و این رابطه را حفظ نمودند.

“بن آستین”: روابط شخصی خاک حاصلخیزی است که تمام موفقیت‌ها و پیروزی‌ها از آن نشأت می‌گیرد.

تمرینات عملی

  1. اشخاصی را که به‌طور مرتب با آنها معاشرت می‌کنید، بررسی کنید آیا این‌ها اشخاص مناسبی هستند که بتوانند گروه مرجع شمارا تشکیل دهند؟
  2. برنامه بهسازی و رشد شخصی تدارک ببینید تا خودتان را تبدیل به کسی کنید که دیگران بخواهند با او رابطه داشته باشند. کنترل آینده خود را به‌دست بگیرید.
  3. در دوره‌های آموزشی سخنرانی برای عموم ثبت‌نام کنید.
  4. اجازه ندهید که روابط شما با دیگران از بین برود. با مهم‌ترین اشخاص حاضر در زندگی خود در تماس و ارتباط باشید. امروز به یکی از آن‌ها زنگ بزنید یا او را ملاقات کنید.

منبع: کتاب فکرتان را عوض کنید تا زندگی تان تغییر کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات